Jeugd en Diaconaat Federatie van Diaconieën 23 maart 2013
Opbouw praktijk situaties beschrijving jeugdcultuur diaconaal perspectief visie op jeugddiaconaat aanwijzingen eigenpraktijkeigenpraktijk
1. Vier verhalen
Vier verschillende situaties 1.Spontaan naar Afrika 2.Met de groep van de Alpha-cursus naar Roemenie 3.Jongerenwerker met vrije rol 4.Adopteren van projecten in de omgeving
1. Veranderende Samenleving
de huidige cultuur 6 Toen Nu ???
de samenleving is veranderd kerk gezin / familie vrienden buurtschool vere- niging identiteit was meer een geheel modern J J kerk gezin familie buurt vrienden muziek / media school identiteit is afhankelijk van waar je bent post-modern
2. Relatie tussen geloof, kerk, samenleving en jeugd
Relatie tussen kerk en jongeren staat onder druk J kerk gezin familie buurt vrienden muziek / media school Formele relatie Zichtbare relatie Inhoudelijke relatie Personele relatie
Diepere kloof? Is binnen het GELOOF de geloofsinhoud en geloofsbeleving niet te ver uit elkaar gehaald? Is GELOOF niet teveel alleen binnen de kerk geplaatst en niet in het leven-van- alledag?
waarnemingen Jongeren zijn (toch!) op zoek naar groepen en verbanden met waarden en normen Jongeren hebben behoefte aan eigen identiteit in een multiculturele samenleving. Jongeren hebben behoefte aan nabijheid en echtheid in globalisering en medialisering.
hoe dan wel? Investeren in twee pijlers: –Verdiepen : in de gemeente en in de gezinnen het geloof: leven, leren en vieren –Verbinden : in de verbanden in de samenleving het leven: geloven, leren en vieren Met, voor en door jongeren: –reeds bestaande relaties –netwerk en groepsverband
Van relatiecrisis naar wisselwerking J kerk gezin familie buurt vrienden muziek / media school VERDIEPENVERBINDEN
3. Diaconaal perspectief
verdiepen diaconale vorming van jongeren in het geheel van de gemeente (catechese, kerkdiensten, intergeneratief) gedragsverandering vraagt om een diepere bewustwording van de gehele sociale omgeving van jongeren niet in een laboratorium in een zaaltje van de kerk, maar: –Gericht op persoonlijke ervaring in de direct omgeving –Doorleefde ervaringen, gericht op emoties en betrokkenheid –“schokkend”
verbinden aanwezig zijn op bestaande plaatsen en projecten (school, straat, buurtwerk, cultuur, sport, vrienden, social media,…) creëren van nieuwe plaatsen om er te zijn voor anderen (activiteiten, relaties, gesprekken,…)
4.Visie op jeugddiaconaat
Jeugddiaconaat De gebrokenheid van de wereld is de plaats waar de ontmoeting met God plaats vindt in verwarring en ontwrichting (ruwe openbaring) transformatie van georganiseerde diaconale projecten en programma’s door klein groepje mensen, naar een diaconale ‘zijnshouding’ van heel de gemeente (gebruik maken van bestaande structuren) vanuit deze diaconale houding ‘kijken’ naar de direct omgeving en context van ‘leren’ naar ‘leven’ van denken in vraag en aanbod naar leggen van verbindingen oog krijgen voor de eigen passie en de nood in de omgeving “de grootste passie verbinden aan de grootste pijn” (Shaine Clayborne)
5.Concrete aanwijzingen
Aanwijzingen Ga op reis met elkaar, van de jongste tot de oudste, een zoektocht vanuit de innerlijke ontferming van Jezus Christus. Ga op zoek naar de eigen pijn in de gemeente: waar wordt de kloof het diepst ervaren, deel het met elkaar, durf ook los te laten Ga op zoek naar de passie in de gemeente, waar liggen de krachten, de talenten, de mogelijkheden Ga op zoek naar de netwerken en verbanden in de directe omgeving en zoek naar verbindingen Ga op zoek naar de nood in de omgeving en verbind deze aan ontdekte passie in de gemeente Met de diakenen als diaconale reisleiders met passie, visie en enthousiasme
Concreet Verzamel een overzicht van actuele projecten in de buurt (bijv. inloophuizen daklozen) Kijk naar landelijke projecten, die ook plaatselijk gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld: –M25 –Micha Young –Maatschappelijke stage –Stichting present Schaf de Totaalbox Jeugddiaconaat aan (