14 juli 2014 Het Energierenovatieprogramma 2020 Communicatie en sensibilisatie Geert Flipts.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

Nederlandse Isolatie Industrie
“Smash sportief op weg naar 2020”
1 DE COMMUNICATIE Barbara Raemdonck Informatiesessie Kinderbijslag RKW - 13 december 2012 Barbara Raemdonck Informatiesessie Kinderbijslag RKW - 13 december.
Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo. I. Waarom het Strategisch Actieplan Werkgelegenheid Eeklo ?
‘Vermaatschappelijking van de zorg en sociale inclusie (Perspectief 2020)’
Huren is heerlijk Wat een moderne woningbouwvereniging allemaal kan
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
Landelijke campagne bedrijfstakpensioenfondsen Bpf Bouw, 2 maart 2010 Marjolein Zaal Manager Communicatie VB.
20 decembe r 2011 Energiebesparing particuliere verhuurders.
Zuinig met energie bij u thuis. Energiepremies in Vlaanderen 2009.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Spelleiders: Vul namen in Datum: X XX 2009, uur Game Professioneel Opdrachtgever- en Opdrachtnemerschap.
HoekscheWaardDuurzaam
Innovatief aanbesteden transport & verwerking gemeentelijk groenafval
Werkwinkel Persaandacht gevraagd! Haal meer uit je persrelaties Roel Daenen.
Energiezuinig bouwen. Door: Bart. Ennio. Thomas. Ferry. Dennis.
Verduurzaming gemeentelijk scholen 's-Hertogenbosch Leo de Koster, afdeling Maatschappelijk Vastgoed 26 september 2013.
Een communicatiecampagne over dakisolatie. Hoe pak je dat aan?
Facilitair management in de zorg en duurzaam Adriaan van Engelen, directeur Milieu Platform Zorgsector
Laat Nederland van zijn beste kant zien! Workshop Fondsenwerving 21 oktober 2008 Freek Mekking & Eylem Tanir Projectadviseurs Diversiteit Oranje Fonds.
1 Belanghebbenden overleg Beglazing in woningbouw Historiek 11 september
Ketencommunicatie en e-SDS
GOED WONEN van LEVENSbeLANG! Ouderenweekcampagne 2011.
Aanpak gezamenlijke Energiebesparing acties
AV sportfunctionarissen Izegem – 22 april 2010 Sociaal tarief Torhout.
Energiebesparing organiseren, hoe?; Nieuwe energie in bedrijf, een uitgelezen KANS Martin Kloet Datum: 17 juli 2014.
Sarah Elshout Vlaamse Confederatie Bouw Ondersteuning en sensibilisering van de bouwbedrijven voor energiebesparend renoveren.
De Kanteling een VNG-project over vernieuwing in de Wmo
26 juli 2014 Het Energierenovatieprogramma 2020 Stand van zaken Wilfried Bieseman.
Het energieprestatiecertificaat bij verkoop en verhuur van residentiële gebouwen Ineke De Schoenmaeker.
1 Het Energierenovatieprogramma 2020 Belanghebbenden overleg Beglazing in de woningbouw 11 september 2012 Het beleid van de Vlaamse overheid vanaf 2014.
1 Het Energierenovatieprogramma 2020 Belanghebbenden overleg Beglazing in de woningbouw 11 september 2012 Beglazing en het EPC Ann Collys.
Energiepremies in Vlaanderen … over de bomen en het bos...
Energie-uitdagingen 2020 en 2050
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Energiepremies in Vlaanderen … over de bomen en het bos...
18 december 2012 Het Energierenovatieprogramma 2020 De sociale aspecten van het programma
Studiedag Energierenovatie 2020, 23 februari 2009 Je vakman, je energie-adviseur Hilde Masschelein, gedelegeerd bestuurder Bouwunie.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep tabak Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Regionale regisseur nodig voor energiebesparing en verduurzaming Teus van Eck kiEMT, Early Mornin’ Toast Hoenderlo,11 maart 2009.
Energiezuinig bouwen. Door: Bart. Ennio. Thomas. Ferry. Dennis.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Middenstandsvereniging Heusden-Zolder vzw heet u welkom
Stedennetwerk DuurzaamDoor Terugblik en vooruitzicht oktober, Jan Eelco Jansma.
1 Afdeling Nieuwkoop Toekomst afdeling Nieuwkoop Brainstorm sessie 25 oktober 2011 Aanwezig: Martin Vervaart, Menno van der Ploeg, Ton van den Belt.
Werkplan 2014 FNV-Lokaal/Oss
Concept presentatie A3. 1. Narrowcasting in past, present, future; 2. Het concept; 3. Checklist; 4. Opstarten van het concept & Casus; 5. Vragen van publiek.
© Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden herbruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW Energie.
Welzijsoverleg 09 oktober Vzw REGent Vzw opgericht door Stad Gent, OCMW, Samenlevingsopbouw, MAW, … Doel: water en energie besparen in Gent.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
U wilt ROI? Echt? MAGAZINE MEDIA UPDATES 02. Definitie ROI De verhouding tussen uw investering en uw resultaat.
Kinderarmoedefonds Uitsluiting uitsluiten en ontwikkeling omarmen
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Zeer energiezuinige nieuwbouw & koopgedrag Dr. Bert Pol Vennoot Tabula Rasa University of Twente Maastricht University Em. lector Overheidscommunicatie.
Op weg naar een duurzaam zelfvoorzienend Someren.
Inhoud  Waarom een dak isoleren?  De Vlaamse dakisolatienorm  Hoe kan men een dak isoleren?  Het Sociaal Dak isolatie Project (SDIP): Wat en voor.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
Masterclass Marketing voor kleinere zorgorganisaties 2013 Jan Verschuren BTN Saskia ter Kuile In voor zorg!
Duurzaam Noord-Beveland Het koesteren waard!. Duurzaam Noord-Beveland Evaluatie klimaatbeleid 2012 – 2015 Pieken en dalen Nieuw klimaatbeleid
Profiel Netbeheer en diensten klanten
Doorgroei ondernemingen met behoud beslissingscentrum
Mijn CV ketel is oud wat nu?
Beleids plan Beleidsplan wat in het Grommertje staat is richting gevend. Bestuur wil graag uw mening weten. De uitgangspunten / keuzes van.
Sociale maatregelen drinkwater: preventie op maat
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
De kracht van de Fietsersbond
Dikketruiendag Donderdag 12 februari 2019 Met de steun van
Transcript van de presentatie:

