Draagvlak voor aanpassingen van de verkeersbelasting in Vlaanderen/België? Frank Van Thillo 31 mei 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
VVP Hoorzitting Vlaams Parlement Carl VEREECKE Rik RÖTTGER Gedeputeerden Koen DE WULF Dienst Vergunningen (W-VL)
Advertisements

Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Menno Karres Lead Auditor
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
UNILEVER BELGIUM Aandelenoptieplan.
Duurzaam mobiliteitsbeleid Jan Cornillie, Adjunct-Kabinetschef van de Vlaamse minister van Mobiliteit 9 november 2007.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
WMO Praat mee!.
Antibioticaresistentie in de veehouderij
Verfijning knelpuntenanalyse Mogelijke strategieën
Provinciale ronden mei 2008
Europa en duurzame mobiliteit commentaar op COM(2006)314 Prof. Stef Proost Center for Economic Studies KULeuven.
Zicht op mantelzorg Gespreksleidraad voor de behoefteanalyse
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Workshop Nieuwe begroting
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Noteview / Handout Welkom!
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
BAG - WOZ, planning en commitment
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Veranderingen in de zorg
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Decentralisatie AWBZ april 2013
Gedachtewisseling met de Commissie Bestuurszaken, Binnenlands Bestuur, Decreetsevaluatie, Inburgering en Toerisme.
HOOFDSTUK 12 Media.
Strategie Arie Meulepas 9 & 10 nov
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Bestuurlijke ambities ‘het nieuwe werken’ in bezuinigingstijd.
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS OPERATIONEEL PROGRAMMA Disclaimer: deze info.
Op 23 september 2011 nam de Vlaamse Regering akte van de conceptnota “open data”. De conceptnota schetst de beleidscontext en het regelgevend kader voor.
Klassieke AO Leseenheid1
Maarten De Groote - Vlaams Energieagentschap
ICT & Mobiliteit Frank Van Thillo 13 oktober 2011.
Bedrijfsvervoerplannen (BVP)
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
1 Diplomaruimte Infosessie studenten Faculteit Sociale Wetenschappen.
Verkiezingen 2014 E. Van Verdegem. Verkiezingen 2014 Welke verkiezingen? Agenda Belangrijkste wijzigingen Varia
Beleidsplan Ruimte Vlaanderen
Naar een nieuw decreet voor het Vlaams cultuur-erfgoedbeleid
CO 2 is, in tegenstelling tot andere emissies zoals NO X, fijn stof, en CO), geen ongewenst neveneffect van de verbranding. CO 2 is geen vervuilend gas.
Studie werklastmeting Werkgroep activering 18/04/2013.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
AANPAK KNELPUNTEN NO2 EN PM10 IN ZUID-HOLLAND Beate Arends Provincie Zuid-Holland Bureau Beleidsanalyse, Lucht en Energie.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
“werken aan kwaliteit in de organisatie is een voortdurend streven naar verbetering, naar een excellente werking van de organisatie, zowel intern als in.
Recht en vooruitgang Gevalstudie van de Kruispuntbank Sociale Zekerheid en het eHealth-platform Frank Robben Administrateur-generaal Kruispuntbank Sociale.
Mobiliteit is een factor van belang in elke crisis M M M Economische crisis Klimaatcrisis Energiecrisis Mobiliteit is een randvoorwaarde: -congestie -bereikbaarheid.
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Departement Werk en Sociale Economie Vlaamse Vertegenwoordiging bij de EU Permanente Vertegenwoordiging van België Conferentie “Jong in de stad”- Mechelen,
Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling Nieuwe Verordening Individuele Wmo Voorzieningen Raadsinformatieavond 17 december 2009.
Dia 1 Productencatalogus: Infosessie provinciale en lokale besturen 24/11/11.
Missie, visie, strategie & jaarplan
Mid Term Review van het EU Witboek 2001 Standpunt van de Spoorwegen Marie-Ghislaine Henuset, NMBS Holding Hoorzitting van de Commissie voor Openbare Werken,
1 Project “volkstuinen” bij VLM 2010 Behoeftebepaling buiten de steden 2010 Handleiding voor gemeenten 2011 Prefinanciering grondaankoop 2012 Projectsubsidies.
Datagestuurde handhaving :
13 december 2013 Tracy Van den Wijngaert & Carlo Steegmans
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
DE GOMA; VAN 0 NAAR BETER EEN ANALYSE BIJ DE 0-METING BETREFFENDE DE BEKENDHEID, TOEPASSING EN NALEVING VAN DE GOMA, MEDE IN RELATIE TOT BEVINDINGEN UIT.
Beleidsnota Mobiliteit Toelichting aan de pers 30 november 2004 Kathleen Van Brempt Vlaams minister van Mobiliteit, Sociale Economie en Gelijke.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Doelstellingenmanagement Ronde tafel - 23 oktober 2014.
10/01/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
De slimme kilometerheffing voor vrachtwagens. Voorgeschiedenis kilometerheffing 21/01/2011 Interregionaal politiek akkoord Hervorming van de verkeersfiscaliteit.
uitvoering Paul Wesemann 2 november 2005 De uitvoering Paul Wesemann.
Efficiëntere logistiek: kansen benutten Mobiliteit en Transport LEF-sessie 3 8 maart 2013 Huib van Essen, CE Delft.
Groenboek: een nieuw industrieel beleid in Vlaanderen
De 2030-agenda voor duurzame ontwikkeling in Vlaanderen
Transcript van de presentatie:

