Ik leer teveel maar denk te weinig Onderwijscentrum VU 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Commercial off the shelf games in de klas
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Psycho-educaties voor kinderen met ASS Handleiding voor jezelf Ik ben speciaal Navigeren in de sociale wereld.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Handelingsgericht werken en de IB
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
Wideband Delphi methode
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
Succesvolle implementatie van een onderwijsinnovatie
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Concept Cartoons Voor ondersteunend materiaal zie:
Wat is goed onderwijsonderzoek?
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Modern opleiden in de laboratorium-geneeskunde:
Collega’s betrekken bij taal- en rekenbeleid
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
3 havo/vwo: een brug naar de tweede fase
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
De toekomst van de Cyberschool Gaan we de goede kant op? Praktijkonderzoek van Kim Tran, Dianne Maasdijk & David van Diepen.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Betrokkenheid als kwaliteit van leerprocessen en leerresultaten
Professionele ontwikkeling
Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie Evert van de Vrie Kennisuitwisseling in LOK Landelijk onderwijsweb Kennistechnologie.
Pieternel de Bie (IJburg College) Sarah Blom (ILO,UvA)
StatIG in de Vrolijke School
Welkom !.
KNAG Onderwijsdag 2010 Ervaar de kracht van digitaal onderwijs Workshop 48, 13: :45 uur.
Geografisch denken, een mysterie?
KNAG Onderwijsdag.
Werken aan leerlijnen onderzoekscompetenties in de lerarenopleidingen
Bedoelde en onbedoelde gevolgen van detentie
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
Onderzoekend leren bij Nederlands
Welkom op deze informatieavond
Informatieavond Ouders leerlingen groep 8
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Informatieavond groep
Workshop evalueren Dcp
De nieuwe digitale leeromgeving van Biologie voor Jou
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Praktijkervaring en reflectie
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Toekomstgericht onderwijs
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Paspoort griekse goden
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Tool II-2: Het plannen van OL, leerlingen stellen hun eigen vragen
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Competentie gericht onderwijs
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Activernde didactiek & passende werkvormen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
CKV vmbo moderniseert VU Amsterdam, Jan Mulder
Leskwaliteit: wat is het en hoe meet en verbeter je het
Transcript van de presentatie:

Ik leer teveel maar denk te weinig Onderwijscentrum VU 2009

Wat denken ze wel? Leren denken, vakkennis en onderzoekend leren Prof. dr. Joop van der Schee, Vrije Universiteit Amsterdam

Prof. dr. John Hattie 800 meta-analyses van 50.000 onderzoeken Bron: O. Teunis (2009) Onderwijsinnovatie, 24-27

Prof. dr. John Hattie 800 meta-analyses van 50.000 onderzoeken Docenten maken het verschil Bron: O. Teunis (2009) Onderwijsinnovatie, 24-27

Wat werkt in het onderwijs? Uitdaging bieden Doelen stellen Feedback geven Succescriteria tonen

OPZET LEZING 1. Voorbeelden van leren denken met .... 2. Onderzoek? 3. Hoe nu verder?

1. Voorbeelden van leren denken met aardrijkskunde Onderwijscentrum VU 2009

Leren door doen?

Onderwijscentrum VU 2009

Een toetsvraag Rotterdam Noord- Holland Arnhem Barcelona Onderwijscentrum VU 2009

Een toetsvraag Overstromingen Hittegolf Daklozen en vluchtelingen Orkaan Onderwijscentrum VU 2009

Maak zelf een opdracht 1. Berlijn 2. Essen 3. ................... 4. ................... Onderwijscentrum VU 2009

METHODIEK UITDAGENDE OPDRACHTEN CONCRETE SITUATIES SAMEN LEREN VAKKENNIS BELANGRIJK REFLECTIE TRANSFER Onderwijscentrum VU 2009 13

Multimedia test www.geoolympiad.org Here are three photographs. They were all taken in the same country. Look carefully. In which country were they taken? We will show you the photographs twice. A. Kuwait B . Gambia C . Yemen D . Turkey

Wie vergelijkt en verbanden zoekt construeert kennis die in nieuwe situaties toegepast kan worden (Beishuizen, 2004) ‘Kennis’ Theorie Deductie Inductie Ervaring Ervaring Praktijk

2. ONDERZOEK 1. Wat vinden docenten van de opdrachten uit dit boek? 2. Wat leren leerlingen van de opdrachten uit dit boek?

