+ Event Driven Marketing
+ Event Driven Management : Definitie Een discipline binnen de marketing waarbij commerciële en communicatieve activiteiten gebaseerd zijn op relevante gesignaleerde veranderingen in de individuele behoefte van een klant.
+ Event Driven Marketing: De 4 kwadranten Enkelvoudig Wederkerend Interactief Anticiperend
+ De 4 kwadranten: Enkelvoudig Eenvoudig = Simpele database marketing Database data is verkregen door de klant zelf Voorbeeld: Als een garagehouder weet hoeveel km iemand met zijn/haar wagen rijdt, kan hij inspelen op de inruilvraag.
+ De 4 kwadranten: Wederkerend Periodieke Referentie Terugkerende gebeurtenis: verjaardag, kerst, etc. Relatieve Referentie Tijdsverloop = gekoppeld aan andere indicator Voorbeeld: 1 maand na de aankoop van een nieuwe wagen... 2 weken voor het afloop van een contract...
+ De 4 kwadranten: Interactief Niet meer vastgelegd in tijd maar men volgt de klant meteen interactief op om te kunnen reageren Impliciete indicatoren = Interne prikkels Speciale conditie in gegevens van klant Banksaldo wordt négatief : Flexibel krediet voorstelen Gsm factuur verdubbeld : Ander abbo voorstellen Expliciete indicatoren = Externe prikkels Het signaal komt van de buitenwereld: Informatieaanvraag, huwelijksaankondiging, etc. Bij 2 mistransacties met betaalkaart : Krediet voorstellen
+ De 4 kwadranten: Anticiperend Plannen maken op toekomstige events Voorbeeld: Producten in kleinere verpakkingen stoppen voor eenpersoonshuishoudens...
+ Event Driven Marketing: Voor & Nadelen Voordelen: Minder geïnteresseerde worden niet benaderd Cross-Selling wordt gestimuleerd Klanten worden meer winstgevend Klanten worden beter geholpen Creëert goodwill bij klant: ”U komt als geroepen”
+ Event Driven Marketing: Voor & Nadelen Nadelen: Intimidatie van de kant Privacy schending “gevoel” Klant verliest vertrouwen en het bedrijf...
+ Bedankt voor uw aandacht Zijn er nog vragen ?