Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot 10-05-2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verbinden van Onderwijs en Onderzoek Inleiding in de methode
Advertisements

Professionaliseren voor beter leren! Beter leren professionaliseren? José van Alst & Willibrord Huisman, 12 september 2011.
Digitale leermiddelen
Welkom The Future State of Lean
Succesvolle implementatie van een onderwijsinnovatie
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
Werken met ICT in het onderwijs Annemie Borremans, april 2005.
techniek, communicatie en didactiek
Opleiding Aviation Presentatie Themadag Engineering 18 november 2011
Toledo en de resultaten van het onderzoek door IBM Wim Machiels.
Handicap + studie nieuwe stijl Congres OCW Studeren met een functiebeperking Utrecht, 24 november 2011.
Stichting Techniekpromotie
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Hoger Onderwijs Groep Bouw en Ruimte
Gepersonaliseerd leren
E-portfolio NL Een Leven Lang Leren René Schreurs & Yvonne Kremers
E-merge, Kennis die samenwerkt
Michel Visser Founder EesySoft
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
Is ict alleen maar enabler? Darco Jansen. Gezamenlijke verkenningstocht Welke ict wordt ingezet in het onderwijs? Hoe wordt ict (didactisch) gebruikt.
Onderzoek in de onderwijspraktijk
ICLON, Universiteit Leiden1 Implementatie van ICT in het hoger onderwijs: ervaringen vanuit het E- merge consortium J. Nedermeijer 25 november 2004.
Veldhoven, BTG ESB&I, Onderwijscatalogus als basis voor onderwijslogistiek.
Testen upgrade Blackboard
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Naar een zelfstandige positie van de medezeggenschap op de Hogescholen Rienk Goodijk, 10 nov Hoogleraar TiasNimbas UvT Senior-consultant GITP.
ICT in het Onderwijs bij TBM
LUNCHSEMINAR Grassroots bij de TU Delft Sofia Dopper Projectleider Grassrootsproject TU Delft 10 mei 2007.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Op weg naar de goede vraag SIA RAAK-Publiek project
Beleidsstrategieën voor de invoering van duurzame ontwikkeling Niko Roorda.
Eigenaarschap en Borging Doorbraakproject Professionalisering
Dat zouden we vaker moeten doen…
De groene golf Mike Nikkels.
Opschaling weblectures: Eerste stappen Bas Bergervoet en Stijn van Laer Onderwijstechnologen bij LIMEL en DOO SURF SIG Media & Education
LA3 IMPLEMENTEREN VAN INNOVATIES VERNIEUWEN IN ONDERWIJS.
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
Presentatie Fontys Pabo Limburg 30 november jaar 4C-ID model
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Blackboard voor het voortgezet onderwijs
Beter Onderwijs Nederland
Insights & Essentials Willem van Putten
Bijeenkomst 6 Rotterdam, 00 januari 2007 Lesopbouw 7 i.p.v. 9 lessen! Les 1 & 2: Context Les 3 & 4: karakterschets team Les 5, 6 & 7: Organisatorisch.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
CIKO Historiek en visie CIKO oprichting aan de UA.
Het Virtuele Rollenspel Een kosteneffectieve manier om de Kwaliteit van het Onderwijs te verhogen? Presentatie voor:Conferentie “Durf te Leren”, WGV Zorg.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Ontwerplabs Academische Opleidingsschool Amsterdam.
Onderzoek en hogeschool waarom, wat en hoe bert mulder | informatie, technologie en samenleving.
Kennis van waarde november Hanze CoE Valorisatie en Ondernemerschap Valorisatie is - naast onderzoek en onderwijs - de derde kerntaak geworden van.
Hoe overleef ik ….. een werkplekfactor van 70%?
Daphne Keller 30 augustus 2017
Naar meer activerend onderwijs in het VO
Resultaten ICT monitor 2002
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Internationalisering en ICT Mogelijkheden en (nieuwe) initiatieven op de EUR Karen Jager.
ICTO-beleid van de Nederlandse universiteiten
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Samenwerking waterbeheerders
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Studiemiddag doorstroom MBO-HBO
Een eigen leerroute voor elke student
Lennart Nooij & Linda Lemmens
Hogeschool Rotterdam “teams aan zet” 9 mei 2019
Studeren met een functiebeperking (SMF) succesvol van V(S)O naar HBO Netwerkdag verbinding V(S)O – HBO 19 juni 2018 Hogeschool Windesheim.
Programma Digitale Leeromgeving
Transcript van de presentatie:

Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot

Gedoe komt er toch Het management van de opleiding/faculteit verantwoordelijk maken voor de implementatie Team samenstellen waarin management, ICTO en docenten vertegenwoordigd zijn Ruimte voor verschil in tempo van implementatie 2

Universiteit Twente Implementatie Blackboard –Projectleiding onderwijskundig en techniek –Gebruikers vertegenwoordigd in de stuurgroep Professionalisering: –Werken aan je eigen site in de cursus –‘Bemoeizorg’ binnen de faculteiten. Studentassistenten komen langs. Bulkwerk door Studentassistenten. 3

Lessen UT Draagvlak op de werkvloer door ondersteuning –Verschillende manieren van professionalisering aanbieden –Aansluiten bij de werkwijze van docenten (weinig verandering van werkwijze tegelijk met verandering applicatie) –Ondersteuning voor het bulkwerk –Zichtbaarheid en deskundigheid van de ondersteuning Echte gebruikers in de stuurgroep –Opleidingsdirecteur/hoogleraar voldoende gewicht én voldoende voeling met het onderwijs –Houd techniek ‘bij de les’. Oplossingen zoeken bij technische problemen 4

Windesheim Implementatie Educator –Onderwijscatalogus –Cijferregistratie –PAP –Portfolio Onderwijsvernieuwing (Windesheim Onderwijsstandaarden) –Minoren (30 EC’s) –Vraaggestuurd onderwijs (keuzevrijheid van studenten) –SLB (2 EC’s per jaar) Applicatie moet nieuwe processen afdwingen 5

Lessen Windesheim Maatwerk ontwikkeling van een applicatie is lastig –Deadlines bewaken –Testen –Tegengestelde belangen Processen veranderen voordat de applicatie wordt ingevoerd –Draagvlak voor de nieuwe processen creëren –One-size fits all, blijkt lastig Management van opleiding verantwoordelijk voor de implementatie 6