Oisterwijk, 13 maart 2013 BIG is beautiful?. 2 Nederlandse gemeenten 1990:673 gemeenten 2000:537 gemeenten 2012:415 gemeenten 2017:340 gemeenten 2025:100-150.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Innoveren voor gezondheid
Advertisements

M3F-MATEN - Tijd en Snelheid
Programma •9:45-10:15 Marcel Boogers, hoogleraar UT, BMC Samenwerking en strategische allianties •10:15-10:45 Jan Kerkhof, oud-wethouder Veghel, lid Cie.Huijbregts.
© Prof.dr Jouke van Dijk Steenwijk, 19 juni “Arbeidsmarktontwikkelingen van Steenwijkerland in relatie tot Noord-Nederland” Onderzoek in opdracht.
G.R. Drechtsteden Stelling; gemeenteraden hebben (on)voldoende grip op gemeenschappelijke regelingen Nelleke de Smoker.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Startpagina CWI presentatie.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Wij, in een veranderende markt Platform Wonen Leeuwarden Ger W. Hukker, 5 april 2012.
De verschillende fasen in de elektronische noterings- procedure.
De decentralisaties in het sociale domein staatsrechtelijk bekeken
FNV SAMEN IN BEWEGING VOOR KOOPKRACHT EN ECHTE BANEN! 30 NOVEMBER IN DE JAARBEURS, UTRECHT 1.
1 Sinds Evolutie van 2000 tot 2010 Huurprijzen : 50% Gezondheidsindex : 15 % Informatie : - Crise du logement à Bruxelles.
Wat kost de EHS ons als de EHS klaar is ? Een verkenning Aris Gaaff, Henk Smit, Arianne de Blaeij Ruimteconferentie 3 november 2009.
Mr. Marleen van Berkom-Lindhout (Berenschot) Drs. Robert Capel (KplusV) 1 Benchmark Milieustraten Afvalconferentie ASL 16 juni 2011.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veranderingen in de zorg
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Innovatieve arrangementen Over slim bezuinigen Henk Wesseling, 6 jan 2011.
Stichting de Jansheeren Perspectief na kortingen ?
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Welvaartsverlies Pareto-efficiëntie.
1 1 Diagnoseadvies van de sociale partners over O&O en innovatie ‘Naar een meer innovatieve economie’ 18 september 2006.
Lang zullen ze leven! - en werken en leren…
Uitvoeringsplan november 2012.
Openbaar bestuur Maarten Allers COELO
Wijkgericht werken in kleine gemeenten © Nico de Boer, 25 september 2008.
secretaris Plaatselijke Groep
© GfK 2012 | Title of presentation | DD. Month
de werkgever van de toekomst
Risicoparagraaf en externe partijen Analyse van risicoparagrafen van alle 400+ gemeenten op: Grondexploitatie Verbonden partijen en/of gemeenschappelijke.
De transformatie van het sociaal domein in financieel perspectief VNG-congres gemeentefinanciën 18 november 2013.
Presentatie Onderhandelaarsakkoord. Vereniging van Nederlandse Gemeenten Hoofdlijnen Akkoord Focus op: Decentralisatie operaties (principes en proces)
De fundamenten van de organisatiestructuur
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
KIVI Speurwerkprijs ‘Noodzaak van innovatie in de gezondheidszorg’ Prof.dr.ir. Theo de Vries 16 december 2003 KIVI Speurwerkprijs 2003.
Ernstige geurhinder in Nederland; ruimtelijke impact en beleid Piet Lagas (PBL), Frank van Rijn (PBL) 28 oktober 2008.
Inkomen les 20 Begrippen & opgave 100 t/m Begrippen Collectieve lasten Geheel van belastingen en sociale premies.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
Afdeling Geografie, Planologie en Internationale Ontwikkelingsstudies
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
“Vinger aan de pols, bij Buren in nood”, voorstel aanpak kredietcrisis Remco Dijkstra Fractie VVD Buren 24 maart 2009.
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Groeien in rendement Hulpmiddelen om rendabeler te groeien Onderwijsdag 27 november 2012 Jelle Zijlstra, Wageningen UR Livestock Research / Van Hall Larenstein.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
Voorlichting fysieke belasting
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Presentatie PhO Wonen december Opleveringen nieuwbouw op korte en middellange termijn Resultaten van de Inventarisatieronde planaanbod 2010.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Financiële aspecten van gemeentelijke schaalvergroting
Decentralisatie zin & onzin
GEMEENTELIJK BELASTINGGEBIED ESBL 4 november 2003 PROF.DR. PETER B. BOORSMA.
Uitvoeringsplan september 2012.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
De wildwaterbaan van de wijk: naar een trechtermodel voor monitoring
ZijActief Koningslust
Budget Challenge Workshop 2015
Samenwerking bij tandartsen algemene inleiding en situering van de huidige situatie. Paul De Hondt Stafmedewerker STV-Innovatie & Arbeid.
Grip op de regio raden aan het roer in de regio
Transcript van de presentatie:

Oisterwijk, 13 maart 2013 BIG is beautiful?