14 juli 2014 Het Energierenovatieprogramma 2020 Communicatie en sensibilisatie Geert Flipts

14 juli 2014 Inhoud Strategische analyse Recht naar de doelgroep Pre-campagne Campagne 2020

14 juli 2014 Strategie 2008 Boodschap = eenvoudig (op eerste zicht) In 2020 is iedere woning voorzien van dakisolatie, een verwarmingsketel met een hoog rendement en is alle enkel glas vervangen. Vertaling boodschap naar burger = complex

14 juli 2014 Strategische analyse in 10 punten 1. Mensen zijn op de hoogte van het energieverbruik in hun huishouding. Bewustzijn is aanwezig –Uitdaging: Hoe maken we mensen wakker bij hun persoonlijke situatie > al eens stil gestaan bij uw ongeïsoleerde zolder, uw enkel glas, uw oude cv- ketel (niet-belerend!). De doelstellingen zijn niet langer vrijblijvend of optioneel, maar noodzakelijk! 2. Het milieu is belangrijk, maar geen absolute prioriteit –Deel bevolking is al overtuigd (milieubewust), dus moeten we niet nog eens overtuigen. Milieuperspectief moet behouden blijven in de campagnes (naast financiële).

14 juli 2014 Strategische analyse in 10 punten 3. Het financieel voordeel (premie + besparing) blijft cruciaal –Hoge energieprijzen worden ‘normale’ energieprijzen. Investeringen uitstellen is geen oplossing. 4. Hoe concreter en directer het voordeel, hoe beter. Het voordeel moet zo tastbaar mogelijk zijn. –Concrete invulling van dat voordeel. X euro besparing op uw factuur levert u dat voordeel op voor uw gezinsbudget (zo kunt u andere wensen realiseren).

14 juli 2014 Strategische analyse in 10 punten 5. We mogen niet prekerig worden. Dat versterkt verschillende psychologische drempels en vermindert het effect van de positieve ecologische golf. –Investeren in energiebesparing is een vrije keuze 6. Individuele actie staat nog voorop, maar het collectief wint aan belang (groepsgevoel, collectieve investeringen, investeren via vereniging…)

14 juli 2014 Strategische analyse in 10 punten 7. Rationele argumenten overtuigen, daar het financieel belang voldoende groot is. –Gaat hier niet over impulsbeslissingen (beslissingsproces duurt maanden) 8. De campagne heeft een zeer hoog onderscheidend vermogen nodig en moet een nieuwe toon vinden –Onderscheiden van andere campagnes. Veel concurrentie qua communicatie.

