Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerking tussen overheden
Advertisements

van verdragsbepalingen
Voorrang en directe werking
FFEGBE Jaarverslaggeving -- Hoofdstuk 19
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Vrij verkeer van werknemers
Motivering van het ontslag
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
FAQ Activering – Nieuws. WINWIN Is WINWIN Activaplan ook van toepassing op OCMW- gerechtigden?
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Outsourcing 21 augustus 2008 Download op:
Rechtshandelingen van de Unie
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Verbrandingstoestellen werkend met bio-ethanol
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Toezicht een belangrijke schakel in energiebesparing
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
EDRL-Screening van gemeentelijke reglementen Mechelen, 26 november 2009.
3 Arbeidsrecht en de arbeidsovereenkomst
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 15 Mededingingsrecht. (2/34) Op de interne markt mag de concurrentie niet vervalst worden: Daarom zijn er regels om te voorkomen dat de concurrentie.
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 12 Vrij dienstenverkeer.
Europese mededingingsregels
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Vrijheid van vestiging
Hoofdstuk 4 EU-instellingen.
INTERNATIONALE ASPECTEN VAN HET PENSIOENRECHT 6 maart 2007 R.J.G. Veugelers Vereniging voor Pensioenrecht.
Sandra van Ginneken, Adviseur DHW
Sancties Brecht Vermeulen Directeur De Mandel. 6 soorten Schrapping uit inschrijvingsregister Vergoeding wegens onderbezetting Ontbinding van de huurovereenkomst.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Vrij verkeer van werknemers
Wijzigingen ontslag- en flexrecht door nieuwe Wwz
GELIJKBERECHTIGING BIJ GRONDAANKOOP
1 Coördinatiepunt Staatssteun Decentrale Overheden (1)  3 fte, hulp van Europa decentraal.  Begeleiding van decentrale overheden bij alle (potentiële)
Revolverende fondsen Melvin Könings, Lysias Consulting Group
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
DE DIENSTENRICHTLIJN 5 JAAR DIENSTENRICHTLIJN: DE BALANS MARLEEN R. BOTMAN 13 MAART 2015.
Europese regels staatssteun 22 januari 2015 Stijn Tanghe.
Staatssteun voor bvo's: ontwikkelingen en procedures Robert-Jan van Lotringen Coördinatiepunt Staatssteun Decentrale Overheden Utrecht, 3 oktober 2012.
SOCIALE ECONOMIE EN DE EU Ervaringen vanuit Vlaanderen Farah Nolens.
Scoring in het licht van de WBP Serge van Nuijs DMSA,
Voorjaarsvergadering NVER, 8 April 2016 "Beïnvloeding van de tussenstaatse handel: formaliteit of duidelijke grens?" Steven Noë, Juridische Dienst, Europese.
Ip4inno 1 A.Auteursrecht B. ‘Reputatie’ en merken in het Angelsaksisch recht C. Niet-geregistreerde modellen D. Halfgeleidertopografierecht.
De financiële aanspraken bij bedrijfseconomisch ontslag Alexandra Krop jurist werkgeverszaken OPOF, 16 februari 2012.
Preventief toezicht Gemeente Delft.
Breedband en staatssteun mr. drs. Marjan I. Jaarsma 1.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Hoofdlijnen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Informatiemarkt 6 oktober 2011.
Richtlijn inzake industriële emissies (IPPC review) Thema inspecties, toegang tot informatie en deelneming van het publiek Michel Amand DGRNE - DCE Pilote.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Bespreking Rapport Commissie Misbruik van recht Amsterdam, 12 mei 2016.
STAATSSTEUN CASE NATUURPUNT Laurie Braet - Juriste.
Klokkenluidersregeling Actan adviseurs & accountants
Vraag en antwoord Datum: 28 september 2017.
Studiedag Veilig organiseren van sportieve evenementen Overijse - 1 februari
Regelgeving staatsteun
Werkwijze bij samenstellen regeling
Congres Financieren in netwerken
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Transcript van de presentatie:

Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten

Verbod van selectieve staatssteun: Artikel 107, lid 1, VWEU Steunmaatregelen zijn onverenigbaar met de interne markt wanneer deze: Door de lidstaten of met staatsmiddelen worden bekostigd Ondernemingen begunstigen Bepaalde ondernemingen of bepaalde producties begunstigen (selectieve steun) De mededinging (dreigen te) vervalsen voorzover deze steunmaatregelen het handelsverkeer tussen de lidstaten ongunstig beïnvloeden

Steunmaatregelen van staten of met staatsmiddelen bekostigd Op twee manieren is overdracht van staatsmiddelen (inclusief het toekennen van belastingvoordelen of het verlenen betalingsfaciliteiten) verboden: Direct door de lidstaten Door een van overheidswege ingesteld (of aangewezen) publiek- of privaatrechtelijk lichaam

Begunstiging van ondernemingen Er is sprake van begunstiging van onderneming X wanneer deze onderneming: Een economisch voordeel verkrijgt Dit voordeel niet onder normale marktvoorwaarden kan worden verkregen

Selectieve steun: Een steunmaatregel die niet voor alle vergelijkbare ondernemingen van lidstaat A beschikbaar is Geen selectieve steun: Een algemene steunmaatregel die alle ondernemingen of alle producties van lidstaat A begunstigt

(Dreigende) vervalsing van de mededinging Wanneer sprake is van Een steunmaatregel met staatsmiddelen bekostigd Die een onderneming begunstigt Op selectieve wijze Dan is bijna per definitie sprake van (dreigende) vervalsing van de mededinging, zeker als de begunstigde onderneming grensoverschrijdende activiteiten verricht.

