RUIKEN VOELEN ZIEN PROEVEN HOREN CROSSLAB ZINTUIGEN.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Doe jij ook mee? de samenleving dat ben jij,
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Tevredenheids onderzoek Door Lizanne Jespers HBO-V studente Maart 2014
Schilderijen Hoi! Ik ben Schattebout. Ik ga schilderijen laten zien. Het zijn zoekplaatjes. Elk plaatje heeft een verhaal. Verhaaltjes over God, die één.
Het doen van eigen onderzoek
CROSSLAB SENSORY SHOPPING
The 6th sense.
Woorden en tijd.....
Naam: Mijn info : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “sport” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Concept Voorstellen. Het Concept Ons definitieve concept is een informatieve website met informatie over de uitgaansgebieden en uitgaansgelegenheden in.
Veilig Internet Geef antwoord op de vragen en ontdek of jij veilig gebruik maakt van het internet!
Mijn toekomst/droom. Door Natasja van Dijk.
Crosslab Sensory Shopping
Mijn stage bij Wijkenstein Naam: Amanda van de Nieuwegiessen Klas: Grijs Jaar: 4e Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas.
Riske Pasman Lifestyle&Design 3DD De vijf zintuigen. Crosslab.
Meneertje Blij en Somber
SOAP SHOP Soapshop helpt: Veel kinderen houden niet van in bad gaan en zich te moeten wassen. De soapshop is vooral ontwikkeld om kinderen over hun.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Antwoord op vraag SOPO1-4
Mijn hobby: is over cultuur van Ethiopië
Naam: Mijn hobby : Klik op “Naam”. Vul je naam in. Doe hetzelfde met “hobby” Hier kun je een foto / tekening Invoegen.
Naam: *Nathalie van W Klas: *5b Jaar: *2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit Typ het jaar waarin je.
* ELLA 6A * * powerpoint kunst *
Geluid aan.
Pamela Dorland 4hna.  Ik was donderdag 22 maart om 19:00 aanwezig in het klokgebouw om de glamping tentoonstelling te bezichtigen.  Ik heb vooral naar.
Functionaliteit en decoratie Interactieve les 17 juni 2009 Gemeente Museum Den Haag Leo van Rutten – rk basisschool De Fontein.
Natuurkunde & Scheikunde
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Sensoption Door: Sandra, Roos, Laura, Dorian en Rianne Vak: Crosslab.
Zeep fabriek Jeroen Sharon Wendy Dennis 3DC. Introductie thema 1 Als eerst hadden we het idee om een hele hoge toren te maken; heel erg modern met glas.
Luca Knegtering 3dd. Luca Knegtering 3dd Proefjes: Door de proefjes die we hebben gedaan in crosslab ben ik meer te weten gekomen over hoe je zintuigen.
Crosslab Sensory Shopping H e ar Feel Smell See taste.
Nagels Hou jij ook zo van het lakken van nagels?
CanDo Coaching.
Dennis Boeseken Lifestyle & Design
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Verwachting Mijn verwacht van dit spel was erg laag. Voordat ik het spel ging spelen, vond ik het er maar stom, makkelijk en kinderlijk uitzien. Ik wou.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Orchies met.....spreuken De orchideeënfamilie is één van de
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #4 EEN GRIEZELIG VOORBEELD.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Investigating the power of senses, shopping and new media
SENSES ONZE ZEEPWINKEL. THE STORE INSPIRATIE HET CONSEPT DE ZEEP RFID GLAS IN LOOD DE KABINES DE SFEER BESTELLEN? INSPIRATIE HET CONSEPT DE ZEEP RFID.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
SKILLS KWARTAAL 4 Kwartaal 4 les 1. Indeling kwartaal 4 WeekInhoud les Week 1Canvas business model en oefenen Week 2Theorie over schrijven technisch paper.
Workshop Portret Fotografie. Tips voor betere portretfoto’s 1. Stel scherp op de ogen 2. Gebruik een grote diafragma opening 3. Fotografeer op ooghoogte.
MIJN WEBSHOP YANAH PRUYM, MEB D. HOME PAGINA
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
Plattegrond maken Explorers ’12. Uitleg Opdrachten: doormiddel van opdrachten maak je je plattegrond compleet. Kleur/legenda: vergeet niet om alles.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Powerpoint presentatie.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Tekenen marktplaats Thema Verzin een thema voor jouw tekening, zoals markt van vroeger, of een markt in Azië. Of iets wat je zelf verzint.
Introductie Taak Werkwijze Bronnen Beoordeling Introductie Bloemen kan je bijna overal om je heen zien. Van bloemen kun je heerlijk genieten. Je kunt.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Thema Zintuigen.
Annick, Amber, Ilsa en Melanie
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
VAARDIGHEDEN 2 Zelftroost en zelfzorg
Oorcheck op het mbo 4 Over Gehoor & gehoorschade
voorbeeld volgende bladzijde terug
Transcript van de presentatie:

