PRODUCTDOSSIER Casanova gemaakt door robin jans
SITUERING VAN UW ONDERWERP Welke aanleiding? Welk product? Welke markt? Welk merk? Positionering segmentering De 4 P’s Mogelijkheden en te verkennen opties
AANLEIDING Ik ga aan de hand van dit productdossier laten zien dat ik mijn marketing cursus over de 4 P’s verwerkt heb tot op het niveau dat ik het kan toepassen op een concreet marketingprobleem.
VOORSTELLING PRODUCT
MARKTBESCHRIJVING & DEMOGRAFISCHE BESCHRIJVING DOELGROEP BBiermarkt, trappistenmarkt pprijs SSpeciale bieren 22000 liter CCasanova IIk ga van dit bier het Meerhouts streekbier maken… MMeerhout VS België
MERK Casanova Naambekendheid Man met bierbuik Speciaal Meerhout Bier Net dat tikkeltje meer!
POSITIONERING Ik zou in de mensen hun hoofd willen plaatsen dat een streekbier van Meerhout iets nieuws is, iets wat ze nog nooit hebben gedronken, iets uniek, tegen een betaalbare prijs. Het gaat verkocht worden in speciaalzaken en dergelijke dus het word een speciaal goed en het word niet gezien als een commercieel bier van Inbev.
SEGMENTERING 16+ bierdrinkers mensen die gezellig op café liever 1 lekker streekbier drinken dan 10 pinten Mensen die gezellig een avondje thuis doen met vrienden en dan een beter bier drinken dan gewoon een pintje
PRIJS Ik zou het bier in de speciaalzaken verkopen tegen 3 euro voor een 33cl flesje en hier verder prijzen met gelijkzetten. Bijvoorbeeld 9 euro/liter.
PRODUCT Ze verkopen hun bier als ambachtelijk streekbier tegen 3 euro per flesje, dit is goedkoper als concurrenten Ik zou de prijs optrekken naar 3 euro als introprijs, dit is duurder dan een gewoon bier maar het is een speciaal streekbier.
PLAATS de KWB brouwt momenteel de bieren bij KAV Mol. Deze heeft een brouwers installatie in Mol staan die ze kunnen huren. Ik zou graag willen dat Brouwerij anders dit maakt. Deze Brouwerij zorgt voor meer dan alleen het bier onder andere voor de etiketten en accijnzen en dergelijke.
PROMOTIE Ze hebben niet echt een campagne gedaan. Doelgroep parochiecentrum, hebben ze niet moeten overtuigen omdat de KWB in het bestuur zit hebben ze dit gewoon ingevoerd. Doelgroep Lokale Chiro hebben ze tactisch aangepakt, ze hebben een afspraak gemaakt met onze hoofdleiders dat ze het bier konden proeven en hun zo overtuigen. Doelgroep thuisgebruik is aan de hand van mond-aan-mond reclame. Ik zou de promotie van deze drie doelgroepen hetzelfde houden maar er nog een 4 de doelgroep bij doen. Deze houd in dat ik het bier ga verkopen in speciaalzaken en cafés met veel soorten bier.
MOGELIJKHEDEN & TE VERKENNEN OPTIES Lancering Casanova brouwerij Anders Speciaalzaken Voorrang, vooraan in winkel Potentieel: Speciale bieren, festivals ( in speciale biertenten) Aandachtspunten: teveel is teveel Risico’s: prijs <> meerwaarde Kansen: Klanten zien dat het een goed bier is en zijn de grote brouwers zoals inbev moe.
THE END !!! BEDANK VOOR JULLIE AANDACHT !