Lea-conferentie 12 januari 2010

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Werkbijeenkomst Resultaatafspraken Vroegschools
Advertisements

Voorschool voor iedereen
Peuterspeelzaalwerk gemeente Ten Boer 23 februari 2012
Alert4you Wethouders voor Kindcentra 3 februari 2012.
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
Harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk
Beroep Pedagogisch Werker
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Programma AMB Stand van zaken De Werkschool Drechtsteden/Zuid Holland Zuid Drechtstedendinsdag, 1 november 2011.
Krimp ALV PO-Raad 7 juni 2012.
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
“Actuele beleidsontwikkelingen” Nieuwegein, 12 januari 2010 LEA-conferentie.
In het bestuursakkoord
Gezonde School Conferentie MBO Vitaal voor leren en werken 7 april
27 maart 2008 Durft u in te zetten op onze jeugd?.
Praktijkvoorbeeld Vversterk in de Pabo Fontys Pabo Tilburg
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Vroegschoolse educatie : wordt vervolgd?
VVE: een doorgaande lijn?
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool
Harmonisatieplannen kabinet
senior beleidsmedewerker onderwijsbeleid
Workshop LEA conferentie Oberon, 5 november 2008 Van overleg naar afspraken naar resultaten.
Workshop Nieuwe Ontwikkelingen op de LEA Marco Zuidam i.s.m. Jo Kloprogge Oberon 5 november 2008.
VVE-bestandsopname Tussenrapportage medio 2011: m.n. G4 en G27.
‘Kwaliteitsversterking Voor- en Vroegschoolse Educatie’
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Bestuursafspraken VVE,
Dordtse agenda “VVE en verder!” Wat pakken partners en gemeente n.a.v. de bestandsopname in 2011 en 2012 aan? Presentatie t.b.v. G33/G4 6 december 2011.
Zoetermeer Harmonisatie voorschoolse instellingen.
Landelijke Monitor VVE 2011 LEA-conferentie Sabine Peterink Sardes.
Harmonisatie peuterspeelzalen en kinderdagverblijven
Bestuurlijke afspraken rijk -gemeenten
SCHAKELKLASSEN LOKAAL EDUCATIEVE AGENDA 12 JANUARI 2010.
Kees Broekhof Hans Cohen de Lara Sardes. Stappen Welke onderwerpen liggen er op ons bord? Welke gaan we aanpakken? Welke oplossingen zijn beschikbaar?
Monitoring en Evaluatie opbrengstgericht LEA-beleid
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
OKE-wet, inspectietoezicht en de gemeenten
Over kwaliteit valt te twisten GIA bijeenkomst 23 november 2010 Arnhem Kansen van het onderwijsachterstandenbeleid Zeki Arslan Programmamanager Onderwijs.
Informatieavond 3 oktober Welkom Inleiding Waarom Harmonisatie Hoe verder.
Voor- en vroegschoolse educatie
VAN OPVANG NAAR ONTWIKKELING
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Harmonisatie Peuterspeelzaalwerk Valkenburg aan de Geul 20 april 2015.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Beleid voorschoolse periode. Geschiedenis peuterwerk moeders komen samen terwijl kinderen spelen vrijwilligers die kinderen samen laten spelen professionalisering.
Visie gemeente Heusden over IKC 19 maart 2015 Wander van Es.
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
‘Hoe we blijvend leren’ Peuterspeelzalen Rijnstad 12 Juni 2013.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Kindcentrum [naam] Voor ieder kind van 0 tot 13 jaar!
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Onderwijsachterstandenbeleid gemeente Tiel Resultaten tussenevaluatie Resultaten bestandsopname VVE Landelijke ontwikkelingen Voor welke opgaven staan.
“Dordrecht gaat verder met het bestuursakkoord G33/G4”, Presentatie aan de Adviescommissie, 13 maart 2012.
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Parallelsessies 1: Focus op praktijk Overdracht vve - po in de praktijk Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair.
Een doorlopende leerlijn van VVE naar PO Hoe wordt er aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs vormgegeven? Door:
Onderwijs en voorschoolse voorzieningen in het Lokaal Sociaal Domein Elly Dekker, jeugd- en onderwijsbeleid VNG.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Schakelklassen, zomerscholen en onderwijstijdverlenging
Het opzetten van een VVE-monitor
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Agenda Informatieoverdracht Ondersteuningsprogramma
Doorlopende leerlijnen PCOU
Kenniskring Noord 5 juni 2018, Hoogeveen Petra van der Kwast
Tel mee met Taal: Meer samenwerken voor minder laaggeletterdheid
Kenniskring GOAB regio noord
Transcript van de presentatie:

Lea-conferentie 12 januari 2010 Overzicht over VVE: de opkomst en toekomst van VVE Wendy de Geus – Oberon Jo Kloprogge – zelfstandig adviseur

Agenda Hoe zijn we tot hier gekomen? Waar staan we nu? VVE in het beleid 1998-2010 Waar staan we nu? Programmaontwikkelingen Professionalisering Ondersteuningsprogramma’s Monitoruitkomsten Waar gaat het heen? Ambities en praktijk Stellingen

Hoe zijn we tot hier gekomen? VVE in het beleid 1992-2010

Tot 1994 Onderzoek laat zien dat verschillen tussen kinderen al op jonge leeftijd ontstaan Cies van Kemenade 1991 en Meijnen 1994 leggen basis voor voorschools beleid en VVE- programma’s Onderzoek evaluatie ovb laat zien dat stimulering op jonge leeftijd helpt bij taal en rekenen Nog veel scepsis bij beleidsmakers en publiek over interventies bij jonge kinderen

1995 -2000 OCW faciliteert ontwikkeling van stimuleringsprogramma’s voor jonge kinderen (VVE), Piramide, Kaleidoscoop Eisen minimaal 4 dagdelen, dubbele bezetting, mbo niveau leidster, hbo niveau leerkracht, leidster – kindratio 2:20 resp 2:25 Bodem voor beleid gelegd, evaluaties redelijk positief

2000 - 2005 Eerste VVE-regeling april 2000 voor 172 goa gemeenten Vanaf oktober uitbreiding tot 365 gemeenten Juli 2001 derde VVE-regeling Vanaf 2002 VVE structureel ondergebracht in Goa Ondersteuning wordt geregeld via VVE makelaar en later Vliegende brigade Sardes

Ontwikkelingen na 2005 Meer draagvlak, van wetenschap naar lokale politiek en beleid, naar landelijke politiek en beleid, bij CPB en min. financiën Draagvlak sterk in peuterwerk, groeiende in kinderopvang, matig in basisonderwijs Steeds hogere doelen, bereik eerst 70% nu 100%, kwalitatieve eisen krijgen nu steeds meer aandacht

Vervolg na 2005 VVE van onderdeel achterstandenbeleid naar dominante invulling achterstandenbeleid Meer aandacht voor professionalisering op en rond de werkvloer Naar structurele financiering van VVE ongeacht waar het wordt aangeboden Bestuurlijk scheiding tussen voorschool en vroegschool (de knip) Harmonisatie via OKE-wet

Waar staan we nu? Programmaontwikkelingen

Programmaontwikkelingen Erkende programma’s VVE in de kinderopvang Light varianten

Erkende VVE-programma’s Kaleidoscoop KO totaal Piramide Speelplezier Sporen Startblokken/Basisontwikkeling Ook veelgebruikt: Ik ben Bas

VVE in de kinderopvang 48% van de oab gemeenten subsidieert VVE in de kinderopvang Aanpassingen programma’s voor VVE in de kinderopvang OKE: gemeente verantwoordelijk voor dekkend aanbod VVE, dus ook in de kinderopvang

Light varianten Intensiteit is van belang voor effecten! Concentratie van de inzet op doelgroepkinderen

Waar staan we nu? Professionalisering “hoe hoger de kwalificatie van de leidster, hoe hoger de kwaliteit van de voorschoolse educatie”