RUIKEN VOELEN ZIEN PROEVEN HOREN CROSSLAB ZINTUIGEN

Mijn eigen ervaringen Shoppen in Antwerpen Opdracht 1; Geblinddoekt en met oordoppen door Rotterdam Opdracht 2; Geblinddoekt eten proeven Opdracht 3; Lezing Maarten Wijntjes Overig

Shoppen in Antwerpen Winkels beoordeel je door middel van je zintuigen. O.a.: Zien (belangrijkst) - Hoe ziet een winkel eruit? - Is de etalage aantrekkelijk? - Hoe is het personeel? Horen - Is er muziek die jou aanspreekt? / Lokt de muziek je naar binnen? Ruiken - Hoe ruikt de winkel? -Wordt je overgehaald door een bepaalde geur?

Opdracht 2; Geblinddoekt en met oordoppen door Rotterdam 3 Belangrijkste punten: Willemsbrug Station Centraal Rotterdam Café Dudok

Opdracht 2; Geblinddoekt en met oordoppen door Rotterdam Ervaring met blinddoek Eng Grappig Meer gefocust op het gevoel - Het leek of de wind kouder aanvoelde met blinddoek. Meer gefocust op gehoor - Letten op geluiden waar je anders nooit op let. - Drukte in Dudok; je ziet niet wat er rondom gebeurd. Meer gefocust op geur - De rookgeur in Dudok viel veel meer op.

Opdracht 2; Geblinddoekt en met oordoppen door Rotterdam Ervaring met oordoppen Rustig Minder irritant als niet kunnen zien Ook meer gefocust op andere zintuigen Dudok minder gezellig Appeltaart erg lekker!

Opdracht 2; Geblinddoekt en met oordoppen door Rotterdam

Opdracht 2; Geblinddoekt eten proeven Producten met ongeveer dezelfde structuur (geprakt) Banaan Mango Aardappel Wortel Vanille vla Appel

Opdracht 2; Geblinddoekt eten proeven Conclusie van het experiment De producten waren vrij makkelijk van elkaar te onderscheidden. Zonder geur nog steeds te herkennen. Beter om de producten niet eerst te zien. Niet alleen zien is belangrijk maar ook andere zintuigen spelen een rol.

Opdracht 3; Lezing Maarten Wijntjes Lezing over zintuigen en hoe die in verbinding met elkaar staan. Papier met reliëf voelen zonder te zien - Moeilijk, raakt in de war door verschillende lijnen. - Na tekenen nog niet geraden. Vormen raden die iemand omschrijft in zijn hoofd - Minder moeilijk door makkelijke vormen te nemen.

Opdracht 3; Lezing Maarten Wijntjes Filmpje proef 1: Deze kan je bekijken op mijn wordpress, ik heb hem hier niet in kunnen krijgen. Sorry

Opdracht 3; Lezing Maarten Wijntjes Conclusie Door niet al de zintuigen te gebruiken die je hebt wordt het visualiseren van dingen moeilijker. Ook wanneer je dingen nooit gezien hebt kun je ook nooit weten wat het is.

