Oriëntatie Kunstmatige Intelligentie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Test computertermen: Deze test gaat over de vorige les. Je krijgt steeds een vraag te zien waarop je het juist antwoord moet aanklikken. Is je antwoord.
Advertisements

Sudoku puzzels: hoe los je ze op en hoe maak je ze?
Rekenproblemen en Dyscalculie
Dyscalculie Asli PEHLIVAN.
De werking van het geheugen
Lees- en Taalproblemen
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Het geheugen is goud waard!
‘t Schrijverke Zoetermeer
Peter Teeuwen Man 57 jaar Hoogbegaafd Heb autisme.
Libet.
Fractalen zien en schilderen
Het geheugen “Een dag om niet (meer) te vergeten. Over het lerend vermogen van mensen met dementie” Leuven, 15/6/2012 Janssens Anneleen, Expertisecentrum.
TIBETAANSE PERSOONLIJKHEIDSTEST
Verstehende of interpretatieve benadering
PRESENTATIES. PRESENTATIES ONTWERP EEN MANIER OM MISBRUIK TE MAKEN VAN EEN BIAS PRESENTATIES ONTWERP EEN MANIER OM MISBRUIK TE MAKEN VAN EEN BIAS.
Preek: Jaap de Schipper.
De gebruiksaanwijzing van het menselijk brein
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Ik hou van Holland spel!.
Ik hou van Holland spel!.
Kunstmatige Intelligentie
Geest, brein en cognitie Filosofie van de geest en Grondslagen van de cognitiewetenschap Fred Keijzer.
De neurale basis van structuur in taal Gideon Borensztajn
Medmec04 week 5 Engagement. LesOnderwerpenHuiswerk voor komende week en les 1 o Inleiding module & werkwijze o Inleiding opdracht 1 en 2 o Bestuderen.
De bedradingslijst.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Kennis - Intelligentie
Gebaren als didactisch middel Gebaren kunnen een bijdrage leveren aan het klassenmanagement, aan het zichtbaar maken van kennis en bij het woordeloos communiceren.
Rekenproblemen en Dyscalculie
1 Datastructuren Een informele inleiding tot Skiplists Onderwerp 13.
Leren op organismeniveau
Quiz Start.
tafel van 1 tafel van 1 x 1 = 1 x 1 = 1 2 x 1 = 2 3 x 1 = 3 4 x 1 = 4
Docentendag Intelligente Systemen dr.ir. Michael Franssen Faculteit Wiskunde & Informatica Software Engineering & Technology.
Docentencongres 2014 Programma: 10:00 – 12:30 Mindset
Licht Hoofdstuk 5 paragraaf 5.1 en 5.2
Presentatie Executieve functies
Spreekbeurt van Gijs Spaargaren
Neurale Netwerken Genetische Algorithmen
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
‘NLP Basiscursus Je ongekende vermogens’
Ordenen van gegevens Inleiding informatiesystemen © Sander Cox.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Paramaribo, september 2015 Ten behoeve van leerkrachten van de EBGS Mr.dr.E. Marshall & M. Day.
Ontwikkeling van het jonge kind
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Plan voor uitvoering. Gebruik je boek Begin bij 8.4 de innovatiecyclus Stap 1 is eigenlijk het onderzoek wat je al gedaan hebt Je begint je ontwerp met.
Een onderdeel van neuro linguistic programming
Sheets: Kamer: ML
Coping Scholing NAH i.s.m. Hilverzorg. Coping  Uit het Engels ‘to cope with’  omgaan met…  De manier waarop iemand met stress, problemen en veranderingen.
Heel gewoon maar toch anders.
Woordjes leren.
Wat reist er met je mee !? Over reflecteren op jouw professionele identiteit.
Leesvaardig Examentraining.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Coping.
Train your brain.
Psychologie van het leren
De juiste route naar het juiste doel
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Bridge onder begeleiding 2
Examenvoorbereiding – MTA Examen.
SLIMMER DAMMEN Door [Naam] Voorkant: ruimte voor titels, foto’s etc.
Denken in beelden Hoe zit dat nu precies?.
Scoliose Wat is dat eigenlijk?
STUDIEHULP VOOR SCHOLIEREN DEEL 1 Beter Leren
Transcript van de presentatie:

Oriëntatie Kunstmatige Intelligentie Representatie en Geheugen Niels Taatgen

Representatie en Geheugen Kunstmatige Intelligentie: bestudeer Intelligentie met formele systemen Formeel systeem: verzameling afspraken Vraag: Wat is de beste afspraak om menselijke kennis op te slaan? Methode: Probeer te ontdekken hoe mensen hun kennis representeren: bestudeer Geheugen

