RUIKEN VOELEN ZIEN PROEVEN HOREN CROSSLAB ZINTUIGEN
Mijn eigen ervaringen Shoppen in Antwerpen Opdracht 1; Geblinddoekt en met oordoppen door Rotterdam Opdracht 2; Geblinddoekt eten proeven Opdracht 3; Lezing Maarten Wijntjes Overig
Shoppen in Antwerpen Winkels beoordeel je door middel van je zintuigen. O.a.: Zien (belangrijkst) - Hoe ziet een winkel eruit? - Is de etalage aantrekkelijk? - Hoe is het personeel? Horen - Is er muziek die jou aanspreekt? / Lokt de muziek je naar binnen? Ruiken - Hoe ruikt de winkel? -Wordt je overgehaald door een bepaalde geur?
Opdracht 2; Geblinddoekt en met oordoppen door Rotterdam 3 Belangrijkste punten: Willemsbrug Station Centraal Rotterdam Café Dudok
Opdracht 2; Geblinddoekt en met oordoppen door Rotterdam Ervaring met blinddoek Eng Grappig Meer gefocust op het gevoel - Het leek of de wind kouder aanvoelde met blinddoek. Meer gefocust op gehoor - Letten op geluiden waar je anders nooit op let. - Drukte in Dudok; je ziet niet wat er rondom gebeurd. Meer gefocust op geur - De rookgeur in Dudok viel veel meer op.
Opdracht 2; Geblinddoekt en met oordoppen door Rotterdam Ervaring met oordoppen Rustig Minder irritant als niet kunnen zien Ook meer gefocust op andere zintuigen Dudok minder gezellig Appeltaart erg lekker!
Opdracht 2; Geblinddoekt en met oordoppen door Rotterdam
Opdracht 2; Geblinddoekt eten proeven Producten met ongeveer dezelfde structuur (geprakt) Banaan Mango Aardappel Wortel Vanille vla Appel
Opdracht 2; Geblinddoekt eten proeven Conclusie van het experiment De producten waren vrij makkelijk van elkaar te onderscheidden. Zonder geur nog steeds te herkennen. Beter om de producten niet eerst te zien. Niet alleen zien is belangrijk maar ook andere zintuigen spelen een rol.
Opdracht 3; Lezing Maarten Wijntjes Lezing over zintuigen en hoe die in verbinding met elkaar staan. Papier met reliëf voelen zonder te zien - Moeilijk, raakt in de war door verschillende lijnen. - Na tekenen nog niet geraden. Vormen raden die iemand omschrijft in zijn hoofd - Minder moeilijk door makkelijke vormen te nemen.
Opdracht 3; Lezing Maarten Wijntjes Filmpje proef 1: Deze kan je bekijken op mijn wordpress, ik heb hem hier niet in kunnen krijgen. Sorry
Opdracht 3; Lezing Maarten Wijntjes Conclusie Door niet al de zintuigen te gebruiken die je hebt wordt het visualiseren van dingen moeilijker. Ook wanneer je dingen nooit gezien hebt kun je ook nooit weten wat het is.
CROSSLAB ZINTUIGEN EN DE ONTWERPER
Waarom zijn zintuigen belangrijk voor een ontwerper? Een ontwerper moet niet alleen denken aan het zicht van iets. Ook andere aspecten zijn belangrijk. Materiaalkeuze Comfort Prijs Kwaliteit Zintuigen prikkelen
Waarom zijn zintuigen belangrijk voor een ontwerper? Materiaal keuze is erg belangrijk voor een ontwerper. Door middel van materiaal kun je bijv. je concept beter overbrengen. Een voorbeeld: Als je iets zachts wilt tekenen, maken gebruik je daar andere materialen voor als voor iets hard. Dit brengt het beter over bij de ander. Het is dus belangrijk om op de zintuigen van de toeschouwer in te spelen.
Waarom zijn zintuigen belangrijk voor een ontwerper? Bij bijvoorbeeld meubels is het ook van belang dat naast dat het er mooi uit ziet, ook comfortabele is. Dit geld meer voor de commerciële ontwerpen voor bijv. IKEA. Dit moet goedkoop, de kwaliteit moet goed zijn, en het ziet er vaak nog leuk uit ook.
CONCEPT CROSSLAB
Wat is mijn conceptontwerp? Ik vind het belangrijk voor een winkel waar het product niet de belangrijkste rol speelt dat mensen interactief bezig zijn met het product. Daarom heb ik gekozen voor een winkel waarin jezelf ondervind wat geur eigenlijk met je doet en hoe je erachter komt wat jouw favoriete geur is. Ook door bepaalde structuren te voelen, kun je erachter komen wat bij jou het beste past.
Wat is mijn conceptontwerp? Ik wil een winkel creëren die vooral is gebaseerd op reuk en zicht. Reuk is erg belangrijk in zeep. Door onderzoek te doen naar zeep, ben ik er achter gekomen dat de meeste geuren van zeep zijn gemaakt van bloemen of geur van fruit.
Wat is mijn conceptontwerp? In de winkel bevindt zich een wand waarop te zien is waar de geuren van gemaakt zijn. Daarin gaten waarin het mogelijk is om een bepaalde geur te ruiken. Na dit te hebben gedaan kun je jouw eigen favoriete geur kiezen.
De winkel zelf Ik wil de winkel zo rustig mogelijk houden. De twee wanden met fruit en bloemen zeggen eigenlijk al genoeg. De muziek is erg belangrijk. Rustige lounge, sfeermuziek met af en toe wat ‘bel’ geluiden. (soort van onder water gevoel) Als een eyecatcher in de zaak wil ik een machine die bubbels en een frisse geur verspreidt.
De winkel zelf OF Eyecatcher die geur verspreidt door middel van luchtbellen.
Wat is mijn conceptontwerp? Muur met wand waarin geuren zitten verstopt. Mensen kiezen hun favoriete stuk zeep door middel van geur. (Voorbeeld; schematische weergave, kleuren niet goed)
Met welke zintuigen wil ik werken? Geur Tast Zien
Welke media? Witte laptops. (Apple) Waarom? Mooie vormgeving, straalt rust uit Modern (past in de samenleving) Bijna iedereen kan er mee overweg Handig voor het idee wat ik er verder mee wil gaan doen.
Welke media? Zelf heb ik mijn schoenen gemaakt op internet. Ik kon zelf de kleuren samenstellen. Uit ervaring weet ik dat ik dat een heel goed en interessant concept vind en daarom heb ik er voor gekozen om dit ook toe te passen in mijn zeepwinkel concept.
Welke media? Ik wil in de winkel laptops plaatsen zodat mensen na hun “geur experience” een eigen geurtje kunnen samen stellen, wat later tot een stuk zeep wordt gemaakt. Mensen kunnen dit ook gelijk opsturen en ontvangen dit thuis. Voorbeeld van computerscherm in keuzemenu
Aantrekkelijk Mensen kunnen natuurlijk meerdere geuren mengen. Ook is het aantrekkelijker om een zelfontworpen zeepje te verkopen in plaats van een standaard zeep die al in de winkels ligt.
Nog een idee. Misschien is het ook wel leuk om elke zeepcombinatie een code te geven. Door dit code te onthouden kunnen mensen via hun telefoon dit stuk zeep altijd nog bestellen of nog een keer nabestellen.
EIND LIZA DIKKERBOOM 3DC CROSSLAB