Professionalisering Actueel: Vversterk scholingen Vversterk ROC-pabo’s OKE-wet kwaliteitseisen VVE via AmvB o.a. opleidingseisen

Waar staan we nu? Ondersteuningsprogramma’s

Ondersteuning vanuit OCW Actueel: Vversterk Focus op vroegschools Harmonisatieondersteuning LEA Landelijk steunpunt brede school RIVM omgevingsanalyse + Handreiking toeleiding

Vversterk Al 10.000 leidsters en leerkrachten geschoold. Vervolg! De komende tijd worden nog eens ruim 15.000 leidsters en leerkrachten opgeleid. Hier vallen ook leidsters en leerkrachten onder die al een basisopleiding hebben gehad maar zich nog verder willen scholen.

Focus op vroegschoolse educatie Agenda Focus Stimuleringsregeling Ondersteuning scholen en schoolbesturen Is een handreiking op basis van praktijkervaringen. Geen onderzoek!

Ondersteuning Harmonisatie VNG traject, MO-groep/BKN, Boink 136 pilots

Overige ondersteuning gemeenten LEA Omgevingsanalyse RIVM Handreiking voorschoolse educatie Is een handreiking op basis van praktijkervaringen. Geen onderzoek!

Hoeveel doelgroeppeuters worden bereikt met VVE? Waar staan we nu? Hoeveel doelgroeppeuters worden bereikt met VVE? Hoeveel doelgroepkleuters worden bereikt met VVE? Wie denkt meer dan XX etc

Waar staan we nu? Enkele cijfers: VVE-monitor Focuspeiling Wie denkt meer dan XX etc

Huidige stand van zaken volgens VVE monitor Bereik voorschools is gestegen van 53% in 2007 naar 80% in 2009 (G4 86%) 4 dagdelen worden in kleinere gemeenten vaak niet bereikt Piramide en Ko totaal meest gebruikt Extra inzet en voldoende opleiding vaak gerealiseerd (kinderopvang minder) Werving en toeleiding krijgen veel aandacht, vooral via gezondheidszorg

Vroegschools 57% van de oab basisscholen biedt in groep 1 en 2 een VVE-programma aan Piramide meest gebruikt, ook Bas en in kleinere gemeenten Boekenpret Meer dan ¾ van de scholen biedt VVE programma integraal aan (leidend gedurende de week)

Vroegschools 2 Overdracht voorschool – vroegschool in 96% van de oab scholen geregeld In 75% VVE koppels, meestal psz + basisschool Scholing doorgaans goed geregeld Alle indicatoren steeds beter in grote gemeenten

Monitor focus vroegschool Belangrijkste knelpunten vroegschoolse educatie zijn: Realiseren dubbele bezetting (47%) Geldgebrek (37%, bij schoolbesturen 62%) Weinig kennis van financiën voor oab/VVE (schoolbesturen) ontbreken doorgaande leerlijn en te weinig doelgroepleerlingen T.a.v. uitvoering, scholing en doorgaande lijn naar groep 3 is men toch erg tevreden

Waar gaan we naar toe? Middelen voor verlaging ouderbijdrage per aug 2009 Verdeling oab-middelen na 2010? (meicirculaire) Vroegschools alleen uit lumpsum (gewichten en impuls) Ambities: 100% bereik in 2011 Inspectie: toezicht op kwaliteit voorschoolse educatie en op afspraken

Waar gaan we naar toe? Stellingen voor discussie - VVE wordt van doelgroepbeleid steeds meer algemeen beleid met als doel de ontwikkeling van alle jonge kinderen te stimuleren, met waar nodig differentiatie

Stellingen vervolg Basisscholen, voorschoolse voorzieningen en opvang komen samen in integrale kindcentra per wijk

Stellingen vervolg De kinderopvang als marktpartij zal geleidelijk steeds meer in een subsidieregime worden geplaatst en zo makkelijk in te bedden zijn in het kindcentrum

Stellingen vervolg De professionalisering van leidsters/leerkrachten die met jonge kinderen werken gaat sterk door, VVE programma’s in de huidige vorm worden overbodig