Prestatie-Indicatoren GGZ en VZ

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Van benchmarkgegevens naar keuze-informatie (case-study sector gehandicaptenzorg) Herman Sixma Invitational conference CKZ Utrecht, 20 maart 2008.
Advertisements

Analyse van incidenten
SAN themabijeenkomst patiënttevredenheid ‘Door Cliënten Bekeken’ Jan Benedictus, sr beleidsmedewerker ’12.
Prestatie-indicatoren voor de opvangsector
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
Openbaarheid van meetresultaten Jon Schaefer 24 april 2007.
Prestatie-indicatoren
Veranderingen in rol Familieraden
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
Intensive care In de geestelijke gezondheidszorg
1 Fact en verder Hoe ver dan? Rob Laane Zorginkoper UVIT
Wat heeft de verzekerde aan TOPGGZ TOPGGz, 20 januari 2010 Dr. R. Luijk, beleidsadviseur Zorg Zorgverzekeraars Nederland.
Marktwerking & galsteenlijden
Verbinden, stimuleren & ontwikkelen 1 ESF informatiebijeenkomst 24 november 2010 Arie Visser Projectleider ESF.
Het Management Informatie Portaal
Herbert Schilthuis IGZ
Bijeenkomst ‘De verwevenheid tussen de boven- en onderwereld’ 21 mei 2008 WELKOM.
Benchmarking Publiekszaken 2005 Benchmarking Publiekszaken Stuurgroepbijeenkomst 29 juni 2005 Den Haag.
Diseasemanagement in de praktijk
Hylke van Zwol, lid LPGGZ tevens voorzitter LSOWD, P.I
Basisset Kwaliteitscriteria Lisenka van Loon (projectleider NFK) 6 juni 2011.
Agenda – Kennismakingsrondje
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
PLAYBOY Kalender 2006 Dit is wat mannen boeit!.
De rol van RIE/ARBO begeleide duik (3* duiker)
Vragenlijst ketencoördinatoren
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Realisatie Kwaliteitsbeleid 2008 – 2012
De kracht van de ervaring
1 september ’14 Patienten ervaringen enqueteren Chiel Bos Zorgverzekeraars Nederland.
Kan de consument echt gaan kiezen? CKZ 24 april 2007.
Zorgbrede transparantie en keuze-informatie
Presentatie van resultaten van de CQ- index Diana Delnoij 20 maart 2008.
Ervaringen cliënten cruciaal voor verantwoorde zorg Marielle Rompa, 24 april, Rotterdam.
Professionele richtlijnen in breder Perspectief
Zichtbare Zorg heet u welkom Informatiesessies september 2009.
Patientveiligheidsprogramma en de prestatie-indicatoren
Validiteit, betrouwbaarheid en casemixcorrectie
 Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Van registratie naar informatie Regiobijeenkomsten oktober 2009 Tunahan Kuzu.
Trimbos-instituut De Consumer Quality Index Stand van zaken Bob van Wijngaarden Studiedag Het Binnenste Buiten 26 maart 2008.
Stand van zaken ontwikkelingen
Forensische (F)ACT Symposium Resocialisatie 18 april 2013
Schitterende Organisaties®
A H M F K EB C x 85 Korte zijde bij C 2 e secties volte 14 m en op afstand komen ( 0,5 rijbaan)
ZijActief Koningslust 10 jaar Truusje Trap
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Spreker | Plaats | datum Sturen op gezondheid Diana Delnoij | 24 januari 2013.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
Datum naam 1 23 maart 2010 datum plaats Bedrijfsarts en kwaliteit Noks Nauta Namens Kwaliteitsbureau NVAB naam persoon.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Hervorming langdurige zorg
Informatiebijeenkomst Zichtbare Zorg Ziekenhuizen Femke Vlems Deelprojectleider Zichtbare Zorg Ziekenhuizen VIKC, 12 februari 2009.
Fact pack GGZ NHN_Jko1.pptx VGZ Curatieve GGZ Sep 11.
Kwaliteit meetbaar maken en verantwoorden Inspectie voor de Gezondheidszorg drs. Jenneke van Veen Algemene leden vergadering VGN 27 juni 2006 Hoofdinspecteur.
1 Strategische benchmark GGD. Programma Welkom stuurgroep lid Toelichting op de strategische benchmark -Achtergrond Ingrid Coenen (intern PL) -Inhoud.
1 Strategische benchmark GGD. Doelstellingen strategische benchmark De benchmark biedt de mogelijkheid tot vergelijking op de aspecten doelmatigheid en.
Algemene ledenvergadering 25 november Stand van zaken Beleidsvoornemens overheid: 2010 overgangsjaar / stand still Spoorboekje minister NZa-advies.
Model kwaliteitsstatuut ggz Hoe wordt de ggz beter en transparanter? Dag van de Vrijgevestigd Psycholoog.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Stand van zaken
Transcript van de presentatie:

Prestatie-Indicatoren GGZ en VZ Maureen Olsman Zorginkoper Curatieve GGZ Regio Midden- en West-Brabant en Zeeland Zorgverzekeraar UVIT NedKAD 31 januari 2008

Zorgverzekeraar UVIT (Univé; VGZ; IZA; Trias) 4,1 miljoen verzekerden 4500 medewerkers 8 zorginkopers curatieve GGZ 7 zorgkantoorregio’s (care GGZ)

Zorginkoper Curatieve GGZ Contracteren van zorg ten behoeve van onze verzekerden. Voldoende zorg Goede kwaliteit Doelmatig (prijs/ prestatie) Bereikbaar

(en hebben geen interesse in kwaliteit). Stelling 1: De zorgverzekeraars willen alleen maar de goedkoopste zorg contracteren (en hebben geen interesse in kwaliteit). 1: mee eens 2: beetje mee eens 3: niet mee eens 4: weet niet

Stelling 2: De zorgverzekeraars moeten zich wél met de kwaliteit van zorg bemoeien. 1: mee eens 2: beetje mee eens 3: niet mee eens 4: weet niet

Ik verwacht van mijn zorgverzekeraar Stelling 3: Ik verwacht van mijn zorgverzekeraar dat hij kennis heeft over de zorgaanbieder (ziekenhuis/ verpleeghuis/ psychiater) waar de beste zorg wordt geleverd. 1: mee eens 2: beetje mee eens 3: niet mee eens 4: weet niet

Kwaliteit van de GGZ en VZ In 2005 afgesproken via Prestatie Indicatoren Landelijke partijen: IGZ GGZ NL ZN NVvP NVP NIP FVGGZ LP GGZ VWS Een prestatie-indicator is een ‘meetlat’ waarmee een indicatie van de kwaliteit van de zorg kan worden verkregen. Rapportage in JMV Jaardocument Maatschappelijke Verantwoording

Wie doet wat met welke informatie? Doel Openheid en transparantie van de kwaliteit in de GGZ en VZ, met één beperkte set vergelijkbare en bruikbare indicatoren. Wie doet wat met welke informatie? Zorgaanbieders extern verantwoording & interne sturing IGZ: 1ste fase gelaagd en gefaseerd toezicht Clienten: keuze behandeling instelling www.kiesbeter.nl Zorgverzekeraars: inkoopbeleid

Basisset PI GGZ bestaat uit 28 Indicatoren Uitgangspunten van deze basisset: In ontwikkeling (maar niet meer dan 28) Tbv externe verantwoording én interne verbetering Gespecificeerd naar diagnosegroep Geen minimum norm (maar toewerken naar best practice) Waar mogelijk uitkomstindicatoren hanteren Uniform meten (consensus over meetinstrument) Vanuit perspectief cliënt én hulpverlener Bestaande registratiesystemen Balans tussen zeggingskracht en haalbaarheid