2 Nederlandse gemeenten 1990:673 gemeenten 2000:537 gemeenten 2012:415 gemeenten 2017:340 gemeenten 2025: gemeenten Gemiddelde omvang inwoners (in EU: 5.400) 27 gemeenten met meer dan inwoners (7%)

3 Rutte II Opschalen van gemeenten tot bestuurlijke eenheden van minstens inwoners Opschalen van provincies tot landsdelen Bezuinigingen: € ,-

4 Rutte II De verpakking voor schaalvergroting: “Decentralisatie vergt medeoverheden die op een passende schaal zijn georganiseerd” “Maakt meer maatwerk mogelijk en vergroot de betrokkenheid van burgers”

5 De theorie achter decentraliseren Slagvaardigheid Integrale beleidsvoering Maatwerk Politieke en beleidsparticipatie Toegankelijkheid politieke organen Betrokkenheid politieke organen Zorgvuldige afweging belangen en prioriteiten Goedkoper en beter

6 Welk probleem lossen we eigenlijk op? Financiën? Rijksbegroting? Kwetsbaarheid? Kwaliteit?

7 Financiën? Onderzoek COELO onder alle Nederlandse gemeenten ( ) Gekeken naar totale uitgaven (excl. Grondexploitatie) en naar uitgaven van de functie bestuur per hoofd van de bevolking (gecorrigeerd voor inflatie) Controlegroepen: - alle niet-heringedeelde gemeenten niet-heringedeelde gemeenten ( inwoners) - heringedeelde gemeenten uit andere jaren

10 Financiën? Kort voor herindeling Kort na herindeling Na meer dan 4 jaar Totale lastenHoger Hoger (1) Lasten gemeentebestuur Geen significant effect Geen significant effect (2) BelastingLager (3)Geen significant effect Bron: M.A. Allers, J.B.Geertsema, Kabinet rekent zich rijk met gemeentelijke opschaling, Me Judice, 9 november 2012Me Judice Noot: 1] Lange termijn : kosten 10% hoger 2] Zou goedkoper moeten worden 3] Tijdelijk lagere lasten om de burger te lijmen?

11 Financiën? Mogelijke oorzaken: overmaat aan coördinatie en bureaucratie grotere bestuurskracht, waardoor meer taken opgepakt kunnen worden die eerder bleven liggen nieuwe gemeenten nog steeds te klein? oorspronkelijke gemeenten groot genoeg? Is het reëel om bezuinigingen in te boeken?

12 Big is beautiful? Geen empirisch bewijs voor een goedkopere uitvoering Geen goed fundament onder de door het Kabinet ingeboekte bezuinigingen Hoe zit het dan met continuïteit en kwaliteit?

13 ‘Herindelingen gewogen’ Onderzoek naar herindelingen in Zuid-Holland 12 herindelingen: 38 gemeenten Gekeken naar: - gevolgen voor burgers - doelrealisatie - proces. Bron: Herindelingen gewogen, Rijksuniversiteit en Berenschot, 2008

14 Effecten herindelingen Vertrouwen van burgers is afgenomen, evenals de belangstelling van burgers voor de politiek  lagere opkomst verkiezingen Gemeenten zijn beter benaderbaar, maar staat tegelijkertijd op grotere afstand van haar inwoners Herindelingen hebben niet geleid tot een verhoging van de tarieven Op korte en middellange termijn zijn er geen gevolgen voor het publiek voorzieningenniveau

15 Effecten herindelingen Professionaliteit neemt toe door specialisatie Minder kwetsbaar Strategische denkkracht neemt toe Sterkere positie t.o.v. de regio en mede-overheden Concurrentiepositie op de arbeidsmarkt verbetert niet of nauwelijks Forse financiële tegenvallers in de eerste jaren na de herindeling  inkomsten Gemeentefonds dalen

16 Big is beautiful? Continuïteit: minder kwetsbaar Kwaliteit: professionaliteit neemt toe Verbeteringen in de gemeentelijke organisatie, maar… de burger ervaart geen verbetering

17 ‘De mythe van de schaal’ Decentralisatie bijstand: WWB (2004) Is er een optimale schaal voor de uitvoering van de WWB? Idee vooraf: inwoners / WWB-ers

18 Case: sociale diensten Bron: De mythe van de schaal, CAB i.o.v. Divosa, nov. 2007

19 Case: sociale diensten Op het eerste gezicht: groter is beter, maar …. … grote spreiding in antwoorden. Schaal is niet de juiste start van de discussie Wat voor soort gemeente willen we zijn? Lokale optimale schaal

20 Aandachtspunten sociale diensten Goede lokale probleemanalyse Verschillende functies op verschillende schaal Integraal beleid en integrale uitvoering (maatwerk) Natuurlijke grenzen Kwetsbaarheid in personele stabiliteit en specialistische taken Fusie is niet altijd de oplossing

21 Optimale schaal voor gemeenten? Klein genoeg voor Maatwerk Efficiency Innovatie Concurrentie Gevoel van empowerment Groot genoeg om Schaalvoordelen te behalen Externe effecten te internaliseren Taken aan te kunnen

22 Resumé BIG is niet altijd beautiful

23 Colofon Marcel Moes Mob CAB Martinikerkhof JH Groningen Tel