De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KWALITEITSZORG november 2012
Advertisements

‘SMS’ Studeren met Succes deel 1
KLANTTEVREDENHEIDSONDERZOEK
28 juni 2009 Paëllanamiddag 1 Paëllanamiddag 28 juni 2009 Voorbereiding vrijdagavond (Loopt automatisch - 7 seconden)
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
KERK EN STAGE MAATSCHAPPELIJKE STAGES VOOR JONGEREN RAAD VAN KERKEN NOORD-HOLLAND OSMA.
Maatschappelijke Stage. Maatschappelijke Stage 23 september 2010 Zet projectbureau MaS Dymf van Dooren.
1 COVER: Selecteer het grijze vlak hiernaast met rechtsklik & kies ‘change picture’ voor een ander beeld of verwijder deze slide & kies in de menubalk.
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Burgerschap in de openbare ruimte: resultaten TNS/NIPO onderzoek november 2011.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Wat zou jongeren aan kunnen spreken? Hoe spreek ik jongeren aan? Etc.? Wat heb ik jongeren te bieden? Hoe kan ik vormgeven aan de MAS? Hoe de MAS inrichten.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Presenteren voor starters
Een optimale benutting van vierkante meters Breda, 6 juni 2007.
Kb.1 Ik leer op een goede manier optellen en aftrekken
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
Kwaliteit van Geestelijke Verzorging 2e Symposium Religie en Zorg, vrijdag 22 juni 2012 Bijdrage Drs. Joleen Kieneker Student religiewetenschap en bestuurder.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
1 introductie 3'46” …………… normaal hart hond 1'41” ……..
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Tevreden over de VDAB? 1.Vóór het meten 2.Het meten en rapporteren 3.Het verbeteren 4.De resultaten 5.Mensen en meten.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
13 maart 2014 Bodegraven 1. 1Korinthe Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam.
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
SAMENWERKING WO EN HBO BIJ AANSLUITINGSONDERZOEK V0-HO Rob Andeweg DAIR 7 en 8 november 2007.
Bevraging huisartsen /09/2005 Wat werd bevraagd? Enquête 1: verslaggeving (op naam)  Tevredenheid m.b.t de wijze van verslaggeving  De wijze.
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
Uitkomsten Onderzoek Goed Geregeld Uitgezet onder 47 adviseurs van vrijwilligerscentrales en -steunpunten en onder 58 lokale vrijwilligersorganisaties.
MAATSCHAPPELIJKE STAGES VOOR JONGEREN
Enquête.
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
Maatschappelijke stages Een onderzoek over maatschappelijke stages onder leerlingen, kunstencentra, amateurkunstverenigingen en stagemakelaars.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Succesvolle werving van vrijwilligers in de sportvereniging
Waar gaat het nou toch om?!
Groep Colruyt en ‘participatie’
Culturele Atlas 2004 Gelderland en Overijssel. Culturele Atlas, Enschede ( 76)Apeldoorn ( 92) Zwolle (121)Nijmegen
Vrijwilligerscentrale Haarlem e.o.
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Tijdsplanning (intern voor Monica en Antoinet)
23 mei 2013 Bodegraven vanaf hoofdstuk 6: hoofdst.1: de wijsheid van de wereld hoofdst.2: de wijsheid van God hoofdst.3: Gods akker en Gods bouwwerk.
Maatschappelijke Stage in de Sport 23 september 2010.
Transcript van de presentatie:

De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam

Achtergrond onderzoek Uitgevoerd door Movisie in opdracht van en samenwerking met VCA 14 juni – 1 augustus 2011 Online- enquête 52 organisaties deden mee 35% respons - goed

Achtergrond organisaties in de zorg- en hulpverlening, kunst en cultuur of natuur en milieu; met maximaal 5, of meer dan 20 beroepskrachten; met meer dan 20 vrijwilligers; die vóór 2010 begonnen is met het aanbieden van maatschappelijke stages aan maximaal 10 leerlingen per jaar en dit vooral doet in de vorm van een actiedag, blok- of lintstage Gemiddelde leeftijd medewerkers jaar

