Opleidingsinfrastructuur

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Advertisements

‘Leren in een nog krachtiger werkplekleeromgeving’
Presentatie Praktijkscholen
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
functiegebouw Naar een provinciaal functiegebouw?
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Werken met HeRMAN Webtoepassing voor het beheren van de competenties in elk aspect van het personeelsbeleid.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Presenetatie Landelijke Studiedag Multiproblemgezinnen 30 mei 2013 Ellen Loykens Molendrift
Start-upconferentie Opleiden in school (v)so 31 mei 2006
Workshop Wat is Opleiden in school? Hoe pak je het aan?
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
MBO passend onderwijs
PDS en WERKPLEKLEREN “OPLEIDEN IN SCHOOL”
Matthieu Roozen Carie van der Kruijs Irmgard Heijmans
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Lerarenopleiding: opleiding bachelor lager onderwijs
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Welkom !!! Bs Meuleveld SBO Peelhorst
SAMEN WERKEN AAN LEREN SAMENWERKEN
EHvA model opleiden in de school
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onze kansrijke samenwerking. Waarom veranderen?
Bert Lichtenberg - NIOC 2002
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Presentatie op Flitsbijeenkomst ICO Taal & Rekenen
Opleiden in school (v)so Expertmeeting 4 & 5 april 2007.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Skozok en Fontys Pabo Eindhoven
ERVARINGEN VAN EEN JAAR WERKEN ALS OPLEIDER IN SCHOOL
ontwikkelingsmodel beleidsplan oids novem 23 april 2003 OIDS opleiden in de school.
Opleiden in school 22 juni 2004
OPLEIDEN doe je SAMEN opleiden in de school.
PDS binnen ZML Midden-Brabant 23 april 2003
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Wat is het? Het Praktijkplein is een interactieve webomgeving die de organisatie, processen en informatievoorziening rondom het praktijkleren ondersteunt.
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Presentatie STOPOZ 2012 Excellent presteren.
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Opleiden in de school vanuit het perspectief van de VO-raad Bijeenkomst voorbereiding Opleidingsschool Rijnmond Bas de Wit 9 december 2014.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
De praktijk van een (academische) opleidingsschool Julianaschool Rijssen.
De effecten van de lerende opleidingsschool Twente Uitkomsten & Werkplan MSc Loreta Vaicaityte Dr Sjoerd de Vries.
Beroepsoriëntatie (BO) Opleiding Verpleegkunde Cohort 2015 Ragna Raaijmakers Docent Werkplekleren Productbeheerder beroepsoriëntatie.
ALS MEDEWERKER OP STAGE Als medewerker op stage Waar moet ik dan aan denken? Symposium 17 maart uur – uur.
INTEGRAAL PERSONEELSBELEID CED-Groep. Visie Missie Doelen Gespreks- cyclus en beoordeling Personeels- beheer Management en Organisatie Loopbaan- management.
GMR 15 januari 2008 Thema: IPB ‘stand van zaken’.
Universiteit Leiden. Bij ons leer je de wereld kennen. ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing BSL De.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Directietweedaagse & 2 november 2007 Thema: IPB toegespitst op het bekwaamheidsdossier en POP.
Rollen binnen het werkplekleren
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Assessoren beleid hernieuwd beleid per 2015
Begeleiding bij Werkplekleren
Weet u het nog? Stevig voorbereid de klas in en dan… Leerlingen doen niet wat ik wil … Leerlingen snappen er niets van … Leerlingen reageren heel.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
De implementatie van formatief evalueren: Inzichten en dilemma’s
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
Transcript van de presentatie:

Opleidingsinfrastructuur Rosa Hessing e.a. Carie v.d. Kruijs, Matthieu Roozen en Irmgard Heijmans Opleidingsinfrastructuur

Inhoud van de infrastructuur Visie over opleiden van nieuw, aankomend en zittend personeel Omschrijving van Wie waar bij betrokken is als het gaat om opleiden en professionaliseren Bekwaamheid van personeel in kaart en in kaart houden Beschrijving van alle professionaliserings- en opleidingsactiviteiten: professionaliseringsplan Relaties met andere opleidingen, instellingen

1 Visie op opleiden in school Wat is voor jouw school / bestuur Opleiden in school Waar staan jullie nu Waar wil je naar toe groeien Doelstellingen SMART-geformuleerd

4 typen scholen met werkplekleren

2 Wie is waar bij betrokken Wat zijn de rollen en taken van iedereen: Intern: mentoren, opleider in school, intern begeleider, directeur, leraar (nieuw, zittend), student Extern: studieloopbaanbelegeleider, opleiding Wie is waarvoor verantwoordelijk Begeleiding Beoordeling Functioneringsgesprek …

3 Bekwaamheden van personeel Zicht op competenties (aangepast) Bekwaamheidsdossier Lerarenportfolio Ontwikkelen van bekwaamheden Educatieve vierhoek

Educatieve vierhoek Scholen zijn altijd in ontwikkeling, alle betrokkenen bekijken de ontwikkeling vanuit hun eigen perspectief: leerkracht, student, opleiding, schoolleider, beleidsmaker Beroepscontext /taken Lerende HRM, IPB, POP Leerbronnen/arrangementen Bekwaamheidseisen, wet BIO, bekwaamheidsdossiers

4 Professionaliseringsplan Ontwikkelingen van de organisatie Ontwikkelingen van elk personeelslid Koppeling van organisatie-ontwikkelingen aan persoonlijke opleidingen

5 relatie met opleidingen en instellingen Met welke opleidingen / instellingen wordt samen gewerkt? Hoe zie die samenwerking eruit? Is er een samenwerkingsovereenkomst? NAW-gegevens

6 Evaluatie en bijstellen Voor wie is het plan, bij wie is het bekend en waar wordt het bewaard? Wanneer en hoe vindt de bijstelling van dit plan plaats: elk jaar, wie doet dat? Hoe vindt de evaluatie plaats: checken van doelstellingen en volledigheid van het plan. Meten is weten