Statistiek I Jules Ellis.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Interactum Lectoraat Kantelende kennis
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Statistiek II Deel 1.
Autisme en Mindmap Thuis en op School
Van uitleggen leer je het meest
Lagoonia Je vliegtuig is neergestort op een eiland in de Stille Zuidzee en je bent een van de overlevenden. Zult u in staat om andere overlevenden te vinden,
Baarde en de goede Hoofdstuk 4: Onderzoeksontwerp
Computergebruik & downloaden presentatie over de enquête
VOORSTELLING WILLEM VAN RAVENSTEIN 56 jaar 25 jaar onderwijs… HML lerarenopleiding sinds 2011 terug…
Proefcollege Statistiek 1 Jules Ellis. Inhoud STUDIEMATERIALEN STUDIEMATERIALEN STREKKING VAN HET VAK STREKKING VAN HET VAK MEDEDELINGEN MEDEDELINGEN.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Geautomatiseerd meten
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Kunstgeschiedenis werkgroep, week 7, blok 3.
Pia Terstroet (Terpm) les 1 Mail: Wiki: Media en creativiteit MEDMC101D Creative.
Hoofdstuk 1 Basisvaardigheden.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Rabobank Vlietstreek-Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Stichting SeniorWeb Zoetermeer Basiscursus Windows Vista Uw docenten zijn:  Peter Blansjaar 
Rabobank Vlietstreek-Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Stichting SeniorWeb Zoetermeer Basiscursus Windows XP Uw docenten zijn:  Peter Blansjaar  Hans.
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Cursus Internet.
De afdeling VOERTUIGENTECHNIEK
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Enquête.
Interpreteren van data
Begeleiden, hoe doe je dat?
Hoofdstuk 4: Statistiek
De oplossing optellen oefenen doorwerken verbeteren de oefening het huiswerk verkeerd.
Doel onderzoek : ALGEMEEN : De kwaliteit van leven in de verschillende zorggroepen. Is er een verband tussen : veranderingen in fysieke, psychische en.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Pizza’s!!!. 16 x 9 of 9 x 16??? Ik heb 16 dozen pizza’s, Elke pizza bestaat uit 9 punten, hoeveel pizzapunten heb ik in totaal? Hoe reken ik dat uit???
Baarde en de goede Hoofdstuk 11: Data-analyse
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Om soms eens dieper over na te denken
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Onze doelen en visie in beeld
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Scripting 4 designers aftrap theo arthur bennis
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Rabobank Zoetermeer Sponsor v/h SeniorWeb 2 Windows start Uw docenten zijn: Peter Blansjaar Theo van der Poel.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Experiment.
Briant College Cursus formuleren h1 Correct formuleren.
Helpen met huiswerk.. Programma: Voorstellen. Inleiding. Korte overhoring. Neem mee: Powerpoint is op papier beschikbaar bij de uitgang van de Aula. Vragen:
Onderzoeksvaardigheden 3
Week 2 : Ontwikkelingspsychologie, Liesbeth van Beemen:
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Module Waarnemen, observeren en rapporteren Les 2
Flip de Proef Hoofdstuk 4 maar dan anders…. Wat is dat? Hoofdstuk 4 gaat over handig tellen. Dat gaan we proberen 's op een andere manier te doen. Ik.
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Verschillende rollen en stijlen
Leesplezier in de schoolbibliotheek
Mobile Fun Hoi, ik ben Mobie en ik ga samen met Ronnie jullie deze PowerPoint presentatie presenteren. Op de volgende dia staat wat deze opdracht inhoud.
Bijeenkomst 5. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Alles gelukt met het persoonlijk profiel?  Liepen jullie nog tegen dingen aan?
Week 5 te doen: Bespreken Hst 4. Bespreken artikel ‘Norm Referenced Achievement Tests Vragen stellen (maken) over ‘Anders Evalueren’ Huiswerk.
Les 1. Wat voor les krijgen we nu? Tijdens de lessen over hoofdstuk 9, 10 en 11 krijg je op een andere manier les. Het doel is om je zelfstandigheid te.
KRITISCH DENKEN 10 Co-premissen I © Kritisch Denken.
Gegevens verzamelen Statistiek gaat over het verzamelen en verwerken van data (gegevens ) Data zijn vaak gespreid: -mensen hebben verschillende lengtes.
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
LOB zeven stappen naar succes
Resultaten ICT monitor 2002
Samenwerken, dat kunnen ze wel
Fabels en feiten 1ste bachelor psychologie
Les 2: gegevens samenvatten
Digitale toetsen Quayn.
Transcript van de presentatie:

Statistiek I Jules Ellis

Statistiek en psychologie Cursusinformatie Zie Blackboard > Course Documents Studiematerialen Onderwijsvormen Tentamen Tentamenopdrachten (compensatieregel) Huiswerk Statistiek en psychologie Plaats van de statistiek in de psychologie Voorbeeld Waarom statistiek Het leren van statistiek Datamatrix en variabelen Mediaan en kwartielen

STUDIEMATERIALEN Boek Rekenmachine Statistiek voor de psychologie, deel 1 Statistiek voor de psychologie, deel 2 Rekenmachine Met Lineaire Regressie functies* Grafische rekenmachines zijn niet toegestaan *) Symbolen waar je op moet letten: r sx en sy Sxy

ONDERWIJSVORMEN Hoorcollege: Huiswerk: Werkgroep: Voor iedereen Inleidend Niet nodig als je goed bent Meestal ongeveer 1 uur zonder pauze Huiswerk: Oefen-opgaven ONMISBAAR Werkgroep: Voor mensen die er moeite mee hebben Kleine groepen (20-25 personen) Uitgebreid bespreken van huiswerk (nodig omdat veel mensen te snel tevreden zijn) Inschrijven vandaag nog mogelijk Je kan in een andere groep worden geplaatst; kijk ad valvas

TENTAMEN Bestaat uit 4 delen Herkansing Deel A, B, C, en/of D Pro-tentamen Deel A Deeltentamen Deel B en herkansing deel A Pro-tentamen Deel C Deeltentamen Deel D en herkansing deel C Herkansing Deel A, B, C, en/of D Je moet voor elk deel een voldoende halen. De deeltentamens nemen toe in hoeveelheid stof en moeilijkheid.