14 juli 2014 Strategische analyse in 10 punten Veel concurrentie (vervolg) –Concurrentie met tal van andere boodschappen en boodschappers: opwarming van de aarde, schakel over op zonne-energie - elke dag zondag, gebruik spaarlampen, wassen op 30°C, EPB certificaat bij verkoop en verhuur (EPC), duurzaam bouwen, dikketruiendag, energievreters, tv-formats (onder hoogspanning (VT4), Serge en Paul (Eandis – regionale tv, …), enz… die ook allemaal een nuttige boodschap te vertellen hebben. –Uitdaging voor het VEA: Hoe krijgen campagnes 2020 een belangrijk marktaandeel in de mediacommunicatie en maak je van concurrenten bondgenoten.

14 juli 2014 Strategische analyse in 10 punten 9. De website speelt een centrale hoofdrol in de campagneswww.energiesparen.be –Alle premies –Berekeningstools –Getuigenissen –Facts en figures –Instrument voor burger en professionele sector 10. Informatie moet minder technisch en makkelijk te verwerken zijn –Laagdrempelige info, aangepast aan doelgroep, bereikbare overheid (1700, energiesparen.be, )

14 juli 2014 Campagne –recht naar de doelgroep Wie? Doelpubliek = zeer breed. 40 tot 50% van de woningen voldoet momenteel niet aan alle eisen van > dus doelgroep campagne = Vlaamse gezinnen. Onderzoek toont aan: ouderen (vaak bemiddeld) zijn relatief minder geïnteresseerd om nog te investeren in energiebesparing + lagere sociale klassen + groot potentieel bij verhuurders. Voor die marktsegmenten : specifieke benadering in communicatie nodig

14 juli 2014 Campagne –recht naar de doelgroep Doelpubliek zijn ook alle boodschappers (bundelen van communicatiekrachten) Wie communiceert? –Vlaamse overheid, gemeenten en provincies –Convenantpartners en waar mogelijk hun leden (bvb aannemer van dakwerken, schrijnwerker, installateur cv, enz…) –Organisaties die van nature al over die thema’s communiceren (verenigingen, … Iedereen communiceert zelfde boodschap, aangepast aan de doelgroep, situatie

14 juli 2014 Meter van de campagne Danni Heylen –meter van het Energierenovatieprogramma 2020 Staat dicht bij de doelgroep, betrouwbaar, overtuigingskracht, niet bekend van andere goodwill acties. Engageert zich tenvolle.

14 juli 2014 Pre-campagne 2020 Beperkte gefragmenteerde initiatieven Danni Heylen al meermaals ingeschakeld voor ‘sponsored content’ in bouwgerelateerde media –Persconferentie energiewinstcalculator energiesparen.be –Interviews magazines, kranten (dag allemaal, zondag …) –Medewerking TV-programma’s (bvb woonmagazine Huis aan huis)

14 juli 2014 Pre-campagne 2020 Initiatieven op wetgevend vlak, persberichten –gebruiken consequent thema 2020 (thema krijgt enige naamsbekendheid). Nieuwe initiatieven op energiesparen.be in het kader van 2020 (energiewinstcalculators, EHBE,..) Tal van ‘sponsored TV-producties’ – ism regionale TV (Huisaanhuis), Vitaya (bouw- en woonadvies), Roger (DHZ + prof aannemer), eigen beheer, … Publicaties allerhande (VEA drukwerk en andere)

14 juli 2014 Pre-campagne 2020 Ook de communicatiepartners focussen op dit thema –Publicaties en folders –Redactionele artikels

14 juli 2014 Geplande communicatie 2020 Grootschalige multi-mediacampagne in oktober 2008 – Maand van de Energiebesparing (focus op dakisolatie). Eerste golf van de media-campagne. Dakisolatie: prioritaire thema + symbool van energiezuinige woning. Andere thema’s verwarming en beglazing volgen vanaf 2009.

14 juli 2014 Geplande communicatie 2020 Mediagebruik: volledige waaier Tv-spot, radiospot(s), advertentie(s), webondersteuning, praktische brochure (verspreiding huis aan huis of ingevoegd in magazines of kranten, grootschalige PR- campagne, … Samenwerking met ‘communicatiepartners’ Volgehouden communicatie-inspanningen in de toekomst (2009, 2010, enz…), na evaluatie van de aanpak

14 juli 2014 Geplande communicatie 2020 Vlaamse overheid is de katalysator voor acties 2020 – uiteindelijk is het de consument die de beslissingen neemt. Aannemer, vakhandel, DHZ-handel kan cruciale rol spelen in het beslissingsproces. Boodschap = dezelfde, aangepast aan doelgroep en situatie!

14 juli 2014 Eindconclusie “In het jaar 2020 zijn er geen energieverslindende woningen meer“ Bedankt voor uw medewerking