Verslagjaar 2006: 17 indicatoren invulbaar Bijvoorbeeld I Effectiviteit van zorg 1.2 Verandering van ernst problematiek 1.7 Drop-out II Veiligheid 2.3 Onveiligheid door ontbreken van informatie III Cliëntgerichtheid 3.1 Wachttijd tot start behandeling 3.3 Informed consent

Invulgegevens uit: GGZ Thermometer ( op termijn de CQ index) Eigen registratiesystemen DBC registratie

Oogst in 2007 (verslagjaar 2006) 78 van de 103 lid-instellingen GGZNL in JMV Evaluatiestudie door Tranzo over 64 instellingen 12 van de 17 PI’s door >50% ingevuld Inventarisatie problemen invullen: Vraag niet van toepassing op instelling Onbetrouwbaarheid gegevens Definities onduidelijk Niet in registratiesysteem of er niet uit te halen Uitsplitsing naar diagnosegroepen nog lastig Zorgaanbieders positief over ontwikkeling PI’s

Voortgang PI’s 2007/2008 Verplichte aanlevering JMV over verslagjaar 2007 voor alle instellingen WTZi PI’s GGZ is een van de sectorspecifieke bijlagen

Voortgang PI’s 2007/2008 (II) 2de herziene versie Basisset PI’s GGZ januari 2008: Duidelijke werkinstructie ingebouwd in DigiMV www.ggzkennisnet.nl www.zichtbarezorg.nl Definities aangescherpt Diagnosegroepen volgens DBC systematiek 2 indicatoren erbij, 1 eraf voor invulling over 2007 7 indicatoren verder ontwikkeld (tbv invulling over 2008) Subset PI’s voor de Forensische zorg; 6 bestaande en 4 specifiek

Voortgang PI’s 2008 e.v. Doorontwikkeling PI’s forensische psychiatrie Ontwikkeling PI’s vrijgevestigden Doorontwikkeling basisset 07/08

I Effectiviteit van zorg 1.7 Percentage drop-out Het percentage cliënten dat hun behandeling/begeleiding eenzijdig en/of tegen het advies van de behandelaar beëindigd heeft gedurende het registratiejaar 1. < 5% 2. 10% 3. 15% 4. >20%

III Cliëntgerichtheid 3.3 Informed consent Percentage cliënten dat informed consent ervaart Vraag 6 GGZ Thermometer: “heeft u ingestemd met uw behandel- of begeleidingsplan?” 1. < 60% 2. 70% 3. 80% 4. > 90%

Hoe gebruiken de zorgverzekeraars de PI’s? UVIT/CZ Inkoopbeleid 2008 curatieve GGZ: Garantiebudget 100% klinische productie 85% ambulante productie 9 % kwaliteitseisen, waarvan 3% obv PI’s

Kwaliteitseisen inkoopbeleid GGZ UVIT 2008 Kwaliteitssysteem en gecertificeerd Aantal gerapporteerde PI’s Klanttevredenheids-meting op eigen website Wachtlijstgegevens & toepassing zorgprotocollen

Toekomstig gebruik PI’s door UVIT (2009 e.v.) Benchmarken Voorkeursleveranciers Differentiatie in tarieven Informatie naar onze verzekerden

Is er een relatie tussen PI’s en de richtlijnen? 1.9 Hanteren behandelrichtlijnen De mate waarin de multi- of monodisciplinaire richtlijnen de basis vormen van het professioneel handelen van de hulpverleners is een indicator voor de kwaliteit van de geleverde behandeling of begeleiding Structuurindicator met geen zeggingskracht Niet in één uitkomstindicator zichtbaar te maken Voorlopig vervallen Aandachtspunten voor kwaliteit per DBC-productgroep opgenomen in de In- en Verkoopgids DBC GGZ gebaseerd op de richtlijnen

Voorgoed genezen Ik besloot met de trein naar Tiel te gaan, alwaar ene Jomanda genezingen verrichtte. En ziet: op de heenweg zat ik nog, maar, oh wonder, op de terugweg kon ik staan.