Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

Inleiding in het recht II: Rechtspraak en grondrechten
een didactiek voor opleiden op school
Toekomst van de openbare zorgvoorzieningen Algemene Vergadering Afdeling OCMW’s Dendermonde, 17 juni 2010 Elke Vastiau, stafmedewerker ouderenzorg.
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Personen- en familierecht II: Ouderschap, gezag en minderjarigheid
Expertisenetwerk Professionele Ontwikkeling Lerarenopleiders Een stimulans voor het leven lang leren van lerarenopleiders? Fer BoeiWindesheim Jurriën Dengerink.
Personen- en familierecht II: Inbreuken op het ouderlijk gezag
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Werken met Didiclass Een oefeninstrument voor opleiders en coaches.
MA Het netwerk(en) voorbij Kenmerken van kwalitatieve leergemeenschappen.
Personen- en familierecht I: Algemene bepalingen en samenlevingsvormen
Opleiden in de school (PDS): een uitdaging?
Goed advies kost geld Financiële ondersteuning Wmo-adviesraden Monster 27 januari 2009.
Vakmanschap is Meesterschap
VTL Workshop – Robert Gartner
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Onderzoek naar de kwaliteit van de opleidingsschool
De kracht van een driehoeksverbinding. Naar echt samen opleiden
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
Belangenbehartiging door de VELON
Lerarenopleiders beroepsstandaard beroepsregistratie Ko Melief
Velon conferentie “Kennis maken”
Ontwikkelingsgericht Competentie Onderzoek
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Kennis-maken door self-study onderzoek
HAN Faculteit Educatie.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
van schoolopleiders en instituutsopleiders
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Opleiden in de school lits-jumeaux of twijfelaar? ? Jan Smits: contactpersoon ILS-HAN Astrid Breukers: staflid “opleiden in de school” Edison-college,
José Beijer, Velon-conferentie 31 maart 2008, Veldhoven José Beijer Kenniskring Lesgeven in de Multiculturele School 31 maart 2008 Ghita, Mohamed, Nadya.
Leren van lerarenopleiders
Dienst economie VVSG: overlegtafels Vrijdag 2 maart, Leuven.
Workshop Speel je slim! Docentevent 10 april 2014 Marga Pruijt Fontys Hogeschool HRM en Psychologie.
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Ton van den Boom, opleidingscoördinator. Opleiden in School Doel ministerie O&W –visie ontwikkelen op Opleiden in School –visie ontwikkelen op werkplekleren.
REGIELIJN Politieonderwijs 2.0
Rotterdam boeit, bindt, bouwt en borgt maatregel 1
Project Focus-Fontys 'Het mes snijdt aan twee kanten'
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Federaal memorandum 2010 van de OCMW’s Algemene vergadering afdeling OCMW’s Dendermonde 17 juni 2010 Piet Van Schuylenbergh directeur afdeling OCMW’s.
Loth van Veen Annemieke Offerman Joris Borgdorff
Welkom op de 2de VELOV-conferentie Hasselt, 26 februari 2015
LEERBEHOEFTEN VAN LERARENOPLEIDERS Jurriën Dengerink - Vrije Universiteit Amanda Berry – Universiteit Leiden Quinta Kools – Fontys Hogeschool Mieke Lunenberg.
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
NLT in de opleiding een palet aan mogelijkheden Werkgroep Opleiding & Professionalisering NLT-docenten Jaco Scheer (LCP-NLT/ APS) Elise Quant (TU Eindhoven)
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
Profielwerkstuk Gedrag en Maatschappij Vwo-scholieren die een profielwerkstuk willen maken op het gebied van gedrag of maatschappij, kunnen gecoacht worden.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Rollen binnen het werkplekleren
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Bijeenkomst 26 september 2017
Van startbekwaam naar …..
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Theorie.
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Als de samenleving je laboratorium is
Transcript van de presentatie:

Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren Wat (en hoe) willen lerarenopleiders leren? Jurriën Dengerink Quinta Kools

Kwantitatieve studie: Nederland Kwalitatieve studie: internationaal Inleiding op thema Kwantitatieve studie: Nederland Kwalitatieve studie: internationaal conclusies Voettekst

De Boer, Melief en Tigchelaar (2009) Professionalisering? De Boer, Melief en Tigchelaar (2009) professionele ontwikkeling van het handelen van de individuele beroepsbeoefenaar; professionalisering als vorming of verbetering van een (nieuwe) professie, het beroep zelf dat in ontwikkeling is en gaandeweg een aantal vaste kenmerken krijgt. Voettekst

Hoe professionaliseren lerarenopleiders? Nederlandse situatie? Hoe professionaliseren lerarenopleiders? Verleden Wensen voor toekomst Waarin professionaliseren zij zich Voettekst

Vragenlijst bij VELON-leden Achtergrondkenmerken (m/v, aantal jaar ervaring, school- of instituutsopleider, opleidingsniveau) Tijd besteed aan professionalisering Doelen van professionalisering Activiteiteiten: afgelopen twee jaar, wensen voor toekomst Onderwerpen van professionalisering Interesse in opleiding voor opleiders? Voettekst

