Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging. 2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Passend onderwijs.
Informatiebijeenkomst cliëntenraden en cliëntenorganisaties Verpleging, Verzorging & Thuiszorg 22 mei 2014.
Vertaling van Miriam Zweverink Project No Presentatie 2009 Tool 3 WORX voor aannemers.
1 De overheid wil marktwerking en ondernemerschap bij zorgaanbieders. Dit kan gevolgen hebben voor de kwaliteit, duurzaamheid en financierbaarheid van.
Beleid en budget, kader 2014 Huis van de Psychologie in relatie tot de sectoren Paul Kop 11 april 2013.
Methodisch begeleiden
Samenwerken aan Zorg en Veiligheid Naar een nieuw juridisch kader Drs. P.J. Gunst Projectleider.
NVPMT Werkveldgroep Revalidatie Bijeenkomst vrijdag 24 mei.
Het gebruik van cliëntervaringen bij kwaliteitsbevordering
Risico’s en gevaren van techniek
Energie krijgen van je werk!. Wat is er gedaan? Uitvoeren Rie op locaties, zomer 2010 Opstellen plan van aanpak –Bu-niveau najaar 2010 –Locatiegericht,
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Workshop AO binnen de bestaande structuur
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
Informatiebijeenkomst Zorgzwaartebekostiging 29 november 2006 Dia 1 Sinds januari 2005 maakt VraagRaak onderdeel uit van het WOI.
Ment Gillissen. Ervaringen eerste ronde  Algemeen: oordeel Programmaraad kwaliteit valt tegen! Veel geld gaat naar:  Grote patiëntenorganisaties; 
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Hanneke Nooitgedagt, PR- commissie WKDV/EADV
ECHTSCHEIDING & KINDEREN De onderhoudsbijdragen voor kinderen.
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
ESF voorlichtingsbijeenkomst
Plaats voor een heading Naar een regionaal Plan van Aanpak 789 Wmo.
Van Harte Welkom in Grou
Werkagenda budget jeugdhulp vanaf 2015
Reuel Gregorius Aza Lemmer Quan Vu
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
Algemene voorziening Huishoudelijke hulp (en plan voor HHT)
Met Stakeholders Gedeelde Visie
De (T)OR en de bestuurder
Definitie gouden balans regel
Plan van Aanpak (PvA) = Projectplan
Informatiebijeenkomst 24 maart 2015 Wmo huishoudelijke ondersteuning.
Ruimte voor verpleeghuizen
Inkoopkader Wet Langdurige Zorg 2016
Dynamisch Contracteren en beheren
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte introductie Themacoördinator Dialoog met vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches.
Rechtmatigheid en verantwoording na de Hervorming Langdurige Zorg (HLZ) Pieter Hooftman Ministerie van VWS Welkom bij deze workshop “Rechtmatigheid en.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
Introductiebijeenkomst Waardigheid & trots. Programma Korte kennismaking Vraaggesprek vertegenwoordiger Ministerie van VWS Deel 1 pitches deelnemende.
H7 Organiseren.
Spreker(s) dag maand jaar Evaluatiebijeenkomst Medicatiebeoordeling in het verpleeghuis.
Hulp en richtlijnen Kenmerk: JF augustus 2010 Ambitie jaarplanning inzet. AHB – opleiding BKM Achtergrond : Jaar met veel onrust (overuren.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Financiën en sturing Krijgt u wat u wilt met de beschikbare middelen en welke risico‘s loopt u?
Van AWBZ naar Wlz Betekenis voor wooninitiatieven Themabijeenkomst platform wooninitiatieven 17 oktober 2015 Roland Beukers Directie langdurige zorg.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 6 Onderdeel : personeelsinstrumenten.
Landelijke studiedag Ypsilon 14 november 2015 Het succes van goed wonen.
Tevredenheidsmeting OCMW Presentatie MC Bea 24/08/09.
Overzicht financieel administratief proces Jeugdzorg.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
Werkplaats Communicatie Optimaal communiceren: Hoe doe je dat ? Uitwerking aspect “communicatie rondom burgerinitiatieven” Presentatie werkplaats communicatie.
As50+ SAMEN AAN ZET!. 1.De regionale opgave 1.Aantallen vluchtelingen 2.Soorten locaties 3.Draagvlak 2.Organisatie 3.Het regionale plan van aanpak 4.Lokale.
Gap analyse Hans Cosijnse Vereniging Gehandicaptenzorg Nederland Utrecht 2 augustus 2007.
Communicatie over veranderingen in zorg en welzijn – gemeenten en zorgaanbieders Saskia ter Kuile communicatiemanager In voor zorg! 24 feb 2015.
Brunssum & Landgraaf Januari Even terugkijken.
Zorg Zwaarte Pakketten Voorlichting aan cliënten die bij het GORS wonen.
Vernieuwde werkwijze Kwaliteitskader Gehandicaptenzorg Anders denken, anders doen De webenquêtes.
PH Forum debat, Utrecht 28 september 2009 Toekomst voor GGD Epidemiologie Betere cijfers, minder geld! Lejo van der Heiden Afdelingshoofd OGZ/ Directie.
W KKGZ Enkele (nieuwe) aspecten mbt openheid over incidenten.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Public Procurement Research Centre (PPRC) –
Verdeling middelen vrijwilligersorganisaties 2019
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Wijkaanpak Gedeelde uitgangspunten: top-down en bottom-up benadering.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Programma Werksessie wachtlijsten in de contractering Introductie
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Cliëntenraden en zorgzwaartebekostiging

