Middelweg AG Molenhoek (Lb) The Netherlands

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Advertisements

Menno Karres Lead Auditor
Performance management
Management, financial en cost accounting NEFEB Bijeenkomst 17 juni 2009.
De levenscyclus van een informatiesysteem
De volgende stap in BIM René van der Sluis, Ben Spreen, Jeroen Leeuw.
SPC-software.
Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
De inkoopoplossing voor kleine en middelgrote incidentele behoeftes
Hoofdstuk 2 Het inkoopproces
Seminar Inkopers tegen Kanker - Contractmanagement Peter Streefkerk Utrecht, 30 mei
  Beginpagina Introductiescherm met informatie over de gebruiker, de organisatie- onderdelen waar de gebruiker lid van is en de openstaande acties. Menustructuur.
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
Kwaliteitshandboek CLB Genk-Maasland.
1e Leveranciersdag 4 juni 2013
“HDN en de zorgplicht in de keten”
Easy Bis Bestuursdienst Informatie Systeem Van agendapunt tot besluit Met automatische internet publicatie.
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Hoofdstuk 7 Stukproductie
Dinsdag 4 april 2017 Bedrijfspresentatie Clean Concepts B.V.
AISHE cursus Beleidscyclus na de audit 13 en 14 december 2007 Niko Roorda en Jorien Helmink.
Inkomensverzorger voor de sector zorg en welzijn
Gijs van Leeuwen Inkoper/adviseur
Risicomanagement Beperking van vrijheid of ruimte voor kansen
Facility management en inkoop
Agenda Inkoopprofessionalisering
Monitoring en Benchmarking Maarten Zemann & Arie Uyttenbroek 1 april 2009.
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Applicatieplatform congres 12 & 13 maart. Sneak Preview Technologie van morgen MS SQL server bij REAAL Peter de Visser IT Architect
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Optimaliseren van de documenthuishouding Starten vanuit de basis
Gang van het document Errol Graf Bijeenkomst bestellen & beschrijven – 8 april 2009.
22 november 2011 Kwaliteit door meten Josje Everse En hoe de zelfevaluatie daarbij kan helpen…
Hoofdstuk 5 Relatie ao/ic (biv) en logistiek
Vragenlijst ketencoördinatoren
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
E-Team 2004 de midoffice binnen de e-goverment architectuur Corné Dekker, informatie-architect e-government Overheid & ICT, 29 april 2004.
Systeemtoezicht ‘Vertrouwen is goed, controleren is beter’
30 september 2005 Professioneel asset management Kunstwerken eindrapport.
Programma Verenigingsondersteuning Almelo
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Kwaliteit begint vanaf de bodem
© de vries business consultancy, 2008
Introductie OHSAS
Elektronisch Inkopen bij de stichting ICTU, CBS en AIM
“Grip op uw inkooporganisatie” inkoopdiagnose als tool voor inkoop 2
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Organisatie van de HRM-functie
Walther Ploos van Amstel Maart 2012
Parametric release Wat is dat?.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Les: Inkoop & Productmanag ement Keuzevak Marketing Groen Ondernemen Coen van Wetering NazorgSpecificerenSelecterenContracterenBestellenBewaken.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
VvE Beheer. Wie zijn wij Landelijke organisatie; Platte organisatiestructuur; Uitgebreide technische kennis van zowel installatietechnische, bouwkundige.
 E-learning business case Frank Klabbers. Infolearn  Infolearn  Leeromgevingen, content-multimedia ontwikkeling training en onderwijskundig advies.
Business Intelligence in Credit Management Noordwijkerhout, 24 maart 2011 Dennis van Essen | EMEA Sales.
Certificering van assetmanagement
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Aanpak project “Woningcorporaties” Commissie Communicatie Standaards 2 december 2013.
Business Process Management
Openbaar Lichaam Bonaire
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Professioneel opdrachtgeverschap Inkoopproce s
Cursus Interne auditor
Workshop – teamgroei begrijpen
Transcript van de presentatie:

Middelweg 63 6584 AG Molenhoek (Lb) The Netherlands Contractmanagement Middelweg 63 6584 AG Molenhoek (Lb) The Netherlands T +31 (0)6 2183 8278 E bartm@probuylogic.nl I www.probuylogic.nl

Wat is contract management (CM)? CM is het beheren van de verplichtingenadministratie van alle termijnafspraken welke middels een contract zijn vastgelegd met als doel risico’s te vermijden, kosten te bewaken en te reduceren en ondersteuning te bieden aan het tactische en strategische inkoopbeleid. Management Beheer Contractbeheer: Contractbeheer is het proces dat ervoor zorgt dat de juiste informatie op het juiste tijdstip op de juiste plaats is, ter ondersteuning van het gehele CM-proces. Bewaking Contractbewaking: Het bewaken van de naleving van de vastgelegde afspraken in een contract. Hierbij wordt zowel de prestatie van de leverancier bewaakt als de prestatie van de eigen organisatie.

