Themavoorlichtingsbijeenkomst

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat denkt men over euthanasie in Benelux?
Advertisements

KWALITEITSZORG november 2012
De arbeidszorgmedewerker in Vlaanderen in beeld - enkele cijfers Globaal beeld van 'de arbeidszorgmedewerker' 2012 (algemene cijfers, profiel, context)
Edushock leerfestival
Wat was toen het grootste het grootste probleem van de van de FOD?
Presentatie cliëntenonderzoek. Algemeen Gehouden in december 2013 (doorlopend tot eind januari) DoelgroepVerzondenOntvangen% LG wonen en dagbesteding.
NEDERLANDS WOORD BEELD IN & IN Klik met de muis
1 Resultaten marktonderzoek RPM Zeist, 16 januari 2002 Door: Olga van Veenendaal, medew. Rothkrans Projectmanagement.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
Uitgaven aan zorg per financieringsbron / /Hoofdstuk 2 Zorg in perspectief /pagina 1.
1 - RA patiënten – Februari 2009 REUMATOÏDE ARTRITIS KENNIS – OPVOLGING – PERSOONLIJKE EVALUATIE Patiëntenonderzoek Initiatief van met de steun van nv.
Sociale relaties op school en geestelijke gezondheid
MMNM 2011 Marketingcommunicatie.
© 2010 Noordhoff UitgeversMarketingcommunicatiestrategie.
Global e-Society Complex België - Regio Vlaanderen e-Regio Provincie Limburg Stad Hasselt Percelen.
 Deel 1: Introductie / presentatie  DVD  Presentatie enquête  Ervaringen gemeente  Pauze  Deel 2 Discussie in kleinere groepen  Discussies in lokalen.
Arbeidstevredenheid en prestaties
De Gouden Glans van MaS Effecten van maatschappelijke stages voor stagebiedende organisaties in Amsterdam.
INITIATIE DEFINITIESELECTIECONCIPIËREN INBEDDING IN ORGANISATIE ONDERHOUD Opdrachtgever/ Projectleider Eigenaar Architect en zijn team Stakeholders INITIATIEDEFINITIESELECTIECONCIPIËRENINBEDDINGONDERHOUD.
Tevredenheids- enquête 2012 P. Grouwels Inleiding Mogelijke antwoorden: Zeer goed: 4 sterren ****: volledig tevreden; Goed: 3 sterren ***:
THEMAVOORLICHTINGSBIJEENKOMST
Themavoorlichtingsbijeenkomst
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
EVEN HELDER KRIJGEN EVEN DE VRAAG HEEL HELDER KRIJGEN VOORDAT JE ZOMAAR AAN DE SLAG GAAT?
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Kwaliteit en Patiëntveiligheid in de Belgische ziekenhuizen anno 2008 Rapportage over.
Elke 7 seconden een nieuw getal
Nardi Steverink.
Oefeningen F-toetsen ANOVA.
Wat levert de tweede pensioenpijler op voor het personeelslid? 1 Enkele simulaties op basis van de weddeschaal B1-B3.
Voorlichting B2-studenten september 2012 Tineke Hoeksma, studieadviseur Sarah Bosch, studieadviseur.
Afstuderen Master PSY Sandra van Aalderen.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE maart 2014 Tineke Hoeksma, studieadviseur.
Voorlichting B2 Psychologie
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE 04 maart 2013.
UNIVERSITEIT TWENTE. Welkom in Twente!
Wijzigingen bachelor- en mastercurriculum Psychologie
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wijzigingen mastercurriculum en pre-masterprogramma Psychologie mei.
VOORLICHTING B3 Gert Brinkman Mark Tempelman
VAKPRESENTATIE 25 NOVEMBER
In dit vakje zie je hoeveel je moet betalen. Uit de volgende drie vakjes kan je dan kiezen. Er is er telkens maar eentje juist. Ken je het juiste antwoord,
Seminarie 1: Pythagoreïsche drietallen
WAT IS PRECIES HET DOEL? ALS JE NIET WEET HOE JE ERGENS GAAT KOMEN?
1 © GfK 2012 | Supermarktkengetallen | GFK SUPERMARKTKENGETALLEN ‘Hoe ontwikkelt het aantal kassabonnen zich?’ ‘Wat is de omzet van de supermarkten.
Ben Bruidegom 1 Sequentiële schakelingen Toestand uitgang bepaald door:  ingangen;  vorige toestand uitgang.
ribwis1 Toegepaste wiskunde – Differentieren Lesweek 7
Inger Plaisier Marjolein Broese van Groenou Saskia Keuzenkamp
Help! ‘Niet vorderende ontsluiting’
CQI- ziekenhuisopname ontwikkeling en discriminerend vermogen
Liaison dangereuse? Secretarissen en ontvangers over hun onderlinge verhouding en de werking van het managementteam Prof. Dr. Herwig Reynaert Dr. Kristof.
EFS Seminar Discriminatie van pensioen- en beleggingsfondsen
Hoe gaat dit spel te werk?! Klik op het antwoord dat juist is. Klik op de pijl om door te gaan!
Eerst even wat uitleg. Klik op het juiste antwoord als je het weet.
STIMULANS KWALITEITSZORG juni 2014.
TRANSITIEQUIZ onder leiding van Lucille Werner.
In opdracht van NOC*NSF
Gert Brinkman Mark Tempelman November 2014
DIGITAL ANALYTICS TOOLS. 2 DIGITALE MEDIA - METEN.
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 VOORLICHTING B3 KEUZERUIMTE februari 2015 Gert Brinkman
Gezondheid oudere migranten in Utrecht (selectie)
Openbaar je talent Service public, talent particulier.
Voorlichting Ontwikkelings- en Forensische Psychologie Voorlichting
Praktische informatie B2
Praktische informatie B3
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Startcollege B2 Psychologie
1 Voorlichtingsbijeenkomst: Info voorbereiding klinische master en werkveld PPT Onderwijscoordinator Laura Holsbeeke Stagebegeleiders masterspecialisatie.
Themavoorlichting 20,21,22 mei 2014 Belangrijke info start master → slide 2 CRV → slide 9 PPT → slide 27 ILO → slide 50 GP → slide 70 HFE →
Master studieadviseur Joleen de Jong
12 september 2016 Marielle Stel – Opleidingsdirecteur Psychologie UT
Transcript van de presentatie:

Themavoorlichtingsbijeenkomst 06-12-2010

PROGRAMMA 13.45 – 14.05 uur Uitleg proces afstuderen Bachelor & Master (voor bachelor studenten) 14.05 – 14.15 uur Korte pauze Start themapresentaties 14.15 – 14.25 uur Conflict, risico en veiligheid (CRV) 14.25 – 14.35 uur Gezondheidspsychologie (GP) 14.35 – 14.45 uur Cognitie en Media (C&M) 14.45 – 14.55 uur Instructie, leren en ontwikkeling (ILO) 14.55 – 15.05 uur Geestelijke gezondheidsbevordering (GGB) 15.05 – 15.30 uur Uitleg proces afstuderen Master (voor pre-master studenten)

PROGRAMMA Procedure bachelorthese Master Procedure Masterthese

PROCES BACHELORTHESE Voorkenniseisen: Propedeuse & B2 afgerond?  Start Bachelorthese Startbewijs inleveren bij BOZ Onderzoeksopdracht en begeleiders zoeken  informeer bij themacoordinator/ docent/ studieadviseur Bachelorthese contract inleveren bij BOZ Aan het werk! Aanmelden voor presentatiedag bachelorthese Evaluatieformulier bachelorthese Aanmeldingsformulier Bachelordiploma-uitreiking