Inhoud Drie benaderingen Komen samen in Informatica (3.1, 3.2, 3.5, 5.3) Cognitieve Psychologie (5.1-5.4) Neurowetenschap (2) Komen samen in Neurale netwerken (3.5, 5.3, 7.5-7.6) ACT-R (8.2-8.3)

Zes 6 110 VI

Representatie Betekenis Notatie

16 25 --- + 41 Representatie Eh.. Zestien plus vijfentwintig is.. eenenveertig 16 25 --- + 41 Lichaam-geest probleem

Representatie van Handelingen pen_omlaag herhaal met x van 10 naar 50 stap 10 herhaal 4 vooruit(x) rechts(90) einde herhaal pen_omhoog Dit is echter niet de manier waarop mensen kennis in hun hoofd opslaan!

Het probleem van representatie Wat is betekenis nu eigenlijk? Hoe representeren mensen feitenkennis? Hoe representeren mensen kennis over handelingen, d.w.z. kennis over hoe je iets moet doen?

Geheugen Behavioristen (begin vorige eeuw): b.v. Pavlov

Geheugen Behavioristen (begin vorige eeuw) ? Stimulus Respons

Geheugen Stimulus Respons Behavioristen (begin vorige eeuw) Bel “Als het belletje gaat rinkelen, Dan komt er vlees” “Als er vlees komt, dan moet ik alvast wat extra speeksel aanmaken” Stimulus Respons Bel Rinkelt Kwijlen

Atkinson & Shiffrin (1968) Rehearsal Sensorische Registers Korte Termijn Geheugen Lange Termijn Geheugen Gebaseerd op 7±2 exp Miller

Een geheugenexperiment Je krijgt zometeen een aantal woorden te zien (het zijn Engelse woorden). Probeer deze zo goed mogelijk te onthouden. (Niet opschrijven!!!!)

Avocado

Hexagon

Cinnamon

Broccoli

Electron

Flamingo

Aardvark

Boyhood

Crevice

Gazette

Anatomy

Bourbon

Nu komt de test De bedoeling is dat je de woorden afmaakt die zometeen op het scherm verschijnen. Steek je vinger op als je het woord herkent (of denkt te herkennen)

AL_ _N_C

AN_ _ _MY

B_ _CC_ _I

BE_ _ VI_ _

_OYH_O_

B_ _ ZI_R

Einde van de test Sommige woorden stonden op de lijst, anderen niet In een “echt” experiment (met meer woorden), scoren proefpersonen: 50% goed op woorden uit de lijst 30% goed op woorden die niet op de lijst stonden

Nu komt nog een tweede test Indien het woord dat op het scherm verschijnt in de lijst stond, steek dan je vinger op, anders niet.

Aardvark

Flamingo

Cockatoo

Ellipse

Gazette

Airspace

Einde van de test In een “echt” experiment hebben proefpersonen na een uur ongeveer 60% goed op deze test, waarbij inbegrepen is de gokkans.

Experiment van Tulving e.a. 96 woorden Test na een uur Test na een week

Uit een ander experiment Als je hetzelfde experiment met amnesiepatiënten (d.w.z. geheugenverlies) doet blijkt: Amnesiepatiënten zijn heel slecht in herkenning Ze zijn echter net zo goed als proefpersonen in het afmaken van woorden.

Conclusie Tulving & co. Mensen hebben twee soorten lange-termijn geheugen Expliciet, bewust geheugen (herkenningstaak) Impliciet, onbewust geheugen (woorden afmaken)

Squire & Knowlton (1995) Geheugen Expliciet Impliciet Episodisch Semantisch Procedureel Geheugen Priming Klassieke Conditionering

Probleem van geheugenonderzoek Hoe ver moeten we gaan met het opsplitsen van geheugen? Hoe is kennis in elk van deze geheugensystemen gerepresenteerd? En hoe werken al deze geheugens samen?

Conclusie psychologisch onderzoek De psychologie levert een grote verzameling feiten over het geheugen, waarvoor we uiteindelijk een verklaring moeten bieden vanuit onze geheugentheorie De psychologie biedt betrekkelijk weinig theorie voor de vraag hoe kennis nu echt gerepresenteerd is

Geheugen is onderdeel van de hersenen Hersenen vormen een netwerk van miljarden neuronen Elke neuron is verbonden met honderden anderen Neuronen communiceren met elkaar door middel van chemische stoffen, neurotransmitters

Vragen Waar zit dan het geheugen? Hoe kunnen hersencellen (symbolische) kennis representeren? Hoe kunnen ze deze kennis leren?

