Zorgen voor getraumatiseerde kinderen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Dia 1 Module 1: kennismaking.
Vertel mij wat! Het levensverhaal in palliatieve zorg
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Een verhaal om bij stil te staan …
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
Module 5: omgaan met gevoelens en gedrag
Het Techniek- en MotivatieKompas Leerlingen in hun kracht brengen.
Module 3: begrijpen van de effecten van een trauma
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Prima Pleegzorg Op volle kracht vooruit! 12 juni 2012
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Module 6: verbindingen en herstel
Programma van de workshop
De transitietraining Training Nieuw Perspectief
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Bewustwordingsworkshop
….een korte presentatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
Workshop Knallende ruzie
Edgar Edith van Ruijven Onlangs las ik deze brief van Edgar.
WoW EMEG-LIJST.  Vrienden  Nieuwsgierig  Enthousiast broertje WAAROM?
Hogescholen in Dialoog
Ik voel me zo alleen !.
Module 7: hoe je een pleitbezorger van je kind wordt
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Echtscheiding: gevolgen voor kinderen
Traumasymptomen bij pleegkinderen en hun impact op het pleegzorgproces
Maand programma bij receptie dit project is gemaakt door: soufian.
Invloed uitoefenen en toch erbuiten blijven..
Zorgen voor getraumatiseerde kinderen: een training voor opvoeders
Veel leerlingen… vinden een studiekeuze maken lastig.
Welkom op onze thema-avond
“ Op weg naar……..” Vitaliseringstraining voor het primair onderwijs.
Conflicten! Lastig of een kans op ontwikkeling?
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Verbeterpunten voor Pleegzorg
PAD Mindfulness en Yoga
Ik ken mijn ikken Ontdek andere kanten van jezelf met voice dialogue Door: Karin Brugman, Judith Budde, Berry Collewijn Leer de kracht van je Bewuste Ego.
Patronen en Integraal samenwerken
Wat nou als…? Vragen over eigen kinderen van pleegouders
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Invloed uitoefenen - de weerbarstige praktijk – Karin de Geeter
Stage: Basisschool de Klingerberg
Interpunctie, Veghel WEB-CURSUS.
Werken vanuit het contextuele gedachtegoed van Iván Böszörményi-Nagy
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
vrijheid Innerlijke vrijheid.
Starr methode.
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Heel gewoon maar toch anders.
Onderwijs in herstelondersteunende zorg ‘Herstel in beweging’ 8 september 2011 GGZ Breburg Jos Dröes.
Eigen regie bij diabetes ir. Inge Swen, Projectleider zorg onder eigen regie.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Wijs met media: Deze workshop geeft ouders de gelegenheid ideeën en ervaringen uit te wisselen over het onderwerp “Wijs met media”. De drie kernthema’s.
Janske Mommers & Natasia Trustfull presenteren:. Kinderen merken meer dan je denkt… Jaarlijks groeien in Nederland naar schatting kinderen op in.
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Verhage, H. (2005). Coachend opvoeden. Soest: Uitgeverij Nelissen.
Online workshop relatieverslaving en codependentie
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
Transcript van de presentatie:

Zorgen voor getraumatiseerde kinderen Een training voor opvoeders Een workshop door Leony Coppens en Carina van Kregten

Waarom een training over trauma? Veel kinderen die uit huis zijn geplaatst, hebben traumatische ervaringen opgedaan. Kinderen brengen hun trauma’s met zich mee naar het pleeggezin, gezinshuis of adoptiegezin. Trauma beïnvloedt het gedrag, de gevoelens, de relaties en het wereldbeeld van een kind op een diepgaande manier.

