Theon van Dijk TILEC, Tilburg, 6 februari 2009

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

De zin en onzin van escrow
Doublet deel 1 – de basis.
Menno Karres Lead Auditor
1 De invloed van de organisatie op het meldgedrag van managers en medewerkers: een kijkje in de keuken Muel Kaptein Transparency International, April 21,
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Les 4 : MODULE 1 kinematisch en statisch (on) bepaaldheid
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
Medezeggenschap en de Benchmark
Business Economics Handels –en financiële technieken
De Belastingdienst Leuker kunnen we het niet maken... Ook in Wognum
1 Wat is microfinanciering ? 2 1. De financiële behoefte.
H4: Begrijpen van de markt
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
© 2006 Consilience B.V.1. 2 E-Dienstverlening in de praktijk Noordwijk, 5 september 2006 K.P.Majoor Adviseur Consilience B.V.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
17. Concurentie. © 2009 Mr. J. Keizerwww.BedrijfenRecht2 Mededingingswet de Mededingingswet verbiedt: –kartels; –misbruik van een economische machtspositie;
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Winstmaximalisatie monopolist
Business Marketing Management
Outcome berekeningen op de NMa Presentatie vereniging van mededingingsrecht 26 oktober 2006 Jarig van Sinderen Chief Economist NMa.
Business Marketing Sabine Vermuyten
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Van tweeluik naar driehoeken
Inhoud bijeenkomst 1 Doel- en vraagstelling Conceptueel model
Beoordelen van docenten loont de moeite!
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Brussel , 25 september 2009 François COPPENS Fabienne VERDUYN
“Nederland is losing momentum zoals ook blijkt uit de European Innovation Scoreboard. De snelheid waarmee we actie moeten ondernemen wordt bepaald door.
1 Project Burgergericht Besturen: Kwaliteit en Vertrouwen in de Overheid K.U.Leuven Instituut voor de Overheid
Innovatief Aanbesteden: DE VLAAMSE OVERHEID ALS ACTIEVE INNOVATOR Kenniscentrum Innovatief Aanbesteden Christophe Veys – Peter Thevissen 28 juli 2014.
Hoofdstuk 17 De organisatiecultuur bepalen en veranderen
14-1 Copyright © 2005 Prentice-Hall Hoofdstuk 15 Een machtsbasis creëren Managementvaardigheden, 2/e editie door Phillip L. Hunsaker Copyright © 2005 Prentice-Hall.
Sparen, Kapitaalaccumulatie, en Productie - De Lange Termijn
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Wetsvoorstel Kilometerprijs KIVI NIRIA Ledenpeiling februari 2010.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen 21 Begrippen H6. 2 Begrippen Directe belastingen Belastingen die rechtstreeks aan de overheid moeten worden betaald.
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Chronologie van maatregelen tegen de joden in het Derde rijk
Goede tijden, slechte tijden
Marktvormen en inkoopmarktonderzoek
Schitterende Organisaties®
Feyo Sickinghe Netneutraliteit: probleem of perceptie?
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Duurzame Inzetbaarheid in de publieke sector. 2 Onderzoek In opdracht van Ministerie van BZK Secundaire analyse POMO 2010 Doelgroepen -Overheidssectoren.
Arboteam 13 oktober 2009 Karen de Groot Agis en stressmanagement.
Ondernemend Suriname DE NIEUWE KOERS VOOR INVESTMENT MANAGEMENT IN RELATIE TOT ONDERNEMERSCHAP BIJ “MINDERHEDEN” BEWUSTWORDING EN BEVORDERING.
Ethnicity, gender and entrepreneurship
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Ondernemer in de btw René N.G. van der Paardt. Met Fuchs is de grens van het ondernemerschap wel bereikt? De vaste inrichting in de btw zou hetzelfde.
Management Accounting Management Control
GEMEENTELIJK BELASTINGGEBIED ESBL 4 november 2003 PROF.DR. PETER B. BOORSMA.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Spelen met een bak getallen
Verder met Bridge Hoofdstuk 15 Het redbod versie DEEL 3
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Evidence-Based Medicine
Regelgeving over continuïteit! NBA Standaard 570: over “Verantwoordelijkheden van de accountantStandaard Het is de verantwoordelijkheid van de accountant.
Toezicht ACM bij samenwerkingen (en fusies) in het gemeentelijk domein Frank Pellikaan 9 december 2013 Conferentie samenwerking in de WMo.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
Lesbrief Markt en overheid
Mededingingstoezicht in de Zorg Evergreens, Actualiteiten & Dilemma’s
Reintegratie binnen SOS Kinderdorpen Internationaal
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
Transcript van de presentatie:

Theon van Dijk TILEC, Tilburg, 6 februari 2009 Efficiëntieverbeteringen in fusiecontrole ”Wanted: efficiency defence (not dead but alive)” Theon van Dijk TILEC, Tilburg, 6 februari 2009

Efficiëntieverweer “ … Het is mogelijk dat de uit de fusie voortvloeiende efficiëntieverbeteringen een tegenwicht bieden tegen de effecten op de mededinging – en in het bijzonder tegen de mogelijke schade voor de consument – die de fusie anders zou kunnen veroorzaken. …” EU Richtsnoeren horizontale concentraties (2004), § 76 Concentratieverordening (2004), overweging 29 2

Enige praktijkfeiten NMa Geen enkel geval van succesvol efficiëntieverweer Nauwelijks pogingen door partijen EU Commissie Nauwelijks geaccepteerd efficiëntieverweer Waar wel geaccepteerd, niet beslissend VS (DoJ and FTC) Verschillende voorbeelden van beslissend efficiëntieverweer 3

Waarom niet meer efficiëntieverweer? Verrassend – men zou toch enkele gevallen verwachten Wijst op inconsistentie: Alle fusies tussen substituten beperken de mededinging, ook “kleine” fusies “Kleine” fusies worden in de praktijk niet beoordeeld Impliciete veronderstelling dat procompetitieve effecten de (beperkte) anticompetitieve effecten compenseren bij “kleine” fusies Waarom kan dit nooit gelden voor “grote” fusies?

Overzicht Economische theorie efficiëntieverweer Regels in de EU en VS Praktische beoordeling van efficiëntieverweer 3 voorstellen voor verandering 5

Williamson (AER, 1968): “Rechthoeken zijn vaak groter dan driehoeken” Economische theorie: Williamson Prijs Williamson (AER, 1968): “Rechthoeken zijn vaak groter dan driehoeken” p’ p = c c’ Hoeveelheid

“Trapezia zijn vaak groter dan rechthoeken” Commentaar I Prijs “Trapezia zijn vaak groter dan rechthoeken” p’ p c c’ Hoeveelheid

Commentaar II Williamson veronderstelt totaal surplus standaard Een fusie zou moeten worden goedgekeurd als alle kostenvoordelen groter zijn dan de “deadweight loss” Prijs kan toenemen op de korte termijn Verwachting dat prijs afneemt op de lange termijn Meeste mededingingsautoriteiten moeten een consumentensurplus standaard toepassen Prijs mag niet toenemen (ook niet op de korte termijn) Kostenvoordelen dienen te worden doorgegeven aan consumenten Alleen verlaging van marginale kosten relevant 8

Voor de discussie Zou in de zorgsector totale surplus standaard niet beter zijn? Reductie van vaste kosten relevant voor sector waar overheidsbudgetten belangrijk zijn Kan op korte termijn leiden tot lagere overheidsuitgaven en lagere belastingen 9

Commentaar III Williamson veronderstelt één niveau van marginale kosten in de markt, pre- en post-fusie Post-fusie zijn er tenminste twee niveaus van marginale kosten Een belangrijke bron van efficiëntieverbeteringen door een fusie wordt niet meegenomen Als fuserende bedrijven verschillende marginale kosten hebben, dan kunnen na de fusie marginale kosten afnemen na het her-organiseren van productie Williamson gaat alleen uit van prijsconcurrentie en kostenvoordelen Er zijn andere dimensies van concurrentie en andere voordelen (bijv. kwaliteit, dienstverlening en innovatie) 10

Na Williamson Farrell & Shapiro (AER, 1990) Cournot concurrentie; homogeneen produkt; statisch Strikte conditie onder consumentensurplus standaard: Om prijzen te laten afnemen na de fusie, moet het niveau van marginale kosten bij de gezamenlijke output lager zijn dan dat van de meest efficiënte fuserende onderneming Onder totale surplus standaard is er een kritisch niveau van marktaandeel Werden (JIE, 1996); Froeb & Werden (Econ Lets, 1998) Goppelsröder, Schinkel & Tuinstra (JIE, 2008) 11

Overzicht Economische theorie efficiëntieverweer Regels in de EU en VS Praktische beoordeling van efficiëntieverweer 3 voorstellen voor verandering 12

EU regels Bewijslast voor fuserende partijen Met beweerde efficiëntieverbeteringen van voorgenomen fusie wordt alleen rekening gehouden onder de voorwaarden (cumulatief): Voordeel voor consumenten Specifiek resultaat van de fusie Verifieerbaarheid Ad 1): verlaging van marginale i.p.v. vaste kosten; “passing-on” is al “killer qualification” genoemd Ad 2): geen alternatief (contract) voor fusie dat minder anticompetitief is Ad 3): “interne documenten”; “verklaringen van directies aan de eigenaars en financiële markten”; “vóór de fusie uitgevoerde studies van deskundigen” 13

