Bedrijfsanalyse-opzet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Budgettering voor KMO’s: Agenda
Advertisements

November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
De marketing-omgeving
Personalisatie van de Archis website Naam: Sing Hsu Student nr: Datum: 24 Juni 2004.
Aanzet tot strategisch denken
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Retailmarketing hoofdstuk 1, paragraaf 1.7
Natuurlijke Werkloosheid en de Phillipscurve
Case Steel NV 4a. Geef de definitie van het begrip rentabiliteit. Rentabiliteit betekent winstgevendheid. Rentabiliteitskengetallen geven een indicatie.
Keuzeondersteunend model voor inbouwpakketten bij herbestemmingsprojecten Eindcolloquium Wiebrand Bunt.
Stelling De wereld verandert, het gedrag van mensen verandert en dus moeten HRM mee-veranderen.
prNBN D addendum 1 Deel 2: PLT
Strategisch Plan Kempen PLATO EXPERT
Opdracht Strategieontwikkeling
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Accountancy en Advisering
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Welkom H3b, Jullie mogen volgens de plattegrond van mevr
Goedemiddag H3b.
Goedemorgen H3b.
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Inkomen les 7 27 t/m 37.
Inkomen Begrippen + 6 t/m 10 Werkboek 6. 2 Begrippen Arbeidsverdeling Verdeling van het werk in een land.
BSN - Financieel Management Executive A 8 april 2009
Hoofdstuk 8 Plannen en doelen stellen
User management voor ondernemingen en organisaties
2009 Tevredenheidsenquête Resultaten Opleidingsinstellingen.
ribwis1 Toegepaste wiskunde Lesweek 01 – Deel B
Missie, visie, strategie & jaarplan
Schitterende Organisaties®
ECHT ONGELOOFLIJK. Lees alle getallen. langzaam en rij voor rij
2007 © Wolters-NoordhoffGrondslagen van het management.
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 5.
17/08/2014 | pag. 1 Fractale en Wavelet Beeldcompressie Les 3.
Fractale en Wavelet Beeldcompressie
HOSTA 2010, Vastgoedcongres 29 september september Horwath HTL.
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
Beoordeling financiële structuur
22/11/ DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
1 Zie ook identiteit.pdf willen denkenvoelen 5 Zie ook identiteit.pdf.
Financiering en inkoop
International Business Adviser
1 Week /03/ is gestart in mineur De voorspellingen van alle groten der aarden dat de beurzen zouden stijgen is omgekeerd uitgedraaid.
Het nut van Business Planning
ZijActief Koningslust
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
1 DE ADVIEZEN VAN BEURSMAKELAAR BERNARD BUSSCHAERT Week
Naar een optimaal HR - beleid
1 CCC & CCM - Mod IBA Integrale Bedrijfsanalyse H3. Bedrijfsanalyse Drs. J.H. Gieskens AC CCM QT.
Bedrijfseconomie H7 Kengetallen Junior accountmanager.
Hoofdstuk 4 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
College 2 Marketingomgeving Video’s: Kotler en anderen Vragen bespreken Onderzoek Marketingomgeving MKB 2011 en 2012 Theorie hoofdstuk 4 Marketingomgeving.
Hoofdstuk 4 Ontwikkeling van het internationale concurrentievermogen.
Jaarrekening H 12.6 t/m Analyse vd financiële structuur.
Aantekeningen hoofdstuk 8. Een ondernemingsplan maken 1. Een goed idee en jezelf kennen als ondernemer. 3. Zoek naar benodigde vergunningen, diploma’s.
Rekening courant krediet Crediteuren €
Hfst 31 t/m 36 Externe verslaggeving Activa Passiva Resultatenrekening
De Eindbalans De prognose eindbalans wordt opgesteld na 1 jaar met als basis de openingsbalans en de prognose resultatenrekening.
Marktonderzoek Marktonderzoek.
Financiële kengetallen
Transcript van de presentatie:

Bedrijfsanalyse-opzet Profiel 2(b1) Interne analyse 1(b1) Brancheanalyse 3(b2) SWOT-analyse 6(b3) Groeimanagement 4(b2) Risicomanagement 5(b2) Forecast 7(b3) Conclusies 9(b4) Beleggersadvies 8(b4)

Profiel van de onderneming Geef inzicht in het profiel van de onderneming. Wie, Wat, Waar, Waarom, Wanneer en Hoe Het gaat het om de beschrijving van de wijze waarop de onderneming functioneert in de concurrentiecyclus en dus vorm geeft aan de organisatie, het innovatief vermogen en de onzekerheid in het marktproces beheerst. Voor een beschrijving van het gedrag van de organisatie kan eventueel het ESH-raamwerk worden gebruikt.

