Seminar Staatssteun en Code of Conduct

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H.2.3 ondernemingen met rechtspersoonlijkheid
Advertisements

Stilstaan bij parkeren Dat houdt ons in beweging
‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
van verdragsbepalingen
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Vrij verkeer van werknemers
2. Onderneming, eenmanszaak maatschap en vof
De Geefwet staat in het Staatsblad, hoe nu verder?
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Vennootschapsbelasting Aj 2011
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
Actualiteiten vennootschapsbelasting
Aanbesteding of Subsidie
Rechtshandelingen van de Unie
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Vergelijking vi – deelneming vanuit nationaalrechtelijk en verdragsrechtelijk (niet-EU) perspectief Philippe Albert Universiteit.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
The future of IR Pettinger (2000) Hoofdstuk 2 Oud en nieuw.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Agenda  Lessen (6)  tot  hs 30
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
1 WIJZIGINGEN UNIEK VERSLAG. 2 Agenda Verbeteringen Veranderingen formulieren Praktische herinneringen Nieuwe formulieren Sociale en culturele participatie.
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Vrijheid van vestiging
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Pensioenverzekeren over de grens
Het ondernemingsbegrip
Belastingverdragen en de CCCTB
ONGEWENSTE BELASTINGONTWIJKING? DE JACHT NAAR EEN FAIR SHARE PROF. DR. PETER KAVELAARS 21 JUNI 2013 pagina 1.
Verdragen en inleiding Europees Recht
Van Vensoc tot Biztax Vennootschapsbelasting Aj 2011.
Actualiteitsseminarie De zaak Bernard TMC Asser Instituut, Den Haag, 28 mei 2010.
Jeroen Starreveld 28 augustus 2008
FISCAAL OVERGANGSRECHT Amsterdam, 21 maart 2012 Mr. C.A.H. Luijken Deloitte Pension Advisory.
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
Hoofdstuk 10 Vrij dienstenverkeer. (2/17) De vrijheid van diensten wordt gewaarborgd door artikel 49, lid 1, van het Verdrag: In het kader van de volgende.
Vrij verkeer van werknemers
OVERHEID EN BTW Drs. P.C.J. Oerlemans.
Opvolgend vervoer: een nuttig instrument
12 sept 2013 Bodegraven 1. 2  vooraf lezen: 1Kor.7:12 t/m 24  indeling 1Korinthe 7  1 t/m 9: over het huwelijk  10 t/m 16: over echtscheiding  16.
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
Tax Assurance Corporate Governance. Definitie I Corporate Governance (CG) is Engels voor ondernemingsbestuur. Daarnaast wordt wel de term Good Governance.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
Breedband en staatssteun mr. drs. Marjan I. Jaarsma 1.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Mark Nieuweboer 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap 2016.
MISBRUIK VAN RECHT Een nationaal, internationaal en unierechtelijk perspectief Discussiebijdrage Koen Verburg 12 mei 2016 Vereniging voor Belastingwetenschap.
Fiscale overwegingen in de financiering en vlagkeuze van schepen
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Transcript van de presentatie:

Seminar Staatssteun en Code of Conduct Amsterdam, dinsdag 23 maart 2010

Agenda 15.30 Ontvangst 15.45 Welkom door gastheer Stibbe en opening door YIN commissie 16:00 Inhoudelijk programma: • EU Code of Conduct - inleiding en recente ontwikkelingen Vinod Kalloe, KPMG Meijburg & Co • EU Staatssteun - inleiding en recente ontwikkelingen Raymond Luja, Universiteit Maastricht / Loyens & Loeff • EU Staatssteun in relatie tot EU fundamentele vrijheden Pieter van der Vegt, PriceWaterhouseCoopers 18:15 Afsluiting en borrel

EU Code of Conduct (Gedragscode) - inleiding en recente ontwikkelingen Vinod Kalloe, KPMG Meijburg & Co