TENTAMEN-OPDRACHTEN Kun je thuis maken Maakt van een 5 een 6 Een week voor het pro- of deel- tentamen inleveren Voorwaarde: Elke week je huiswerk maken en laten controleren Niet verplicht

Resultaten Statistiek I 1998 -1999 Van degenen die hun huiswerk maakten, naar bijna alle werkgroepen gingen en de tentamenopdrachten inleverden, zijn de slaagpercentages respectievelijk deeltoets A: 93,9% deeltoets B: 96,5% deeltoets C: 94,7% deeltoets D: 94,5%. alles in 1 keer: 87,3% na herkansing: 100,0%

HUISWERK Slaagkans  percentage gemaakt huiswerk Er staat meer dan 4,5 uur per week voor Dit zou moeten gelden voor de gemiddelde student Meestal is het veel minder Maar misschien moet jij er meer tijd aan besteden De huiswerkcontrole wordt vaak streng gevonden je moet alles afhebben “snap ik niet” -> afkeur “boek uitverkocht” -> afkeur Waarom zo streng? Dit is wat nodig is om succes te garanderen De smoezen zijn soms wel heel gemakkelijk (“snap ik niet”) Ik zie het huiswerk als onderdeel van het tentamen Het is jouw verantwoordelijkheid om het af te hebben

HET LEREN VAN STATISTIEK

Valkuilen bij het tentamen Te weinig oefening Te weinig parate kennis Statistiek  wiskunde Ineffectieve verdeling van tijd Slordig / onvolledig formuleren

Doe iets aan je motivatie Bang om te beginnen? Andere dingen aan je hoofd? Schop onder je kont nodig? Werk samen Maak voldoende tijd vrij om rustig te werken Begin met het ophalen van wat je al begrijpt Beloon jezelf met strelende gedachten Oefenig baart kunst (vgl. zwemmen)

Angst Slaagkans  percentage gemaakt huiswerk Wie alles doet, heeft 99% kans te slagen

Zelfdiscipline De moeilijkheid van latere delen ligt vooral hierin

PLAATS VAN STATISTIEK IN PSYCHOLOGIE populaire lectuur - mythen textboeken - onderwijs artikelen - onderzoek theorieen (verklaringen) methodenleer feitelijke conclusies statistiek data (gegevens) empirie (werkelijkheid)

VOORBEELD Empirie: Data: Mensen die op de grens van depressiviteit verkeren en een cursus volgen om verslechtering te voorkomen Data: Van elke persoon wordt twee keer de mate van depressiviteit gemeten: 1. voor de cursus 2. na de cursus

Feitelijke conclusie: Deze personen zijn na de cursus gemiddeld minder depressief dan bij aanvang van de cursus. Theoretische verklaring: Ze zijn minder depressief geworden door de cursus Dit is “theoretisch”, omdat je impliciet zegt: Als ze de cursus niet hadden gedaan, dan zouden ze niet minder depressief zijn geworden. Dat is echter niet waargenomen. Alternatieve verklaring: ze waren sowieso wel verbeterd

WAAROM STATISTIEK? Doel: Inhoud: Het trekken van de juiste, feitelijke conclusies uit beschikbare gegevens. Inhoud: Systematisch en doordacht te werk te gaan bij 1. observatie van individuen 2. samenvatten van een steekproef 3. generalisatie naar populatie

Die denkstappen maak je ongemerkt ook als je geen statistiek gebruikt Die denkstappen maak je ongemerkt ook als je geen statistiek gebruikt. Alleen maak je dan meer fouten. In de hoofdstukken over “De intuïtieve psycholoog” wordt daar op in gegaan. Een belangrijk leerdoel (20%) van deze cursus is dat je begrijpt waarom statistiek nodig is, en wat er mis kan gaan zonder statistiek.

DE DATA-MATRIX In vrijwel alle onderzoek gebruikt men meerdere personen (een steekproef), en per persoon meerdere observaties of metingen. Door de gegevens in een tabel te zetten krijg je dan een data-matrix:

Persoon Geslacht Kerk Leeftijd IQ 1 M Kath 31 117 2 V Prot 24 83 3 51 115 4 Ath 78 100 5 Islam 22

VARIABELEN Een variabele is een kolom (loopt verticaal) in de data-matrix. Dit is een kolom gegevens die betrekking heeft op dezelfde eigenschap van de personen. Voorbeelden: geslacht leeftijd IQ

KWALITATIEVE EN KWANTITATIEVE VARIABELEN Kwalitatieve variabele: De uitkomsten zijn categorieën Kwantitatieve variabele: De uitkomsten zijn hoeveelheden

Persoon Geslacht Kerk Leeftijd IQ 1 31 117 2 24 83 3 51 115 4 78 100 5 22