Draagvlak voor aanpassingen van de verkeersbelasting in Vlaanderen/België? Frank Van Thillo 31 mei 2011

2 2004: voorstel invoering wegenvignet Invoering van een wegenvignet ter vervanging van de verkeersbelasting, zodat voortaan iedereen, ook buitenlanders, betaalt voor het gebruik van onze wegeninfrastructuur. Kenmerken Gericht op Personenvervoer Voorstel : 3 gewesten Geen concreet technisch voorstel IBFPBIOF 31 mei 2011

3 Maatschappelijk debat - SERV Wordt de invoering van een prijsinstrument ondersteund? Welke doelstellingen moeten vooropstaan? Welke voorwaarden en kritische succesfactoren essentieel? Hoe moet het in de praktijk uitgewerkt worden? Wat met de opbrengsten? IBFPBIOF 31 mei 2011

4 Voorzichtig JA, ….. MAAR ! Afstemming met andere gewesten en liefst Europees Een stevig maatschappelijk draagvlak nodig Geen invoering zonder grondige voorbereiding Degelijke handhaving maakt een geloofwaardig systeem Principe van kostenneutraliteit voor binnenlandse gebruikers Bijzondere voorwaarden bij invoering in personenvervoer Weerslag op privacy IBFPBIOF 31 mei 2011

5 Aandachtspunten voor de verdere besluitvorming Weerslag op specifieke bevolkingsgroepen en sectoren: verminderingen en vrijstellingen? Compensaties t.a.v. vrachtvervoer oplossen Weerslag op lokale financiën bij compensaties Plaats van nieuw instrument in totale autofiscaliteit Bestuurlijk kader IBFPBIOF 31 mei 2011

6 2009: Nieuwe Vlaamse plannen voor een kilometerheffing Vlaams regeerakkoord De Vlaamse regering zal een kilometerheffing voor het vrachtvervoer over de weg invoeren met als streefdatum 2013 Kenmerken Voertuigen > 3,5 ton Volledig wegennet Uitgangspunten tarifering: tijdstip, locatie, rijrichting en statistische voertuigkenmerken Voorstel voor het Vlaams Gewest IBFPBIOF 31 mei 2011

7 MORA-advies Ontbreken expliciete doelstellingen MORA Vertrekpunt: Wat wil je bereiken? Dan systeem kiezen MORA erkent mogelijke doelstellingen van het voorstel Responsabilisering gebruikers Verhogen efficiëntie vervoerssysteem Milieu-impact van transport verminderen Meestappen in internationale ontwikkelingen Concurrentiekracht veilig stellen BIOFIBFP

8 MORA-advies Niet op het volledig wegennet Een systeem voor heel België Opbrengsten voor het Mobiliteitssysteem Tarieven Timing Technologie Voertuigen 31 mei 2011 BIOFIBFP

