Juridische pijnpunten bij de bestrijding van de fiscale fraude

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
Advertisements

Uitwisseling van inlichtingen en wederzijdse bijstand
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
GAS-beleid in Gent PersSalon Stad Gent – 28 maart
1 Financiering … een stand van zaken 1) heffingen 2) retributies.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Onderwerpen Achtergrond en aanleiding vernieuwing statistiek
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
België en de wereldhandel: Wat is de reden van de achteruitgang? Hoe kan de situatie worden verholpen? Guy Quaden Gouverneur ICC Belgium, 3 mei 2010.
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
Topografie nakijken ! Topografie leren !.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Prestaties en de omvang van de overheid Op zoek naar de kern van het debat Prof. Dr. Wouter Van Dooren Universiteit Antwerpen Onderzoeksgroep Management.
Aanpak fiscale fraude Danny Bruggeman ACV - Antwerpen - 29 feb 2008
1 Le nouveau contexte économique et fiscal de la transmission d’entreprise De nieuwe economische en fiscale context inzake de overdracht van de onderneming.
Didier Nachtergaele Autonome Gemeentebedrijven en vastgoedpolitiek Studienamiddag Larcier 8 juni 2006 Didier Nachtergaele.
Nederlandse wapenexport en doorvoer
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Prof. Dr. T. Vander Beken.
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Accountancy en Advisering
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Meisjes en wiskunde (Waarom) is wiskunde moeilijk?
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Uitwisseling tussen DHO en Kinderbijslag
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
Europese Samenwerking
Veiligheid: macht en onmacht van bestuurlijke aanpak
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Cel administratieve boetes Activiteitenverslag 2006 Administratieve boetes.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Kringbijeenkomst III 7 september 2006 Enschede.
Pensioenverzekeren over de grens
De nieuwe regels van de onafhankelijkheid van de commissaris
Affligem, 23 april 2003 V-ICT-OR SHOPT IT. Affligem, 23 april 2003 Gebrek aan regelgeving, nood aan duidelijkheid oplossing : e-policy ? wettelijke beperkingen.
1 Controleplan 2005 Raadgevend comité Hotel President – donderdag 21 april 2005.
Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Frankrijk en Italië 1973
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Prof. Dr. T. Vander Beken.
Nieuw in België Exclusief via ADMB
GRENSOVERSCHRIJDENDE HANDHAVING Parters Huidige toestand Europa Bilaterale akkoorden Andere overwegingen eSafety workshop – 2 mei 2007.
Universiteitstraat 4, BE-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Bjorn Ketels – Strafrecht en.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Week 38/ /11/ Voor oktober vrezen velen onder ons een crash Wat denken wij?? Voor de VS zien we weinIg kans van een crash gezien.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Medisch toezicht van personen in de levensmiddelensector. Koninklijk besluit tot wijziging van.
GEMEENTELIJK BELASTINGGEBIED ESBL 4 november 2003 PROF.DR. PETER B. BOORSMA.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
Europese integratie EUROPA (ca …)
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
UNIVERSELE WETTEN en BELGISCHE WETTEN: Een wereld van verschil…
FOD FINANCIEN Algemene Administratie van de Bijzondere Belastinginspectie (AABBI)   infosessie
Core business : Grote, georganiseerde fiscale fraude bestrijden.
De verschillen in Europa
Universiteitstraat 4, B-9000 Ghent, Belgium T +32 (0) , F +32 (0) Tom Vander Beken – Gemeentelijke.
Het openbaar ministerie tussen uitvoerende en rechterlijke macht Annelies Balcaen & Tom Vander Beken Institute for International Research on Criminal Policy,
VERSCHUIVING VAN LASTEN OP ARBEID NAAR KAPITAAL? PROF. DR. PETER KAVELAARS / ERASMUS SCHOOL OF ECONOMICS TILBURG UNIVERSITY, 11 SEPTEMBER 2015.
Seminarie Uitbreiding Europese arbeidsmarkt : bedreiging of uitdaging? Tewerkstelling van buitenlandse werknemers in België
Université Libre de Bruxelles DULBEA Raming van de belastingfraude in België Hafsatou Diallo Güngör Karakaya Danièle Meulders Robert Plasman Département.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland en Europa
Controles in de GGZ LVVP Ledenvergadering 17 juni 2015
Transcript van de presentatie:

Juridische pijnpunten bij de bestrijding van de fiscale fraude

Inhoud van het seminarie : Omvang en oorzaken van de fiscale fraude Juridische pijnpunten in de bestrijding van de fiscale fraude : Het gebrek aan rechtszekerheid voor de belastingplichtige De beperkte wettelijke mogelijkheden tot fiscale aanwending van overheidsinformatie De beperkte samenwerking met de economische en financiële sector De beperkte middelen van politie en justitie

Omvang en oorzaken van de fiscale fraude

Omvang van de fiscale fraude Studie 2005 Prof. Schneider mbt omvang van de zwarte economie 1989-2003 België : 21,5% BBP België komt hiermee in de lijst van de OECD landen na Griekenland (28,3%), Italië (26,2%), Spanje (22,3%) en Portugal (22,3%) Ter vgl onze buurlanden : Frankrijk (14,8%), Nederland (12,8%) en Duitsland (16,8%).