PROCES BACHELORTHESE Individueel product Omvang: 15 EC Leiding: eerste begeleider en een tweede begeleider, die beide in dienst zijn van de UT. Eerste begeleider: docent en/of onderzoeker opleiding Psychologie. Eén van beide begeleiders promovendus of hoger, de andere UD of hoger. Een externe, derde begeleider:adviseur Vorm: APA, Engels of Nederlands Inhoud Afsluiting: presentatie → Afstudeerweb: Stappenplan

Master - VOORKENNISEISEN - BACHELOR STUDENTEN Start mastervakken: B1 & 110EC uit de B2 en B3 behaald (incl. Statistiek 3) Start masterthese: Bachelor volledig afgerond

OPZET MASTER Houd rekening met het gelijktijdig volgen van vakken en het schrijven van de masterthese Let op verplichte vakken Let op het moment van aanbod van de vakken

MASTER VOORBEELD Gezondheidspsychologie

MASTER VOORBEELD Cognitie en Media

MASTER VOORBEELD Geestelijke Gezondheidsbevordering

OPZET MASTER Mastervakken via ‘Keuzeformulier Master’ inleveren bij BOZ  http://www.psy.utwente.nl/formulieren/master/studieprogramma.doc Wil je gedurende het jaar toch een ander vak willen volgen?  Alleen na melding hiervan bij BOZ  Let op dat je voldoende vakken haalt binnen het thema

AFSTUDEERPROCES MASTERTHESE Voldaan aan voorkenniseisen?  Start masterthese Startbewijs inleveren bij BOZ Onderzoeksopdracht en begeleiders zoeken Contract Masterthese opstellen en inleveren bij BOZ Aan het werk! Na GROENLICHT van de begeleiders: planning colloquium Aanmeldformulier Masterexamen inleveren Evaluatieformulier Masterthese inleveren

KENMERKEN MASTERTHESE Individueel product Omvang: 30 EC Leiding: in handen van student. Eerste begeleider en een tweede begeleider, die beide in dienst zijn van de UT. Eerste begeleider: docent en/of onderzoeker opleiding Psychologie. Eén van beide begeleiders promovendus of hoger, de andere UD of hoger. Een externe, derde begeleider:adviseur. Vorm: APA, Engels of Nederlands Inhoud: experiment, survey onderzoek, kwalitatief onderzoek (interviews), observatie-onderzoek,… Afsluiting = afstudeerpraatje = colloquium  Stappenplan Er zijn twee stappenplannen; voor de bachelor en de master

MASTERTHESE Opdrachten:  Afstudeerweb www.utwente.nl/psy/afstudeerweb Opdrachten: http://www.psy.utwente.nl/afstudeerweb/Opdrachten/ Algemene informatie  Studieadviseur Inhoudelijke informatie over opdrachten  Docenten

VRAGEN? Vragen?! Bedankt voor jullie aandacht!

Psychologie Master thema Conflict, Risico & Veiligheid Prof. dr. Ellen Giebels

17

18

Thema’s risicoperceptie en -communicatie burgers - overheid verklaringen voor antisociaal en risicovol gedrag -> context (omgeving) + P + interactie conflict en crisismanagement - crime in action + opsporing & vervolging sociaal psychologische theorieën Toekomst: uitdaging om verder verbinding te zoeken met 2 thema’s Allereerst het domein van risicoperceptie en communicatie - belangrijk deel van de onderzoekers in onze groep op focussen: Daarnaast met ; zoeken oorzaak van gedrag minder in persoonlijkheid en meer in context besmettelijkheid van onverzorgde, rommelige omgeving- social proof principe interactie tussen personen en macht met interactie en gevoel van macht of onmacht kan escaleren naar mobbing/pestgedrag

Multi-partij perspectief instanties die de veiligheid moeten waarborgen publiek daders slachtoffers

Aandachtspunten analyse van gedrag in realistische settings of van authentieke interacties interventies onderwerp van onderzoek (buurtbemiddeling of een diagnose & triage instrument) aandacht voor culturele verschillen en (groeps-)dynamiek verbinding met technologie toegepast karakter IBR Centre for Conflict, Risk, and Safety perception (iCRiSP) www.icrisp.utwente.nl