(advertentie) Hier begint de Kunstmatige Intelligentie Informatica Psychologie Antwoorden! Neuro Wetenschap

Neurale netwerken Neuronen hebben twee soorten verbindingen Exciterend: als de ene cel actief is, wordt de cel die ermee verbonden is ook meer actief Inhiberend: als de ene cel actief is, wordt de activiteit van een andere cel onderdrukt

The Jets and the Sharks

Art 20’s 30’s Rick Lance 40’s Sam Ralph Burglar Bookie J.H. Pusher Col. H.S. Married “Jet” Single Divorce “Shark”

Art 20’s 30’s Rick Lance 40’s Sam Ralph Burglar Bookie J.H. Pusher Col. H.S. Married “Jet” Single Divorce “Shark”

Vraag aan het netwerk Wat zijn de eigenschappen van Lance?

Art 20’s 30’s Rick Lance 40’s Sam Ralph Burglar Bookie J.H. Pusher Col. H.S. Married “Jet” Single Divorce “Shark”

Art 20’s 30’s Rick Lance 40’s Sam Ralph Burglar Bookie J.H. Pusher Col. H.S. Married “Jet” Single Divorce “Shark”

Art 20’s 30’s Rick Lance 40’s Sam Ralph Burglar Bookie J.H. Pusher Col. H.S. Married “Jet” Single Divorce “Shark”

Vraag aan het netwerk Wie is in de dertig en is een pusher?

Art 20’s 30’s Rick Lance 40’s Sam Ralph Burglar Bookie J.H. Pusher Col. H.S. Married “Jet” Single Divorce “Shark”

Art 20’s 30’s Rick Lance 40’s Sam Ralph Burglar Bookie J.H. Pusher Col. H.S. Married “Jet” Single Divorce “Shark”

Art 20’s 30’s Rick Lance 40’s Sam Ralph Burglar Bookie J.H. Pusher Col. H.S. Married “Jet” Single Divorce “Shark”

Art 20’s 30’s Rick Lance 40’s Sam Ralph Burglar Bookie J.H. Pusher Col. H.S. Married “Jet” Single Divorce “Shark”

Vraag aan het netwerk Wat voor iemand is nu een “Jet”?

Art 20’s 30’s Rick Lance 40’s Sam Ralph Burglar Bookie J.H. Pusher Col. H.S. Married “Jet” Single Divorce “Shark”

Art 20’s 30’s Rick Lance 40’s Sam Ralph Burglar Bookie J.H. Pusher Col. H.S. Married “Jet” Single Divorce “Shark”

Art 20’s 30’s Rick Lance 40’s Sam Ralph Burglar Bookie J.H. Pusher Col. H.S. Married “Jet” Single Divorce “Shark”

Art 20’s 30’s Rick Lance 40’s Sam Ralph Burglar Bookie J.H. Pusher Col. H.S. Married “Jet” Single Divorce “Shark”

Art 20’s 30’s Rick Lance 40’s Sam Ralph Burglar Bookie J.H. Pusher Col. H.S. Married “Jet” Single Divorce “Shark”

Art 20’s 30’s Rick Lance 40’s Sam Ralph Burglar Bookie J.H. Pusher Col. H.S. Married “Jet” Single Divorce “Shark”

Vraag aan het netwerk Wie heeft de volgende eigenschappen: J.H., Jet, married, pusher en 30’s?

Art 20’s 30’s Rick Lance 40’s Sam Ralph Burglar Bookie J.H. Pusher Col. H.S. Married “Jet” Single Divorce “Shark”

Art 20’s 30’s Rick Lance 40’s Sam Ralph Burglar Bookie J.H. Pusher Col. H.S. Married “Jet” Single Divorce “Shark”

Art 20’s 30’s Rick Lance 40’s Sam Ralph Burglar Bookie J.H. Pusher Col. H.S. Married “Jet” Single Divorce “Shark”

Art 20’s 30’s Rick Lance 40’s Sam Ralph Burglar Bookie J.H. Pusher Col. H.S. Married “Jet” Single Divorce “Shark”

Eigenschappen neuraal netwerk Kan snel dingen opzoeken, door parallellisme Kan “prototypes” afleiden: een “typische” Jet Kan omgaan met fouten en onvolledigheden in de invoer