Vragenlijst naar 1577 VELON-leden 268 bruikbaar ingevuld Resultaten (1) Vragenlijst naar 1577 VELON-leden 268 bruikbaar ingevuld 112 schoolopleiders 156 instituutsopleiders 31% heeft minder dan 7 jaar ervaring Vraag: hebben zij specifieke wensen? Vragenlijst ook bij Fontys lerarenopleiding Tilburg  113 ingevuld Voettekst

Doelen van professionalisering VELON (n=268) FLOT (n=113) De kwaliteit van mijn onderwijs aan studenten verbeteren 73% 85% De kwaliteit van mijn begeleiding verbeteren Betere theoretische en methodische onderbouwing van mijn werk 67% 71% Voettekst

Activiteiten top 4 toekomst 4-4-2017 Activiteiten top 4 toekomst VELON (n=268) FLOT (n=113) Lezen van wetenschappelijke of vakliteratuur 85% 80% Congres 81% 74% Overleg met collega’s 90% 63% Nieuwe dingen uitproberen (experimenteren) 66% 73% Onderzoek 40% 35% Bij FLOT is ook gevraagd naar waardering van activiteiten op en vierpuntsschaal Het schirjven van een publciatie (n=24) werd het hoogst gewaardeerd. Daarna (n=98) volgt het lezen van literatuur en daarna krijgen van supervisie (n=19) en het uitproberen van nieuwe dingen in eigen onderwijs (n=74). Voettekst

Resultaten (2) activiteiten Voettekst

Onderwerpen van professionalisering VELON (n=268) FLOT (n=113) Ik beschik over meer theoretische kennis over het geven van onderwijs aan studenten 55% 65% Ik ben vaardiger geworden in het geven van onderwijs aan studenten 40% 60% Ik ben vaardiger geworden in het begeleiden van studenten 56% Ik heb mijn visie op opleiden aangescherpt 72% 58% Voettekst

Verschillen tussen opleiders? 4-4-2017 Verschillen tussen opleiders? schoolopleider instituutsopleider < 7 jaar ervaring Verbeteren coaching en begeleiding Identiteit als opleider Leren door supervisie, coaching of cursus voor opleiders Verbeteren lesgeven en begeleiding, vakdidactiek > 7 jaar ervaring Samenwerking school/instituut Deelname projecten Uitwisseling met anderen Verbeteren lesgeven Samenwerking instituut/school Voettekst

Ervaren (>3 jaar) minder ervaren (<3 jaar) Verschillen bij FLOT Ervaren (>3 jaar) minder ervaren (<3 jaar) Ervaren geleerd over visie op opleiden, wil meer leren over coaching/begeleiding collega’s Minder ervaren geleerd over beroep lerarenopleider, wil leren over vakdidactiek Geen verschil in interesse in opleiding voor opleiders Voettekst

Verschillen tussen opleiders? schoolopleider instituutsopleider Minder dan 7 jaar ervaring Verbeteren begeleidingsvaardigheden Identiteit als opleider Leren door supervisie en coaching of cursus Verbeteren lesgeven en begeleidingsvaardigheden Meer dan 7 jaar ervaring Ontwikkelen samenwerking instituut/school Leren van uitwisseling met anderen Verbeteren lesgeven Samenwerking met scholen Uitwisseling met anderen Voettekst

Interviews met 25 ervaren opleiders uit 9 landen (Nederland, Israël, Japan, en daarnaast Engeland, België, Spanje, Tsjechië, Slovenië, Australië, Turkije) 5-20 jaar ervaring Interviews: Manieren van professionalisering Wensen voor de toekomst Belemmerende en bevorderende factoren Voettekst

Formeel: kortdurende cursus, workshop, training, seminar Hoe? Formeel: kortdurende cursus, workshop, training, seminar 60% beoordeelt dit als waardevol Informeel: uitwisseling met collega’s samenwerking 79% beoordeelt dit als waardevol Voettekst

20 van de 25 doen zelf onderzoek Ze waarderen dit omdat Leidt tot diepgaander begrip  beter lesgeven Carrière-mogelijkheden Persoonlijk: leuk om te doen! ‘Thanks to the research I understand better the needs of teachers, their obstacles, why they believe or do not believe in innovations. I teach better’ Voettekst

Bevorderende factoren: Belemmerend: eigen motivatie om te professionaliseren Belemmerend: gebrek aan tijd, hoge werkdruk, balans werk/privé Rol omgeving: Soms stimulerend, vaak ‘mixed message’ gebrek aan geld Voettekst

Onderzoek doen, artikel of boek schrijven Toekomst top 3 Onderzoek doen, artikel of boek schrijven Internationale oriëntatie: conferenties en internationale projecten Deelnemen aan workshops en trainingen Voettekst

Overeenkomsten tussen beide studies: inzichten Overeenkomsten tussen beide studies: Professionalisering door en in onderzoek Collegiale uitwisseling, ook internationaal Belangstelling voor formele scholing zoals cursus, opleiding Voettekst

Voettekst