ONDERZOEKSVRAAG 1 Wat vinden docenten van de opdrachten uit dit boek?

90 CURSISTEN Bruikbaarheid (rapportcijfer): Ervaring met het materiaal 7.9 Geen ervaring met het materiaal 7.1 Positief: Het daagt leerlingen uit tot denken 40 Het motiveert leerlingen 32 Negatief: Tijd 23 Chaos 11 Bron: IRGEE 2003 vol. 12(4) pp. 330-343

32 CURSISTEN 50% van de cursisten gebruikt na de cursus eenvoudige opdrachten uit het boek in de eigen klas 50% van de cursisten maakt na de cursus eigen toepassingen van de eenvoudige opdrachten uit het boek t.b.v. de eigen klas Bron: EJTE 2005

EEN DOCENT “Het laatste uur van de dag. Ongelooflijk. Normaal een moeilijk uur, maar nu werkten ze hard. Volop discussie over hoe migratie verloopt tussen Mexico en de V.S.”

Antwoord onderzoeksvraag 1 Wat vinden leraren van de opdrachten uit dit boek? Bron: 25 cursussen (500 docenten) Inspirerend Niet gemakkelijk De moeite waard

Onderzoeksvraag 2 Wat leren leerlingen van de opdrachten uit dit boek?

ONDERZOEKSOPZET EXPERIMENTELE GROEP: Voortoets Leren denken lessenNatoets CONTROLE GROEP: Voortoets Schoolboek  Natoets 2 atheneum 25 lln. per klas 3 scholen met 2 parallelklassen

School 1

School 2

School 3

VOORLOPIGE ONDERZOEKS BEVINDINGEN Classificeren gaat beter dan relateren Leerlingen en docenten vinden het niet makkelijk maar wel boeiend

3. HOE NU VERDER? Uitbreiden onderzoek: a) verschillende metingen b) verschillende klassen c) verschillende vakken Meer bijscholing: a) reflectie op vakkennis b) reflectie op leerprocessen

De kwaliteit van het onderwijsleerproces?

Hoe groot zijn I, O en N? Prof. K. Boersma (UU)

De kwaliteit van het onderwijsleerproces?

Het belang van N

Het belang van motivatie, vakkennis en vaardigheden willen weten kunnen Onderwijscentrum VU 2010

Het belang van motivatie, vakkennis en vaardigheden willen weten leerling kunnen Onderwijscentrum VU 2010

Het belang van motivatie, vakkennis en vaardigheden willen weten docent kunnen Onderwijscentrum VU 2010

ZEVEN BOEKEN LEREN DENKEN MET AARDRIJKSKUNDE MEER LEREN DENKEN MET AARDRIJKSKUNDE LEREN DENKEN MET ECONOMIE LEREN DENKEN MET BEDRIJFSECONOMIE ACTIEF EN HISTORISCH DENKEN GESCHIEDENIS DOORDACHT ACTIEF DENKEN MET MAATSCHAPPIJLEER

GAMMAVAKKEN EN LEREN DENKEN

Adey & Shayer (London,1991) Thinking Skills Thinking can be taught!

ELLIS EN HET VERBREINEN prof.dr. Jelle Jolles Geheugen Ervaringen

Denken moet je doen! Onderzoekers van Stanford en Columbia stellen dat slimme mensen niet geboren worden, maar gemaakt. Door hun hersenen te trainen.

Burgerschapsvorming Beeldvorming en stereotypering tegengaan Kritisch constructief meedenken Onderwijscentrum VU 2009

LESSTOF MET LEERLIJN DOCENT MET VAKKENNIS DIE KAN REFLECTEREN LEERLING MET EEN OPEN MIND

Onderwijs Anders leren kijken naar een wereld die steeds anders is

………… en geografie is overal ! Dank voor uw aandacht!