TOTALE COMMUNICATIE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zeer Intensieve Behandeling
Advertisements

Taghon Geert 2011.
De psychosociale ontwikkeling van kinderen met een visuele handicap
Gedragsproblemen
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Opvoeding en ondersteuning van personen met (zeer) ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen Annette van der Putten ‘s Heeren Loo/ Rijksuniversiteit.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Hogescholen in Dialoog
Hoe creëer je een veilig klimaat in je dagelijks werk Diana Rodenburg
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Totale communicatie Juli Totale communicatie Juli 2009.
Totale communicatie om je kind te bereiken
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Siel Claerhout 1BATP B1 Aan autisme verwante contactstoornissen: klinisch beeld en classificatie Serra, M., Mulder, E., Minderaa, R. (2002). Aan autisme.
Autisme en het verwerken van sociale informatie.
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Marijke Vande Voorde Psychologe / GON-begeleidster MPI De Mast
Thema 5 Begeleidingsmethoden
Van begrijpen naar begeleiden
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Begeleidingsplannen GGZ
McDD 12 september 2011 Yvonne Bijl.
Verknopen door verbinden Joris Claes en Itte Van Hecke.
Een haperend geheugen.
Ik heb iets van autisme of zo
Focus op motivatie en communicatie
Communicatie en dementie
Verwerking van Elke Louagie
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Gedragsproblemen bij mensen met een beperking.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoeden.
Sociaal netwerk methodiek
Opvoeding en pedagogiek
De domeinen & Niveau bij ABB.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Plancyclus, les 2 Actualiteit
SAMENVATTING BASISTEKST Delphine Duchi 1 BaO B1. UITINGEN VAN AGRESSIE » Constructieve wijze » Destructieve wijze » Tegen zichzelf en/of anderen gericht.
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Evaluatie Cursus.
JAN PIETER HEIJE Cheyenne Cubuk & Erwin Duits. ● VOBC, LVB behandelcentra in Nederland ● Pluryn  Hietveld, Beele, Hoenderloo Groep, JOBSTAP, Werkenrode,
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Marouschka Reezigt-Bos Leerkracht OBS De Werf voltijd HB-onderwijs.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Zorgmijding in de verstandelijke gehandicaptenzorg Jannie Boomsma, december 2008.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Dagondersteuning (WMO – algemene voorziening) Overgang
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Observeren en begeleiden van kleine groepen
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Coping.
Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A
Handelingsgericht werken
Doelen behalen met activiteiten
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Agressie Les 2.
Kenniskring jobcoaching SBCM
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Communicatie 7e les.
Besturen en Communiceren
In de vuurlinie van een pos
B1 – k1- w2 Vertrouwensrelatie en persoonlijke verzorging Sem 1.
Transcript van de presentatie:

TOTALE COMMUNICATIE

Definitie TC: Het tegelijkertijd en meer bewust gebruik maken van alle uitingsvormen van communicatie TC kan worden gezien als een basishouding in de omgang met mensen met een verstandelijke beperking. We maken bewust gebruik van alle uitingsvormen van communicatie en niet uitsluitend van vocale communicatie (gesproken woord)

Verschillende communicatiemiddelen: Natuurlijke gebaren Gezichtsuitdrukking Lichaamstaal Oogcontact Tekeningen en pictogrammen.

TC voor wie? Iedereen met ernstige communicatieve belemmeringen Mensen met een verstandelijke beperking Ontwikkeling loopt traag en onevenwichtig Haalbare niveau ligt laag, zeker op het vlak van cognitief en sociaal functioneren Sprake van disharmonisch beeld (cognitief, sociaal-emotioneel en senso-motorisch) en bijkomende handicap (bijvoorbeeld: niet kunnen praten en het hebben van een autisme spectrum stoornis)

Problematiek: De beperkte of disfunctionerende communicatie bij een persoon met een verstandelijke beperking en met het autisme spectrum stoornis kan leiden tot agressie en automutilatie als gevolg van de frustratie niet begrepen te worden en geen invloed te hebben op de omgeving.

Doel TC: Ontwikkelingsbevordering: communicatieve vaardigheden van de persoon en de omgeving te bevorderen.

Stappenplan TC: Oriëntatie; Diagnostiek; Selectie communicatie-vormen; Selectie van communicatie-inhoud; Aanleren van communicatie-vormen; Evaluatie.

ORIENTATIE Hulpverleners inzicht geven in TC, de tijd die het in beslag neemt, de betrokkenheid en inzet van begeleiders; Globaal beeld van communicatiemogelijkheden en –belemmeringen in relatie tot gevolgen dagelijkse situatie en van betrokkenheid / inzet begeleiders; Wijzen op positieve gevolgen van TC (minder probleemgedrag en prettiger werkklimaat).