9 31 mei 2011 Hoorzitting Vlaams Parlement Weinig empathie t.a.v. het MORA-advies Complexiteit van het dossier Verwachtingen t.a.v. het middenveld Onvoldoende inzicht in beleidsconsequentie van technologische keuze Verwarring Goederenvervoer – Personenvervoer Gevolgen van Mobiliteitssturing Overschatting impact congestie Onderschatting van de organisatorische moeilijkheden Onbegrip relatie wegennet – handhaving BIOFIBFP

10 31 mei : 2 e Voorstel Vlaamse Regering 1e voorstel technisch verder uitgewerkt Geen politieke beslissingen Geen gemotiveerde antwoorden op de voorgestelde randvoorwaarden BIOFIBFP

11 31 mei 2011 Draagvlak Ja,…. Indien : Rechtvaardiger beprijzen als voornaamste doel Een eenvoudig, betrouwbaar, gebruiksvriendelijk systeem Goede handhaving Toegepast op een uitgebreid Eurovignetwegennetwerk Eenvoud bij de tarieven Bijkomende inkomsten enkel als secundair effect Opbrengsten voor mobiliteit en infrastructuur Doordachte timing Ondersteund door een Mobiliteitsbeleid Geen congestie Eén gelijkaardig systeem in de Benelux BIOFIBFP

12 31 mei 2011 Draagvlak verengt Accent wordt gelegd op deloyale concurrentie De concurrentiepositie van de Vlaamse Zeehavens De positie van de logistieke sectoren BIOFIBFP

13 31 mei 2011 Conclusie Goederenvervoer Precair draagvlak 1 ste stap kilometerheffing Geen instrument voor financiering bijkomende infrastructuur Verwachting dat variabilisering budgetneutraal kan BIOFIBFP

14 31 mei 2011 Personenvervoer Meer uitgesproken consensus doelstelling Meer divergentie over de maatregelen Ontbreken van een visie met Vlaamse Regering Conflicterende strategieën BIOFIBFP

15 Meer uitgesproken consensus doelstelling : Streven naar een optimale bereikbaarheid Verbeteren verkeerveiligheid Verbeteren – in stand houden (verkeers)leefbaarheid Voorkomen vervoersongelijkheid Beperken van milieuschade IBFPBIOF 31 mei 2011 Duurzame mobiliteit

16 Meer divergentie over mogelijke maatregelen Ingrijpen op het verplaatsingssysteem Ingrijpen op de vervoerskeuze Ingrijpen op verkeerssystemen Ingrijpen op niveau van het voertuig Keuze om deze strategieën complementair te maken: sense of urgency IBFPBIOF 31 mei 2011

17 Ontbreken van een visie met Vlaamse Regering Voorafgaandelijk debat nodig : Bezit of gebruik Welke kosten geïnternaliseerd Welke milieueffecten – waar De mate van slimheid (her)verdeling van de opbrengsten IBFPBIOF 31 mei 2011

18 Conflicterende strategieën Voorbeeld Federaal CO²- maatregelen 2010 : hoogste aantal ingeschreven personenwagens ooit Trend aantal bedrijfswagens stijgend Aandeel dieselwagens van 35% naar 60 % in 15 jaar 75% nieuwe personenwagens zijn diesels IBFPBIOF 31 mei 2011

19 Draagvlak vergroening autofiscaliteit? Aanpassing BIV Aanpassing Verkeersbelasting Regeling Bedrijfswagens Slimme Kilometerheffing Accijnzen Bedrijfswagens 31 mei 2011 BIOFIBFP

20 Beleidsconclusie Onderscheid goederenvervoer ↔ personenvervoer Werk met concrete doelstellingen Strategie op voldoende lange termijn Goede communicatie Betrekken burger/gebruiker Coherentie in doelstellingen Tussen beleidsniveaus Tussen beleidsdomeinen Federale – Regionale Afstemming 31 mei 2011 BIOFIBFP

21 Bedankt voor uw aandacht 02/ BIOFIBFP 31 mei 2011