Automatische diapresentatie met muziek. Ontmoeting met de ‘pompiers van de hemel’ In het leger zegt men vaak dat motivatie, opleiding en investering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
E.V.V.O. (Rustig in je eigen tempo doorklikken).
Advertisements

Over honden en over mensen….
Diakenen op de bres… voor mantelzorgers Workshop Kerk in Actie Binnenlands Diaconaat Inspiratiebeurs 2012.
Het Hoe en waarom van rookmelders
Automatische diapresentatie met muziek. Ontmoeting met de ‘pompiers van de hemel’ In het leger zegt men vaak dat motivatie, opleiding en investering.
Themaweek Water Sectie Techniek.
Trailer Deepsea challenger
ONTSPAN JE..., LUISTER ..., EN BEWONDER
De beroemdste persoon die er is …
“Een reis naar Licht”.
Klik op je linker muisknop
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Opvattingen en initiatieven t.a.v. schoon, heel en veilig
Psalm 104:1-31 NBV.
Dag 2. Dag 2 Dag 2 van het dagboek Aloha allemaal, Zo daar ben ik weer. Hoe gaat het met jullie? Zijn jullie al benieuwd naar wat ik vandaag allemaal.
Beelden storm.
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
De mayonaisepot en de koffie
Het leven is iets heel bijzonders...
Project week 1 Foto’s van reclame onderweg
Globale planning Les 1: namen en eigenschappen van de planeten (1 t/m 6) Les 2: eigenschappen van de planeten (7 t/m 10) Les 3: maten in ons zonnestelsel.
voor de zomervakantie tot
die niet om jou zou huilen.
WAT IS DE RODE DRAAD IN JOUW LEVEN ?
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Het is nooit te laat om te worden wie je had willen zijn.
Suriname Soraya van Lomwel.
Levensvragen Over geluk…..
Temperatuur en volume Uitzetten of krimpen
Zomaar een kaartje.
Indien je vóór mij zou sterven,
nadat je dit gelezen hebt!!!
Vrienden zijn er om je te steunen
De Tijger.
Euripides Medea 1e epeisodion
Interpreteren van data
Verlangen naar licht.
Met handen en voeten geloven 1
FIETSENSTALLING GEBRUIKSAANWIJZING
Wie is God? Kun je Hem kennen? Wat kunnen wij van Hem weten?
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
Mindfulness.
Kindertehuis in Ghana.
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Oefening 17 p. 97 – les 5.
De Les van de Vlinder ”Op een dag, verscheen er een kleine opening in een cocon. Een man zat uren te kijken hoe de vlinder zijn lijf door de kleine opening.
Lucas 15: 11 En Hij zeide: Iemand had twee zonen
De Roos.
Bruggen bouwen, is elkaar vertrouwen.
Visie & Strategie.
Donder & bliksem.
Seizoenen van het leven Het seizoen van wachten.
Hoe ver kijk jij echt vooruit?
ONTSPAN , LUISTER EN LEES
Exodus 4 13 Exodus 4 13 Maar Mozes zei: ‘U moet het me niet kwalijk nemen, Heer, maar kunt u niet iemand anders sturen?
De Les van de Vlinder ”Op een dag, verscheen er een kleine opening in een cocon. Een man zat uren te kijken hoe de vlinder zijn lijf door de kleine opening.
Stage: Basisschool de Klingerberg
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Het Geluk.
( ) Beste vriend in Muziek: The Flower Of Schotland.
Beste vriend(in) Muziek : Francis Goya “Blue Moon”
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Optimale final glide Baer Selen, 28 oktober 2006.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Wie worden met kracht weggenomen bij de bazuin van God? 1 Thessalonicenzen 4:13-18.
Doe jij ook mee? WNF-Rangerclub en NPO Zapp presenteren: Operatie Olifant.
Muziek bestaat sinds de mens op de wereld is, maar de dieren, de atomen en de sterren maken ook muziek.. Karlheinz Stockhausen maar de dieren, de atomen.
Brandveiligheid is een belangrijk thema in de zorg
Transcript van de presentatie:

Automatische diapresentatie met muziek.

