Providerscourse: train the trainer Europees project Hear Me. Aly Gruppen, onderzoeker Lectoraat PMO september 2011.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Vrijwilligers in de geestelijke verzorging?
Advertisements

Vernieuwingstraject catechese
Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
Ervaringen in samenwerking
Training Europees project Hear Me.
Evaluatie van mentorprojecten
Word Wijs! ? een initiatief van GSIW Actiegroep Leren-Werken • promotor: de Stap - Studieadviespunt Gent • duur project: 1/10/2012 tot 30/9/2013 • 1 fulltime.
Werkconferentie ‘Flexibel hoger onderwijs voor werkenden’
Kwaliteit en/in Mentoring: een zoektocht Frans Meijers Conferentie ‘Mentoring, koersen op kwaliteit’ Amersfoort 18 november 2008.
Nima. Wel coach. Geen heilige. Wat is het doel van coaching? Leerlingen in het primair of voortgezet onderwijs worden gedurende het schooljaar gecoacht.
Voorstelling Bednet. Bednet : 5 jaar Bednet  Door de ziekte of het ongeval zelf  Lichamelijke of psychische problemen  Vaak zware.
Mentorproject Haarlem
“brengt jeugd in beweging”
Regiopartnerschappen Schoolbesturen internationaliseren in samenwerking met scholen en andere organisaties in de omgeving Judith Dayus-Brouwer.
Welkom bij Leefstijl.
De Kindertelefoon.
Verantwoordelijke Leni.
Visie op Meedoen Cliënten doen optimaal, vanuit hun eigen kracht mee in de samenleving. Hierdoor ontstaat een beter zelfbeeld en een betere kwaliteit van.
Onderzoek Take 2: Baat bij een maatje!
HET DENDRON COLLEGE.
Strategische partnerschappen 2014 – 2020
LeerKansenProfiel op De Buutplaats Harro Veerman - coördinator
Evaluatie pilot Februari 2006-januari Werkwijze evaluatie n Enquêtes. n Verslagen van studenten. n Gesprekken met de studenten.
Samenwerking rond onderwijs. 1 Dit kan u verwachten: 1)Voorstelling van het onderwijsproject 2)Wat zijn de succesfactoren voor het welslagen van een dergelijk.
Het stellen van kwaliteitseisen aan mentoringprojecten.
De weg naar het voortgezet onderwijs
Take Care Project: Gezondheidstaalgids voor migranten periode: 1 november oktober 2014.
Stage op CBS De Rank Een overzicht in april 2006.
Samenwerken in burgerschap
AANVRAAGFORMULIEREN VAN A TOT Z Brugge, 12 november 2009.
Maatschappelijke Stages
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Van Kroon naar ViP.
Maak je diploma begrijpelijk in het buitenland!
NME en jongeren: niet méér, maar beter!
Mentoring ontwikkelt zich wereldwijd. Waar staat Nederland?
Samen komen we verder! Stimuleringsprogramma Mentorprojecten 13 november 2007 Niels van Zeben.
Een project van de NSGK. Projectdoelen de positie van jongeren met een handicap in de samenleving verbeteren de beeldvorming met betrekking tot jonge.
“Let’s talk about you & me”
Geïntegreerd werken aan de ICT-eindtermen binnen muzische vorming.
21 september 2014 Door Quotering meer mans…!? Limburgse Vrouwenraad, Roermond, 8 maart 2009.
LOB De VO-school als regisseur
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
Onderzoek Mentorschap
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
SUPREME mentoring toolkit Introductie: De rol van de mentor
Extra coaching niveau 2 studenten ‘Hoe lastige klanten hun weg vinden op school.’ 29 januari 2015.
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Duid het juiste land aan
Europascouts Nederland
Derde bijeenkomst Organisatie van de hulpverlening.
Basiskennis LOB.
Welkom ik maak me sterk.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
1 European Union Regional Policy – Employment, Social Affairs and Inclusion EUROPEES SOCIAAL FONDS MINISTERIE VAN SOCIALE ZAKEN EN WERKGELEGENHEID.
Mentorproject/Coachingsproject Fioretti College Veghel.
Klaar voor de Start?! Door: Linda Schouten
EUROPEES SOCIAAL FONDS
Het Wereldhandelsspel
Het waagstuk van de opvoeding
Pilot maatschappijwetenschappen
Bijzonder onderwijs – Bijzondere zorg
een vertrouwd gezicht binnen het vo én mbo!
Transcript van de presentatie:

Providerscourse: train the trainer Europees project Hear Me. Aly Gruppen, onderzoeker Lectoraat PMO september 2011

Wat is Hear Me? n Highly n EducAted n Retirees n Mentoring n Early school leavers

Deelnemende landen n Het mentorproject HEAR ME is een initiatief van de Europese Unie en vindt plaats in vijf Europese landen : Nederland, Denemarken, Spanje, Groot-Brittanië en Finland.

Doelen n Vergroten van het sociaal kapitaal in Europa. n Ouderen een meer actieve rol in de samenleving geven. n Kansen voor jongeren vergroten. n Levenlang leren. n Schooluitval voorkomen. n Sociale cohesie vergroten n Sociale integratie bevorderen. n Het ontwikkelen en testen van cursusmateriaal voor oudere mentoren.

Looptijd project en activiteiten n 1 januari januari n Pilot in Nederland. n Ontwikkeling cursus: een nationale versie en een Europese versie. n De cursus testen bij 15 ouderen. n Evalueren van de cursus. n Implementeren van de cursus. n Train de trainer voor het werkveld n Eindconferentie.

Pilot n Pilot in Nederland met het Vader Rijn college. n Ouderen geworven via HOVO

Werving ouderen n Durft u de uitdaging aan? n In het HOVO magazine.

n Wat kan ik verwachten van deze jongeren? n Hoe maak ik contact met deze jongeren, hoe motiveer ik ze? n Welke houding neem ik aan t.o.v. de jongere? Leervragen intake mentoren

De start n 15 mentoren: 12 vrouwen, 3 mannen. n Leeftijd: 57 – 75 jaar. n Allemaal hoger onderwijs genoten, verschillende richtingen (van HBO – Universitair, tot gepromoveerd). n Veel ervaring in onderwijs of begeleiding van jongeren/volwassenen.

Uitwerking leervragen n Inzicht in de wereld van VMBO jongeren (uit Overvecht): wat is hun wereld, wat boeit ze, waar worden ze voor opgeleid, welke arbeidsmarktperspectieven hebben ze? n Grenzen van de begeleiding als mentor: Wat zijn mijn taken als mentor? In hoeverre ben ik verantwoordelijk? Hoe stel ik grenzen? Relatie met ouders van mentee? n Coachings- en mentoring methodieken om jongeren te begeleiden.

Leerervaringen mentoren n Het heeft mijn blik verruimd n Nieuwe wereld voor me geopend n Mentee ontwikkelde zelfinzicht n Mocht bij de rapportbespreking zijn, kreeg kijkje in een ‘zwarte’ school n Groeiend vertrouwen in elkaar n Samen naar een lezing in de moskee n Andere kijk op (achterstands) jongeren

n Mentee was mijn adres kwijt,maar ging op zoek naar me via projectleiding n Mentee stuurde me een mailtje dat ze me miste.

Samenwerking n Samenwerking met Scool’s Cool Utrecht n De cursus wordt geïntegreerd bij Scool’s Cool. n Cursus mag gebruikt worden door alle mentoring organisaties om (oudere) mentoren op te leiden