Omvang van de fiscale fraude Zwarte economie in België : 21,5% BBP 2007 : 60 miljard Euro zwarte economie 2007 : +/- 30 miljard Euro aan ontdoken belastingen Gemiddeld % buurlanden : 14,8% BBP Terugdringen zwarte economie in België tot gemiddelde buurlanden levert 10 miljard Euro aan fiscale inkomsten op

Oorzaken van de fiscale fraude Hoge belastingdruk Fraudegevoeligheid van het systeem Lage pakkans Afkeer van het politieke systeem Maatschappelijke tolerantie Complexiteit van de fiscale wetgeving Economische noodzaak

Oorzaken van de fiscale fraude Hoge belastingdruk 44,8% bbp “tax freedom day” : 10 juni Laffer curve

Oorzaken van de fiscale fraude Fraudegevoeligheid systeem Samenwerkingsmodel noodzakelijk kwaad Vb. aangifteverplichting Bepaalde belastingen fraudegevoeliger Belastingen op “objecten” moeilijker te ontduiken Vb. verkeersbelasting Vb. onroerende voorheffing Belastingen op prestaties en op verbruik veel fraudegevoeliger Vb. Inkomstenbelastingen op inkomen uit arbeid Vb. BTW en Douane en Accijnzen

Oorzaken van de fiscale fraude Lage pakkans Hoe minder fiscale controle, hoe groter de verleiding om te frauderen Statistieken 2006 : IB : 0,32% belastingplichtigen gecontroleerd BTW: 2,4% gecontroleerd Internationale controle 2662 vragen om inlichtingen 4 multilaterale controles 3 zendingen naar buitenland Enquête 2006 : 20% ondernemingen nog nooit gecontroleerd

Oorzaken van de fiscale fraude Afkeer politiek regime Politici zijn zakkenvullers Belastinggeld wordt slechts besteed Maatschappelijke tolerantie “La fraude fiscale est à l’impôt ce que l’ombre est à l’homme” Zit ingebakken in de mentaliteit van de burgers

Oorzaken van de fiscale fraude Complexiteit van de fiscale wetgeving Uitzonderingsbepalingen leiden tot frustratie Bijv. waarom 15% RVHF voor renteniers en progressieve tarieven voor de werkende mens? Uitzonderingsbepalingen leiden tot zwaardere en tijdrovende controles Economische noodzaak Indien concurrenten frauderen financiële noodzaak om ook te frauderen Vb. studie HIVA zwartwerk in bouwsector Neerwaartse prijsdruk 30%

Omvang en oorzaken van de fiscale fraude Analyse oorzaken toont vicieuze cirkel aan Voorbeelden : hoge belastingdruk = hoog fraudepercentage afkeer regime ( geen realisaties wegens te weinig middelen ) = hoog fraudepercentage lage pakkans ( onvoldoende controle wegens te weinig middelen ) = hoog fraudepercentage

Juridische pijnpunten in de bestrijding van de fiscale fraude

Het gebrek aan rechtszekerheid voor de belastingplichtige

Het gebrek aan rechtszekerheid voor de belastingplichtige Duidelijk wettelijk kader moet zorgen voor een transparant en rechtszeker overheidsoptreden de burger moet weten wat van hem wordt verlangd en wat de gevolgen zijn van afwijkend gedrag dit ontneemt vrees voor willekeur en creëert vertrouwen in overheidsoptreden Dit is thans niet het geval : problemen op het vlak van de fiscale controle problemen op het vlak van de administratieve en strafrechtelijke sanctionering

Het gebrek aan rechtszekerheid voor de belastingplichtige Problemen op het vlak van de fiscale controle Onduidelijke wetgeving op het vlak van de fiscale controle Vb. boekenonderzoek Vb. vraag om inlichtingen Vb. fiscale visitatie Vb. fiscaal bankgeheim Vb. datamining en Xenon project Ongelijke toepassing onderzoeksbevoegdheden sectoriële controles ( Vb. notarissen, deurwaarders, tandlabo’s, tandartsen, plastische chirurgen, telecom ) Vb. 800 van de 1200 notarissen en 500 van de 8000 tandartsen bankonderzoeken ( in 2006 ) BTW 67 bankonderzoeken ( AOIF + BBI ) registratie en successierechten 326 bankonderzoeken ( AKRED )

