CORPORATE COMMUNICATIE

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Marketing & Sales Systems 2000 CKC Van CRM naar eCRM
Advertisements

Vertaalslag Marketingmix naar Siva
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
“Techniek een “vak” om trots op te zijn." mensen.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Evidence Based Management
HR Beleid Nathalie Slechte
4 P´s en 3 R-en MK01.
Prof. Dr. Michel Walrave, K.U.Leuven, Dept Communicatiewetenschappen
COMMUNICATIEMIX van een onderneming
Sociale media in de mix Wat zijn sociale media en hoe neem je ze mee in je marketing- communicatiemix Serge van Rooij Marieke Karssen
strategie als een proces
Marketing presentatie
H16 Promotiebeleid Communicatie-instrumenten Persoonlijke verkoop
Kennismaking NCOI Wie ben je, wat doe je, wat wil je leren?
Organisatie-ethiek Wat is het ? Wat heb je er aan ?
Grijs gebied Illusie Waarheid Droom Leugens Wens Feiten Sfeer Bedrog
Marketing 1 Marketing is te belangrijk om aan een Marketing afdeling te geven!
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Koopproces Inleiding strategie Koper Communicatie Middelen Aanbieder
Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
MVO en public relations
detaillistenpromotie
NOV Conferentie 7 oktober 2008
Presentatie Reisbranchecampagne Reisagentensymposium 20 april 2009, Hoofddorp.
College 4 Bedrijfscodes.
Business Marketing Management
Identiteit en imago openbaar onderwijs
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Visie & Strategie.
MVO- maatschappelijk verantwoord ondernemen
Innoveren. Wat is innovatief organiseren Innovatief organiseren is leren het vertrouwde los te laten.
Hoofdstuk 1 Lisa & Janne.  Draait om klanten  Opbouwen van klantenrelaties op basis van klantwaarde en klanttevredenheid.  Klanten behoeften bevredigen.
Commerciële Processen Presentatie bijeenkomst 3 26 mei 2012.
5 e jaar 1. 1) Marketing & sales management 2) Financiering & financieel management 3) Logistiek & Supply Chain Management 4) Rechten 5) Wiskunde met.
Communicatie en Instumenten
Oriëntatiefase  De longlist: aantal en vaststelling  Buying center: veranderde/veranderende samenstelling Inleiding strategie Duijnstee Consultancy.
Corporate Communicatie
© Copyright 2015 Nicodem & Company – Flexibiliteit van organisaties blijft achter op de markt- en technologische ontwikkelingen / sheet 1 Flexibiliteit.
Naar een optimaal HR - beleid
Basisboek Marketing Hoofdstuk 12 Promotie.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Marketing Hoofdstuk 5 Communicatiemix.
Informatie management HC2
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Naar een duurzaam HRM beleid
50.
OWE ILSAeM613 Marketing “Verdieping van de markt” door Maurice Straatmans Principes van Marketing Hoofstuk11.
Hoofdstuk 1 Wat is marketing? § 1.1De betekenis van marketing § 1.2Commerciële economie of marketing? § 1.3Het marketingconcept § 1.4 De rol van marketing.
Dienstenmarketing Week 4.
Inleiding Communicatiekunde Hoorcollege 4 Corporate Communication.
E MPLOYER BRANDING Katrien Put. O VERZICHT Wat is employer branding? Waarom employer branding invoeren? Hoe employer branding invoeren?
Oriëntatie op CIW Hoorcollege 5 Communicatie-scan Dr. Ali Oussaïd.
De complexe wereld waarin we leven roept steeds nieuwe vragen op. Van Spaendonck gaat samen met u op zoek naar echte oplossingen, waarbij uw belang centraal.
De marketing van kennis
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Concrete stappen naar aansprekende woonzorg- en serviceconcepten
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Waarden & organisatiecultuur
What will you do to change the
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
J K V B & N K i c k O f f e d e g e m , 9 n o v e m b e r
Nederland Filantropieland
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

CORPORATE COMMUNICATIE Patrick Vyncke UGent

CORPORATE en MARKETING- COMMUNICATIE Marketingcommunicatie : selling the product Corporate communicatie : selling the company (creatie van goodwill bij alle stakeholders) Relatie: branded, endorsed, monolithic What was it that you wanted to sell me ?

MARKETING- COMMUNICATIE Reclame Sales promotion Direct marketing Winkelcommunicatie Beurzen en tentoonstellingen Sponsoring Product placement Etc.