Het trauma van een kind heeft ook invloed op de opvoeders Uitputting van mededogen Pijnlijke herinneringen Secundaire traumatisering De effecten van trauma, op kinderen en op opvoeders, kunnen een plaatsing verstoren

Een pleegouder spreekt Niemand heeft de impact van een trauma op het leven van een kind echt aan mij uitgelegd. Ik wilde dat ik eerder al meer over trauma had geweten. - Sam, pleegouder

De training bestaat uit acht modules van twee uur: Module 1: Kennismaking Module 2: Verschillende soorten trauma

Module 3: De gevolgen van trauma Module 4: Een veilige plek creëren

Module 5: Omgaan met gevoelens en gedrag Module 6: Verbindingen en herstel

Module 7: Hoe je een pleitbezorger wordt van je kind Module 8: Voor jezelf zorgen

Voor wie is de training bedoeld? Pleegouders Biologische ouders Adoptieouders Professionele opvoeders Pleegzorgmedewerkers (Gezins-)voogden

Martine Adegeest, ambulant hulpverlener pleegzorg ‘Fijne training: opfrissend, interactief, praktisch, leerzaam en een bewustwording is de cursus voor mij geweest.’ Martine Adegeest, ambulant hulpverlener pleegzorg

Rianne Bleeker, ambulant hulpverlener pleegzorg ‘Door deze training wordt de onzichtbare koffer van kinderen met trauma weer gedeeltelijk zichtbaar!’ Rianne Bleeker, ambulant hulpverlener pleegzorg

Annette de Wit – Vooijs, medewerker gezinswoonvorm ‘Tijdens deze training heb ik zowel herkenning als erkenning ervaren. De theorie over het gedrag van getraumatiseerde kinderen en de verhalen van medecursisten gaven de herkenning. Het feit dat in de cursus benadrukt werd dat het logisch is dat je af en toe flink genoeg kan hebben van dit gedrag zorgde voor de erkenning van mijn eigen gevoel.’ Annette de Wit – Vooijs, medewerker gezinswoonvorm

Marjo van Kempen, Coördinator Gezinswoonvormen ‘De training heeft veel helder inzicht gegeven in wat trauma is. Het geeft ook mooi zicht op hoe het trauma uit het verleden nu nog werkt in het gedrag van het kind in het leven van alledag. Het geeft duidelijke handvatten wat je kan doen ter ondersteuning voor het kind: wat helpt, wat helpt niet. Daarnaast is ook oog voor wat dat van opvoeders vraagt en hoe je als opvoeder ‘uitgerust’ kunt zijn en blijven bij de mooie en pittige taak kinderen met trauma op te voeden.’ Marjo van Kempen, Coördinator Gezinswoonvormen

Pleegvader (met ruim 20 jaar ervaring) ‘De training heeft me meer inzicht en herkenning gegeven. Je weet het allemaal wel, maar herkent het vaak niet in de praktijk.’ Pleegvader (met ruim 20 jaar ervaring)

‘Deze cursus heeft mij meer gereedschap gegeven om positief en liefdevol naar het gedrag van onze pleegdochter te (blijven) kijken en het te begrijpen.’ Nathalie, pleegmoeder

‘Veel is logica, maar het heeft met geholpen om me meer te verplaatsen in de ouders van onze pleegdochter.’ Joost, pleegvader

‘De training was zeer informatief en heeft me erg bewust gemaakt over hoe om te gaan met getraumatiseerde kinderen en hier een weg in te vinden naar een beter en veiliger bestaan in de samenleving.’ Amanda, groepsleidster op een woongroep voor kinderen met een verstandelijke beperking

‘Opmerkingen die ik hoorde: “nu valt het kwartje…” en “nu snap ik het gedrag van het kind en hoef ik het niet op mezelf te betrekken” laten zien dat er inzicht wordt bewerkstelligt. Dit werkt preventief tegen uitval.’ Karin Geurts, leidinggevende Jeugdformaat (over pleegzorgbegeleiders en pleegouders die de training volgden)

Saskia, moeder van twee getraumatiseerde kinderen ‘De training heeft mij geholpen om de reacties en emoties van mijn kinderen beter te begrijpen (het hoe en waarom) en daarop ‘juist’ te reageren/handelen.’ Saskia, moeder van twee getraumatiseerde kinderen