Organisatie-audit Evenwicht, Samenhang en Heterogeniteit strategie systemen structuur management personeel wat cultuur Het ESH-raamwerk

De concurrentiecyclus concentratie Imitatie/ emulatie organisatie onzekerheid innovatie Meerwaarde of economische winst Herstructurering (intern & extern) Imitatie/ emulatie waar samenwerking

waarde aandeelhouders Een model Onderneming financiële middelen Investeringen processen en systemen unieke kundes en vaardigheden bedrijfscultuur Superieure waardecreatie voor afnemers waarde aandeelhouders hoe Klant

Fundamentele analyse Solvabiliteit Liquiditeit Rentabiliteit Activiteit Werknemerscijfers Omgevingsanalyse Dupont-analyse Beleggingskengetallen

Branche-analyse Tbv een externe analyse is het noodzakelijk een uitgebreide analyse te maken volgens de methodiek van Porter (vijf krachtenmodel) of die van Bain (het SGR-schema).  

Transactionele omgeving Porter Economie TOETREDERS Demografie Politiek INTERNE CONCURRENTIE Sociaal- cultureel Concurrentie TOELEVERANCIERS AFNEMERS ONDERNEMING Milieu Financiële markten SUBSTITUTEN Transactionele omgeving Technologie Overheids- invloed Arbeids- markten Contextuele omgeving

Dreiging nieuwe toetreders Dreiging nieuwe toetreders bepaald door: Vereiste schaalgrootte Sterkte gevestigde namen/merken Kapitaalbehoefte Toegang tot distributiekanalen Kostenvoordelen bestaande rivalen Verwachte reactie bestaande rivalen Hoogte entreebarrières

Afnemersmacht Afnemersmacht bepaald door: Aantal en omvang van afnemers Afgenomen volume Resultaten afnemers Mate van productdifferentiatie Switching costs Mogelijkheid tot achterwaartse integratie Prijs- c.q. kwaliteitsgevoeligheid Beschikking over marketinginformatie

substitutiedreiging Substitutiedreiging bepaald door: 1. Relatieve prijs/kwaliteitsverhouding vervangend product 2. Houding afnemers tegenover het

Leveranciersmacht Leveranciersmacht bepaald door: Aantal en omvang van toeleveranciers Vervangende producten Geleverd volume Productdifferentiatie Invloed op prijs c.q. kwaliteit Mogelijkheid tot voorwaartse integratie Switching costs

Interne concurrentie Interne concurrentie bepaald door: Aantal, omvang en sterkte van de rivalen Groeipotentie van de markt Hoogte vaste kostenniveau Mogelijke productdifferentiatie Diversiteit van de rivalen Hoogte van exit-barrières

waarde aandeelhouders Een model Onderneming financiële middelen Investeringen processen en systemen unieke kundes en vaardigheden bedrijfscultuur Superieure waardecreatie voor afnemers waarde aandeelhouders Klant Bron: Matthijssens, e.a, Concurrentiestrategie en marktdynamiek. Deventer, Kluwer: 1998, Eerste druk.

Aspecten uit contextuele omgeving Voorbeelden: BNP per capita, economische groei, koopkracht, arbeidsproductiviteit, rente en wisselkoersen Nieuwe materialen, verkorting levenscycli Leeftijdsopbouw, vergrijzing, immigratie Arbeidsmoraal, lifestyle, politiek stelsel Arbeidsschaarste, lonen en inkomens Belastingstelsel, wetgeving, handelsgebruiken Import- exportverhoudingen, Kritische consumenten, milieu/ecologie Mededingingswetgeving, liberalisering, Infrastructuur 

