SSGI in the EU Regulation A new status ? Manuel PAOLILLO SPF Sécurité Sociale Bérengère STEPPÉ POD Maatschappelijke Integratie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
The future of the European labour markets: Transitions, Risks and Opportunities Neujobs Stakeholders Dialogue Programmatorische Federale Overheidsdienst.
Advertisements

ESF Krachtlijnen van de komende programmering (Stand van zaken januari 2005)
van verdragsbepalingen
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
Vrij verkeer van werknemers
Art. 60 en welzijnwetgeving Werkgroep activering 7 juli 2012.
Universiteit Antwerpen Karel de Grote-Hogeschool
Hoofdstuk 17 Rechtsbescherming.
e-Procurement in Antwerpen; het belang van een stimulerende gangmaker
Aanbesteding of Subsidie
05/11/ ETHIAS EN DE DIVERSITEIT 5 november 2007 Diamant Conference & Business Center.
Rechtshandelingen van de Unie
Hoofdstuk 1 Het begin van Europese samenwerking.
De (S)DAEB verankering in de regelgeving - Visie van de Koepel LDE
De sociale diensten in een Europees perspectief: Correctie van de markt of concurrentie? Réseau Européen des Villes et Régions de l’Economie Sociale 8.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Taakverdeling inzake beleidsondersteuning i/d sociale zekerheid (Gent, maart 2011)
LA CONTRIBUTION DU PROJET EXPERTS DU VÉCU AU SEIN DES SERVICES PUBLICS FÉDÉRAUX Project Ervaringsdeskundigen binnen de federale overheid Middagatelier.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
Impact van de dienstenrichtlijn op de sector van de sociale economie Hans De Vriese vzw Kleis.
De Richtlijn « Diensten » 2006/123/EG en de sociale zekerheid Geneviève Pietquin FOD Sociale Zekerheid.
Regeling De dienstenrichtlijn
Doelstelling 2 Amsterdam Groot Oost
Zelf- en coregulering Getest en goedgekeurd voor de mediasector,een weloverwogen gok voor de kansspelsector? Marieke Lenaerts ICRI – KULEUVEN – IBBT Vier.
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
Hoofddocent gezondheidsrecht KULeuven,
Impact van het 'Almunia-pakket' voor de actoren van de sociale economie Denis Stokkink Brussel, 8 december 2011.
omzetting van de richtlijn 2006/123/CE FOD Sociale Zekerheid – Van De Sande J.M. FOD Economie – AD Economisch Potentieel.
Bestrijding Eurocrisis: Alleen handhaving en geen soevereiniteitsoverdracht? Prof. Johan van de Gronden.
Page 1 Studiedag Lokale Economie en Werkgelegenheid De Europese Dienstenrichtlijn: Recht op informatie Caroline Poot – 26 november 2009.
EDRL-Screening van gemeentelijke reglementen Mechelen, 26 november 2009.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Hoofdstuk 2 Beginselen van de EG. Taken EG: Het instellen van een gemeenschappelijke markt (= interne markt), dat wil zeggen één enkele binnenmarkt. Het.
Hoofdstuk 1 van EGKS tot EU.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Koning Boudewijnstichting "De sociaalprofessionele integratievrijstelling in de berekening van het leefloon: knelpunten en denkpistes met het oog op hervorming"
Bilan Belgische voorzitterschap armoedebestrijding Werkgroep activering 8 febr
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
Vrij verkeer van goederen: non-tarifaire belemmeringen
Hoofdstuk 14 Europese aanbestedingsregels. Bij aanbesteding moeten de lidstaten de fundamentele vrijheden te respecteren, met name: Het algemeen discriminatieverbod.
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen Ontwerp KB tot wijziging van KB van 16/01/2006 “erkenningen, toelatingen, registraties” Paul.
INTERNATIONALE ASPECTEN VAN HET PENSIOENRECHT 6 maart 2007 R.J.G. Veugelers Vereniging voor Pensioenrecht.
Pensioenverzekeren over de grens
Kinderen in precair verblijf en gezondheidszorg Open fora 19 mei 2011.
Verdragen en inleiding Europees Recht
Netwerk voor sociale inclusie European Anti-Poverty Network EAPN Europees Netwerk Armoedebestrijding.
EAPN De EU Strategie Sociale Inclusie
Belang, rol en voordelen van een Europese koepel 11/02/
Starten met je eigen zaak! markant – netwerk van ondernemende vrouwen.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
GELIJKBERECHTIGING BIJ GRONDAANKOOP
De Europese Unie: 500 miljoen mensen – 28 landen
Hoofdstuk 14 Openbare aanbestedingen. (2/11) Van openbare aanbesteding is sprake wanneer: een overheidsinstantie aan een particulier een bepaalde opdracht.
De dienstenrichtlijn: geen rustig bezit
Europese regels staatssteun 22 januari 2015 Stijn Tanghe.
Rollenspel EU besluitvorming
SOCIALE ECONOMIE EN DE EU Ervaringen vanuit Vlaanderen Farah Nolens.
Bodembescherming Martien Swerts dienst Land en Bodembescherming Departement LNE Vlaamse Overheid.
Hervorming GPMI Provinciale ontmoetingsdagen 2016
STAATSSTEUN CASE NATUURPUNT Laurie Braet - Juriste.
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Voorontwerp decreet lokaal bestuur: voorstel politiek standpunt
Jongeren uit de jeugdzorg aan het woord:
Verandering leidt tot beter sociaal werk? Of niet?
Rollenspel EU besluitvorming
Versnelde toewijzing art 24 Sociaal Huurbesluit
Belgisch Platform tegen armoede en sociale uitsluiting EU2020
Het verbod op (fiscale) staatssteun
Transcript van de presentatie:

SSGI in the EU Regulation A new status ? Manuel PAOLILLO SPF Sécurité Sociale Bérengère STEPPÉ POD Maatschappelijke Integratie

THE PLAN 1. Notions : KESAKO ? 2. Impact for social economy 3. EU rules 4. Past, Present, Future 5. Governance 6. Conclusions ?

1 SDAB Kesako?

GEEN juridische definitie in de Vedragen (enkel DAB, DAEB en DANEB) Sociale zekerheidsstelsels + Diensten aan de persoon De niet-economische diensten: niet onderworpen aan de regels van de verdragen inzake Staatssteun en interne markt

Belangrijke begrippen ECONOMISCHE Activiteit moet zeer ruim worden opgevat Onderneming het statuut vereniging stelt niet vrij van de toepassing van de Europese regels inzake Staatssteun en interne markt VZW = onderneming indien economische activiteit

Verduidelijking voor de OCMW's Niet economische activiteit Toekenning van sociale uitkering - hangt af van de sociale bescherming Economische activiteit Activiteiten of andere economische operatoren verlenen dezelfde dienst (diensten van levering van maaltijden thuis bijvoorbeeld)

Kenmerken van de SDAB mededeling van de Commissie van 2007 "Diensten van algemeen belang, met inbegrip van sociale diensten van algemeen belang: een nieuwe Europees engagement", gepubliceerd naar aanleiding van de raadpleging van 2006

Kenmerken van de SDAB  Beantwoorden aan de essentiële maatschappelijke noden  Deelname in de maatschappij en respect van de fundamentele rechten  Sociale en territoriale samenhang  Algemeenheid - toegankelijkheid - kwaliteit

Gevolgen voor de sociale diensten en het sociaal beleid sociale Geval van sociale huisvesting in Nederland Situatie: 1 gezin op 3 Geen inkomensplafonds Aanmaning van de Commissie: € plafonds, anders duidelijke fout en dus illegale staatssteun - zaak voor het HvJ Geval van openbare huisvesting Vrijgevigheid - geen sociale huisvesting Klacht voor illegale staatssteun, gelet op interessante markten voor de privésector Zweedse regering wijzigt zijn beleid: alle gemeenschappelijke operatoren worden ondernemingen

