The Connected Organization - verbonden en vindbaar werken -

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Tips en praktijk opstellen businesscase
Implementatie van IPS in Nederland: is het uitvoerbaar?
Maak een scan van uw organisatie met de Toolkit Duurzame Inzetbaarheid
Edushock leerfestival
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Voorbeelden van innoverende toekomstige techniek bij C-Leren?
TagCloud Alle wervingsmiddelen onder 1 dak.
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Olga Haarman, 11 juni 2009 Kulturhusberaad Positionering van het Kulturhus 1.
Z I NNAI. Wat? Inspirerend lerend netwerk van, voor en door ervaren werknemers in de Vlaamse overheid, die zin hebben in ZINvol werk en die zich ZINvol.
Anders Denken = Anders Doen! VERNIEUWEND ONDERNEMEN EN NETWERKEN “New roads towards the Labour Market: web based employment services of the JobCreator”
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
JochemKoole.nl Sociale media zijn niet het gouden ei.
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
The CAF Procedure voor externe feedback
Peter Dirven WELKOM Innovatie ?
Droge voeten en schoon water Help, er loopt een dijk door mijn tuin! 08 November 2012 Marco Maréchal (Hoofd communicatie HHSK)
Het. Het Nieuwe Werken De optimale werkplek.
AberdeenGroup surveyed 125 companies to understand their product innovation goals. Top challenges reported by these companies were: Cost pressure from.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
Methodiek om het doelbereik van het beleidsnota GIDEON te meten
SOCIAL MEDIA EN DE BESTUURDER 2 oktober Wildeman #VvG2012
Het Management Informatie Portaal
© BeSite B.V www.besite.nl Feit: In 2007 is 58% van de organisaties goed vindbaar op internet, terwijl in 2006 slechts 32% goed vindbaar.
Reclaiming academic output. De beschikbaarheid van de Nederlandse wetenschappelijke productie UKB-studiedag 16 mei 2002.
Personeelspraktijk 2005 MOVI 25 november 2005
1 Beleidsaanbevelingen SP2SP symposium 8 maart 2010.
Onthaalbeleid stad Dendermonde
27 januari Slimmer Communiceren Met medewerkers die plaatsonafhankelijk werken toch een hogere productiviteit bereiken? U kunt al uw communicatie.
27 januari 2011.
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Oude en nieuwe uitdagingen in personeelsmanagement.
Digitaal Sociaal Huis Samenwerkingsproject Vlaams-Brabantse sociale huizen 2 februari 2009.
1 Kwaliteitscultuur Bolognaseminarie Vlaamse Bologna-expertenteam 13 en 19 maart 2009.
Who are stakeholders? Financiele gegevens? Omroep?
02/ / 18 Kwaliteitsmanagementprincipes -Algemeen- Om een organisatie met succes te kunnen leiden en te laten functioneren is het nodig deze.
Wat is een communicatieplan?
Missie, visie, strategie & jaarplan
Heterdaadsessie Haags Gemeentearchief 8 oktober 2013 Actualiteitsmonitoring.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Waarom won CAW Metropool de prijs voor de ‘beste interne campagne’ 2010? BViC Wintercheck.
Rol van Management bij Interne Communicatie Case: Levi Strauss Europe
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
Samen-bouwen … over paneelbouw en de rest!
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Logistics: a driver for innovation Low costs High value Flexibility now and later Superior technology Timwood - T > No transport - I > No Inventory - M.
Productiever in enkele stappen
welke hoef je niet te leren?
A B Laag Hoog Leverancierswaarde voor klant Segment 1 Segment 2 Segment 3 Segment 4 Hoog Klantwaarde voor leverancier Laag.
Kennismanagement & Sociale media
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming INTERVISIE HRM-netwerk 30/01/04.
Iedereen is context driven!
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Orienteren/ monitoren Informatie selectie Informatie creatie Documentatie publicatie algemeen projecten Toegepaste informatieproducten 1.Copieren (bronnen)
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Shared Services Network Twente Krachtenbundeling op het gebied van communicatie Regionaal Platform Communicatie Twente.
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Wanneer een project? Als het gecompliceerd en enigszins riskant is.
Co-creatie kan plaatsvinden met: Publiek Andere culturele organisaties
Informatiebijeenkomst gemeenteraad Groningen
Return On I…. Bestaat sinds We doen al tijdje mee
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

The Connected Organization - verbonden en vindbaar werken -

Medewerkers willen aandacht, gehoord worden, ergens bij horen, een groep vormen, met elkaar verbonden zijn, samenwerken, kennis delen, zichtbaar zijn...

