ACADEMISCH e vaardigheden – wc2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het schrijven van een practicum verslag
Advertisements

Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
De leesstrategie voor begrijpend lezen
DE VERANDERINGEN IN DE FYSISCHE ASPECTEN VAN DE WERELD ZIJN ZO SNEL GEGAAN DAT WE NIET VERBAASD MOETEN STAAN OVER HET FEIT DAT ONZE … KENNIS DEZE NIET.
Blackboard Forum Observatieonderzoek 06 februari 2009 Projectgroep 7.
ACADEMISCH SCHE VAARDIGHEDEN - C1.3 SIMONE OSKAM MSC CU C243A.
Het maken van een presentatie
Handreikingen Voor de C-kandidaat
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Een onderzoeksplan schrijven
ACADEMISCHe vaardigheden – wC 1.3
Bronnen Merle Wissink.
Zakelijk lezen Nederlands.
Ingenieursvaardigheden
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
ResearchLab V1 Blok hoorcollege 5 © R. Buisman.
Workshop opstellen adviesrapport
Hoofdstuk 12 Je projectverslag schrijven en presenteren Methoden en technieken van onderzoek, 5e editie, Mark Saunders, Philip Lewis, Adrian Thornhill,
Onderzoeksvaardigheden
Vooraf Voorkom het moeilijke door het gemakkelijke te doen’. Lao Tse
Academische vaardigheden - C1.5
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Datavisualisatie als informatie: research into design
Onderzoek doen Hoofdstuk 11 Rapportage.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Bijeenkomst 2 Afstudeerpracticum
Onderzoek doen een methodische aanpak
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Onderzoek Werkveld Deel I: Inleiding
Werkstukken en rapporten
Ruimte voor de Rivier Hoofd en deelvragen.
Overzicht ViP’s* ViP-1: structuur 1
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Methoden & Technieken Hogeschool Rotterdam,
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
Onderzoeksvaardigheden
De onderzoekscyclus Oriënteren Richten Plannen Verzamelen
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
Onderzoeksvaardigheden 3
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
AOS docentonderzoek bijeenkomst 5 Onderzoeksplan
Rotterdam, 00 januari 2007 Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 3 (week 5) Hafida El-Gharbaoui
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
1 PO winkels en klanten onderzoek naar verzorgingsgebieden van winkels.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Het onderzoeksverslag
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Opdracht Nederlands Je doet in een groepje van vijf personen een klein literatuuronderzoek. De uitkomsten van dit onderzoek beschrijf je in een verslag.
3F maken van een verslag.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
SET schrijfvaardigheid H5
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Door Anthony, Seyma, Seyda en Lisa
Schrijven is een vorm van denken maar denken is geen schrijven
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Bronnen en onderzoeksvragen
B. Stof 5 Natuurwetenschappelijk onderzoek
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Hoe maak ik een goede mindmap?
EXAMENTEKSTEN 1: SAMENVATTEN
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

ACADEMISCH e vaardigheden – wc2 Wendy tollenaar CU C243B

Agenda Ervaringen met lezen artikel Effectief lezen Analyse structuur wetenschappelijk artikel Kritisch reflecteren ToDo

Ervaringen met lezen artikel Aanpak Markeringen Kern artikel

Effectief lezen Doelgericht Weet wat je zoekt Efficiënt Lees in fasen Actief Koppel wat je leest aan wat je al weet Kritisch Zoek naar geldige onderbouwing

Lezen in fasen scan bekijk: titel abstract kopjes structuur bron 1. ORIËNTEREND scan bekijk: titel abstract kopjes structuur bron auteurs 2. GLOBAAL lees: inleiding conclusie discussie vind hoofdvraag bekijk figuren en tabellen formuleer hoofdboodschap schat waarde van artikel 3. INTENSIEF lees grote delen van de tekst maak aantekeningen vat samen

intensief lezen Concentreer, vermijd afleiding Maak aantekeningen kernpunten onderlinge relaties belangrijke zinnen krabbel in de kantlijn Verwerk de informatie Vat samen, bijv. als: Tekst Tabel schema mindmap Leg relaties met andere gelezen teksten.

SAMENVATTEN VAN EEN WETENSCHAPPELIJK ARTIKEL DEEL VAN PUBLICATIE HOOFDPUNTEN UIT PUBLICATIE Titel, auteur, tijdschrift, etc. Geef een complete, accurate verwijzing naar de publicatie (APA) Onderzoeksvraag Doel van het onderzoek? Onderzoeksvraag? Theorie Vanuit welke theorie is probleem benaderd? Onderzoeksdesign, methode, instrument Welk onderzoeksdesign, welke instrumenten, respondenten, analysemethoden zijn gebruikt? Resultaten Wat zijn de belangrijkste resultaten? Conclusie, discussie Zijn gegevens gegeneraliseerd naar andere situaties? Zo ja, naar welke? Lost het onderzoek een praktisch probleem op? Zo ja, welk?