Gevolgen voor de sociale diensten en het sociaal beleid Verarming van het maatschappelijke en van de scope ervan Economisch beleid krijgt de overhand zonder democratisch proces Begrip markt? OOB op de rendabele diensten Herverdeling van de rijkdommen staat centraal bij de SDAB

Gevolgen voor de sociale diensten en het sociaal beleid Sociale diensten universele Sociale diensten als doelgroep Marktdiensten INKOMENS Andere sectoren: bejaardenhulp, crèches,... De socio-sanitaire markten aanboren

2 Impact on Social Economy

 Evolutie van de prestatie van de sociale diensten: bijna-markten  Diensten van de sociale economie eerder antwoord op de vragen van het terrein  Nood om het specifieke kenmerk van deze initiatieven te erkennen - equal paying field

EU economic 3 Rules

Compensatie van de taak van de overheidsdienst A. Staatssteun

SIEG - DAEB Onderneming SIGNE NEDAB Steun mogelijk, maar... PAKKET van regels Illlegale staatssteun met uitzonderingen Niet betrokken bij de Staatssteun want geen economische activiteit

SIEG - DAEB Steun mogelijk, maar... PAKKET van regels ADBC € Taak van openbare dienst Vb.: sociaal tarief – opgelegde territoriale dekking - openingsuren (vraag van algemeen belang) wat de entiteit niet zou doen, rekening houdend met het commercieel belang ervan COMPENSATIE

SIEG - DAEB Steun mogelijk, maar... PAKKET van regels 1. ALTMARK 4 voorwaarden voor DAEB ≠ steun 2. BESLISSING COM (basis 86 VEG) Anders = staatssteun  Steun verenigbaar onder 4 voorwaarden + naleving van de drempels van 30 M en 100 M 3. BEGLEIDING Geanalyseerde steun op grond van de begeleiding Anders – kennisgeving  : PAKKET MONTI-KROES

SIEG - DAEB 1. ALTMARK 4 voorwaarden voor DAEB ≠ steun Anders = staatssteun  Het ALTMARK-arrest (1) TAAK van overheidsdienst duidelijk bepaald (2) COMPENSATIE vooraf berekend (3) GEEN OVERCOMPENSATIE (4) GOEDE ONDERNEMING

SIEG - DAEB Beslissing BESLISSING COM (basis ex 86 VEG) Steun verenigbaar onder 4 voorwaarden + naleving van de drempels van 30 M en 100 M Anders – kennisgeving  Men moet niet betekenen wanneer (verenigbare steun) (1) TAAK van overheidsdienst duidelijk bepaald (2) COMPENSATIE vooraf berekend (3) GEEN OVERCOMPENSATIE (4) GOEDE ONDERNEMING

SIEG - DAEB Begeleiding BEGELEIDING Geanalyseerde steun op grond van de begeleiding

SIEG - DAEB Steun mogelijk, maar... PAKKET van regels 1. ALTMARK 4 voorwaarden voor DAEB ≠ steun 2. BESLISSING COM (basis 86 VEG) Anders = staatssteun  Steun verenigbaar onder 4 voorwaarden + naleving van de drempels van 30 M en 100 M 3. BEGELEIDING Geanalyseerde steun op grond van de begeleiding Anders – kennisgevin g  : PAKKET MONTI- KROES De minimis1. ALTMARK 4 voorwaarden voor DAEB ≠ steun 2. BESLISSING COM 106 en 107 VWEU Speciale De Minimis voor de compensatie van overheidsdienst Anders = staatssteun  Steun verenigbaar onder 4 voorwaarden + naleving van de drempels van 30 M en 100 M 3. BEGELEIDING Geanalyseerde steun op grond van de begeleiding Anders – kennisgevin g  2012 ? PAKKET ALMUNIA

So What

Uitbesteding of niet B. Overheidsopdrachten Wetgevende moeilijkheden  Fundamentele principes van de interne markt: non- discriminatie, vrij verkeer, vrije concurrentie  Europese richtlijn (2004/18/EG) voorziet in uitzonderingen - te verduidelijken  Problematiek van de in-house

Praktische moeilijkheden  Starheid van de procedures van overheidsopdrachten  Beperkte duur van de contracten

Europese hervorming bezig  Witboek 2011  Europese raadpleging: verschil in de aanpak tussen organisaties van de sector en Lidstaten  Voorstellen eind 2011  Alternatieven voor de overheidsopdrachten?