Ongunstige beïnvloeding van het handelsverkeer tussen de lidstaten Steun leidt vrijwel automatisch tot een ongunstige invloed op het handelsverkeer tussen de lidstaten. Toelichting: Wanneer een onderneming in lidstaat A kunstmatig versterkt wordt (via steun), verminderen de kansen van in andere lidstaten gevestigde ondernemingen om hun producten uit te voeren naar de markt van lidstaat A.

Aanmeldingsplicht (artikel 108, lid 3, VWEU): De lidstaten moeten voorgenomen steunmaatregelen bij de Commissie aanmelden. Geen aanmeldingsplicht bij: Steunmaatregelen die niet hoger zijn dan € gedurende een periode van drie jaar Steunmaatregelen in verband met de financiële crisis tot maximaal € (een tijdelijke uitzondering)

Automatisch met interne markt verenigbare steun: Artikel 107, lid 2, VWEU Voorbeeld: Steunmaatregelen in verband met bijzondere omstandigheden, zoals steun tot herstel van schade veroorzaakt door natuurrampen (Artikel 107, lid 2, sub b, VWEU)

Met interne markt verenigbare steun, ter beoordeling van de Commissie: Artikel 107, lid 3, VWEU Steun is verenigbaar met de interne markt als de Commissie oordeelt dat deze noodzakelijk is voor bepaalde doelstellingen, zoals: Het bevorderen van de economische ontwikkeling van bepaalde regio’s Het vergemakkelijken van bepaalde vormen van economische bedrijvigheid

Bekendmakingen (richt- snoeren) van de Commissie: Richtsnoeren inzake regionale steunmaatregelen Richtsnoeren inzake reddings- en herstructureringssteun aan ondernemingen in moeilijkheden Doel richtsnoeren: De Commissie licht toe welke vormen van steun voldoen aan de doelstellingen genoemd in artikel 107, lid 3, VWEU en dus met de interne markt verenigbaar kunnen worden verklaard. Voorwaarde in alle richtsnoeren: De Commissie keurt alleen steunmaatregelen goed wanneer de doelstellingen niet kunnen worden verwezenlijkt via het marktmechanisme.

Verordening 659/1999: Procedureregels De Commissie moet onderzoeken of steunmaatregelen al dan niet verenigbaar zijn met de interne markt. Daarbij gelden vier procedures: Procedure betreffende aangemelde steun Procedure betreffende onrechtmatige steun Procedure betreffende misbruik van steun Procedure betreffende bestaande steunregelingen

Procedure betreffende aangemelde steun: Voorgenomen steun kan niet worden toegekend zolang de Commissie bezig is te onderzoeken of deze steun verenigbaar is met de interne markt (‘stand-still’ verplichting). Wanneer de Commissie de formele onderzoeksprocedure inleidt, blijft de ‘stand-still’ verplichting van toepassing, zolang de Commissie geen eindbeslissing heeft genomen. De eindbeslissing kan zijn: De aangemelde maatregel is geen steun De aangemelde maatregel is verenigbaar met de interne markt (‘positieve beschikking’). Een ‘positieve beschikking’, waaraan de Commissie voorwaarden en/of verplichtingen verbindt (‘voorwaardelijke beschikking’) De aangemelde maatregel is niet verenigbaar met de interne markt (‘negatieve beschikking’)

Procedure betreffende onrechtmatige steun: Onrechtmatige steun is steun die tot uitvoering wordt gebracht, zonder de stand-still verplichting te respecteren. Onrechtmatige steun die onverenigbaar is met interne markt Wanneer de Commissie terzake van onrechtmatige steun beslist dat deze onverenigbaar is met de interne markt, zal de betrokken lidstaat verplicht worden om de onrechtmatige steun terug te vorderen (‘terugvorderingsbeschikking’). Onrechtmatige steun die verenigbaar is met interne markt Wanneer de Commissie terzake van onrechtmatige steun beslist dat deze verenigbaar is met de interne markt, blijft deze steun onrechtmatig. Concurrenten kunnen bij de betreffende lidstaat hun geleden schade verhalen (wegens directe werking van stand-still verplichting).

Procedure betreffende misbruik van steun: Misbruik van steun: De begunstigde onderneming blijkt de steun te gebruiken voor een ander doel dan waarvoor die bestemd is De procedure: Bij vermoeden van misbruik van steun, kan de Commissie dezelfde onderzoeksprocedure inleiden als bij aangemelde steun Bij deze onderzoeksprocedure zijn de regels inzake aangemelde steun én belangrijke regels inzake onrechtmatige steun van toepassing Een ‘negatieve beschikking’ kan worden gecombineerd met een ‘terugvorderingsbeschikking’

Procedure betreffende bestaande steunregelingen: Verplichting bestaande steunmaatregelen aan een permanent onderzoek te onderwerpen Indien de Commissie van mening is dat een bestaande steunregeling niet (langer) verenigbaar is met de interne markt, moet de Commissie met de betrokken lidstaat gaan onderhandelen om de steunmaatregel in te trekken of te wijzigen. Als deze onderhandelingen niet succesvol zijn, kan de Commissie dezelfde onderzoeksprocedure inleiden als bij aangemelde steun. Hierbij zijn de regels inzake aangemelde steun van toepassing. De onderzoekprocedure kan eindigen met een ‘negatieve beschikking’: de steunmaatregel mag in de toekomst niet langer tot uitvoering mag worden gebracht.