Ontmoeting met de ‘pompiers van de hemel’ In het leger zegt men vaak dat motivatie, opleiding en investering niet volstaan om van iemand een echte ‘jager’ te maken. Het instinct maakt het verschil. Het instinct, dat is de natuurlijke aanleg ( of een natuurlijk geworden aanleg) om zich efficiënt aan elke situatie aan te passen. Het beroep van piloot van een ‘waterbommenwerper’ van de Civiele Bescherming laat veel ruimte voor dat instinct maar hangt er niet uitsluitend van af. Ontmoeting met de ‘pompiers van de hemel’ In het leger zegt men vaak dat motivatie, opleiding en investering niet volstaan om van iemand een echte ‘jager’ te maken. Het instinct maakt het verschil. Het instinct, dat is de natuurlijke aanleg ( of een natuurlijk geworden aanleg) om zich efficiënt aan elke situatie aan te passen. Het beroep van piloot van een ‘waterbommenwerper’ van de Civiele Bescherming laat veel ruimte voor dat instinct maar hangt er niet uitsluitend van af.

De bekendste vliegtuigen van de luchtvloot van de Civiele Bescherming worden tegenwoordig ‘Canadairs’ genoemd. De meeste mensen weten niet dat er andere types van ‘waterbommenwerpers’ bestaan dan die zo genoemde grote toestellen, namelijk de ‘Gele pelikanen’ Weinigen weten dat ‘Canadair’ de naam van de vliegtuigbouwer is, een filiaal van de groep Bombardier, die onder andere lijnvliegtuigen bouwt. Die verwarring is het bewijs van het succes van die toestellen en van het nobele en efficiënte imago dat ze in ons hart hebben ingenomen.

Dat grote (trapu) vliegtuig (bijna 20 m lang en 30 m vleugelbreedte - uitgerust met een bootromp en een klassieke hoge (voilure) die de schroeven buiten bereik van het water houdt… …vervangt ongeveer overal ter wereld zijn voorganger: de PBY Catalina, speciaal ontworpen voor brandbestrijding. Niemand twijfelt aan de (parenté) van die twee toestellen.

De bijzondere missie van de bemanningen van de waterbommenwerpers vereist een ietwat speciale aanwerving. Vroeger, toen de (aéronavale) nog watervliegtuigen had, waren de voor brandbestrijding met Catalina’s geselecteerde piloten helemaal (désignés). De Civiele Bescherming heeft dan beslist om te recruteren onder gewezen jachtpiloten van de zeemacht.

Tegenwoordig komen de meeste piloten uit de luchtmacht. De aanwerving geschiedt op basis van minstens vlieguren ervaring. De piloten zijn zeker (aguerris), maar vooral betrouwbaar, d.w.z. aandachtig, gewetensvol en gemotiveerd. Enkelen onder hen komen van de Patrouille de France en dat is geen toeval.

Hun courante missie: het bos beschermen Tijdens het seizoen van bosbranden zijn de bemanningen van zonsopgang tot zonsondergang (d'alerte). Wanneer ze voor een interventie worden opgeroepen gebeurt het frequent dat ze pas ‘s nachts naar hun basis terugkeren: de brandbestrijding duurt zolang de lucht het toelaat. Hun beroep bestaat uit wachten en onzekerheid. Op elk moment kan het alarm weerklinken in hun lokaal. Buiten het seizoen van bosbranden zijn er weinig vluchten (enkel voor minimale training – maar nooit genoeg volgens de piloten), maar in de zomer zijn de dagen zeer gevuld.

De Canadairs worden ingezet bij grote branden. Daarom vliegen ze in de zomer altijd per vier. Een groep is al na tien minuten in de lucht en voegt zich snel tussen het luchtverkeer boven Marignane, de luchthaven van Marseille. Op het moment van het alarm is de locatie van de brand dikwijls onzeker, dus de voorbereiding van de vlucht is (succincte). Een voorlopige route wordt uitgestippeld. Voor het naar de brand toevliegen hangt alles af van het reliëf en de plaatselijke (aérologie). Ter plaatse leidt een ‘brandmeester’ de gecombineerde acties in de lucg-ht en op de grond, steeds met de nodige zorg voor de veiligheid.

Let op de nabijheid van de elektrische kabels ! Ook bij de bemanningen is de zorg voor de veiligheid bij elke actie aanwezig. Eerst en vooral wat betreft de prioriteit van de doelen. Vanzelfsprekend denkt men allereerst aan het redden van door het vuur omringde brandweerlui of aan de beveiliging van geïsoleerde woningen, en zeker aan bedreigde steden. Soms heeft men daardoor beschermde natuurgebieden moeten overlaten aan de vlammen en zo de banbliksems van de media over zich heen gekregen.

Vier Canadairs kunnen snel na elkaar overvliegen en zo de brand efficiënt bestrijden, want het vuur heeft geen tijd om terug op te laaien. Moest men de groep in twee splitsen, dan zou het onbegonnen werk zijn en slechts tijdverlies betekenen.