C. Interne markt Dienstenrichtlijn Wat is dit? Scope Vrijheid van vestiging Vrije prestatie van diensten

C. Interne markt Dienstenrichtlijn OUT Scope OUT Artikel 2.2. j): uitsluiting van bepaalde sociale diensten sociale diensten betreffende sociale huisvesting, kinderzorg en ondersteuning van gezinnen of personen in permanente of tijdelijke nood die worden verleend door de Staat, door dienstverrichters die hiervoor een opdracht hebben of een mandaat gekregen hebben van de Staat, of door liefdadigheidsinstellingen die als zodanig door de Staat zijn erkend; Niet-economische operatoren

C. Interne markt Dienstenrichtlijn IN? Wijzigt er bijna niets voor de operatoren? Operatoren concurrenten EU Reglementeringen van de overheden moeten worden aangepast

C. Interne markt Dienstenrichtlijn Aanpassingen Hoofdstuk 3 – Vrijheid van vestiging Vergunningsregelingen: proportioneel Verboden vereisten of vereisten onderworpen aan evaluatie

Vereisten Nationaliteit en gelijksch. niet meer dan een inst. Verplichting over de keuze van instelling Wederkerigheidsvoorwaarde Economische test Interventies van concurr. operatoren Verplichting financiële waarborg Register gedurende X tijd Kwantitatieve of territ. grenzen Rechtsvorm X K Toegang activiteit richtlijn 2005/36 Verbod op meer dan 1 inst. van de Lidst. Minimum aantal loontrekkenden Verplichte tarieven: min/max Verplichting tot gezamenlijke diensten DAEB DAEB, behalve BIJ mislukking

C. Interne markt Dienstenrichtlijn Aanpassingen Vrij verkeer van diensten Niet van toepassing op de DAEB Hoofdstuk 5 - Kwaliteit van de diensten Terbeschikkingstelling van de informatie aan de verstrekkers

D. Buitenlandse handel MOC Dossier op te volgen Onderhandelingen bezig Scope: goed afbakenen

4 Heden Verleden TOEKOMST

Belgisch Voorzitterschap Verleden  3de Forum SDAB 15 aanbevelingen - Daden  Raad Besluiten

FORUM SDAB Report EP ste Forum SDAB 2de Forum de Forum 2010 Report EP 2011  4de Forum?

Belgisch Voorzitterschap Verleden  Moeilijkheden Spanningen Begrip Ambitieniveau "Terrein"

Heden  Staatssteun Pakket ALMUNIA  Europees Parlement Rapport DE ROSSA – Advies Pakket Almunia  Overheidsopdrachten

? Toekomst  Overheidsopdrachten  Social Business Initiative  BE: regeerakkoord  Webdocumentaire

Initiatief voor het sociaal ondernemerschap  Erkenning van het specifieke karakter van de sociale ondernemingen  Specifieke tool voor deze ondernemingen ? Toekomst

5 Who ? Governance How ?

 BE wij en informele werkgroep  EU Raad : Europees comité voor sociale bescherming Informele Werkgroep EP Intergroepen Overheidsdiensten en sociale economie Commissie verschillende DG Governance

Toekomst Governance Informal Group SSGI and EU rules BE SOCIAL PROTECTION COMMITTEE WG VR OCMW BHG … Federaal

6 Conclusieve Bedenkingen

 Sociale marchandisering?  Nationale en UE-dynamiek  Hergroepering van de acties  Begripskloof  Verzoek

om verder te gaan...  Gids van de Commissie  Handelingen van het Forum SDAB  Contextnota's van het Voorzitterschap  Webdocumentaire  SDAB op Youtube, Linkedin  Contact met ons opnemen

YOU ! Thank