INHALATIE TECHNIEK & THERAPIETROUW

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

Het werken met ego-toestanden: deel 2
Minimale interventie Christine van Boeijen.
COPD is de Engelse afkorting voor chronisch obstructieve longziekte
Astma of COPD Wat uw apotheker kan doen
Exacerbatie Astma Nynke Kuypers, kaderhuisarts i.o.
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
PRESENTATIETECHNIEKEN
diabetescaroussel OLVG
Lotgenotencontact.
Inhalatie medicatie toedienen
Krachttraining in de praktijk
WORKSHOP SOLK (Somatisch Onvoldoende verklaarde Lichamelijke Klachten)
Moeder komt met kind praktijk binnen rennen: moeder in paniek en kind hard huilend; Je ziet een buil op het voorhoofd..
Divera TWISK SWOV - Nederland
Spirometrie; wat is het en wat heb je eraan?
Vergoedingsregeling dyslexie
Best practice Doel: presentatie functie aandachtsfunctionaris
Uitleg en Advies Chris Rietmeijer Mei 2009.
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Behandeling van doorbraakpijn
Gebruik van Inhalatiemedicatie
Anekdote: “Ik doe m’n ogen open, ja hoor, ‘t is nog steeds donker, de pps-sheets komen voor de 10e keer voorbij, het sneeuwt nog steeds op de televisie…”
Barend van Duin, huisarts/HOVUmc/CAHAG
Spirometrie; wat is het en wat heb je eraan?
Een ouderavond over veiligheid en grenzen stellen
Gé Haans & Ellen Oude Lenferink
Barbara Gijsbers Anita Legtenberg Dr. I. Mesters
‘Gezonder leven? Waar bemoeit u zich mee?’
Melatonine bij een jet lag
Hoofdstuk 5 Vijfkaart hoog, eerste verkenning 1e9 NdF-h1 NdF-h5 1 1.
Eénduidig ASTMA beleid
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Stefan Cornelissen & Eva de Leeuw
Professioneel werken: gestructureerd en methodisch
Sandra Schouws20 september 2012 Verbeteren van therapietrouw: includeren van patiënten in Herhaalrecept Service.
Onze huisartsen COPD zorgprogramma wat betekent dat voor jou als assistente?
Luisteren en feedback Hoofdstuk 15 VP15 Begeleidingskunde
Luisteren 3 Actief luisteren. Zowel verbaal als non-verbaal
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 9. VANDAAG:  Herhaling lesstof en leerstof van alle bijeenkomsten.  Pak pen en papier en ga in 2-tallen zitten.  Neem.
AP Bart De Craene en Katrien De Loof en HA Ellen Van Leeuwen
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Ademhalingsstelsel Uitwisseling O2 en CO2
Programma week 3 Terugblik: kennismakingsgesprek Toelichting: basis LSD-techniek Oefening 1: actief luisteren Oefening 2: echt actief luisteren Huiswerk.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 8 Onderdeel : communicatie.
VPH Les 2.
Sport bij kinderen : de ideale prikkel om gezond op te groeien Fred Lessire Diensthoofd kinesitherapie/logopedie Specialisatie respiratoire kinesitherapie.
Landelijke infrastructuur eenduidige inhalatie instructies
Aandoeningen van de lagere luchtwegen
Inhalatiemedicatie astma en COPD – keuze en instructie
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Communicatie Opletten, meedoen en meedenken
E H B A Eerste Hulp Bij Astma-aanvallen EHBA.
Verschillen tussen inhalatoren
Astma en COPD.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
OP WEG NAAR HET CONTRACT
De Kracht van Communicatie
# Training : 6 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Bijlage hoofdstuk
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Begeleidingsgesprek Nieuwe Medicatie “INHALATIESTEROÏDEN”
Disclosure belangen (Potentiële) belangenverstrengeling Geen
Astma en COPD: Inhalatoren en instructies
VPH Les 2 medicate.
OP WEG NAAR HET CONTRACT
Inhalatiecortico’s afbouwen bij COPD
Transcript van de presentatie:

INHALATIE TECHNIEK & THERAPIETROUW Barend van Duin Huisarts/CAHAG, 2009

ONDERWIJSDOELEN INSTRUCTIE KUNNEN GEVEN IN HET TOEPASSEN VAN DE MEEST GEBRUIKTE INHALATIEVORMEN BELANGRIJKE FOUTEN IN HET GEBRUIK VAN INHALATIE APPARATEN KUNNEN HERKENNEN EN CORRIGEREN

WERKWIJZE PRESENTATIE INHALATIETHERAPIE ‘FOUTEN BIJ INHALEREN’ OEFENEN HERKENNEN FOUTEN EN GEVEN VAN VOORLICHTING IN GEBRUIK EFFECTIEF BEVORDEREN THERAPIETROUW AAN INHALATIEMEDICATIE

VOORDEEL INHALATIE THERAPIE Lage dosis (10% oraal) onafhankelijk van resorptie snel effect bronchodilatatie flexibel te doseren relatief weinig bijwerkingen grote therapeutische breedte

DOEL INHALATIE THERAPIE maximaal therapeutisch effect minimaal (toxische) bijwerkingen

SOORT INHALATIE APPARAAT dosis-aërosol (evt. ‘breath actuated’) dosis-aërosol met kleine of grote voorzetkamer poederinhalator single dose v.s. multi dose Respimat (vernevelaar)

