De Digitale Bouwaanvraag

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitaal sociaal huis - 25 oktober 2010 DIGITAAL SOCIAAL HUIS.
Advertisements

Workshop Digitale Aanvraag van een Stedenbouwkundige Vergunning
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
SMQ (BAG-WOZ) Relatiedag Afstemming BAG-WOZ
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Coördinatiecel Vlaams e-government Slide 1 Geo-webservices voor de uitwisseling van ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s) & BPA’s CRAB / VBKO update ketting.
26/02/2011 Federale Overheidsdienst FINANCIEN E-ID / My Minfin / TAX-ON-WEB 2011 Kuurne Jan Viaene.
Digitaal indienen van een milieuvergunningsaanvraag via het eMIL-loket 15 september 2010.
Digitaal Sociaal Huis 21 januari Agenda VanTot 12u13uBroodjes en koffie 13u13u45VERA : Operationele impact perceel 1 13u4514u15CORVE : Stand van.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Omgevingsloket online
Organisatie AG Stadsplanning
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht
Dienstencatalogus 24 november Programma Wat is een productencatalogus Alle componenten op een rij – De generieke informatie – De specifieke informatie.
Digitale handtekening – stad Antwerpen
1 eGov binnen Beleidsdomein RWO Toekomstvisie. 2 Overzicht Informatief – Passief – Actief Toepassing geoloketten Toepassing URBAIN-2 / Digitale bouwaanvraag.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
VERA iVPN ICT-forum 5 en 8 mei 2003 Asse en Lubbeek Carl Possemiers.
Open Text - Unisys gebruikersdag 19 november 2007
Paperless Douane en Accijnzen en Vereenvoudigde procedures
Wat is Certipost?.
Adobe formulieren : stand van zaken.
Afschaffen handtekeningen en digitaal tekenen bij de stad Antwerpen
Nieuw datamodel volwassenenonderwijs. Afdeling Volwassenenonderwijs2 Efficiëntere administratie volwassenenonderwijs Aansluiting volwassenenonderwijs.
Implementatie Uniek Loket 26 november thema’s Ondernemingen Ondernemerschap Omgevingsfactoren 5 perspectieven Sensibiliseren Informeren Adviseren.
Inhoud Inleiding Aanleiding Historiek Het e-dossier Tips andere besturen.
Digitalisering verkavelingsdossiers Jochen Vermote.
Introductie 28/07/2014 Digitaal Archief Vlaanderen.
IMBIT, 18_04_2012.
Werkgroep Activering 10 januari Agenda Goede praktijk: Intégra plus "Parcours Territoriaux d’Inclusion Sociale " Stand van zaken: –Ontwerp van omzendbrief.
Symposium De beperkingen van de WKPB Albert Tieken, hoofd Geo-informatie Gemeente Vlaardingen 7 oktober 2009.
GIS kennisplatform lokale overheden
GIS-platform v-ict-or SHOPT-IT - 26 april 2012 Goedele Van der Spiegel.
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
E-Team 2003 E-Government Dordrecht Mark Voogd, programma-manager e-government Corné Dekker, informatie-architect e-government Information Retrieval Day.
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Studielink, een nieuw patroon? Kees van Wijngaarden 9 november 2005.
Dia 1 Productencatalogus: technische sessie Samen beter informeren.
Coördinatiecel Vlaams e-government Slide 1 Stellingen workshop digitale stedenbouwkundige vergunningen.
Infosessie IMJV 2010 Departement Leefmilieu, Natuur en Energie LNE
Landelijke Basisregistratie Ziekenhuiszorg
Dematerialisatie, toegang tot info en versturen van digitale rapporten Marie VERKAEREN Afdeling Milieupolitie en Bodems Departement Identificatie van verontreinigde.
Kunstendecreet – meerjarige ronde Voorwaarden en criteria.
LIN-Infodag - 24 mei Verwachtingen van een ontheffingsaanvraag AROHM Inge Leenders Afdeling Stedenbouwkundige Vergunningen.
F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.
GO!2020 Workshop Hervorming SO. Eerste graad Eerste niveau  Tweede niveau  Derde niveau  Vierde niveau –Viveau.
1 DSI - informatiesessie voor lokale besturen provinciale infosessies, najaar deel 3 DSI-platform een uitwisselingsplatform voor digitale stedenbouwkundige.
Gemeentelijke GIS-verplichtingen
1 DSI - informatiesessie voor lokale besturen provinciale infosessies, najaar deel 2 DSI-platform een uitwisselingsplatform voor digitale stedenbouwkundige.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
De visie van de Vlaamse overheid op digitalisering
21 oktober 2015 BeSt Address en structuur IT020 in het Rijksregister Gebruikerscomité Marc Ruymen.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Implementatie Mijn Overheid Berichtenbox bij gemeente Almere
Infosessie Oproep Versterkt Streekbeleid 354. Versterkt streekbeleid Inhoud en doelstelling.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Project Agility. Projectoverzicht –Doel: 1algemeen pakket voor meldingen en de verwerking ervan, Melding: kan elke melding omvatten Mogelijkheden om deze.
Vraaggerichte dienstverlening Nuth Wat hebben we gedaan: Ambtelijk op MT-niveau intentie uitgesproken: “we gaan voor de beschreven doelstellingen in de.
V-ICT-OR| Vlaamse ICT Organisatie “Samen het interbestuurlijk gegevensverkeer verbeteren” Regionale kenniskring Midwest dinsdag 26 april 2016 – Staden.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: Uitwisselen gebruikservaringen Bart Oortwijn InfoMil RWS Leefomgeving.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: wijzigingen korte en lange termijn Marleen Koot, Maarten Lindenhovius & Sandhia Hoelas InfoMil RWS Leefomgeving.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Wijzigingen Omgevingsloket online Schakeldag 29 juni 2017
Frank Robben.
LOP Antwerpen basis Algemene vergadering 10 juni 2009 welkom
De digitale Omgevingsvergunning verkavelingen en bijstellingen verkavelingen December 2017.
Dematerialisatie, toegang tot info en versturen van digitale rapporten
Het E-depot van Rotterdam
Digitale aangifte overlijden
Transcript van de presentatie:

De Digitale Bouwaanvraag V-ICT-OR Shopt-IT 26 april 2012

Agenda Het concept van het project Digitale Bouwaanvraag Paul Van Lindt Scope, Principes, Data-model, Planning Het project vanuit het perspectief van Knokke-Heist Bart Verlinde

Scope 5 processen betreffende stedenbouwkundige vergunningen in het Vlaams Gewest: Aanvraag met eenvoudige dossiersamenstelling Aanvraag met uitgebreide dossiersamenstelling Melding (bijlage A) Melding (bijlage B (industrieterreinen)) Melding zorgwonen

Scope (vervolg) Uitwisselingsplatform voor alle betrokken instanties Toegang tot aanvraaginformatie en relevante data Interactie met authentieke databronnen (kadaster, ondernemingendatabank, adressendatabank, …) Interactie met externe dossierbehandelsystemen Aanleveren data voor EPB, lijst 220+, statistisch formulier, vergunningenregister

Scope (vervolg) Intake van de aanvraag/melding door aanvrager of architect Aanvraaginformatie Situering op kadasterlaag/GRB Plannen en bijlagen (cf. aanstiplijst) Gemeente-specifieke data en/of bestanden Statusweergave met stand van zaken van het dossier Melding van de start en einde der werken

Schema-voorstelling INTERNET LOKET EXTERNE ADVIESINSTANTIES AANVRAAG PARTICULIER BEDRIJF ARCHITECT AANVRAAG INTERNET LOKET EXTERNE ADVIESINSTANTIES Vergunningsaanvraag BESLISSING Statusinformatie Start/einde der werken ADVIES CENTRAAL UITWISSELINGSPLATFORM Vergunningsdossier FEDERALE OVERHEID AMBTENAAR STEDEN / GEMEENTEN BURGEMEESTER VLAAMSE OVERHEID AMBTENAAR Behandeling Advies Lijsten (220+, EPB,...)

Principes ‘Only-once’ principe Gebruik van authentieke data Ondernemingsgegevens, kadaster, adressen, … ‘Datablokken’ in de plaats van ‘Formulieren’ Uitwisselingsstandaarden tussen alle betrokken actoren Waar mogelijk uitwisseling via toepassingen (webservices) Nastreven digitale ‘end-to-end’-afhandeling digitale adviezen, digitale beslissing, beroepsprocedures Opgelet: openbaar onderzoek en bekendmaking blijft analoog Cf. samenwerking project stad Antwerpen Samengestelde authentieke bron ‘vergunningengegevens’

Principes (vervolg) Participatieve aanpak (stuurgroep, werkgroepen stakeholders en IT-dienstleveranciers, …) Samenwerkingsovereenkomst stad Antwerpen/Digipolis Maximaal gebruik van Open Bron technologie (‘open source’) Generiek internetloket met mogelijkheid voor specifieke data Transparante communicatie Rechtszekerheid Gebruiksvriendelijk