CM en het inkoopproces Contractmanagement gaat hand in hand met de inkoop van goederen en diensten en dus met het inkoopproces. CM kan het beste toegepast worden vanaf de inkoopzijde. Het CM-proces verloopt parallel aan het inkoopproces.

Hoe werkt CM nu eigenlijk? Indeling CM proces: Specificeren behoeften Selecteren leverancier(s) Opstellen & tekenen contract Registreren in (creatie)register Beoordelen en autoriseren Registreren in contractregister Archiveren Genereren en distribueren van informatie Bewaking en uitvoering en beëindiging Beëindigen, volledigheidscontroles en evaluaties Inrichten en opschonen van archieven en registers 3 subprocessen: Het initiële inkoopproces (fase 1 t/m 3) Het contractbeheer (fase 4 t/m 11) Het bestellen binnen een contract (afroepen)

Links CM Proces verloop Analyse Registreren & beheren Meten Management Documentbeheer: Een contract is een speciaal soort document, waardoor contractbeheer veel overeenkomsten heeft met documentbeheer. Analyse Registreren & beheren Kwaliteitsmanagement: Kwaliteitsmanagement is er op gericht de kwaliteit van processen te waarborgen en te verbeteren. CM waarborgt de kwaliteit van het inkoopproces, door het documenteren van dit proces en ervoor te zorgen dat aan de gemaakte contractuele afspraken voldaan wordt. Inzicht – Overzicht - Verandermanagement Meten Management

Doelstellingen CM Ondersteuning strategische en tactische inkoopbesluitvorming Effectiviteit en (kosten) efficiëntie van het inkoopproces verbeteren Analysemogelijkheden binnen- en over contracten Beschikbaarheid relevante managementinformatie Advisering op basis van verkregen inzicht en overzicht Centrale vastlegging van contract (informatie) Standaardisatie proces + kortere DLT Besparing personeel door standaardisatie en automatisering Voorkoming van Maverick buying Risicobeheersing contracten Beheersing van leveranciersprestatie Identificeren van risico’s Naleving wet- en regelgeving Autorisatieproces onderdeel van intern systeem Standaardisatie inkoopproces en procedures Contractstandaarden Actieve bewaking van mijlpalen (bv looptijd en opzegtermijn) Analyseren van actuele kosten ten opzichte van geplande kosten Systematische factuurcontrole

Kosten en opbrengsten CM Kosten contractmanagement Potentiele opbrengsten contractmanagement Personeelskosten: Contractbeheerder(s) Contractmanager(s) Third party contractmanager(s) Automatiseringskosten: Kosten op basis van SAAS Initiële kosten: Implementatie- Aanschaf- / SAAS- Communicatie- Dataverzamelingskosten Structurele kosten: Borging procedures Uitvoeren contractbeheerproces Licenties / SAAS Onderhoud en ondersteuning Compliance management 55 % beter Kortingen en bonussen 25% - 30% beter Inkoopkosten 2% - 7% lager Vernieuwen contracten 25% beter Evergreen contracten Niet meer van toepassing Doorlooptijden 50% korter Voorwaarden en condities Risico,autorisatie,procedures Management informatie Nooit meer wachten Analyseren contracten Maximale uitnutting Administratieve kosten 25% - 30% lager

Toegevoegde waarde Probuylogic Contractmanagement Professioneel Contract Management uitgevoerd door Probuylogic voor al uw contracten met klanten, leveranciers, partners en personeel; Gebruik van online Contract Management Systeem (SAAS); Onbeperkt contracten aanmaken; Onbeperkt contract gerelateerde documenten opslaan; Eenvoudig KPI’s invoeren en managen; Geautomatiseerde reminders naar leveranciers voor kortingen, bonussen en KPI’s; Geautomatiseerde reminders naar contractverantwoordelijken binnen uw organisatie; Gratis onbeperkt viewers aanmaken; Eenmalige inrichting Contract Management systeem door Probuylogic; Wekelijkse controle & maandelijkse rapportage; Mogelijkheid voor benchmarking; Eén aanspreekpunt voor uw organisatie; € 4,95 per contract per maand

Opties contract management Opties Probuylogic Contract Management Contract Management Proces opzetten/optimaliseren Achterhalen van alle contracten binnen uw organisatie Contractscan (beoordeling en advies inzake inhoud contract) (Her)onderhandeling van contracten Training Contract Management systeem voor uw medewerkers € uurtarief