... maar zover zijn organisaties meestal nog niet...

Inzet en implementatie van nieuwe communicatie-technologie

Strategische pijlers Digitale (groeps)Communicatie - medewerkers worden als groep verbonden Digitaal Samenwerken - niet alleen periodiek en fysiek samenwerken maar ‘continue’ Digitale Kennis(deling) - 90% van kennis zit in hoofden van medewerkers Digitale Expertise & Ervaring - wordt zichtbaar en vindbaar Digitaal Gedrag (meten) - wie draagt, in welke mate, bij aan onderlinge samenwerking

Resultaten voor de organisatie Toename omzet Toename innovatie(ve) producten, services en diensten Toename snelheid en vindbaarheid interne kennis en expertise Toename productiviteit Reductie operationele kosten Reductie communicatiekosten Reductie reiskosten Reductie aantal - en duur - vergaderingen Reductie kosten inhuur externen

Resultaten voor de medewerkers Toename onderlinge verbondenheid Toename samenwerking Toename arbeidstevredenheid Toename interne transparantie Toename loyaliteit aan organisatie Verbetering vindbaarheid van medewerker, kennis en expertise Verbetering kwaliteit communicatie

Increasing speed to access knowledge Reducing communication costs Increasing speed to access internal experts Decreasing travel costs Increasing employee satisfaction Reducing operational costs Increasing the number of successful innovations for new products or services Reducing time to market for products/services Increasing revenue No measureable effects/benefits 54% 43% 40% 35% 32% 25% 14% 8% 68% n = 1088, bron: McKinsey Global Institute, The Social Economy, july 2012 Meetbare resultaten

Productiviteitsverbetering Reading and answering Searching and gathering information Communicating and collaborating internally Role-specific tasks Total 28% 19% 14% 39% 100% Taken van een kennis- en/of bureaumedewerker Verbetering Productiviteit 25-30% 30-35% 25-35% 10-15% 20-25% Winst in besteedbare tijd per week ± 8% ± 6% ± 4% ± 5% ± 22% bron: McKinsey Global Institute, The Social Economy, july 2012

10 keer toegevoegde waarde

Het gaat niet vanzelf...

In een leeg restaurant gaat niemand naar binnen...

De Engagement Methode - kenmerken - Inzet van een besloten, sociaal samenwerkings- en kennisplatform Specifieke doelgroep(en) Verbonden doordat ze werknemers van dezelfde organisatie zijn of, een (tijdelijke) groep betrokken stakeholders zijn een gemeenschappelijk thema, doel, passie of belang hebben Groepsgrootte vormt geen belemmering Projectmatige inzet van het platform korte projecten (incidenteel karakter) meerdere, elkaar opvolgende projecten (strategisch, langere termijn karakter) Online en fysieke samenwerking Duidelijke gedefinieerd(e) doel(en) en beoogde resultaten Korte - strak in tijd geplande - inzet van het platform Centrale rol voor projectleider/communitymanager

Gesloten groepsplatform Samenwerkings- en kennissysteem Flexibel (snel inzetten of aanpassen) Nederlandstalig 10 functionaliteiten - aan/uit te zetten en hernoembaar in terminologie Schaalbaar tot grote groepen deelnemers Customizable (huisstijl, vormvoorkeur opdrachtgever) Begeleiding en opleiding (communitymanager, projectleiders) Participatiepercentage deelnemers ligt tussen 45% en 70% Qollap - social intern platform

VOORBEELDEN

HEMA - crowdsourcing en omzetverhoging

Lingewaard/Overbetuwe – burgerparticipatie

Veilgheidsregio Drente - crowdsourcing en bezuinigen

een sociale zoekmachine die ieder vorm van content indexeert documenten sites en databases (sociale) dialoog vragen en antwoorden profielen leden met een snelle zoekfunctie die uit alle bronnen relevante content haalt die content herleidt naar mensen binnen de organisatie leert van het gedrag van leden van het (kennis)platform is gebaseerd op het maken van combinaties van woorden en gedrag (tacid knowledge) waardoor content wordt gekoppeld aan kennis en expertise van mensen Kenissysteem

COR Politie – crowdsourcing nieuwe organisatie -

VRAGEN

ONLINE VERGADEREN

= +