Verbinding met technologie technologie als middel om te communiceren/communicatie te faciliteren (internet; VR besluitvorming) technologie als onderzoeksmethodiek (LIWC; spanningstrackers) leugendetectie technologie als moderator (camerabewaking)

Onderwijs: track conflict, risico & veiligheid Kwartiel 1 / Febr 2010 Kwartiel 2 / apr 2010 Kwartiel 3 / sep 2010 Kwartiel 4 / okt 2010 5 EC 5 EC 5 EC 5 EC Risico’s in een maatschappelijke context Leiderschap en ethiek Forensische Psychologie Veiligheids- beleving Nieuw Nieuw Nieuw Nieuw 5 EC 5 EC Practicum: empirisch risico- of conflictonderzoek Groepsdynamiek en interventie Nieuw Nieuw Practicum: empirisch risico- of conflictonderzoek 5 EC Deze inhoudelijke onderwerpen en de de insteken komen terug in het onderwijsprogramma zoals wij daar per 1 februari 2011 mee zouden starten. Verschillende partij-perspectieven, dynamiek, aansluiting bij praktijk Nieuw 30 EC Masterthese CRV Nieuw

Voorbeeld afstudeerprojecten verdachtenverhoor communicatie rondom rampen (watermanagement, transportveiligheid) bevorderen zelfredzaamheid burgers rondom rampen radicalisering en beïnvloedingstactieken buurtbemiddeling abusive supervision & abusive subordination deceptie detectie crisisonderhandelingen internet-tool bij conflicten (Justitie) stress: beveiliging & conduct after capture veiligheidsperceptie in de openbare ruimte koninklijke landmacht: moraliteit en de militaire identiteit

Mogelijke functies beleidsmedewerker of voorlichter ministerie of multinational gedragswetenschapper bij politie of defensie trainer, mediator, docent (conflict en onderhandeling, groepsprocessen) consultant veiligheid/veiligheidscoördinator P & O functie (ongewenste omgangsvormen, diversiteit en leiderschap) onderzoeker veiligheid (Universiteit, WODC, TNO, RIVM)

Bedankt voor de aandacht! Voor vragen: E. Giebels@utwente.nl

Gezondheidspsychologie Stans Drossaert Mastervoorlichting 6 december, 2010

Gezondheidspsychologie Relatie tussen psyche en (lichamelijke) gezondheid: Invloed gedrag & psychosociale factoren op ontstaan van ziektes Invloed psychosociale factoren op beloop van ziektes & behandeling Invloed ziektes op welzijn en ‘kwaliteit van leven’

Gezondheidspsychologie Relatie tussen psyche en (lichamelijke) gezondheid: Invloed gedrag & psychosociale factoren op ontstaan van ziektes Invloed psychosociale factoren op beloop van ziektes & behandeling Invloed ziektes op welzijn en ‘kwaliteit van leven’ HPV Vaccinaties (sociale) leertheorieën Comazuipen Obesitas Risico-communicatie Veilig vrijen Gehoorbescherming Entertainment Education

Gezondheidspsychologie Relatie tussen psyche en (lichamelijke) gezondheid: Invloed gedrag & psychosociale factoren op ontstaan van ziektes Invloed psychosociale factoren op beloop van ziektes & behandeling Invloed ziektes op welzijn en ‘kwaliteit van leven’ Help-seeking Arts-patientcommunicatie (online) Lotgenotencontact Therapietrouw Patientenvoorlichting & keuzehulpen Self-management

Gezondheidspsychologie Relatie tussen psyche en (lichamelijke) gezondheid: Invloed gedrag & psychosociale factoren op ontstaan van ziektes Invloed psychosociale factoren op behandeling & beloop van ziektes Invloed lichamelijke gesteldheid op welzijn en ‘kwaliteit van leven’ Vooroordelen & stigma Vermoeidheid pijn Omgaan met verlies en (naderende) dood Stress & coping Gevolgen van ziekte voor partner

Voorbeelden van GP-onderzoek op de afdeling Hoe kunnen we COPD-ers van het roken afkrijgen? Hoe kunnen we patiënten méér betrekken bij medische besluitvorming? Hoe zorgen we ervoor dat zorgverleners hun handen wassen?