WETENSCHAPPELIJK ARTIKEL: SCANNEND LEZEN Probeer de titel (en ondertitel) te verklaren Analyseer het abstract en vergelijk die met je titelanalyse Zoek naar onderzoeksvragen of hypotheses Scan de tekst op kopjes en tabellen/figuren Lees de paragraaf Conclusie (of discussie) Zie handout voor toelichting.

Opbouw wetenschappelijk artikel

standaardopbouw Inleiding Theoretisch kader Methode Resultaten Conclusie Discussie Literatuurlijst

oefening Scan binnen je groepje de 3 artikelen die worden uitgedeeld Bekijk de opbouw/structuur van de artikelen (zijn alle standaardonderdelen aanwezig/ te herleiden) Markeer de highlights Vergelijk de artikelen (opbouw, inhoud, thematiek) Bespreek bovenstaande punten binnen je groepje Uitwerking hiervan moet ik nog maken (wendy): meerdere sheets met per artikel opbouw en afwijkingen van de standaard en een vergelijking tussen de artikelen (klassikaal bespreken) Extra punt evt onderzoeksvraag bedenken; welke artikelen geven antwoord, welke niet…

ONDERDELEN LITERATUURVERSLAG ONDERZOEKSPLAN Inleiding Toont belang vraagstelling aan LITERATUURVERSLAG ONDERZOEKSPLAN probleemstelling Inleiding aanleiding onderzoeksvraag doel Theoretisch kader (= antwoorden op vragen vanuit de verzamelde literatuur) Conclusie Inleiding aanleiding ‘initiële vraag’ Doel/belang Theoretisch kader (= argumentatie vanuit de verzamelde literatuur) Centrale vraag / Hypothese Operationalisering Onderzoeksvragen + toelichting Methode Toont haalbaarheid onderzoek aan

ONDERDELEN LITERATUURVERSLAG ONDERZOEKSVERSLAG Inleiding aanleiding onderzoeksvraag doel Theoretisch kader (= antwoorden op vragen vanuit de verzamelde literatuur) Conclusie Inleiding aanleiding ‘initiële vraag’ Doel/belang Theoretisch kader (= argumentatie vanuit de verzamelde literatuur) Centrale vraag / Hypothese Operationalisering Onderzoeksvragen + toelichting Methode Resultaten Conclusie & discussie

Literatuuronderzoek: STRUCTUUR LITERATUURVERSLAG Tip: H12 Leren Communiceren Inleiding Aanleiding Doelstelling Onderzoeksvraag  Literatuuronderzoek: Antwoorden op deelvragen in wetenschappelijke literatuur gegeven Conclusie Antwoord op de onderzoeksvraag op grond van de doorgenomen literatuur Kort weer laten zien, puur herhaling voor recall van studenten. Waar zijn jullie met name mee bezig geweest afgelopen week? >>sheet

STRUCTUUR INLEIDING LITERATUURVERSLAG probleemsignalering in praktijk INLEIDING Aanleiding: Wat is de situatie? Wat is het probleem? Waarom is dat een probleem? Doel (belang, beleidsdoel): Waar wil men naartoe? Onderzoeksvraag: Wat wil je (dus) weten? maat- of wetenschappelijk doel waaraan de uitkomsten van je literatuuronderzoek bijdragen. Wát je gaat onderzoeken. vloeit voort uit doelstelling, maar is concreet te beantwoorden. Met de aanleiding en ozvraag. Nu moet je gaan bepalen wat je definitieve ozvraag wordt, daarvoor is het nodig dat je bepaalt wat je doel is. >>sheet Om deze complexe vraag te beantwoorden, stel je deelvragen. De antwoorden op deze deelvragen vormen samen het antwoord op je hoofdvraag.

Wat zijn de consequenties voor jouw tekst? wie zijn je lezers? ORIËNTEREN Wie zijn het: studenten, medewerkers, leidinggevenden, directeuren, technici? Wat zijn het: specialisten en/of besluitvormers? Wat willen ze: Welke belang hebben ze bij jouw tekst? Wat weten ze (al)? Voorkennis Wat vinden ze? Standpunten Wat doen ze? Wat zijn de consequenties voor jouw tekst?

beoogde lezers van een wetenschappelijke tekst VRAAG: WIE ZIJN JOUW LEZERS? Publiek: Collega-wetenschappers (forum) Specialist  methode Kennis  up-to-date Houding  positief-kritisch Publiek: Toepassers wetenschappelijke kennis Besluitvormers  resultaten, conclusies Kennis  praktisch gericht (what’s in it for me?) Houding  afhankelijk van of het aansluit bij ideeën positief of kritisch

todo Bestudeer APA: 1-1.06 - Kenmerken wetenschappelijke teksten Bestudeer LC 12.3.3-4 & hand-out kritisch reflecteren Schrijf een kritisch commentaar op het startartikel van 150-200 woorden DL commentaar: Vr 16 sept 13:00u via Assignments in BB