EU Code of Conduct for business taxation EU Gedragscode inzake belastingregelingen voor ondernemingen Politiek akkoord (EU Resolutie 1 december 1997) Doelstelling is (belasting)verstoringen op de interne markt reduceren Belastingmaatregelen die de locatie van economische activiteiten in de EU kunnen beïnvloeden Wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen en administratieve praktijken Belastingmaatregel is potentieel schadelijk indien die een effectief lagere belastingdruk oplevert dan het normale belastingniveau Beoordeling vindt plaats in een EU Raadswerkgroep waar de EU lidstaten bepalen of een maatregel schadelijk is of niet

EU Code of Conduct Beoordelingscriteria: Worden de belastingvoordelen met name toegekend aan niet-ingezetenen of voor transacties met niet-ingezetenen? (ring-fencing 1, de jure en de facto) Hebben de voordelen geen gevolgen voor de nationale belastinggrondslag? (ring-fencing 2, de jure en de facto) Worden de voordelen ook toegekend indien er geen sprake is van daadwerkelijke economische activiteiten? (substance-vereiste) Wijken de winstbepalingsregels af van de internationaal aanvaarde beginselen? (met name OECD verrekenprijs-standaarden) Zijn de maatregelen voldoende transparant? (geen discretionaire bevoegdheden voor de belastingautoriteiten?)

EU Code of Conduct Schadelijk bevonden door de Code of Conduct Groep? Alle regimes die leiden tot een lagere effectieve druk dan gebruikelijk in die Lid-Staat, voorbeelden: Offshore en free zone regimes Holding regimes Maatregelen voor intra-group licensering, intra-group financiering, (her- )verzekering Standaardrulings met vastgelegde mark-ups

Voorbeeld 1 Rente wordt belast tegen een lager tarief Geldt alleen indien de rente is ontvangen van niet-inwoners Tarief voor ontvangen rente is 10% Normaal tarief voor de Vpb 32%

Voorbeeld 2 Rente wordt niet of slechts gedeeltelijk in de grondslag betrokken. groepsrente 100 heffing niet over 100 maar obv cost-plus benadering of 80 aftrek wegens dotatie reserve= effectief 20 in de grondslag

Voorbeeld 3 Voor doorstromers: de belastbare grondslag wordt bij ruling bepaald op basis van vaste/standaard spreads (marge als % van de hoofdsom) zonder rekening te houden met de feiten en omstandigheden van ieder afzonderlijk geval. groepslening groepslening doorstromer % van de hoofdsom = belastinggrondslag

Voorbeeld 4 Voor financieringsvaste inrichtingen: vaste winstallocatie aan vaste inrichting (b.v. 90% aan vi en 10% aan het hoofdhuis) in combinatie met een vrijstelling voor de vi-winst winstallocatie 10% vrijstelling vi-winst groepslening groepsrente Vaste inrichting winstallocatie 90%

Voorbeeld 5 Houdstermaatschappijen: vrijstelling voor ontvangen dividenden alleen toegestaan in geval van ‘effectieve anti-misbruik’ bepalingen: dividend vrijgesteld i.c.m. onderworpenheidseis deelneming of CFC wetgeving of actief/passief onderscheid

EU Code of Conduct Schadelijke kenmerken: Apart tarief of versmalde belastinggrondslag leidt tot effectief verlaagde belastingdruk Onderdeel van internationaal opererende groep Bescherming van de binnenlandse belastinggrondslag Ontbreken anti-misbruikbepalingen bij houdsterregimes Vaste winstallocatie bij financieringsvaste inrichtingen in combinatie met vrijstellingsmethode voor vi-winst Niet volgen van OESO transfer pricing guidelines

EU Code of Conduct Rollback?: Offshore en free zones: afschaffing of openstelling voor ingezetenen Holding regimes: verbetering van de anti-misbruik bepalingen Intragroep licensering: opheffing groepsvereiste Intra groeps financiering en (her-)verzekering: afschaffing Rulings: case-by-case benadering, informatie-uitwisseling en volgen van de OESO richtlijnen voor verrekenprijzen