Voorbeelden van GP-onderzoek op de afdeling Hoe kunnen we vermoeidheid bij reuma patiënten goed meten? Worden patiënten beter van het online ‘monitoren’ van hun ziekte? Wat zijn voor oudere patiënten de voor- en nadelen van “domotica”?

Gezondheidspscyhologie Vooral de lichamelijke gezondheid staat centraal Niet psychologische of psychiatrische ziektebeelden Onderzoeken, ontwerpen, evalueren en implementeren van (groeps) interventies Géén individuele zorgverlening! Interventies zijn gericht op het publiek, patiënten of zorgverleners Aandacht voor sociale, culturele en omgevingsfactoren

Het curriculum Gezondheidspsychologie Semester 1 Semester 2 Kwartiel 1 Kwartiel 2 Kwartiel 3 Kwartiel 4 5EC  5EC  Public Health Psychology Psychologische interventies in de gezondheidszorg E-health Onderzoek in de zorg  5EC Capita selecta gezondheidspsych Gezondheidspsych.in levensloopperspectief Entertainment Education

Het curriculum GezondheidsPsychologie Semester 1 Semester 2 5EC  5EC MASTERTHESE 30EC  Public Health Psychology Psychologische interventies in de gezondheidszorg E-health Onderzoek in de zorg  5EC Capita selecta gezondheidspsych Gezondheidspsych.in levensloopperspectief /E&E

Het curriculum GezondheidsPsychologie Semester 1 Semester 2 5EC  5EC  Public Health Psychology Psychologische interventies in de gezondheidszorg E-health Onderzoek in de zorg  5EC Capita selecta gezondheidspsych Gezondheidspsych.in levensloopperspectief /E&E Gericht op gezonde mensen (en hun omgeving) Theorieen over o.a.: Determinanten van gezondheid Determinanten van gedrag Beinvloedingsstrategieen Vaardigheden Theorie vertalen naar praktijk- toepassingen ‘verkopen van je interventie’

Het curriculum GezondheidsPsychologie Semester 1 Semester 2 5EC  5EC  Public Health Psychology Psychologische interventies in de gezondheidszorg E-health Onderzoek in de zorg  5EC Capita selecta gezondheidspsych Gezondheidspsych.in levensloopperspectief /E&E Gericht op ICT in de zorg Theorieën over o.a. Typen eHealth toepassingen Impact eHealth op patiënten & zorg Persuasieve technologie Vaardigheden: Formatieve evaluatie van een eHealth toepassing Zelf een ehealth toepassing maken Oefenen met User Centered Design

Het curriculum GezondheidsPsychologie Semester 1 Semester 2 5EC  5EC  Public Health Psychology Psychologische interventies in de gezondheidszorg E-health Onderzoek in de zorg  5EC Capita selecta gezondheidspsych Gezondheidspsych.in levensloopperspectief /E&E Verdiep je in een onderwerp naar keuze

Het curriculum GezondheidsPsychologie Semester 1 Semester 2 5EC  5EC  Public Health Psychology Psychologische interventies in de gezondheidszorg E-health Onderzoek in de zorg  5EC Capita selecta gezondheidspsych Gezondheidspsych.in levensloopperspectief /E&E Gericht op patiënten en de zorg Theorieën over o.a.: Organisaties van de Zorg in NL Enkele (chronische) aandoeningen Psychologische processen bij ziekte: -Impact van ziekte op Kwal v Leven -Sociale Steun -Self Management Vaardigheden Interventieontwerp & en evaluatie in de medische praktijk