Het gebrek aan rechtszekerheid voor de belastingplichtige Problemen op het vlak van de administratieve en strafrechtelijke sanctionering fiscale fraude = strafrechtelijke vervolging? willekeur aangiften AOIF 2005 : 44 aangiften BBI 2005 : 58 en in 2006 : 48 fiscale fraude = zware administratieve sancties? tabellen belastingverhoging en boetes niet transparant altijd ruimte tot onderhandelen vb. KB-Lux verslag Rekenhof inzake sanctionering na EBA

De beperkte wettelijke mogelijkheden tot fiscale aanwending van overheidsinformatie

De beperkte wettelijke mogelijkheden tot fiscale aanwending van overheidsinformatie Problemen met samenwerking tussen de fiscale administratie onderling Problemen met samenwerking tussen de fiscale administraties en openbare besturen en instellingen Problemen met internationale fiscale samenwerking Problemen relatie fiscus - parket

De beperkte wettelijke mogelijkheden tot fiscale aanwending van overheidsinformatie Problemen met samenwerking tussen de fiscale administratie onderling fiscale administraties zijn “verzuild” Wet van 28 juli 1938 verbiedt geïntegreerde samenwerking eenzijdige toepassing onderzoeksmachten enkel subsidiaire uitbreiding onderzoek problemen vb. Antwerpen, 14 maart 2006 geautomatiseerde gegevensuitwisseling tussen de administraties is onmogelijk “enig belastingdossier” zie advies Privacycommissie 16/2007 dd 11 april 2007 inzake wetsontwerp verwerking persoonsgegevens FOD Fin

De beperkte wettelijke mogelijkheden tot fiscale aanwending van overheidsinformatie Problemen met samenwerking tussen de fiscale administraties en openbare besturen en instellingen Wet van 28 juli 1938 verbiedt geïntegreerde samenwerking Geen “spontane uitwisseling” van gegevens mogelijk Zie Antwerpen, 14 september 1992 Alleen uitwisseling van informatie welke reeds “in bezit” is van openbaar bestuur Zie Hasselt, 26 mei 2004 Problemen : Vb. gemeenten en bouwvergunning Vb. technische keuring en 4x4 Vb. datamining

De beperkte wettelijke mogelijkheden tot fiscale aanwending van overheidsinformatie Problemen met internationale fiscale samenwerking te weinig uitgewerkt enkel regelingen spontane gegevensuitwisseling met : Italië, Nederland, Frankrijk, Oekraïne, Letland, Litouwen, USA andere vormen van samenwerking verwaarloosbaar : gelijktijdige belastingcontroles georganiseerd door België in 2006 : 4 aanwezigheid van Belgische ambtenaren op het grondgebied van verdragstaat in 2006 : 3

De beperkte wettelijke mogelijkheden tot fiscale aanwending van overheidsinformatie Problemen relatie fiscus – parket Charter van de belastingplichtige 4 augustus 1986 strikte scheiding tussen fiscaal onderzoek en strafonderzoek onvoldoende mogelijkheden tot samenwerking fiscus-parket ambtenaren mogen slechts optreden als “getuigen” niet als deskundigen Vb. Antwerpen, 18 december 2007 nefast voor fraudebestrijding problemen van verjaring ( KB-Lux, Beaulieu, FBB dossiers )

De beperkte samenwerking met de economische en financiële sector

De beperkte samenwerking met de economische en financiële sector De witwasbestrijding ( Wet 11 januari1993 ) Meldingsplicht enkel voor : ernstige en georganiseerde fiscale fraude met bijzonder ingewikkelde mechanismen OF met procédés van internationale omvang Quid inhoud begrip Quid naleving meldingsplicht : Vb. vastgoedsector 2 meldingen 2006 ( cfr notarissen 244 ) Vb. diamantairs 0 meldingen 2006 Vb. advocaten 3 meldingen Vb. accountants 33 meldingen 2006 De renseignering door de cijferberoepen Geen verdere meldingsplicht voor cijferberoepen Cfr Ierland, cfr Portugal

De beperkte middelen van politie en justitie De ontdekte fraude is het topje van de ijsberg Kasgeldvennootschappen en BTW-carroussels: Hoofddaders zijn met de noorderzon verdwenen Poging om overblijvers te vatten KB-Lux en andere grote vissen: Juridische uitputtingsslagen Verjaring Procedurekwesties Andere zaken: Onbekend is onbemind Indien toch ontdekt: Overaccentuering Juridisering PITBULL Compensering Hantering van verregaande onderzoeksmethoden “Follow the money”, werken met indicatoren, … Perverse neveneffecten

Mter. Stijn De Meulenaer Prof. Dr. Michel Maus Docent Fiscaal Recht VUB Docent Fiscaal Strafrecht UA Advocaat aan de balie te Brugge Blekerijstraat 103/0302, 8310 BRUGGE T 050 280 566 Mter. Stijn De Meulenaer Docent UAMS Advocaat aan de balie te Gent Burgstraat 38, 9000 GENT T 09 334 94 70