Organisatiecultuur = het feitelijk gedrag van de medewerkers van een organisatie dat voortkomt uit een stelsel van impliciete en expliciete veronderstellingen, waarden en normen
De cultuur van de organisatie De cultuur komt tot uitdrukking in: -waarden, taal, symbolen -dominante leiderschapsstijlen -procedures, regels -definitie van succes De indeling van culturen is ontleend aan het concurrerende waarden-model (2 dimensies)
HIERARCHISCHE CULTUUR MARKTCULTUUR FLEXIBILITEIT HUMAN RELATIONS MODEL FAMILIECULTUUR vriendelijke werkomgeving, loyaliteit, betrokkenheid, traditie inspelen op wensen van klant én goede zorg voor eigen mensen benaderbaar en interesse in wn teamwerk, duidel. rolverdeling, participatie, consensus ontwikkelingsmanagement OPEN SYSTEEM MODEL ADHOCRATIE dynamisch, ondernemend en creatief leiders zijn innovators en visionair, durven risico's nemen experimenten en innovaties regelmatig nieuwe producten en diensten individueel initiatief en vrijheid EXTERN INTERN INTERN PROCESMODEL HIERARCHISCHE CULTUUR formele en gestructureerde werkomgeving, procedures soepel draaiende organisatie betrouwbaarheid, soepele planning, lage kosten, zeker en voorspelbaar werk RAT. DOEL MODEL MARKTCULTUUR resultaatgerichtheid productie en concurrentie competitief,doelgericht veel aandacht voor reputatie en succes CONTROLE
HIERARCHISCHE CULTUUR MARKTCULTUUR FLEXIBILITEIT HUMAN RELATIONS MODEL FAMILIECULTUUR informele communicatie Persoons- en relatiegericht leiderschap Bij conflicten primeert het relationele Verandering door bijscholing OPEN SYSTEEM MODEL ADHOCRATIE mondelinge en schriftelijke communicatie, in alle richtingen Taak- en relatiegericht leiderschap Conflicten worden in overleg opgelost en men leert eruit Verandering door organisatieontwikkeling EXTERN INTERN INTERN PROCESMODEL HIERARCHISCHE CULTUUR schriftelijke communicatie, top down Proceduregericht leiderschap: taakverdeling Conflicten tracht men te voorkómen door nieuwe regels te formuleren Verandering door reorganisatie RAT. DOEL MODEL MARKTCULTUUR Communicatie is mondeling en continu Taakgericht leiderschap Bij conflicten dringt de manager zijn oplossing op Verandering wordt opgelegd CONTROLE
HIERARCHISCHE CULTUUR MARKTCULTUUR FLEXIBILITEIT HUMAN RELATIONS MODEL FAMILIECULTUUR CLUSTER, informeel clubmentaliteit (elk vindt eigen afdeling het beste) OPEN SYSTEEM MODEL ADHOCRATIE NETWERK, weinig controle van buitenaf chaos EXTERN INTERN INTERN PROCESMODEL HIERARCHISCHE CULTUUR TEMPEL, centralisatie, filtering info verstarring, misverstanden RAT. DOEL MODEL MARKTCULTUUR SPINNEWEB, goed functionerend infosysteem Verenging CONTROLE
Invloed van de organisatiecultuur op het personeelsbeleid
Familiecultuur Criterium bij aanwerving: Wat is zijn waarde als mens? Accenten bij VTO: sociale vaardigheden en persoonlijke groei Beloning gebaseerd op persoonlijke erkentelijkheid
Adhocratie-cultuur Criterium bij aanwerving: Zal hij vernieuwing brengen? Accenten bij VTO: gericht op nieuwe domeinen Beloning gebaseerd op inbreng van vernieuwing
Hiërarchische cultuur Criterium bij aanwerving: Past hij in de organisatie? Accenten bij VTO: gericht op socialisatie (inpassing in de organisatie) Beloning gebaseerd op systemen (bv. anciënniteit)
Marktcultuur Criterium bij aanwerving: Wat zal zijn bijdrage zijn aan de doelstellingen? Accenten bij VTO: gericht op verbetering van de huidige functie Beloning gebaseerd op het bereiken van doelstellingen (bv. premiesysteem of commissie)