Het curriculum GezondheidsPsychologie Semester 1 Semester 2 5EC  5EC  Public Health Psychology Psychologische interventies in de gezondheidszorg E-health Onderzoek in de zorg  5EC Capita selecta gezondheidspsych Gezondheidspsych.in levensloopperspectief /E&E Specifiek voor de zorg: Ethiek van onderzoek bij patiënten METC Veelgebruikte meetinstrumenten Veelgebruikte onderzoeksopzetten Vaardigheden ‘kritisch kunnen beoordelen van onderzoek in de zorg”

Het curriculum GezondheidsPsychologie Semester 1 Semester 2 5EC  5EC  Public Health Psychology Psychologische interventies in de gezondheidszorg E-health Onderzoek in de zorg  5EC Capita selecta gezondheidspsych Gezondheidspsych.in levensloopperspectief Entertainment Education (E&E) “Keuzevakken” GP in Levensloopperspectief: Wat betekent ziek zijn en gezond gedrag in de verschillende fasen van het leven? Entertainment Education- E&E Hoe kunnen we gezondheidsbevorderende boodschappen in amusement verpakken?

Waar zou je kunnen gaan werken? De NEDERlandse GBI-S

Waar zou je kunnen gaan werken? Andere relevante instellingen Ziekenhuizen Bedrijven

Samengevat Gezondheidspsychologie de relatie tussen de psyche en het lichaam (groeps)interventies staan centraal, geen psychotherapie Curriculum: eerst vakken dan (extern) afstuderen Werken: Bij zeer uiteenlopende organisaties, als onderzoeker, beleidsmedewerker, consultant, coördinator van GB-interventies

Nog vragen?? c.h.c.drossaert@utwente.nl

Cognitie en Media Matthijs Noordzij

COFFEEPOT FOR MASOCHISTS (by Jacques Carelman)

VEEL GEHOORD: “Ik ben onhandig met “technische” apparaten” “Ik voel me schuldig dat ik zo onhandig ben” “Ik ben mechanisch incompetent” MAAR… Wellicht zijn veel gebruiksvoorwerpen (zeer technisch of zeer alledaags) wel vaak inhumaan ontworpen! Met inhumaan bedoel ik “zonder rekening te houden met de kracht en zwaktes van mensen”.

COGNITIEVE ERGONOMIE OF “HUMAN FACTORS” “Ergonomie streeft naar het zodanig ontwerpen van gebruiksvoorwerpen, technische systemen en taken dat de veiligheid, de gezondheid, het comfort en het doeltreffend functioneren van mensen wordt bevorderd.” Tijdens de track cognitie en media volg je vakken als “Ergonomical Design” en “Human Error”.

AFSTUDEEROPDRACHTEN: HUMAN FACTORS Bachelor (Intern) Hoe beoordelen mensen betrouwbaarheid van een Wikipedia pagina? Welk ontwerp van een stofzuigerrobot vinden mensen het prettigst? Master (Extern of Intern) Uit welke lichaamshoudingen herkennen mensen snel emotie? (XSens Technologies) TNO (Efficiëntie van teams, bijvoorbeeld in een ziekenhuis) Communiceren met digitale fotolijsten (de Twentse Zorgcentra) Herontwerp websites (bijv. gemeente Enschede, Wehkamp)

MEDIAPSYCHOLOGIE Mediapsychologie is de wetenschap die zich bezighoudt met de invloed van media op mensen Mastervakken als “Computer Games Studies” en “Massamediagebruik en effecten”. Afstuderen (zowel bachelor als master): Invloed van camerastandpunt op beoordeling van personen en objecten. Succes emotie- en realityformats

COGNITIEVE (NEURO)WETENSCHAP Advanced Cognitive Neurosciences Cognitive Psychology Motor Skills

AFSTUDEEROPDRACHTEN: COGNITIEVE WETENSCHAP Bachelor Sequentiële effecten op de P3 component in een Stroop taak Wat is de rol van de omgeving bij het uitvoeren van een geautomatiseerde beweging? Master Exogene visuele aandacht bij dove mensen. Allerlei vormen van fundamenteel gedrags en EEG onderzoek (ook in Dortmund)

TOEKOMSTPERSPECTIEF Wetenschappelijk onderzoeker (Assistent in opleiding/ Promovendus) Human Factors expert/ Application researcher (TNO, grote internationale bedrijven). Usability expert Consultancy (Bijv. ontwerp websites, “oude” media).