DIAGNOSTIEK Uitvoerig en multidisciplinair; Schrijven van een communicatieplan.

COMMUNICATIEPLAN Algemene gegevens; Gegevens over mogelijkheden en beperkingen; Testgegevens; Logopedie; Hoe communiceert de persoon met zijn omgeving?* Wat begrijpt de cliënt van de communicatie in zijn omgeving?* Ervaringsordening Timmers-Huigens**; Functie van communicatie; Korte omschrijving van het communicatieniveau Hulpvragen en doelstellingen op het gebied van communicatie; Werkwijze op het gebied van communicatie; Evaluatie.

Communicatieniveau’s* Hoe communiceert de persoon met zijn omgeving?* Wat begrijpt de cliënt van de communicatie in zijn omgeving?* NIET-TALIG NIVEAU (non-symbolisch) VOOR-TALIG NIVEAU (pré-symbolisch) TALIG NIVEAU (symbolisch)

Ervaringsordening** Timmers-Huigens Lichaamsgebonden ordening Associatieve ordening Structurele ordening Vormgevinde ordening

HOUDING HULPVERLENER Ondersteunend en begeleidend Veel geduld, individuele aandacht, empathisch vermogen, letten op kleine signalen (mimiek, lichaamhouding, beweging en geluid) Omgeving moet beschikbaar zijn en in handelen aansluitend op niveau en belevingswereld van de gehandicapte

HOUDING HULPVERLENER Besef eigen communicatie-wijze en de omstandigheden Bevorderen initiatief nemen en reageren van persoon met verstandelijke beperking Omgeving werkt uitlokkend en stimulerend Moet noodzaak zijn tot communiceren

WERKWIJZE Stapsgewijs werken Veel herhalingen Concrete beloningen

MODEL LEREN OMGAAN MET EIGEN AGRESSIE Hulpmiddel Inzicht verschaffen in de factoren van een complexe situatie, die bepalend zijn voor het al dan niet escaleren tot geweld Denkschema (4 vragen)

VRAGEN IN HET MODEL Hoe ga ik om met mijn eigen agressie in relatie en interactie met mijn cliënt? Hoe gaat mijn cliënt om met eigen agressie? Wat moet ik of wil ik als hulpverlener met de agressie of agressief-gewelddadige uitingen van de cliënt? Kan ik cliënt constructief (positief) leren omgaan met eigen energie?

AGRESSIE PROGRAMMA ASPECTEN METHODE Plan van aanpak Doel: leren hanteren van de eigen agressie Leren omgaan met de frustratie achter de agressie (ontbering, gevoel van angst, algemeen gevoel van onbevinden enz.) Programma biedt samenhang van alle activiteiten afgestemd op (be)handeldoelen en mogelijkheden.

6 ASPECTEN Fysieke regulatie van energie Hanteren van frustratie Herwaarderen agressieve uitingen Blokkades om agressie te uiten wegnemen Sociale vaardigheden Sociaal Communicatief Netwerk (SCN)

Zelfbeïnvloedinggewenningzelfverplichting METHODE Zelfbeïnvloedinggewenningzelfverplichting Uitgangspunt is dat de cliënt een zelfbeeld ontwikkeld heeft en inzicht heeft in zijn eigen agressieve gedrag.

CONCLUSIE Agressie Programma Aspecten Methode voor de meeste cliënten met een matig, ernstig en diep verstandelijke beperking en met een bijkomende handicap waaronder autisme spectrum stoornis (en het niet kunnen praten) niet geschikt zal zijn om te gebruiken (i.v.m. niet het vermogen bezitten voor goed zelfbeeld en zelfinzicht omtrent de agressief-gewelddadige uitingen).

VERSCHIL TC - MODEL Model is geschikt voor algemene hulpverlening, niet zozeer de verstandelijke gehandicaptenzorg (afhankelijk van niveau cliënt) APAM is gericht op het leren omgaan met je agressie op basis van zelfbeeld en zelfinzicht TC verminderen probleemgedrag door het tegelijkertijd en meer bewust gebruik te maken van alle uitingsvormen van communicatie TC vooral toegepast in gehandicaptenzorg TC met name gericht op mensen met ernstige communicatieve belemmeringen Model en APAM ontbreekt evaluatiemomenten

OVEREENKOMSTEN MODEL - TC METHODISCHE AANPAK ONTWIKKELINGSBEVORDERING