EU Code of Conduct Regimes die niet tot een schadelijk eindoordeel hebben geleid in de Raad: België - notionele interestaftrek (geen ring-fencing 1 en ring-fencing 2) Alle IP-regelingen (Lissabon strategie) Hongarije – optionele groepsrentebox groepsrente - 50% grondslagvrijstelling voor ontvangen groepsrente - 50% renteaftrekbeperking voor betaalde groepsrente (optioneel) - effectief tarief 50% van 16% op dat moment = 8 %

EU Code of Conduct Binnenkort op de agenda? Nederland - groepsrentebox stond gepland voor 2010 Hongarije - nieuwe rentebox ingevoerd per 1.1.2010 Standaardrulings (vaste spreads – oude NL rulingpraktijk?) Financierings-vi rulings Hybride financieringsvormen

Voorbeeld 6 Uit het buitenland ontvangen groeps- en derdenrente wordt slechts voor 25% in de heffing betrokken (vrijstelling voor 75%) rente 100 vrijstelling 75 -/- grondslag 25 tarief 19% effectief 4,75%

Voorbeeld 7 Financieringsvaste inrichting: op het niveau van de vaste inrichting wordt een fictieve renteaftrek toegestaan van 92% (o.b.v. BASEL II kapitaalakkoord) waarmee de grondslag wordt beperkt vrijstelling vi-winst groepsrente 100 fictieve aftrek 92 -/- grondslag 8

Voorbeeld 8 Financieringsvaste inrichting: op het niveau van de vaste inrichting wordt gesteld dat er geen sprake is van een belastbare activiteit vrijstelling vi-winst ontvangen groepsrente geen belastbare activiteit (passief)

Voorbeeld 9 Hybride financiering: groepsmaatschappij 1 verstrekt winstdelende lening aan groepsmaatschappij 2. Lidstaat 1 kwalificeert de lening als EV en inkomsten als dividend. Lidstaat 2 kwalificeert de lening als VV en staat renteaftrek toe. ontvangen vergoeding aangemerkt als vrijgesteld dividend 1 hybride lening groepslening 2 groepsrente betaalde vergoeding aangemerkt als aftrekbare groepsrente

EU Code of Conduct Welke beginselen kunnen wij uit de Gedragscode precedenten halen? Incentive voor een bepaald type inkomen is in beginsel geoorloofd De maatregel mag niet alleen openstaan voor buitenlandse inkomsten De maatregel mag niet de binnenlandse grondslag beschermen (bv door inkomsten afkomstig van binnenlandse partijen uit te sluiten of bv door de aftrek bij de binnenlandse betalende partij te beperken). (Specifiek voor doorstromers) de winstvaststelling moet OESO conform zijn (case-by-case benadering met periodieke toetsing) (Specifiek voor financieringsvaste inrichtingen) er mag geen vaste winstallocatie plaatsvinden tussen hoofdkantoor en vaste inrichting Unilaterale APA’s moeten spontaan genotificeerd worden aan betrokken lidstaten (EU akkoord 2003) Gebruik hybride instrumenten? Nader onderzoek naar EU-brede oplossing

EU Code of Conduct Toekomst? Voortgang standstill peer review Anti-misbruik COM(2007)785 Transparantie (Council doc 11077/02) Paragraaf M van de Code of Conduct (derde landen) EU Good Governance in the tax area COM(2009)201

EU Staatssteun – inleiding en recente ontwikkelingen Raymond Luja, Universiteit Maastricht / Loyens & Loeff 22

Opzet In het kort: wat is steun? Mogelijke sancties bij onrechtmatige steun Hot items: Positie adviseurs Investeringsfondsen / speciale regimes Rulingbeleid Groepsrentebehandeling 23

Het begrip staatssteun (art. 107 lid 1 VWEU) Aanwezigheid van een (financieel) voordeel Verstrekt door staat of uit staatsmiddelen, voor zover toerekenbaar aan de lidstaat (Dreigende) verstoring van EG-concurrentie en (mogelijk) effect op handel tussen EG-lidstaten Selectiviteit: voordeel voor bepaalde goederen en/of ondernemingen  Aan alle eisen moet voldaan zijn.