VOORZETKAMERS inhoud groot 750 ml klein 180-350 ml electrostatische lading metaal/plastic masker of mondstuk

HOEVEEL IN LONGEN KOMT IS AFHANKELIJK VAN: kracht bij inademen grootte deeltjes interne weerstand apparaat onderweg neerslaan toestand luchtwegen (mate van obstructie)

INSPIRATOIRE FLOW IS AFHANKELIJK VAN luchtweerstand van de inhalator toestand van de luchtwegen spierkracht van de patiënt leeftijd

MASS MEDIAN AERODYNAMIC DIAMETER (MMAD) mediane deeltjes grootte van de dosis, gemeten met de multi-stage cascade impactor 50% van de deeltjes is groter dan de MMAD, 50% kleiner

DEELTJESGROOTTE relatie deeltjes-grootte en longdepositie: > 10 mu voornamelijk in de oropharynx > 8 mu niet direct therapeutisch effect 2-5 mu inde kleinere luchtwegen < 1,2 mu deels weer uitgeademd

DEELTJESGROOTTE EN FLOW Terbutaline DPI 30 l/min MMAD 7,8 mu 60 l/min MMAD 3,8 mu (Ross et al, J.Aer.Med, vol. 9, nr. 2, 1996) En bij lage flow ook veel grotere spreiding in deeltjesgrootte Conclusie: de op te brengen flow speelt een belangrijke rol in de effectiviteit !! (krachtig inademen dus)

NEERSLAAN ‘HOGEROP’ NEEMT TOE DOOR slechte coordinatie (dosisaerosol) te geringe inspiratoire flow (poederinhalator)

DOSIS AEROSOL SEC IS GEEN GOEDE KEUZE! hand/mond/inhalatie coördinatie moeilijk ‘breath actuated’ inhalator evt. langzaam inademen maar hoe dan ook neerslaan in mond 70-95% van de dosis hoge uitstroomsnelheid, veel ‘vliegt uit de bocht’

DOSIS-AEROSOL MET INHALATIEKAMER rustig en langzaam in en uitademen binnen 20 sec inhaleren één puf per keer klein kind (< 4 jaar): 10x groter kind/volwassene (> 4 jaar): 5x

POEDERINHALATOR (1) geschikt vanaf 6 jaar voorkeur voor nauw inhalatiekanaal krachtig inhaleren, minimale flow van 60 l/min nodig daarom dan ook minder geschikt bij ernstige benauwdheid!!!

TYPEN POEDERINHALATOREN Veel gebruikt: 1) single dose Handihaler inh.Ingelheim cyclohaler 2) multi dose (diskhaler) diskus turbuhaler

0-4 JAAR dosis-aerosol met kleine voorzetkamer en masker

4-6 JAAR Dosis-aerosol met voorzetkamer: bij voorkeur een grote bij voorkeur een mondstuk

OUDER DAN 6 JAAR 1) poederinhalator: kleine uitstroomopening bij voorkeur multidose 2) dosis-aerosol met voorzetkamer: bij voorkeur een grote bij voorkeur een mondstuk

Therapietrouw & inhalatietechniek “Blauw” i.p.v. “rood of paars” 50 % therapie-ontrouw t.a.v. Inhalatiesteroiden

Fouten bij inhalatietechniek

Fouten inhalatietechniek dosisaerosolen meer fouten dan poederinhalatoren (Buckley, 1989) Mogelijkheden checklist en instructiekoffer Astma Fonds tijd: 2 minuten beoordelen en 3 min. instructie, controle beoordeling 2 minuten afspraken met apotheek eigen medicatie mee laten nemen

BEVORDEREN THERAPIETROUW 1. Het leggen en onderhouden van een (werk)relatie met de patient 2. Het expliciet vragen naar het feitelijk gebruik van medicatie 3. Oog hebben voor weerstanden en bedenkingen en deze bespreken 4. Concrete afspraken maken

1. Een werkrelatie leggen en onderhouden Contact leggen in begin consult ( aankijken, hand geven, open houding) In gesprek ruimte bieden voor verbale en non verbale signalen van patiënt Empathische basishouding Ook bij geven advies/uitleg/info in contact blijven met patient! ( niet alleen ‘zenden’)

2. Expliciet vragen naar feitelijk gebruik medicatie In huisartsconsulten slechts in 8% van de consulten vraag hiernaar! ( meer bij POH?) Vriendelijk vragen naar feitelijk gebruik (niet confronterend of moraliserend!) Doorvragen tot helder is hoe de patiënt het doet en wanneer en waarom de medicatie (niet) gebruikt wordt

3. Weerstanden en bedenkingen bespreken Wat in de weg zit om therapietrouw te zijn: Emoties Gedachten (cognities, (voor)oordelen) Praktische problemen Wat ermee doen: Ruimte voor emoties bieden, onjuiste denkbeelden bespreken en juiste info hier tegenover stellen; meedenken over oplossingen voor praktische problemen

4. Concrete afspraken maken Tast af/bespreek waartoe de patient bereid is (onderhandel zo nodig!) Doe een voorstel ( evt. een compromis!) en laat de patiënt hier expliciet zijn/haar fiat aan geven Herhaal zo concreet mogelijk de afspraak: voor de komende ….(aantal dagen/weken) gaat u dus.. Accoord? Maak een controleafspraak en bespreek daarin hoe dit gegaan is!