Hogeschool Windesheim en Universiteit Twente Lessons learned Ulrike Koot
Gedoe komt er toch Het management van de opleiding/faculteit verantwoordelijk maken voor de implementatie Team samenstellen waarin management, ICTO en docenten vertegenwoordigd zijn Ruimte voor verschil in tempo van implementatie 2
Universiteit Twente Implementatie Blackboard –Projectleiding onderwijskundig en techniek –Gebruikers vertegenwoordigd in de stuurgroep Professionalisering: –Werken aan je eigen site in de cursus –‘Bemoeizorg’ binnen de faculteiten. Studentassistenten komen langs. Bulkwerk door Studentassistenten. 3
Lessen UT Draagvlak op de werkvloer door ondersteuning –Verschillende manieren van professionalisering aanbieden –Aansluiten bij de werkwijze van docenten (weinig verandering van werkwijze tegelijk met verandering applicatie) –Ondersteuning voor het bulkwerk –Zichtbaarheid en deskundigheid van de ondersteuning Echte gebruikers in de stuurgroep –Opleidingsdirecteur/hoogleraar voldoende gewicht én voldoende voeling met het onderwijs –Houd techniek ‘bij de les’. Oplossingen zoeken bij technische problemen 4
Windesheim Implementatie Educator –Onderwijscatalogus –Cijferregistratie –PAP –Portfolio Onderwijsvernieuwing (Windesheim Onderwijsstandaarden) –Minoren (30 EC’s) –Vraaggestuurd onderwijs (keuzevrijheid van studenten) –SLB (2 EC’s per jaar) Applicatie moet nieuwe processen afdwingen 5
Lessen Windesheim Maatwerk ontwikkeling van een applicatie is lastig –Deadlines bewaken –Testen –Tegengestelde belangen Processen veranderen voordat de applicatie wordt ingevoerd –Draagvlak voor de nieuwe processen creëren –One-size fits all, blijkt lastig Management van opleiding verantwoordelijk voor de implementatie 6