Tot hier en niet verder ….. Wijnand de Geus Nationale AutoPAS 19 april 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Analyse van incidenten
Advertisements

Voorraadwaardering Technische en economische voorraad FIFO methode
EPSIplus bijeenkomst 27 september 2007 Geo- PSI beleid in Nederland en daarbuiten dr. ir. Bastiaan van Loenen
FUSIE VROUWEN van… Samen sterker!
Wordt klein elektrische vervoer een succes? Jan Schoormans TUDelft/IO.
De stand van zaken in Enkele cijfers - verneveling Rond de flesjes per jaar verstrekt aan alle deelnemers …….en even zoveel naalden, spuiten.
Zeven SIR-55 patiowoningen Plan Luchen
Railverkeerslawaai: in de greep van Europa (?)  uur: Opening  uur: Europese Geluidpolitiek  (Mads Bergendorff, Internationale Unie van Spoorwegen.
Veilig en gezond aan ’t werk, dat raakt iedereen. Goed voor jou en voor de zaak. Samen sterk voor preventie Campagne Een gezonde werkplek Naam.
Dégage ! Dé Gedeelde Autovloot Gent Karel Lootens Februari 2014
BIG DATA Jeroen Wolfs. Agenda •Big data •Check-out & big data •Toepassingen van big data in eCommerce.
Antibioticaresistentie in de veehouderij
Netwerk voor Cultuur en Natuur Masterplan Plan van Aanpak Ledenwerfacties Zaterdag 4 mei 2013.
van privaat naar publiek Johan G. Hakkenberg Algemeen directeur RDW.
Milieudienst Westfriesland November 2005 Dia nr. 1 Inhoud presentatie Aanleiding Introductie Milieudienst Westfriesland ICT Digitale handhaving Ervaringen.
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
1 Financiering … een stand van zaken 1) heffingen 2) retributies.
Het huidige beleidstekort: er moeten nog heel wat tandjes bij Ton van Dril 10 september 2009.
Florecom en Internet bestel systeem
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
DIGITALISERING VAN DE STAGE-ADMINISTRATIE NAAR EEN NIEUWE LOGISTIEK dit product is mede mogelijk gemaakt met Europese subsidie.
“HDN en de zorgplicht in de keten”
Onderwerpen Achtergrond en aanleiding vernieuwing statistiek
voor de zomervakantie tot
“Crime Corridor E30” (CCE30) Internationale oorzaken met nationale gevolgen? International partners.
Welkom 8 februari Agenda  Bedrijfsprofiel  Producten en diensten  Veiligheid en verantwoordelijkheden  Het project  Het proces  Stelling.
NAAR DE VAKANTIEBEURS Communicatie rondom de Vakantiebeurs.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Taskforce huisvesting arbeidsmigranten Dordrecht Governancevraagstukken rond de nieuwe arbeidsmigranten.
Transport en Infrastructuur
Presentatie InfraTrends 13 juni Bert Klerk Werkzaam in wereld publiek-privaat Uit de trein, in de auto.
Logical Framework Approach
Succesvol samenwerken
Dit hoofdstuk is (ook) onderdeel van het
Herhaling Examenstof M&O
Politici: bescherm de filantropische sector, maar durf haar los te laten! Prof. dr. Sigrid Hemels 24 april 2014.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Febelfin – Studiedag “De beurs vandaag” Leen Van Wambeke Retail Marketing Services Euronext Brussels.
DIESSEN WONEN en BOUWEN Wethouder ROV Wim Lemmens.
PCS in beeld Diverse activiteiten; R’Uitmarkt ¼ aandeelhouder van R’Uitmagazine (tezamen met Rotterdam Marketing & Sport en Recreatie) CAR.
Het Nederlands Uitburo
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Introductie/Agenda 1 Cor Verbaas 1.Business Analist. 2.Werkzaam bij AEP sinds juni Verantwoordelijk voor de business applicaties binnen AEP. 4.MFGPro.
Benchmarking Publiekszaken 2006 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 2 juni 2006 Den Haag.
INTERNATIONALE ASPECTEN VAN HET PENSIOENRECHT 6 maart 2007 R.J.G. Veugelers Vereniging voor Pensioenrecht.
Overheidsinterventie 3
Uitdagingen voor Boskoop
Agrarisch UVO Noord-Brabant Rob Segers Bureau Handhaving Juridische Zaken en Beleid 6 oktober 2011.
Wat is Wajong? Masterclass maart 2010 Een paar feiten vooraf…. Beeldvorming Wajongers niet eenduidig In media en daarbuiten divers gepresenteerd Positief.
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
Inhoud presentatie  Ontstaan TOPGGz  Missie, focus en positionering  Infrastructuur stichting  Planning  Lidmaatschap.
Werkgeversservicepunt
1 Georganiseerde autodiefstal AVc congres 8 april 2005 BOVAG KOOS BURGMAN.
Zeven SIR-55 patiowoningen Plan Luchen
FISCAAL OVERGANGSRECHT Amsterdam, 21 maart 2012 Mr. C.A.H. Luijken Deloitte Pension Advisory.
De werkwijze van de Commissie Keurmerk
Hoe en waar wordt de keuze voor de nieuwe auto bepaald? AutoRai 2005 Amsterdam, 10 februari 2005 Anne Hoff Research Director Interview-NSS.
De wet op de marktpraktijken en bescherming van de consument
§ 1.2 Sta je samen sterker? Om de consument te beschermen is er niet alleen de Consumentenbond. Er zijn ook wetten en regels waar de aanbieder zich aan.
Wat moet je weten aan het eind van de les?
1 De pensioensector in een turbulente omgeving Olaf Sleijpen De Nederlandsche Bank.
Stientje van Veldhoven Tweede Kamerlid D66 ECN Symposium Energietransitie.
Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) Een publiek-private samenwerking, opgericht 31 januari 2002 Samenwerking tussen: –RDW (Dienst.
Het Maastrichts Uitburo Een initiatief van het Theater aan het Vrijthof en de VVV Maastricht.
Online kansen in de Automotive Aftersales markt
De politieke en economische omgeving Hoofdstuk 5.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Welkom Presentatie inzake verkenning herfinanciering. 09 mei 2016.
Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid
Statistiek en open data
Transcript van de presentatie:

Tot hier en niet verder ….. Wijnand de Geus Nationale AutoPAS 19 april 2011

Agenda 1.Historie Nationale Auto Pas 2.Nationale Auto Pas Anno Waarom een overheidstaak 4.NAP in de toekomst

1. Historie Nationale Auto Pas Tot en met de jaren 80 was er veelvuldig sprake van tellerfraude Waarde van een gebruikte auto wordt bepaald door: - de vraag - het aanbod - populariteit - specifieke type - leeftijd - kilometrage Fraude loont!! Aanleiding

Zelfde Auto, bouwjaar 2007 Verschil in Kilometers: Verschil in Prijs: €12.800,-

1988 Eindhovense autodealers wilden meer inkoopbescherming 1990 BOVAG en RDC omarmen idee 1990 eerste ideeen voor nationale database worden werkelijkheid 1991:NAP start als privaat initiatief, ANWB, BOVAG, RAI, in samenwerking met Justitie Doelstelling: Bestrijding tellerfraude, aanpak oneerlijke concurrentie Verbetering van branche-imago bij publieksgroepen 1. Historie Nationale Auto Pas

Deelnemers: 6500 Bestuur bestaat uit: VNA, BOVAG en RAI Vereniging Financiering : deelnemers (95%), data verkoop aan particulieren (5%) 2. Nationale Auto Pas anno 2011 NAP de stichting

Dekking:95% Wagenpark: Km registraties per jaar: Standen in database: Gem. aantal standen per auto:9,1 Dealer bezoeken per:4.000/year 2. Nationale Auto Pas anno 2011 NAP de database

Verzamel zoveel mogelijk kilometerstanden Iemand die iets uit de database wil halen, moet er eerst iets in stoppen Betrouwbare groep gebruikers waarborgt integriteit van data Een logische opbouw van kilometers staat voor een betrouwbare historie Door interfaces met DMSen een makkelijke dagelijkse voorraad standen NAP het principe 2. Nationale Auto Pas anno 2011

Betrouwbare kilometerstanden van gebruikte auto’s Toegevoegde waarde voor kopers, automotive en overheid Gerelateerd aan branchepartijen, maar onafhankelijk Aankoop bescherming voor consumenten Voorkomen van oneerlijke concurrentie 2. Nationale Auto Pas anno 2011 NAP het principe

NAP de producten Integratie in diverse waardebepalingsystemen Online kilometercheck voor NAP Deelnemers Marketing tool voor occasion portals: NAP Weblabel Kilometer data report: NAP E-pas NAP Check voor particulieren Kilometercheck voor verzekeraars 2. Nationale Auto Pas anno 2011

NAP weblabel 2. Nationale Auto Pas anno 2011

1.200 onafhankelijke controles bij deelnemende autobedrijven per jaar 100 controles na tips en internet onderzoek per jaar 2 lopende rechtzaken tegen terugdraaiers met illegale activiteiten Gemiddeld 20 logo misbruikersbrieven per jaar Resultaten: fraude is verminderd van 40% > 5,5% (1990 … 2011) Maar het blijft een privaat initiatief met de bijbehorende beperkingen 2. Nationale Auto Pas anno 2011 NAP de fraudebestrijding

Belastingfraude Uitkeringsfraude Politie onderzoeken Statistieken Rekeningrijden Overheid al vanaf begin geïnteresseerd in Kilometerdata 3. Waarom een overheidstaak

Een snelheidsmeter is verplicht in een auto, een kilometerteller niet Een wetswijziging is hiervoor nodig Europees beleid is gewenst door de grote import en export kilometerfraude Terugdraaiers die willens en wetens meewerken aan waardevermindering zijn medeplichtig aan een toekomstig economisch delict. NAP moet terugdraaiers vervolgens via de civiele rechter aanpakken Bemoeienis van de overheid in dit dossier is een langgekoesterde wens Het relaas: 3. Waarom een overheidstaak

1996:Wetgeving ontbreekt, fraude blijft bestaan 2000:Lobby gestart voor terugdraaiwetgeving 2004:Wetgevingslobby EU: ga voor nationale regeling 2005:Proefproces door NAP gestart en gewonnen, politieke actie Rob van Gijzel aangetreden als NAP voorzitter, politieke lobby in stroomversnelling 2006:Minister V&W vraagt RDW en NAP om advies 2007:Aanbieding advies aan minister V&W namens ANWB, BOVAG, NAP, RAI Vereniging en VNA 2010:Ondertekening overeenkomst met de RDW 3. Waarom een overheidstaak

a)RDW neemt kilometerdatabase over en gaat deze bijhouden. b)NAP richt zich op toezichthoudende taken i.p.v. uitvoerende taken c)NAP maakt zich sterk voor vrijwillige vulling door de branche d)Betere aanpak terugdraaiers e)Kosten van fraude worden door de overheid gedragen f)Overheid kan beschikken over data / informatie (o.m. voor fraudebestrijding en toekomstige km-heffing) 4. NAP in de toekomst

BRANCHEPARTIJEN BOVAG RAI VNA doen onderzoek naar toekomstige mogelijkheden gebruik KM data en de integratie van de RDW/OKR gegevens in brancheproducten 4. NAP in de toekomst