CORPORATE COMMUNICATIE Media relations Public relations Public affairs / lobbying Interne communicatie / employee relations Arbeidsmarktcommunicatie Investor relations Corporate advertising Sponsoring Advocacy advertising, milieu-communicatie

CORPORATE IDENTITY CORPORATE IMAGE CORPORATE REPUTATIE Corporate identity en de CI-mix Corporate image Corporate reputatie Voordelen Reputatieprogramma’s

DEFINITIE Identity = de zelfpresentatie van een onderneming, de wijze waarop het bedrijf zich profileert, haar persoonlijkheid blootgeeft Functioneel: producten en processen Emotioneel: visie, waarden, cultuur Een positieve identity is waarden-congruent met de verschillende stakeholders

DE CI-MIX Symbolen: van logomotion naar bindmiddel (corporate design) Gedrag: meest fundamentele Communicatie: strategisch makkelijkst inzetbaar Gedrag, symboliek en communicatie drukken de persoonlijkheid uit van de onderneming (Birkigt en Stadler)

CORPORATE IDENTITY, IMAGE EN REPUTATIE Identity  image  reputatie Identity  image: ‘perception is reality’ Image  reputatie: fit tussen image en verwachtingen stakeholders (waardering) Maak een onderscheid tussen de ‘ist’ en ‘soll’ dimensie

CORPORATE REPUTATIE Charles Fombrum De algemene waardering voor de onderneming versus de waardering voor de concurrentie Creëert goodwill ten aanzien van de ondernemingen bij de diverse stakeholders

VOORDELEN Meer vraag naar producten Meer vraag naar aandelen Personeel loyaler en productiever Mensen makkelijker aantrekken Positie t.a.v. toeleveranciers Minder kans op crisis Crisis makkelijker te overleven

REPUTATIEPROGRAMMA’S Corporate communicatiecampagnes Kwaliteitsprogramma’s Evaluatiesystemen gedrag werknemers Sociaal betrokken en actieve opstelling t.a.v. milieu, etc. Goede en actieve mediarelaties

ONDERNEMINGEN: EEN NIEUWE FILOSOFIE Arie De Geus Een nieuwe filosofie Waardencreatie De Bono Valuefacturing Spijkman Marktevolutie

ONDERNEMINGEN Een werkgemeenschap van mensen die draait rond de creatie van gemeenschappelijke waarde(n) Centraal: (ruil)relaties met de diverse stakeholders … en dus communicatie Cf. de economische versus de levende onderneming

ARIE DE GEUS Onderzoek naar langbestaande ondernemingen Conservatief financieel beleid Gevoeligheid voor de omgeving Samenhang en identiteit: visies, missies en waarden Tolerantie en openheid Kennis > winstmaximalisatie

EEN NIEUWE FILOSOFIE Industry based strategic management vs. Resourse based strategic management Eigenheid en onderscheid Zingeving, niet-materiële activa Sociaal kapitaal, de relatie met de omgeving Corporate imagination & creativity

WAARDENCREATIE Voor alle stakeholders Klanten, medewerkers, aandeelhouders, partners, management, media, nieuw talent, overheden, etc. Zowel instrumenteel als emotioneel

DE BONO Surpetitie: monopolies van waarden, van concepten Drie ontwikkelingsfazen: Gericht op productie Gericht op concurrentie Gericht op waarden: van manufacturing naar valuefacturing, van de marketing of matter naar de marketing of meaning

VALUEFACTURING Gevoel voor omgeving Identiteit en persoonlijkheid Eigen organisatiecultuur Goed corporate imago Uitgangspunt: visies, missies en organisatiewaarden Cf. onderzoek Spijkman

SPIJKMAN Continuïteit Expertise Integriteit Kwaliteit van mensen Maatschappelijke verantwoordelijkheid Macht Ondernemerschap Partnership Reputatie Teamgeest Trots op organisatie Vrijheid

MARKTEVOLUTIE Hypercompetition Van korte-termijn transacties naar lange-termijn relaties Van product naar dienst naar dienstverlener (cf. Nike, Reebok, Apple, etc.)

HET BRAND VICTORY MODEL Vision statement Value strategy Schematisch Voice concept

BRAND VICTORY MODEL FHV/BBDO Drie stappen: Model van merkidentiteit Imago-/identity-/reputatie-onderzoek Definitie van een supermerkconcept Identity-management Model van merkidentiteit Vision statement Value strategy Voice concept

VISION STATEMENT Looks through the window and smokes a cigar (visie) Verschaft identiteit en bestemming (missie) Intern: inspireert Extern: roept goodwill en sympathie op Een voorbeeld: Apple

VALUE STRATEGY Cf. Bower & Garda: waarden creatie proces i.p.v. product realisatie proces Waardenselectie Waardenrealisatie Waardencommunicatie

SCHEMATISCH Waarde(n) Waarde(n) Waarden Selectie Realisatie Communicatie Segmentatie waarde(n) behoeften Marktselectie/focus Waarde(n) positionering Product/ dienst ontwikkeling Prijsbeleid Productie/ inkoop Distributie Persoonlijke verkoop Public relations/ affairs Reclame Overige (sales promotion, DM...)

VOICE CONCEPT Philips: let’s make things better Body shop: trade not aid Nike: just do it Avis: we try harder General Electric: we bring good things to life Apple: the power to be your best PTT Post: zorgt ervoor

CONCLUSIE Een nieuwe filosofie: de levende onderneming Een nieuw landschap: de digitale revolutie Durf denken Durf doen