Andere eigenschappen (niet in dit voorbeeld) Gedistribueerde representatie: Informatie wordt opgeslagen door meer dan één cel en met meer dan één verbinding Neurale netwerken kunnen zelf hun kennis leren door ervaring

ACT-R Is een zogenaamde “hybride” architectuur Gedeeltelijk gebruik makend van symbolen Gedeeltelijk gebruik makend van activatiewaarden e.d., hetgeen ook wel “sub-symbolisch” wordt genoemd

ACT-R heeft 2 soorten geheugen Een declaratief geheugen: een geheugen voor feiten Een procedureel geheugen: een geheugen voor handelingen

Declaratief geheugen ACT-R’s geheugen voor feiten lijkt wel een beetje op het Jets en Sharks netwerk Voor elk feit is er een knoop (een “chunk”) Chunks zijn met elkaar verbonden Chunks hebben een activatie, die ze kunnen doorgeven via hun verbindingen aan andere chunks

Korte-termijn geheugen In veel theorieën over geheugen is sprake van een apart korte-termijn geheugen (ook wel werkgeheugen), bijvoorbeeld de Atkinson en Shiffrin theorie Kenmerkend is een vaste capaciteit (vaak 7±2) Is het verschijnsel korte-termijn geheugen echter niet te verklaren zonder het theoretische construct korte-termijn geheugen?

Korte-termijn geheugen in het Lange-termijn geheugen First Second Nodes that represent positions Third Nodes that represent numbers Fourth 1 2 3 4 5 6

memorize numbers “three” First Second Third Fourth 1 2 3 4 5 6

memorize numbers “three” “six” First Second Third Fourth 1 2 3 4 5 6

1 2 3 4 5 6 memorize numbers First Second Third Fourth “two” “three” “six” Third Fourth 1 2 3 4 5 6

1 2 3 4 5 6 memorize numbers First Second Third Fourth “four” “three” “six” “two” Third Fourth 1 2 3 4 5 6

1 2 3 4 5 6 Herinneren van een lijst van twee cijfers (op volgorde) recall the list memorize numbers Herinneren van een lijst van twee cijfers (op volgorde) First Second “three” “six” Third Fourth 1 2 3 4 5 6

1 2 3 4 5 6 Herinneren van een lijst van vier cijfers recall the list Vier i.p.v. twee cijfers betekent hogere kans op fouten memorize numbers Herinneren van een lijst van vier cijfers “four” First Met vier verbin-dingen wordt de activatie per knoop minder Second “three” “six” “two” Activatie is lager omdat meer tijd verstreken is. Third Fourth 1 2 3 4 5 6

Resultaten van dit model Volgens dit model is repeteren niet toegestaan Als dit wel mag, komt er Miller’s zeven ± twee uit.

Waarom is een theorie zonder Korte-Termijn geheugen beter? Hoe meer theoretische constructies, des te zwakker de theorie In tegenstelling tot Atkinson & Shiffrin en Squire Is ook echt kennis gerepresenteerd in het geheugen Kunnen geheugenprocessen gesimuleerd worden, zodat we nieuwe inzichten krijgen

Een verklaring voor Tulving’s geheugentaak ANATOMY ANTONYM A N T O Y M A N Y T O M

Activatie wordt aangegeven met kleur: geel is laag, rood is hoog, oranjes zitten er tussenin Experiment Memorize anatomy ANATOMY ANTONYM A N T O Y M A N Y T O M

Rehearsal Memorize anatomy Experiment ANATOMY ANTONYM A N T O Y M A N

Na een uur Experiment Stond “Anatomy” op de lijst? Memorize anatomy ANTONYM A N T O Y M A N Y T O M

Na een uur Maak af: AN_ _ _ MY Experiment Memorize anatomy ANATOMY ANTONYM A N T O Y M A N Y T O M

Na een week Experiment Stond “Anatomy” op de lijst? Memorize anatomy ANTONYM A N T O Y M A N Y T O M

Na een week Maak af: AN_ _ _ MY Experiment Memorize anatomy ANATOMY ANTONYM A N T O Y M A N Y T O M

Resultaten van het model Data

Kennis van handelingen (in ACT-R maar ook andere systemen) Door middel van regels Voorbeeld in het boek 5.3 (164-167) Aftreksommen in kolommen Negen regels kunnen de hele vaardigheid Zes regels kunnen het zonder lenen Eén regel kan eenvoudige aftreksommen

Conclusie: gebruik van formele technieken Oud: Nieuw: Werkgeheugen Declaratief Geheugen incl. Representatie ? ? ? Expliciet Geheugen Impliciet Geheugen Representatie?