Het begrip staatssteun (art. 107 lid 1 VWEU) Aanwezigheid van een (financieel) voordeel Vergelijkingsmaatstaf: nationale stelsel Zowel directe als indirecte fiscale voordelen aan ondernemingen (bijvoorbeeld via werknemers, aandeelhouders of particuliere investeerders)

Het begrip staatssteun (art. 107 lid 1 VWEU) (2) Verstrekt door staat of uit staatsmiddelen, voor zover toerekenbaar aan de lidstaat Zowel nationale als lokale overheden Niet toerekenbaar bij: Naleving dwingende verplichting op basis van Europees recht Voordeel dat ontstaat door dispariteiten (mits eigen systeem intern consistent, vgl. Groepsrentebox)

Het begrip staatssteun (art. 107 lid 1 VWEU) (Dreigende) verstoring van EG-concurrentie en (mogelijk) effect op handel tussen EG-lidstaten Vergelijkingsmaatstaf: nationale stelsel De minimis uitzondering voor het MKB: tot € 200.000 per 3 fiscale jaren per economische entiteit (≠ belastingplichtige) Vrijwel onbruikbaar voor IB/VPB faciliteiten

Het begrip staatssteun (art. 107 lid 1 VWEU) (4) Selectiviteit: twee niveaus, de jure of de facto Uitsluiten van vergelijkbare entiteiten van belastingvoordelen (of van belastingheffing) Maken van een mate van onderscheid tussen niet-vergelijkbare entiteiten e.e.a. voor zover dit niet is gerechtvaardigd op basis van de aard en opzet van het stelsel

Het begrip staatssteun (art. 107 lid 1 VWEU) (4) Selectiviteit (voorbeelden, niet limitatief): Individuele voordelen (gunstige rulings/APA’s) Sectorgebonden voordelen Regiogebonden voordelen Voordelen afhankelijk van de omvang (zeer grote investeringen, creëren van honderden banen, internationale spread, etc.)

Gegevens over staatssteun € 67 miljard (EU-27, 2008, excl. € 212 miljard aan crisissteun) 43% in de vorm van fiscale voordelen in plaats van subsidies of overheidsgaranties Terug te vorderen bedrag over 2008 (voorlopig): € 900 miljoen Lopende terugvorderingszaken (top-5, ultimo 2008) Italië 13 Spanje 12 Duitsland 6 Frankrijk 4 Griekenland / Polen 3 Political damage?

Procedure Aanmelden en afwachten (art. 108 VWEU) Eerste onderzoek (2 maanden) Formeel onderzoek (tot 18 maanden) Vrijstellingsverordening: vrijwel onbruikbaar voor IB/VPB faciliteiten Staat (in theorie) volledig los van Code of Conduct; politiek en praktijk is een ander verhaal 31

Acceptabele steun Regionale ontwikkeling achtergebleven gebieden Milieusteun MKB-steun (o.a. toegang tot risicokapitaal) Opleiding en training van personeel Cultuur Herstel van verstoringen in de economie Telkens afweging en voorwaarden, vaak ook tijdelijk Geen strijd met ander, primair EU recht (≠ Code of Conduct) 32

Onrechtmatige steun Verplichting tot terugvordering, volgens nationaal recht voor zover dit een onverwijlde en daadwerkelijke terugvordering toestaat Geen nationale termijnen, formele rechtskracht, etc. 10 jaren + interest Terug in de staatskas 33

Terugvordering In de regel geen schorsende werking Faillissement is acceptabel met het oog op herstel van de oude toetstand Nauwelijks ruimte voor schadevergoeding uit onrechtmatige daad jegens overheid Denk aan: due dilligence, IFRS risico-schattingen accountant, disclosure koersgevoelige info 34

