Zelfcontrole bij consumenten

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jongeren blijken vaak wel te weten wat gezond is, maar het ook uitvoeren is een volgende stap. We maken namelijk de hele dag door keuzes en worden continue.
Advertisements

Afbeelding: Vorstendom (Rijnland-Palts)
De supermarkt als belangrijkste verkoopppunt van alcohol: een analyse van de huidige rol van de supermarkt in het alcoholbeleid Fieke Franken Onderzoekscoördinator.
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Duurzaam inzetbaar gedurende de hele levensloop
Over consumenten, gedrag en marketing
Hoe klanten kopen En wat marketing daarmee moet en kan.
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Psychologie en energiebesparing
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Out of the box …. Blijft de cliënt deelnemer altijd veroordeeld tot de box…. Of… Feestrede voor SCIP.
Risico’s en gevaren van techniek
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Vlajo Challenge Speel en onderneem. Kom proeven op onze provinciale workshops: 29 februari 2012 St Paulusinstituut Herzele 9u – 11u 1 maart 2012 St Lutgardisschool.
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
Chocoladekruidnoten Sanne Weerstra Productdossier.
Klik telkens met de linkermuisknop om verder te gaan.
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
“Ongezond = Lekker” intuïtie
Hoe kom je er achter hoe gezond een product écht is?
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Theoretische modellen mbt middelenmisbruik gebruik / misbruik Ontwikkeling van het probleem Samenkomen van beïnvloedende factoren Van Dijk Problemen in.
“Positief op weg” Positive Drive & Fietsberaad Breda, 13 juni 2013.
CULTUREEL KAPITAAL ?????? Je eerste keer weet je niet wat je te wachten staat om dat je het niet kent. De eerste keer dat ik naar het toneel ging was.
Gedrag in organisaties Hoofdstuk II
in relatie tot een actieve leefstijl
Samenwerken rond een complexe probleemsituatie kijkend naar ervaringen met VM2 in 20 minuten … Dag van de Beroepskolom 7 oktober 2011 Ed Weijers, senior.
H9: Zelfbeïnvloeding Wat we zelf doen, doen we beter?
Voorstellen Meesterproef – HIR marketing K.U.Leuven Research Center for Marketing and Consumer Science Siegfried Dewitte.
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Hoofdstuk 1 Waar blijft je geld?
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
blij,boos,bang,verdrietig.
Gedragsverandering door middel van dansen i.p.v. worstelen
Nulmetingen Bureaucratie en Oudertevredenheid NRO-bijeenkomst
Onderzoek naar een slimme energiesysteem Proeftuin Stad van de Zon - Heerhugowaard.
Het nut van Business Planning
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht xxxxx Terug in de tijd ………
Preventie van Ongevallen
Tessa Delvo 1 BaO B2 1. Wanneer spreken we van compulsief koopgedrag Kenmerken Doel van het onderzoek Methode Resultaten Discussie Ter illustratie 2.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
BIJZONDERE KLANTVERHALEN. AGENDA 1. Opzet onderzoek Bijzondere klantverhalen 2. Klantprocessen en klantverhalen 3. Essenties van B2B cases 4. Emotioneel.
Welzijnszorg? Sociaal-culturele beweging Met schaamte 45 jaar 5 pijlers: Projecten Fondsenwerving Jongeren en onderwijs Politiek Campagne
De Invloed van Populaire leeftijdgenoten op de Bereidheid van Adolescenten om Alcohol te Drinken: Een Experimentele Chat Room Studie Hanneke Teunissen,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 9 Prijs.
Empirical librarianship ceci n’est pas un texte De bibliotheek als onderzoeker Workshop - template kaartjes Jeroen Bosman & Bianca Kramer Universiteitsbibliotheek.
Oefententamen Twee groepen Iedereen geeft antwoord; A, B, C of D
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
De kracht van positief opvoeden
Jongeren & geld. Zakgeld Hoeveel zakgeld krijgen jongeren? leeftijdzakgeld (per maand) 12€ 19 13€ 23 14€ 25 15€ 30 16€ 31 17€ 36.
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Een duurzaam schapresultaat voor biologisch AGF 26 maart 2015 Victor Immink, Marcel Kornelis, Jos van den Puttelaar (LEI) Erica van Herpen (WU Marketing.
Conflicthantering Drie dagdelen van 120 minuten. Doelstellingen: -Kennis over conflicthantering (een theoretisch kader) -Inzicht in eigen conflictstijlen.
Marktonderzoek Zonder inzicht in het gedrag van de klanten/markt kan er geen marketingbeleid gevoerd worden.
Alternatief voorstel erfpacht conversieregeling
Doelen realiseren met media
Consumentengedrag Beslissen
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
Welkom havo 4..
Samenwerkingsverband Regio IJssel-Vecht
Een gezonde kijk op je werkomgeving
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Een “gezonde kijk” op je werkomgeving
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Consumentenrecht Alle regels en wetten die de consument beschermen bij de aankoop van producten van bedrijven De consument moet als ‘zwakkere’ partij beschermd.
GRIP OP GROEI Resultaten 0-meting
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Zelfcontrole bij consumenten

