Lea-conferentie 12 januari 2010 Overzicht over VVE: de opkomst en toekomst van VVE Wendy de Geus – Oberon Jo Kloprogge – zelfstandig adviseur
Agenda Hoe zijn we tot hier gekomen? Waar staan we nu? VVE in het beleid 1998-2010 Waar staan we nu? Programmaontwikkelingen Professionalisering Ondersteuningsprogramma’s Monitoruitkomsten Waar gaat het heen? Ambities en praktijk Stellingen
Hoe zijn we tot hier gekomen? VVE in het beleid 1992-2010
Tot 1994 Onderzoek laat zien dat verschillen tussen kinderen al op jonge leeftijd ontstaan Cies van Kemenade 1991 en Meijnen 1994 leggen basis voor voorschools beleid en VVE- programma’s Onderzoek evaluatie ovb laat zien dat stimulering op jonge leeftijd helpt bij taal en rekenen Nog veel scepsis bij beleidsmakers en publiek over interventies bij jonge kinderen
1995 -2000 OCW faciliteert ontwikkeling van stimuleringsprogramma’s voor jonge kinderen (VVE), Piramide, Kaleidoscoop Eisen minimaal 4 dagdelen, dubbele bezetting, mbo niveau leidster, hbo niveau leerkracht, leidster – kindratio 2:20 resp 2:25 Bodem voor beleid gelegd, evaluaties redelijk positief
2000 - 2005 Eerste VVE-regeling april 2000 voor 172 goa gemeenten Vanaf oktober uitbreiding tot 365 gemeenten Juli 2001 derde VVE-regeling Vanaf 2002 VVE structureel ondergebracht in Goa Ondersteuning wordt geregeld via VVE makelaar en later Vliegende brigade Sardes
Ontwikkelingen na 2005 Meer draagvlak, van wetenschap naar lokale politiek en beleid, naar landelijke politiek en beleid, bij CPB en min. financiën Draagvlak sterk in peuterwerk, groeiende in kinderopvang, matig in basisonderwijs Steeds hogere doelen, bereik eerst 70% nu 100%, kwalitatieve eisen krijgen nu steeds meer aandacht
Vervolg na 2005 VVE van onderdeel achterstandenbeleid naar dominante invulling achterstandenbeleid Meer aandacht voor professionalisering op en rond de werkvloer Naar structurele financiering van VVE ongeacht waar het wordt aangeboden Bestuurlijk scheiding tussen voorschool en vroegschool (de knip) Harmonisatie via OKE-wet
Waar staan we nu? Programmaontwikkelingen
Programmaontwikkelingen Erkende programma’s VVE in de kinderopvang Light varianten
Erkende VVE-programma’s Kaleidoscoop KO totaal Piramide Speelplezier Sporen Startblokken/Basisontwikkeling Ook veelgebruikt: Ik ben Bas
VVE in de kinderopvang 48% van de oab gemeenten subsidieert VVE in de kinderopvang Aanpassingen programma’s voor VVE in de kinderopvang OKE: gemeente verantwoordelijk voor dekkend aanbod VVE, dus ook in de kinderopvang
Light varianten Intensiteit is van belang voor effecten! Concentratie van de inzet op doelgroepkinderen
Waar staan we nu? Professionalisering “hoe hoger de kwalificatie van de leidster, hoe hoger de kwaliteit van de voorschoolse educatie”
Professionalisering Actueel: Vversterk scholingen Vversterk ROC-pabo’s OKE-wet kwaliteitseisen VVE via AmvB o.a. opleidingseisen
Waar staan we nu? Ondersteuningsprogramma’s
Ondersteuning vanuit OCW Actueel: Vversterk Focus op vroegschools Harmonisatieondersteuning LEA Landelijk steunpunt brede school RIVM omgevingsanalyse + Handreiking toeleiding
Vversterk Al 10.000 leidsters en leerkrachten geschoold. Vervolg! De komende tijd worden nog eens ruim 15.000 leidsters en leerkrachten opgeleid. Hier vallen ook leidsters en leerkrachten onder die al een basisopleiding hebben gehad maar zich nog verder willen scholen.
Focus op vroegschoolse educatie Agenda Focus Stimuleringsregeling Ondersteuning scholen en schoolbesturen Is een handreiking op basis van praktijkervaringen. Geen onderzoek!
Ondersteuning Harmonisatie VNG traject, MO-groep/BKN, Boink 136 pilots
Overige ondersteuning gemeenten LEA Omgevingsanalyse RIVM Handreiking voorschoolse educatie Is een handreiking op basis van praktijkervaringen. Geen onderzoek!
Hoeveel doelgroeppeuters worden bereikt met VVE? Waar staan we nu? Hoeveel doelgroeppeuters worden bereikt met VVE? Hoeveel doelgroepkleuters worden bereikt met VVE? Wie denkt meer dan XX etc
Waar staan we nu? Enkele cijfers: VVE-monitor Focuspeiling Wie denkt meer dan XX etc
Huidige stand van zaken volgens VVE monitor Bereik voorschools is gestegen van 53% in 2007 naar 80% in 2009 (G4 86%) 4 dagdelen worden in kleinere gemeenten vaak niet bereikt Piramide en Ko totaal meest gebruikt Extra inzet en voldoende opleiding vaak gerealiseerd (kinderopvang minder) Werving en toeleiding krijgen veel aandacht, vooral via gezondheidszorg
Vroegschools 57% van de oab basisscholen biedt in groep 1 en 2 een VVE-programma aan Piramide meest gebruikt, ook Bas en in kleinere gemeenten Boekenpret Meer dan ¾ van de scholen biedt VVE programma integraal aan (leidend gedurende de week)
Vroegschools 2 Overdracht voorschool – vroegschool in 96% van de oab scholen geregeld In 75% VVE koppels, meestal psz + basisschool Scholing doorgaans goed geregeld Alle indicatoren steeds beter in grote gemeenten
Monitor focus vroegschool Belangrijkste knelpunten vroegschoolse educatie zijn: Realiseren dubbele bezetting (47%) Geldgebrek (37%, bij schoolbesturen 62%) Weinig kennis van financiën voor oab/VVE (schoolbesturen) ontbreken doorgaande leerlijn en te weinig doelgroepleerlingen T.a.v. uitvoering, scholing en doorgaande lijn naar groep 3 is men toch erg tevreden
Waar gaan we naar toe? Middelen voor verlaging ouderbijdrage per aug 2009 Verdeling oab-middelen na 2010? (meicirculaire) Vroegschools alleen uit lumpsum (gewichten en impuls) Ambities: 100% bereik in 2011 Inspectie: toezicht op kwaliteit voorschoolse educatie en op afspraken
Waar gaan we naar toe? Stellingen voor discussie - VVE wordt van doelgroepbeleid steeds meer algemeen beleid met als doel de ontwikkeling van alle jonge kinderen te stimuleren, met waar nodig differentiatie
Stellingen vervolg Basisscholen, voorschoolse voorzieningen en opvang komen samen in integrale kindcentra per wijk
Stellingen vervolg De kinderopvang als marktpartij zal geleidelijk steeds meer in een subsidieregime worden geplaatst en zo makkelijk in te bedden zijn in het kindcentrum
Stellingen vervolg De professionalisering van leidsters/leerkrachten die met jonge kinderen werken gaat sterk door, VVE programma’s in de huidige vorm worden overbodig