Item I: aansprakelijkheid adviseur Een behoedzaam ondernemer wordt in staat geacht na te gaan of staatssteunprocedure is gevolgd. Toezeggingen nationale overheid irrelevant; alleen Commissie kan gerechtvaardigd vertrouwen wekken (misbruik door Commissie: vgl. Hongaarse rentebox, NL CFM) Unicredito-arrest: mogelijkheid tot voorkomen van risico op terugvordering, niet uitgaan van beschikbare alternatieven indien keuze is gemaakt 35

Item II: investeringsfondsen Gerecht van Eerste Aanleg 2009: Fondsen economische activiteit, m.n. beheer bij bijeenbrengen kapitaal van meerdere investeerders Bevoordeling doordat gespecialiseerde fondsen voor investeerders aantrekkelijker worden, daardoor hogere management en entry fees Mag een lidstaat er meer dan één fondsregime op nahouden? 36

Item III: Rulings De gunstige ruling kan objectief gezien steun zijn, ook indien niet door de wetgever beoogd Met name indien geen case-by-case assessment plaatsvindt en volstaan wordt met een vaste (veelal te lage) spread Zorg voor TP-documentatie in het archief 37

Item IV: Groepsrente Verplichte groepsrentebox geen steun Groepen geen issue meer? Aparte behandeling groepsrente toegestaan? De facto selectief voordeel indien optioneel? 38

EU Staatssteun in relatie tot EU fundamentele vrijheden EU Staatssteun in relatie tot EU fundamentele vrijheden Pieter van der Vegt, PriceWaterhouseCoopers

Essentie Rechtsgevolgen, waaronder bevoegdheidsverdeling Conceptuele overeenkomsten in overigens verschillende toepassingsvoorwaarden

HvJ EG hecht aan bevoegdheidsverdeling in Verdrag Behoudens gevallen van samenval: onderscheid in toepassingsgebieden in verband met bevoegdheidsverdeling ingevolge art. 107 en 108 VWEU Onderscheid tussen: Voorwaarden/elementen steunregeling noodzakelijk voor verwezenlijking doel en goede werking steunregeling Voorwaarden/elementen steunregeling niet noodzakelijk voor verwezenlijking doel en goede werking steunregeling Onderscheidt voorts gevallen waarin een steunmaatregel discriminerende elementen kent en gevallen van samenval

Discriminerende elementen van steunmaatregelen Verplichting tot koop binnenslands geproduceerde goederen als voorwaarde voor steunverlening Parafiscale heffingen ter financiering van (de productie van) binnenlandse goederen

Discriminerende elementen van steunmaatregelen De procedure van art. 107/108 VWEU laat Commissie ruime beoordelingsvrijheid, maar resultaat mag nooit met Verdrag strijden Er geldt geen vrijstelling van discriminatieverboden vanwege de omstandigheid dat de discriminerende regel deel uitmaakt van een steunregime Ergo: afzonderlijke toetsing elementen steunregeling mogelijk geacht

Samenval Doelstellingen eenvormig Conceptuele gelijkheid kernvereisten

Het selectiviteitsvereiste “As regards the assessment of the condition of selectivity, which is a constituent factor in the concept of State aid, it is clear from settled case-law that Article 87(1) EC requires assessment of whether, under a particular statutory scheme, a State measure is such as to ‘favour certain undertakings or the production of certain goods’ in comparison with other undertakings which are in a legal and factual situation that is comparable in the light of the objective pursued by the measure in question”

De discriminatietoets “In order to establish whether discrimination exists, the comparability of a Community situation with one which is purely domestic must be examined by taking into account the objective pursued by the national provisions at issue”

Samenval Heffing ter zake van tussenstops van vliegtuigen/vaartuigen in verband met privé-vervoer van personen, enkel opgelegd aan buiten een lidstaat gevestigde ondernemingen Doelstelling: milieubescherming Is een zodanige heffing discriminerend (strijd met art. 56 VWEU)? Behelst een zodanige heffing de verlening van staatssteun?

Slot Discriminerende elementen van een steunregime getoetst in nationale rechtsgedingen Gevallen van samenval gecompliceerd: onderscheiden rechtsgevolgen