Waar heb jij je de laatste tijd nog over verwonderd?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Succesvolle intelligentie
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Onderzoekend en Ontwerpend Leren in het Basisonderwijs
(Hoog)begaafde kinderen uitdagen met de Techniek Torens
“ Let’ s Think Denk aan 5 woorden die je zou gebruiken om aan te geven wat een goed opgeleid jong persoon is.
ICT-rijk leren … ? Mediawijs?. WAT GAAN WE VANDAAG DOEN? •Input •Uitwisselen •Voorbereiden 26 november •…
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
BattleBots The school battle.
Didactische werkvormen
‘Met wetenschap en techniek meer plezier!’
Workshop creatief brainstormen
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
De ontwikkeling van een professionaliseringstraject voor leraren lager onderwijs om onderzoeksgericht onderwijs (inquiry-based education) binnen wereldoriëntatie.
Een wetenschappelijke houding in groep 4 ?
Kun jij de plusklas aan?.
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Geletterdheid….. Wat is dat?
Het Nederlandse onderwijs:
Onderzoekende leerling
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
Glijbanen Een les onderzoekend leren voor
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
‘Het talent bestaat niet. Het talent is de behoefte hebben iets te doen.’ ……. Wij als volwassenen willen graag dat kinderen zich goed ontwikkelen. Dan.
Godsdienst en ASS Buitengewoon secundair onderwijs
Kinderen en hun sociale talenten
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Leren: wat houdt ons soms tegen...?
Ontwikkelingsvoorsprong bij kleuters(?)
VERWONDERING. VERWONDERING start met waarnemen Wat klopt er niet aan dit plaatje?
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
Kennis verbreden en verdiepen
De rol van docenten in onderzoekende didactiek
Een jaar verder Vernieuwing examenprogramma CKV
harde feiten: schelpen in de klas
Leerstijlen KOLB SJM.
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Welkom ik maak me sterk.
DE NIEUWSGIERIGE KLEUTER IN DE SLOOPHOEK
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven
Lessenserie voor groep vier en acht Petra Schilder Esther Soeters Hoogezand, juni 2010 Kerndoelen: 2,3, 33, 42,44, 45, 55.
Truc met het ei! Toon Hermans (1916 — 2000) cabaretier, zanger, kunstschilder en dichter.
Als je op je hoofd staat, krijgen je voeten helemaal geen bloed Je hersenen krijgen teveel bloed Je hart zal harder moeten pompen Het maakt niets uit voor.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
MATHEKINGS - 25 JAAR KINDEROPVANG HUMANITAS -MATHEKINGSTENTOONSTELLING BERLIJN - ONDERDEEL VAN EEN RIJK ONTWIKKELINGSAANBOD.
Kunst in samenhang W&T en Kunstzinnige Oriëntatie.
Schoolplan Een verdere uitwerking van onze visie op toekomstig leren.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Ontwerpend aan de slag met techniek Martijn Weesing – iPabo Inka de Pijper - NEMO Ecent Conferentie De leerling als ontwerper 20 mei 2015.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Algodoo als katalysator voor ontdekkend en ontwerpend leren Fontys Lerarenopleiding Sittard, Jos Smits, vakgroep natuurkunde.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Coaching in regioleren
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Onderzoeken en Ontwerpen met Kunst
Module 6; didactisch handelen
Onderzoekend leren Hoe ondersteunen we onderzoekend leren?
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Activernde didactiek & passende werkvormen
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Profiel van een plusleerling
Stuiterles.
Maakonderwijs Verbeelden – spelen – maken - leren
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Transcript van de presentatie:

Waar heb jij je de laatste tijd nog over verwonderd?

Ont - dekken, Nieuws - gierig, Onder - zoeken… Wat bedekt is ont – dekken ‘Gierig’ zijn naar nieuws …

Een paar uitspraken ‘Kinderen willen graag onderzoeken, maar het zijn geen geboren onderzoekers’. ‘Kinderen zijn -in potentie- betere onderzoekers dan wij geneigd zijn te denken en volwassenen zijn minder goede onderzoekers dan ze zelf denken’.

Een onderzoekende houding Willen weten (nieuwsgierig zijn startpunt van waaruit onderzoeken ontstaat). Willen kritisch zijn en een kritische houding. Willen overtuigen en delen (resultaten waar je trots op bent delen met anderen in presentatie of overleg). Willen begrijpen en doorgronden (willen uitpluizen, niet tevreden zijn met oppervlakkige uitleg of verklaring). Willen bereiken (discipline, doorzetten,doelgericht werken en…). Willen innoveren (originaliteit, creativiteit en initiatiefrijk, streven naar innovatieve ideeën).