Zelfcontrole bij consumenten Rationele en hedonische motieven Soms tegengesteld Snoep, luxe, pensioensparen Tijdsinconsistentie Preferenties kunnen veranderen

Tijdsinconsistentie Utiliteit TIJD Diploma NU Fuif Shift beslissing

Wilskracht Conflict tussen ratio en emotie Consumenten kennen hun zwaktes Zoeken manieren om zichzelf te beschermen Willen geen kortingen voor ‘slechte’ producten Wertenbroch K (1998). Consumption self-control by rationing purchase quantities of virtue and vice. Marketing Science 17(4) 317-337 Hoe kunnen consumenten wilskracht uitvoeren?

WENS verminderen Vermijden van gevaarlijke situaties Solden / café Uitstellen van de keuze / beslissing Regels invoeren: overleg, nacht over slapen Substitutie Risico? Afleiding Gedachten van het aantrekkelijke aspect afleiden

Wilskracht uitoefenen Precommitment Kost inbouwen (fysiek of sociaal) Regels Godsdienst Moraliteit Schuldanticipatie

Wilskracht uitoefenen Bewuste tegenargumentatie Kostenberekening Bv. Sigaretten Denken aan het goede Bv. gezonde oude dag

Wilskracht uitoefenen is kostelijk Wilskracht uitoefenen kost moeite Kan maar in beperkte mate Ego depletion effect Fase 1: emotie regulatie, verleiding weerstaan Fase 2: moeilijker om impuls in te houden, volhouden, etc… Self-control Strength Model [Baumeister, Roy F. (2002). Yielding to temptation: Self-control failure, impulsive buying, and consumer behavior. Journal of Consumer Research 28, (March), 670-676]

Kiezen is kostelijk Een van de frequentste bezigheden: kiezen Bruyneel et al. 2006 Een reeks keuzes (Experiment 2) Deelnemers moesten beslissen hoeveel snoep ze wilden kopen Experimentele conditie: zelf kiezen Controleconditie: evenveel gram scheppen als de vorige

Kiezen is kostelijk Verleiding met overprijsd zeer aantrekkelijk snoep Mignonettes Aantrekkelijkheid bleek uit een pretest Deel van keuze was echt Per persoon werd één aankoop uitgeloot het minimum kopen is het meest rationele

Resultaten experiment 2

Andere studies Experiment 1: Experiment 3: 6 keuzes tussen andere producten Dan een keuze tussen overprijsd zeer aantrekkelijk product en gewoon geprijsd neutraal product Chocolade sinterklaas versus chocolade zwartepiet Rationeel: kies zwartepiet (zelfde functionaliteit) Sinterklaas wordt vaker gekozen na een reeks keuzes Experiment 3: Zowel kiezen van zeer aantrekkelijk als redelijk aantrekkelijk snoep Effect alleen voor het zeer aantrekkelijk snoep

Experiment 3

Conclusie Kiezen is niet onschuldig Voorkom zelfcontrole-uitputting Kies voor je gaat winkelen