CROSSLAB ZINTUIGEN EN DE ONTWERPER

Waarom zijn zintuigen belangrijk voor een ontwerper? Een ontwerper moet niet alleen denken aan het zicht van iets. Ook andere aspecten zijn belangrijk. Materiaalkeuze Comfort Prijs Kwaliteit Zintuigen prikkelen

Waarom zijn zintuigen belangrijk voor een ontwerper? Materiaal keuze is erg belangrijk voor een ontwerper. Door middel van materiaal kun je bijv. je concept beter overbrengen. Een voorbeeld: Als je iets zachts wilt tekenen, maken gebruik je daar andere materialen voor als voor iets hard. Dit brengt het beter over bij de ander. Het is dus belangrijk om op de zintuigen van de toeschouwer in te spelen.

Waarom zijn zintuigen belangrijk voor een ontwerper? Bij bijvoorbeeld meubels is het ook van belang dat naast dat het er mooi uit ziet, ook comfortabele is. Dit geld meer voor de commerciële ontwerpen voor bijv. IKEA. Dit moet goedkoop, de kwaliteit moet goed zijn, en het ziet er vaak nog leuk uit ook.

CONCEPT CROSSLAB

Wat is mijn conceptontwerp? Ik vind het belangrijk voor een winkel waar het product niet de belangrijkste rol speelt dat mensen interactief bezig zijn met het product. Daarom heb ik gekozen voor een winkel waarin jezelf ondervind wat geur eigenlijk met je doet en hoe je erachter komt wat jouw favoriete geur is. Ook door bepaalde structuren te voelen, kun je erachter komen wat bij jou het beste past.

Wat is mijn conceptontwerp? Ik wil een winkel creëren die vooral is gebaseerd op reuk en zicht. Reuk is erg belangrijk in zeep. Door onderzoek te doen naar zeep, ben ik er achter gekomen dat de meeste geuren van zeep zijn gemaakt van bloemen of geur van fruit.

Wat is mijn conceptontwerp? In de winkel bevindt zich een wand waarop te zien is waar de geuren van gemaakt zijn. Daarin gaten waarin het mogelijk is om een bepaalde geur te ruiken. Na dit te hebben gedaan kun je jouw eigen favoriete geur kiezen.

De winkel zelf Ik wil de winkel zo rustig mogelijk houden. De twee wanden met fruit en bloemen zeggen eigenlijk al genoeg. De muziek is erg belangrijk. Rustige lounge, sfeermuziek met af en toe wat ‘bel’ geluiden. (soort van onder water gevoel) Als een eyecatcher in de zaak wil ik een machine die bubbels en een frisse geur verspreidt.

De winkel zelf OF Eyecatcher die geur verspreidt door middel van luchtbellen.

Wat is mijn conceptontwerp? Muur met wand waarin geuren zitten verstopt. Mensen kiezen hun favoriete stuk zeep door middel van geur. (Voorbeeld; schematische weergave, kleuren niet goed)

Met welke zintuigen wil ik werken? Geur Tast Zien

Welke media? Witte laptops. (Apple) Waarom? Mooie vormgeving, straalt rust uit Modern (past in de samenleving) Bijna iedereen kan er mee overweg Handig voor het idee wat ik er verder mee wil gaan doen.

Welke media? Zelf heb ik mijn schoenen gemaakt op internet. Ik kon zelf de kleuren samenstellen. Uit ervaring weet ik dat ik dat een heel goed en interessant concept vind en daarom heb ik er voor gekozen om dit ook toe te passen in mijn zeepwinkel concept.

Welke media? Ik wil in de winkel laptops plaatsen zodat mensen na hun “geur experience” een eigen geurtje kunnen samen stellen, wat later tot een stuk zeep wordt gemaakt. Mensen kunnen dit ook gelijk opsturen en ontvangen dit thuis. Voorbeeld van computerscherm in keuzemenu

Aantrekkelijk Mensen kunnen natuurlijk meerdere geuren mengen. Ook is het aantrekkelijker om een zelfontworpen zeepje te verkopen in plaats van een standaard zeep die al in de winkels ligt.

Nog een idee. Misschien is het ook wel leuk om elke zeepcombinatie een code te geven. Door dit code te onthouden kunnen mensen via hun telefoon dit stuk zeep altijd nog bestellen of nog een keer nabestellen.

EIND LIZA DIKKERBOOM 3DC CROSSLAB