Reddingsfusie (“failing firm defence”) Te interpreteren als efficiëntieverweer vanuit ander perspectief Welke voordelen worden misgelopen indien de fusie niet plaatsvindt? Condities: Zonder fusie zou de onderneming op korte termijn van de markt gaan Geen minder anticompetitief overname-alternatief Zonder fusie zouden activa van de onderneming verdwijnen Ruimte tussen efficiëntieverweer en reddingsfusieverweer? Welke condities gelden? 14

Vergelijking met regels in de VS VS regels (1997 Horizontal Merger Guidelines): “Cognizable efficiencies are merger-specific efficiencies that have been verified and do not arise from anticompetitive reductions in output or service.” “The Agency will not challenge a merger if cognizable efficiencies are of a character and magnitude such that the merger is not likely to be anticompetitive in any relevant market.” Grofweg gelijk aan EU regels, maar: Onderliggende principiële beslissing om efficiëntieverbeteringen als integraal onderdeel van een fusiebeoordeling mee te nemen in 1984 Merger Guidelines (Kolasky & Dick, ALJ, 2003) Geen (expliciete) voorwaarde van doorgeven van voordelen 15

Conclusie Vergeleken met de EU faciliteren de regels in de VS het betrekken van efficiëntieverbeteringen bij fusiebeoordelingen Mogelijke verklaring voor het vaker voorkomen van succesvol efficiëntieverweer in de VS 16

Overzicht Economische theorie efficiëntieverweer Regels in de EU en VS Praktische beoordeling van efficiëntieverweer Drie voorstellen voor verandering 17

Praktische inschatting “Story telling” (maar geen sprookjes) Typologie van efficiëntieverbeteringen (Röller, Stennek & Verboven, European Economy, 2001) Rationalisering van productie (uitwisselen “best practices”) Schaal- en scopevoordelen Technologische ontwikkeling Voordelen op inkoopgebied Afname van “organisational slack” Beweerde efficientiëverbeteringen door ziekenhuizen in de VS (bron: “A Dose of Competition”, DoJ) Voorkomen van bepaalde uitgaven; afname in banen in management en ondersteuning; concentreren van bepaalde diensten op één locatie; afname van operationele kosten 18

Praktische inschatting II Schatten van kostenfuncties om schaal- en scopevoordelen vast te stellen Informatiebeperking: kostendata van concurrenten (en fuserende partijen hebben bewijslast) Data Envelopment Analysis (DEA) (en andere ‘frontier’ modellen) Voorgesteld door de NZa “Efficiency Gains from Mergers in the Healthcare Sector”, Research Paper 2008 Algemene beperkingen ‘frontier’ analyse bekend 19

Praktische inschatting III DEA in fusie context Niet eerder gebruikt bij fusie beoordeling (anders dan in ex post fusie evaluatie studies) Vaststellen van de relatieve efficiëntieniveaus van fuserende ziekenhuizen (ten opzichte van de meest efficiënte ziekenhuizen in de groep – de “frontier”) Geeft in het beste geval slechts potentiële efficiëntieverbeteringen na de fusie Informatiebeperking voor fuserende partijen 20

De “balancing act” Zijn efficiëntieverbeteringen voldoende om anticompetitieve effecten teniet te doen? Bork (The Antitrust Paradox, 1978): niet mogelijk om vast te stellen in individuele zaken Integrale beoordeling van anti- and procompetitieve effecten (zoals bijv. in Farrell & Shapiro, AER, 1990) In de praktijk zal de afweging imprecies zijn – zowel anticompetitieve als procompetitieve effecten vooral kwalitatief 21

Overzicht Economische theorie efficiëntieverweer Regels in de EU en VS Praktische beoordeling van efficiëntieverweer 3 voorstellen voor verandering 22

Conclusie Mogelijke efficiëntieverbeteringen onvoldoende aan bod bij beoordeling van fusies Komt deels door de regels in de EU: Te strikte voorwaarden voor efficiëntieverweer Bewijslast ligt bij partijen Bewijslast procompetitieve effecten van partijen lijkt zwaarder dan bewijslast anticompetitieve effecten van autoriteit 23

3 voorstellen voor verandering in de EU Doel: meer rekening houden met de rol van efficiëntieverbeteringen in fusiecontrole Publiceer “Richtsnoeren efficiëntieverbeteringen” Verwijder de expliciete voorwaarde dat “voordelen moeten worden doorgegeven aan consumenten” (N.B. niet noodzakelijkerwijs verandering naar totale surplus standaard) Maak beoordeling van efficiëntieverbeteringen een onderdeel van de algehele beoordeling van een fusie Bewijslast bij autoriteiten zoals bij anticompetitieve effecten 24