Tot hier en niet verder ….. Wijnand de Geus Nationale AutoPAS 19 april 2011
Agenda 1.Historie Nationale Auto Pas 2.Nationale Auto Pas Anno Waarom een overheidstaak 4.NAP in de toekomst
1. Historie Nationale Auto Pas Tot en met de jaren 80 was er veelvuldig sprake van tellerfraude Waarde van een gebruikte auto wordt bepaald door: - de vraag - het aanbod - populariteit - specifieke type - leeftijd - kilometrage Fraude loont!! Aanleiding
Zelfde Auto, bouwjaar 2007 Verschil in Kilometers: Verschil in Prijs: €12.800,-
1988 Eindhovense autodealers wilden meer inkoopbescherming 1990 BOVAG en RDC omarmen idee 1990 eerste ideeen voor nationale database worden werkelijkheid 1991:NAP start als privaat initiatief, ANWB, BOVAG, RAI, in samenwerking met Justitie Doelstelling: Bestrijding tellerfraude, aanpak oneerlijke concurrentie Verbetering van branche-imago bij publieksgroepen 1. Historie Nationale Auto Pas
Deelnemers: 6500 Bestuur bestaat uit: VNA, BOVAG en RAI Vereniging Financiering : deelnemers (95%), data verkoop aan particulieren (5%) 2. Nationale Auto Pas anno 2011 NAP de stichting
Dekking:95% Wagenpark: Km registraties per jaar: Standen in database: Gem. aantal standen per auto:9,1 Dealer bezoeken per:4.000/year 2. Nationale Auto Pas anno 2011 NAP de database
Verzamel zoveel mogelijk kilometerstanden Iemand die iets uit de database wil halen, moet er eerst iets in stoppen Betrouwbare groep gebruikers waarborgt integriteit van data Een logische opbouw van kilometers staat voor een betrouwbare historie Door interfaces met DMSen een makkelijke dagelijkse voorraad standen NAP het principe 2. Nationale Auto Pas anno 2011
Betrouwbare kilometerstanden van gebruikte auto’s Toegevoegde waarde voor kopers, automotive en overheid Gerelateerd aan branchepartijen, maar onafhankelijk Aankoop bescherming voor consumenten Voorkomen van oneerlijke concurrentie 2. Nationale Auto Pas anno 2011 NAP het principe
NAP de producten Integratie in diverse waardebepalingsystemen Online kilometercheck voor NAP Deelnemers Marketing tool voor occasion portals: NAP Weblabel Kilometer data report: NAP E-pas NAP Check voor particulieren Kilometercheck voor verzekeraars 2. Nationale Auto Pas anno 2011
NAP weblabel 2. Nationale Auto Pas anno 2011
1.200 onafhankelijke controles bij deelnemende autobedrijven per jaar 100 controles na tips en internet onderzoek per jaar 2 lopende rechtzaken tegen terugdraaiers met illegale activiteiten Gemiddeld 20 logo misbruikersbrieven per jaar Resultaten: fraude is verminderd van 40% > 5,5% (1990 … 2011) Maar het blijft een privaat initiatief met de bijbehorende beperkingen 2. Nationale Auto Pas anno 2011 NAP de fraudebestrijding
Belastingfraude Uitkeringsfraude Politie onderzoeken Statistieken Rekeningrijden Overheid al vanaf begin geïnteresseerd in Kilometerdata 3. Waarom een overheidstaak
Een snelheidsmeter is verplicht in een auto, een kilometerteller niet Een wetswijziging is hiervoor nodig Europees beleid is gewenst door de grote import en export kilometerfraude Terugdraaiers die willens en wetens meewerken aan waardevermindering zijn medeplichtig aan een toekomstig economisch delict. NAP moet terugdraaiers vervolgens via de civiele rechter aanpakken Bemoeienis van de overheid in dit dossier is een langgekoesterde wens Het relaas: 3. Waarom een overheidstaak
1996:Wetgeving ontbreekt, fraude blijft bestaan 2000:Lobby gestart voor terugdraaiwetgeving 2004:Wetgevingslobby EU: ga voor nationale regeling 2005:Proefproces door NAP gestart en gewonnen, politieke actie Rob van Gijzel aangetreden als NAP voorzitter, politieke lobby in stroomversnelling 2006:Minister V&W vraagt RDW en NAP om advies 2007:Aanbieding advies aan minister V&W namens ANWB, BOVAG, NAP, RAI Vereniging en VNA 2010:Ondertekening overeenkomst met de RDW 3. Waarom een overheidstaak
a)RDW neemt kilometerdatabase over en gaat deze bijhouden. b)NAP richt zich op toezichthoudende taken i.p.v. uitvoerende taken c)NAP maakt zich sterk voor vrijwillige vulling door de branche d)Betere aanpak terugdraaiers e)Kosten van fraude worden door de overheid gedragen f)Overheid kan beschikken over data / informatie (o.m. voor fraudebestrijding en toekomstige km-heffing) 4. NAP in de toekomst
BRANCHEPARTIJEN BOVAG RAI VNA doen onderzoek naar toekomstige mogelijkheden gebruik KM data en de integratie van de RDW/OKR gegevens in brancheproducten 4. NAP in de toekomst