Piloten hebben verteld over enkele missies waarbij de vier toestellen zeer goed presteerden. In Corsica liggen de zones met hoog brandrisico nooit ver van de kust. Bepaalde circuits (water tanken - blussen - water tanken) kunnen in vier minuten tijd worden afgelegd. Stel u voor: vier vliegtuigen, elke minuut 6 ton water beschikbaar gedurende vier uren.

Een ketting gaat water tanken Een ketting gaat water tanken LEADER 35 Pélican 39 Pélican 44 Pélican 34 Pelican 31

HET LEDIGEN HET LEDIGEN Een bewijs van het oordeelkundig ontwerp van de CL-215 en 415: het toestel maakt contact met het water en slorpt in een tiental seconden over een afstand van iets meer dan 600 m 6 ton water op. Tussen het aanvliegen en het terug opstijgen volstaat een afstand van m.

Dat de ‘dromers’ ons maar eens uitleggen hoe een bader kan worden aangezogen door die klep…

Branden ontstaan zelden bij kalm weer. De piloten hebben af te rekenen met de (clapot), de golven en de (houle) (welbekend bij zeelui), zonder de wind te vergeten… Het toestel kan landen in holtes van 1,80 m. Maar deze gecombineerde bewegingen doen het vliegtuig soms slippen als dat niet mag. Soms komt een toestel terug met een beschadigde vlotter.

Het water tanken is de fase waarbij de watertanks van het vliegtuig worden gevuld op een wateroppervlak terwijl het toestel een rechtlijnige vlucht aanhoudt. In 12 seconden zijn de tanks gevuld: de twee tanks bevatten liter water onder een druk van bijna 7 bar. Dan worden de (écopes) ingetrokken en de piloot geeft vol gas om zijn toestel uit het weter te lichten. Na het loskomen van het weteroppervlak tegen 78 km/u maakt de piloot een zwakke (palier) op geringe hoogte om aan de veilige snelheid van 96 km/u te komen vooraleer op te stijgen.

De Canadairs opereren meestal in bergachtig gebied waar de wind de vlammen (attise).

De (aérologiques) condities maken van het lossen soms een ‘sportief’ gedoe. U moet begrijpen dat de piloot de ganse (capacité de lecture) van het terrein nodig heeft om in alle veiligheid tussenbeide te komen, want het lossen geschiedt op zo’n 30 m boven d egrond.

Onder het toestel is de inslagkracht zo groot dat het water alles op zijn weg zou kunnen vernielen. Brandweerlui hebben al het leven gelaten. We bewonderen hun moed en toewijding in deze ongelijke strijd. Vanop grotere hoogte, met het gecombineerde effect van de (vent relatif) en de (fournaise ambiante) zou het water de grond niet eens bereiken.

L’ENTRETIENT Na het lossen volstaat het trekken aan de stuurknuppel niet om het naar de bergflank toegezogen toestel te doen stijgen. Het toestel moet snelheid winnen om aan de aanzuiging van de grond te ontsnappen…

BEZOEK AAN HET VLIEGTUIG

De cockpit De tanks Interieur De loskleppen

Ervaring... Ook al zitten de gewezen jachtpiloten aan het stuur van grote en trage (bahuts) die meer op boten dan op vliegtuigen lijken, deel uitmaken van de Civiele Bescherming is een (filière convoitée). Wijsheid…

Geselecteerd uit de besten moeten zij alles terug leren over een vak dat ze niet kennen. Het is voor hen een tweede kans… met de belofte van intense momenten beleven bij het vliegen onder ‘viriele’ omstandigheden. Wij groeten die mannen die houden van vliegen. Maar het zijn vooral hun (pudeur), hun nederigheid, hun wijsheid die van hen (samen met de mannen op het terrein) de behoeders maken van de zo broze veiligheid van onze bossen. Toch is het beroep van Canadairpiloot een voorzichtig beroep waarin iedereen wijs genoeg moet zijn om zichzelf niet te willen overtreffen en waarbij het instinct en de door ervaring met vuur opgedane praktijk een garantie zijn voor efficiëntie.

Laten we ze BESCHERMEN !!!

leur métier, simple au premier abord puisqu'il consiste à éteindre des feux avec un avion, requiert des compétences spécifiques qui en font des pilotes très particuliers.

Teksten:Foto’s: Ontwerp en montage: A.RABEYRIN - yahoo.fr Met de vriendelijke medewerking van El Bandito Lamanon – Augustus 2009 Muziek : Céline Dion – My heart will go on