Motieven Bijdrage leveren aan de samenleving (67%) Bekendheid vergroten (42%) School of scholier helpen (40%) Imago verbeteren bij jongeren (27%) Klus klaren (27%) Vrijwilligersbestand vergroten (23%) Meer jonge vrijwilligers werven (17%)

Draagvlak binnen organisatie Bij 94% is er draagvlak Directie scoort het hoogst (71%) Beroepskrachten 57% Vrijwilligers 54%

Voorbereiding binnen organisatie Korte uitleg door externe partij/stagemakelaar 65% Korte uitleg door directie 8% Externe training/cursus 5% Interne training/cursus 3% Tijdens een conferentie/bijeenkomst 54% Anders 14% Geen uitleg 27%

Samenwerkingsafspraken Scholen 60% Stagemakelaar VCA 55% Andere betrokkenen van MaS 19% Maar 55% heeft geen regelmatig contact met de school (21% geen CP binnen school, 21 % verloopt contact via VCA)

Taken van de coördinator Bij 77% is dat een intern aangewezen betaalde kracht Communicatie 72% Organisatie en administratie 69% Begeleiding leerlingen (67%) – meerderheid leerlingen wordt door collega’s op de werkvloer begeleid (72%) Werving leerlingen 36% Op zoek naar geld 15% (85% van organisaties ontvangt geen extra financiering voor stages)

De leerlingen VWO en HAVO 56%, Vmbo 48%, praktijkonderwijs 24 % Leerlingen komen zelf of via via bij ons terecht 59% Via school 51% Via stagemakelaar VCA 47% Anders 25%

Introductie leerlingen 56% heeft geen introductieprogramma Niet nodig voor de taken van de leerling 34% Vraagt te veel tijd 31% Is er nog niet maar komt wel 7% Anders 28%

Waarom waardevol om bij organisatie stage te lopen? Leerlingen kunnen veel leren 73% Interessante doelgroep 67% Interessante werkzaamheden 59% Leerlingen worden gewaardeerd 59% Leuke sfeer 59% Leerlingen krijgen goede begeleiding 45% Leerlingen kunnen meedenken 37%

Wanneer is de MaS succesvol? Leerling tevreden 55% Organisatie tevreden over functioneren leerling 37% Als leerling veel geleerd heeft 37% Als leerling anderen enthusiasmeert 29% Als klus geklaard is 10% Als leerling vrijwilliger wordt 8%

Effecten MaS op organisatie Klussen zijn geklaard 44% Imago verbeterd 36% Meer begrip voor leerlingen 31% Nieuwe vrijwilligers erbij 31% Organisatie bekender 28% Iets van leerlingen geleerd 28% Nieuwe projecten uitgevoerd 23%

Contact met ex-stagiairs Alleen 22% houdt contact Geen tijd (23%) of geen behoefte (23%) belangrijkste redenen Contact vooral persoonlijk (tel, ) (55%) Of nodigen leerlingen uit (55%) Social media (27%) Nieuwsbrief (27%)

Wil je vrijwilligerswerk blijven doen? 53% van de organisaties stelt deze vraag NIET Omdat: vinden of hun eigen VW-werk of de jongeren niet geschikt, gewoon vergeten, beleid is dat VW initiatief moet nemen Mede daarom zijn bij 58% van de organisaties geen stagiairs gestart als vrijwilligers in 2010/11

Tips en aanbevelingen Zorg voor draagvlak en bereid medewerkers voor (over MaS maar ook omgang met jongeren) Coördinator moet ondersteund worden door organisatie en gemotiveerd zijn Ontwikkel en introductieprogramma (kan heel simpel) Weet of leerlingen zijn voorbereid Maak gebruik van ervaringen voormalige stagiairs Neem leerlingen serieus en betrek hen Evalueer de stage met leerling en ga in op hun motivatie Hou contact – ook met social media Vraag of ze terug willen komen