Datamodel - algemeen

Datamodel - persoon

Datamodel - locatie

Datamodel – situatie en project

Datamodel - dossierverloop

Planning April/Mei 2012: start ontwikkeling Juni/juli 2012: start testen Ontwerp besluit Vlaamse Regering Oktober 2012: einde ontwikkeling fase 1 1 januari 2013: mogelijkheid tot digitaal indienen aanvraag (eenvoudige en uitgebreide dossiersamenstelling en meldingen) Mogelijkheid tot opstarten digitale procedure RUP en opladen bestaande uitvoeringsplannen (DSI) Start ontwikkeling fase 2 DBA – vervolgtraject DSI

Het project vanuit het perspectief van Knokke-Heist

DBA = Digitale BouwAanvraag Volledige digitale uniforme flow van aanvraag tot vergunning. Vereenvoudigde en duidelijker manier van werken op Vlaams niveau Tijdwinst voor elk niveau (aanvrager, architect & ambtenaar) Behandelingssoftware voor ambtenaar blijft dezelfde

Voordelen (1) Intake digitaal Geen ‘aapje’ meer nodig die alle gegevens die op papier geschreven of geprint werden nogmaals in de computer in moet geven (aanvraag, plannen, bijlagen en gemeente-specifieke data). Iedere dossierwijziging is onmiddellijk bekend Dienstverlening naar burger: ‘only-once’-principe en loket is 24/7 open. Adviesvragen digitaal Besparing in portkosten (envelop, brief, postzegel en verwerkingstijd) Adviezen komen ook digitaal terug in de software Vlottere uitwisseling = minder stilzwijgende adviezen door verstreken termijnen

Voordelen (2) De aanvrager kan zelf de dossierstatus nazien. Uitwisseling digitaal De aanvrager kan zelf de dossierstatus nazien. Dossier beslissing & vergunning digitaal tot bij architect en aanvrager. Start & einde van de werkzaamheden wordt digitaal doorgestuurd. Uitwisseling en statistiek voor diverse instanties wordt geminimaliseerd. Want iedere instantie heeft inzage, in de meest actuele versie, voor hun toepassingen: Vergunningenregister, EPB-lijsten, het ‘kadaster’ … Dankzij DBA wordt er vanaf nu een digitaal archief opgebouwd. Time = money* 1 eenvoudig dossier: besparing van € 117 en 240 min. 1 uitgebreid dossier: besparing van € 167 en 360 min. * Studie administratieve lastenmeting bij lokale besturen.

Impact DBA Intake dossier Nazicht volledigheid Intekenen locatie & Geo check Admin. registratie Beslissing welke adviesinstanties Adviesvragen Advies intake Adviezen verwerken Technisch nazicht dossiers Advies Dossier Collegebeslissing Melding beslissing naar aanvrager Datum Start/Einde der werken

Impact DBA Legende: Actie van DBA Deels gewijzigd Geen Wijziging Intake dossier Nazicht volledigheid Intekenen locatie & Geo check Admin. registratie Beslissing welke adviesinstanties Adviesvragen Advies intake Adviezen verwerken Technisch nazicht dossiers Advies Dossier Collegebeslissing Melding beslissing naar aanvrager Datum Start/Einde der werken Legende: Actie van DBA Deels gewijzigd Geen Wijziging

Nadelen 2e scherm is voor dossierbehandelaars een noodzaak. Verschuiving van analoge desk naar digitale desk 2e scherm is voor dossierbehandelaars een noodzaak. Pc moet 2 schermen kunnen aansturen. Voor complexe aanvragen zal het plan afgedrukt worden. Budget papier verhogen, performante plotter voorzien. Opmaakstructuur van de plannen wordt wel geoptimaliseerd, zodat plotten maximaal vermeden wordt. Verschuiving van analoge opslag naar digitale opslag Noodzaak aan meer diskruimte, performantere servers & netwerk.

Voorbereiding Software aanpassen (dienstenleveranciers) Voldoende diskruimte voorzien 2 schermen voor behandelaars voorzien Interne structuur uitwerken Waar plaatsen we de plannen? Hoe koppelen we ze aan onze software (bijlagenmodule Ceviro)?

Openstaand (Plotservice ) Plotter defect ? Wat met wettelijke termijnen ? (Plotservice ) Welk digitaal formaat wordt er gekozen voor de plannen? Nu, bij Knokke-Heist, dwg/dxf-formaat (nog apart opleggen). Vermoedelijk pdf-e. Hoe groot is de verschuiving van de takenverdeling van het personeel ? Postverzending (adviezen en beslissing) vervalt. Intake zal geminimaliseerd worden. Uitwisseling met diverse overheden vervalt grotendeels. Oplossing voor analoog plan/dossier in het college ter goedkeuring?

Mentaliteitswissel Van analoog Naar digitaal

Vragen ? Meer info: www.digitalebouwaanvraag.be