2 Adviesrecht Invoering van zorgzwaartebekostiging heeft gevolgen voor de interne begroting van de instelling en voor de werkwijze met betrekking tot de toewijzing en organisatie van de zorg.

3 Aandachtspunten De regie bij de cliënt De geldstroom binnen de instelling Verschuivingen binnen en tussen instellingen Voorlichting aan cliënten en hun vertegenwoordigers

4 De regie bij de cliënt De cliënt moet weten welk pakket hij heeft en op hoeveel uur zorg hij recht heeft !! Hoe kan de cliënt bepalen hoe hij het pakket ingevuld wil zien? Hoe komt de zorgovereenkomst tot stand en wat staat er in? Hoe is de procedure voor de zorgplanbespreking? Hoe flexibel is de aanbieder in zorg op maat en zorg waar de cliënt verblijft? Kan een cliënt nog dagbesteding krijgen bij een andere aanbieder? Hoe wordt aan de cliënt verantwoording afgelegd over de verleende zorg?

5 De geldstroom De geldstroom is niet meer top-down, maar bottum-up: het geld komt binnen waar de cliënt zorg krijgt ! De begroting gaat niet meer over het verdelen van kosten tussen locaties, maar over de verhouding tussen direct cliëntgebonden kosten en overige kosten? De toerekening van de niet cliëntgebonden kosten moet verantwoord kunnen worden. Hoe worden nieuwe initiatieven gefinancierd? Accepteer niet dat er te weinig geld gegeven zou worden voor de toegewezen uren. De zorgaanbieder is verantwoordelijk voor de onderhandelingen over de kostprijs!

6 Verschuiving van gelden Landelijk moet het budgettair neutraal Dit kan verschuiving van gelden tussen instelling tot gevolg hebben, en ook verschuiving binnen instellingen. Is op basis van de eerste opgave in november al bekend wat men binnen de instelling kan verwachten? Is er een plan van aanpak –Op welke termijn moet de verschuiving gerealiseerd zijn? –Is bekend waar er af moet en waar er bij komt? –Hoe worden cliënten en vertegenwoordigers hier bij betrokken en geïnformeerd? –Hoe worden de gevolgen opgevangen voor cliënten die minder gaan krijgen?

7 Voorlichting aan cliënten en vertegenwoordigers Is er al een communicatieplan? Krijgen de cliënten en hun vertegenwoordigers informatie over de al ingevulde gegevens en de uitkomst daarvan Kunnen cliënten en vertegenwoordigers hier nog op reageren. Hoe wordt goede communicatie een vast onderdeel van het proces