‘The Blackbox’

Wetenschap en techniek Nieuwsgierigheid leidt tot onderzoekende houding! Het start met waarnemen! Onderzoeksvaardigheden zijn aan te leren. Observeren en interventies zijn heel belangrijk. Goede vragen stellen! Een goede nabespreking levert het meeste op! Op zoek naar het goede antwoord of proces? Leren op basis van ervaring. Anderen overtuigen van ……. ……………………………….

Probleemoplossend vermogen

Uitgangspunten Intelligentie is vormbaar Uitdaging en interesse leiden tot motivatie Betrokkenheid is belangrijk en noodzakelijk Sociaal constructivisme: samenwerken met anderen Interventies van de leerkracht zijn essentieel, de vragen zijn belangrijk! Het belang van conceptueel begrip en het openen van concepten. Metacognitie: leerlingen laten denken over hun denken Verschaf leerlingen expliciete strategieën voor het denken Maak bruggen voor de transfer naar en toepassing in andere situaties

Wat zijn concepten van kinderen?

Wat zijn concepten van kinderen?

Wat zijn concepten van kinderen

Een aantal voorbeelden Dansende rozijnen…….. Proeven met petflessen…… Het luchtkanon Ballon in de fles De waterkringloop De emmer

Het kuikentje Welke vragen kun je stellen? http://www.clippagina.nl/index.php?aktie=clip&clipid=8719&srch_a=Kuikentjes&srch_s=Ik%20Ben%20een%20Kuikentje&ytid=VMJnjzDVuBA&koekaktie=voegtoe

De schakelaar

Nieuwsgierigheid Het kind De wetenschapper Nieuwsgierigheid – waarom/waardoor? Speelgedrag Uitzoeken/uitvinden De wetenschapper Nieuwsgierigheid – waarom? Systematiek Onderzoeken Waarom? Recht doen aan de nieuwsgierigheid van het kind. Overvloed aan nieuwsgierigheid te bundelen ten gunste van het leren van concepten. Het leren van een kind lijkt veel op het leren van een wetenschapper. Wetenschap komt verder door systematiek en het bouwen van een gemeenschappelijke kennisbasis.

Onderzoeken & Ontwerpen NIET: Leren onderzoeken / leren ontwerpen Niet haalbaar en wenselijk in PO Wel in VWO / HO WEL: Onderzoekend leren / Ontwerpend leren Een werkvorm Spelend leren Onderzoeks- en denkvaardigheden.

Onderzoekend & Ontwerpend Leren (1) Meer dan ‘hands-on’ werk (ook ‘brains-on’) Niet alleen ‘proefjes’ doen. Niet alleen iets maken. Onderzoeken door eigen waarneming / Is het waar dat ? Aandacht voor brede ontwikkeling. Ontwikkelen kritische houding. Leren redeneren / argumenteren en logisch denken, denkvaardigheden.

Onderzoekend en Ontwerpend Leren (2) Stappenplannen Vaak cyclisch Didactische cyclus bv. vier stappen cyclus bij natuuronderwijs (Janssen), vijf stappenplan (Marell), zevenstappenplan (Van Graft & Kemmers) Veel overeenkomsten ontwerpen en onderzoeken Maar uitgangspunt verschilt Onderzoeken: vanuit nieuwsgierigheid Ontwerpen: vanuit behoefte / probleem

F O C U S E N Concepten en transfer onderzoeken concluderen verdiepen Verwondering Thema Confrontatie vragen brainstormen aanrommelen onderzoeken concluderen Concepten en transfer verdiepen Concepten van kinderen

Didactische cycli Confrontatie Verkennen Opzetten experiment Uitvoeren experiment Concluderen Presenteren resultaten Verdiepen Probleem constateren Ontwerpvoorstel maken Ontwerpvoorstel Uitvoeren Testen en evalueren Presenteren Didactische cycli Onderzoekend leren Ontwerpend leren

Waar gaat het om?

Het palet aan variatie in leersstrategieën en didactieken Concepten van kinderen Onderzoek en experimenten Verhalen Buitenwerk Drama ICT

Negen punten probleem Hoe kan ik met 4 lijnen alle punten verbinden zonder het ‘papier’ los te laten?

‘Out of the box’ denken!

KLIK !? ….. En hoe doen en willen wij dat?

Tips: Variatie en creativiteit in de wetenschap. Start vroeg om interesse te wekken om vervolgens de interesse vast te houden. Creëer een betekenisvolle leeromgeving en stimuleer probleemoplossend vermogen en denkvaardigheden. Niet alleen hands-on maar ook brains-on activiteiten, waarbij het vinden van het goede antwoord niet altijd het belangrijkste is. Ontdek onmiskenbare talenten bij kinderen. Maak de transfer. Stel goede vragen. Probeer ook eens een andere focus ; lokaal -> wereld of nu -> geschiedenis Werk sommige onderdelen meer verdiepend uit en maak keuzes i.p.v. heel veel een beetje.

Peter Hagenaars peter.hagenaars@ijsselgroep.nl