Stap 1. Waarom een marketingplan?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ondernemingsplan van <Naam van jullie bedrijf>
Advertisements

Een eerste kennismaking Julia Kool en Johan Hahn 9 October 2010
Marketingplanning en -strategie
STRATEGISCHE PLANNING
Marketingmanagement in een Europese KMO
Bedrijfspresentatie Promavise
Planning Budgetten Break-even analyse
Aanzet tot strategisch denken
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Commercialisatie Fietsen
Welkom bij de tussentijdse presentatie
Marketing Werkgroep 6.
Social Media Audit.
SWOT Analyse Wat is het? Analytische tool die kan helpen om ideeën te kiezen, rekening houdend met diverse interne en externe factoren: Een interne kijk:
S.O.R. Strategische Oriëntatie Ronde
Beleidsvoering naar groei
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Functieprofiel en beoordeling
Marketingplanning en strategie
Doelstellingen formuleren
Steeds Vaardiger: Marketing&Communicatie VWC conferentie 7 oktober 2008.
Gegevensanalyse Trajectdag 19 januari 2012 Steunpunt Jeugd.
De Toekomst Marketing.
Toekomst – Welke kant gaat u op?. Klant i.p.v. patiënt/cliënt; Output financiering; Marktwerking; ……………………… Waarom.
Organisatieontwikkeling NPO (1)
SLC periode 2 Week 1 Evaluatie
SUCCESVOL VERENIGINGSMANAGEMENT IN VIJF STAPPEN
Projectwijzer 3 H1 Accountmanagement en CRM Middenkader Engineering.
Marketing Marketingoriëntatie
Elobase Kerntaak 2, Hoog Omgevingsanalyse
CRM H1 Accountmanagement en CRM Commercieel medewerker.
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Bedrijfsnaam Bedrijfsplan. Missie Vertel hier jouw missie op lange termijn. Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Het project. Vandaag Tussenstand projecten Hoofdstuk 3 Projectvoorstel SWOT begin.
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1
Positionering Den Beiaard How-project door Kateryna Glushak.
Het proces ► Analyse ► SWOT totaal ► Selectie SWOT
50.
Opening Crossfit Marketingtoepassingen Vincent Jasper Thomas.
Strategiekeuzes maken en 1-pagina strategieplan uitschrijven
{ Bedrijfsnaam Bedrijfsplan.  Vertel hier jouw missie op lange termijn.  Probeer woorden te gebruiken die nadruk leggen op de groei van jouw bedrijf.
Opening Crossfit Vincent Jasper Thomas. Inhoud Wat is crossfit Debriefing Missie Visie Doelgroep Concurrentie analyse ( omgeving) SMART 4p’s Promotie.
De Deltamethode.
Marketing voor Starters HOOGEVEEN, 2 DECEMBER 2010 Welkom! 1.
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Positionering SEACRET SPA Catherine, Janne & Tessa.
Indeling van hoofdstuk 2 Ontwikkelen van een marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
How project: Atelier 3 Laura Van Baelen. Inhoud Over mezelf Over Atelier 3 Brands Debriefing Visie & missie Omgevingsanalyse SMART SWOT Budget.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Marketingplan [Productnaam]
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en /07/2018 Direct 2. Marketing 1.0, 2.0 en 3.0.
Doelen Leerlingen kunnen benoemen wat USP’s zijn Leerlingen gaan in groepsverband actief aan de slag met het de uitwerking van hun productconcept. Periode.
Direct 3. De DM-cyclus 30/07/2018 Direct 3. De DM-cyclus.
Direct 2. De DM-cyclus 07/08/2018 Direct 2. De DM-cyclus Leerlijn Communicatie, studiejaar , blok 3.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
SWOT-analyse = kijk naar de sterke en zwakke kanten in je plan
Direct Uitwerken concept DEM
Duurzaam ondernemen.
Sterkten versus kansen Zwakten bedreigingen Kansen Bedreigingen.
Bob D’hondt, Laura Van Endert & Alessandro Royens
Hoofdstuk 4 Hoe presenteer ik me in de markt?
MovingFuture Femke Schot, Thomas van Breemen-Schneider, Sanne Wolters, Sam Gilling & Eva Verduin.
Hoofdstuk 3 Waarom ondernemen?
Transcript van de presentatie:

Stap 1. Waarom een marketingplan? Wanneer u een duidelijk doel voor ogen heeft, kan een marketingplan u helpen om dat doel stapsgewijs te bereiken. Een nieuwe campagne opstarten Meer bekendheid Meer fondsen Meer leden Vrijwilligers werven De opstart van een nieuwe organisatie Heroriëntering van de organisatie

Stap 2: SWOT-analyse SWOT staat voor Strenghts, Weaknesses, Opportunities en Treaths. In gewoon Nederlands: sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen. In vier stappen een SWOT-analyse maken. Benoem sterkten en zwaktes Middelen, vaardigheden en kennis die meer of minder dan gemiddeld aanwezig zijn binnen je organisatie. Sterktes en zwaktes zijn zaken die je zelf kan controleren. Benoem kansen en bedreigingen Externe omgeving 3. Selecteer de belangrijkste SWOT-elementen Selecteer 12 belangrijkste elementen: drie in elke categorie. Kies díe elementen waarin organisatie het meest verschilt van concurrenten, positief of negatief. Kijk bovendien welke onderdelen in de ogen van uw klanten het belangrijkst zijn. Het is slim om het selectieproces samen met enkele medewerkers te doen. Elke medewerker/vrijwilliger krijgt per categorie (sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen) tien punten om te verdelen over de belangrijkste elementen. Aan het einde telt u alle scores op.

Stap 2: SWOT-analyse Kansen Bedreigingen Sterkten Zwaktes 4. Stel de definitieve SWOT-analyse op De elementen die de hoogste totaalscore krijgen, komen in de definitieve SWOT- analyse. Neem de uitkomsten op in een matrix. Als u de matrix in vier vakken verdeelt (kans- bedreiging en daaronder sterkte-zwakte) heeft u in één oogopslag een goed overzicht. Kansen Bedreigingen Sterkten Zwaktes

Stap 3: Doel en strategie Doel = SMART Specifiek Meetbaar Acceptabel Realistisch Tijdsgebonden Vb. 5% meer leden uit de doelgroep “jonge gezinnen” tegen 2010. Strategie = de weg waarlangs u uw marketingdoel gaat bereiken vb. We maken een deel van onze wandelingen buggyvriendelijk om het segment “jonge gezinnen” te bereiken.

Stap 3: doel en strategie SWOT is de basis Centraal staat de vraag: Met welk product richt ik me op welke markt? Het helder krijgen van het antwoord op die vraag vraagt een scherpe analyse van de belemmerende en stimulerende factoren. De SWOT-analyse is de basis. Vraag uzelf af: 1. Hoe kunt u een zwakte versterken om op een kans in te spelen of een bedreiging af te wenden? 2. Hoe kunt u een sterkte gebruiken om een kans te benutten of een bedreiging te elimineren?

Stap 4: 4 p’s Product Prijs Plaats Promotie Beschrijf je product Wat is er uniek aan? Wat is de meerwaarde voor de doelgroep? Wat is de kwaliteit? Hoe ga je de opvolging doen? Prijs Hoeveel mag het kosten? Vraag je een gift of plak je er een prijs op? Ruimer: wat moet iemand er voor over hebben? Plaats Waar kan je doelgroep je product ontdekken of aankopen? Promotie Hoe ga je je product promoten: via PR, je presentatie, advertenties, free publicity, folder, …

VERTROUW OP JE GEZOND VERSTAND! Stap 5: actieplan Heeft u de stappen 1 tot en met 5 doorlopen? Dan heeft u uw marketingdoelen te pakken. En weet u uw strategie om ze te realiseren. In de laatste stap vormt u uw ideeën om tot een actieplan! Consequenties voor de organisatie Menskracht Planning Budget Wees realistisch Evalueer VERTROUW OP JE GEZOND VERSTAND!