Bedrijfstakanalyse volgens Bain Basiscondities Structuur Gedrag Resultaat

Groeimanagement Groeimanagement-schema Groeirichtingen Groeivormen Groeiroutes

Groeimanagement-schema snel groeien saneren achteruit vooruit stilstand verbeteren langzaam

Bron: NRC Handelsblad, februari 2001 Saneren Bron: NRC Handelsblad, februari 2001

Bron: NRC Handelsblad, februari 2001 Groeien Bron: NRC Handelsblad, februari 2001

Groeirichtinen Groeirichtingen Penetratie Marktontwikkeling Productontwikkeling Diversificatie Verticale integratie

Groeivormen Groeivormen Op eigen kracht Groei door samenwerking Samenwerking via co-makership Groei door overname

Groeimanagement-opdracht Op welke wijze geeft de onderneming vorm aan groeimanagement. Probeer belangrijke hindernissen op de groeiroute te vinden in de vorm van bedreigingen en geef antwoord op de vraag in welke mate de onderneming in staat is deze hindernissen te overwinnen.

Groeiroutes

Risicomanagement Risico Commercieel risico Bedrijfsrisico Financieel risico Totaal risico

Commercieel risico Op welke wijze managet de onderneming het commercieel risico? Bereken daartoe van de afgelopen jaren het gemiddelde, de standaarddeviatie en de variatiecoëfficiënt van de omzet. Illustreer aan de hand van de mutaties in % op jaarbasis in welke mate de groei in omzet fluctueert. welke instrumenten zet de onderneming in om het commercieel risico te reduceren?

Bedrijfsrisico Op welke wijze managet de onderneming het bedrijfsrisico. Bereken daartoe van de afgelopen jaren de spreiding in bedrijfsresultaat, het gemiddelde en de variatiecoëfficiënt (het quotiënt van spreiding en gemiddelde). Werkt de onderneming aan flexibilisering van de kostenstructuur? Onderzoek op welke wijze de onderneming aan balansverkorting doet. (voorraden->0/leasing) Probeer aan te geven hoe hoog de operationele hefboomfactor is, en of deze inderdaad een dalende tendens vertoont. (1+CK/bedrijfsresultaat)

Financieel risico Op welke wijze managet de onderneming het financieel risico Bereken daartoe van de afgelopen jaren de spreiding in financiële lasten, het gemiddelde en de variatiecoëfficiënt. Illustreer door middel van het verloop van het intrestdekkingsgetal in welke mate de rentelasten de onderneming in problemen kan brengen. Welke instrumenten zet de onderneming in om het financieel risico te reduceren.

Risicoprofiel Op basis van het kengetal REV en winst/koers-verhouding, het gemiddelde, de standaarddeviatie en de variatiecoëfficiënt. Grafisch: horizontale as de variatiecoëfficiënt van REV verticale as de gemiddelde winst/koersverhouding. plaats de onderneming in de grafiek.

Interest coverage ratio

Totaal risico

SWOT-analyse Strategische vraagstukken Stappenplan SWOT-analyse

SWOT-analyse-opdracht Stappen Huidige strategie Externe analyse (brancheanalyse) : lijst van issues Interne analyses: sterktes en zwaktes Stel de confrontatiemix op Analyseer uit 5 de kansen en bedreigingen Bepaal de nieuwe strategie Check de nieuwe met de oude strategie

SWOT-analyse-vb-confrontatiemix

Forecasting Forecasting Top down forecasting Fine tuning

Forecast Stappen Omzetprognose Externe kosten Personeelskosten Balanstotaal Vaste en vlottende activa Afschrijvingen Solvabiliteit Overige posten V&W-rekening Debetzijde balans Creditzijde balans Resterende voorspellingen Fine tuning van de forecast Checken mbv kengetallen (rev, rtv, ….)

beleggersadvies Ga dieper in op het aandeel en gebruik daarvoor de vele beleggingskengetallen. Ga ook in op de afweging risico/rendement. Betrek een beursgenoteerde concurrent in de vergelijking. Maak bij het advies onderscheid tussen de korte termijn (ultimo lopend boekjaar) en de wat langere termijn (ultimo komend boekjaar). Gebruik vooral de fundamentele analyse. Beargumenteer een eventuele BUY/HOLD/SELL advies.  

Beleggersadvies-Risico en rendement ?