AFSTUDEERWEB OF M.L.NOORDZIJ@UTWENTE.NL

Instructie, Leren en Ontwikkeling Master PSY Universiteit Twente

Hoe leren we eigenlijk? En wat kunnen we er aan doen? Vragen?

Onderzoek Kinderen Kinderen, adolescenten en volwassenen Leren in relatie met ontwikkeling Leren op school Kinderen, adolescenten en volwassenen Hersenen en leren Technologie om leren te ondersteunen

Afstuderen bij ILO

Tekeningen als hulpmiddel bij leren

Kunnen we dyslecten ondersteunen? Dit lettertype bevat veel visuele ruis kleine verschillen tussen letters en leest daarom moeilijk. Dit lettertype is speciaal ontworpen voor dyslecten en zou ze moeten kunnen helpen met lezen

Hoe redeneren beginners en experts?

Tekenen en modelleren

ZAPs Gemaakt bij IST! Kunnen we studenten ondersteunen in het stellen van de juiste vragen?

Na je afstuderen

Curriculum Maar eerst …

Studieprogramma Learning and Instruction Research in the Learning Sciences Games and Simulations Multimedia Learning Learning and the Brain Adult Learning Master thesis IST Research colloquia Professional orientation

Relevante bachelorvakken Basis Onderwijspsychologie Keuze Kennis en Redeneren B3 blok 1 Leren bij Kinderen en Adolescenten In 2010-2011 B2 blok 4

Instructie, Leren en Ontwikkeling www.ilo.gw.utwente.nl w.r.vanjoolingen@utwente.nl

Mental Health Promotion (Geestelijke Gezondheidsbevordering) dr. Gerben Westerhof

Research Program Mental Health Promotion 75

Mastertrack Mental Health Promotion Geestelijke gezondheids-bevordering (5EC) Verdieping psychopathologie (5EC) Stage (20EC) Counseling en gespreksvaardigheden (5EC) Cognitieve en gedragstherapie (5EC) eMental Health (5EC) Capita Selecta (5EC) of Gezondheids-psychologie in levensloop-perspectief (5EC) Masterthese (10EC) 76

Voorkennis Mastertrack Mental Health Promotion B1 Ontwikkelingspsychologie B1 Bio- en neuropsychologie B1 Persoonlijkheidsleer B1 Functieleer P1 Testtheorie en inleiding psychodiagnostiek B2 Dataverzameling voor psychologie B2 Inleiding klinische psychologie B2 Inleiding gezondheidspsychologie B2 Psychologische gespreksvoering B3 Inleiding Psychopathologie B3 Psychodiagnostiek B3 Bachelorthese / PreMaster Onderzoeksopdracht 77

Werkveld Mastertrack Mental Health Promotion GGZ Ziekenhuis Revalidatie Ouderenzorg Eerstelijnszorg Gehandicaptenzorg Kinder- en jeugdhulpverlening Forensische instellingen GZ-opleiding! 78

Mastertrack Mental Health Promotion Bedankt voor de aandacht! Zijn er vragen? 79

UITLEG PROCES AFSTUDEREN VOOR PRE-MASTER STUDENTEN

PROGRAMMA Voorkenniseisen Opzet master Procedure masterthese

VOORKENNISEISEN PRE-MASTER STUDENTEN Start mastervakken: max. 5EC deficientie Start masterthese: Pre-master volledig afgerond BACHELOR STUDENTEN Start mastervakken: B1 & 110EC uit de B2 en B3 behaald (incl. Statistiek 3) Start masterthese: Bachelor volledig afgerond

OPZET MASTER Houd rekening met het gelijktijdig volgen van vakken en het schrijven van de masterthese Let op verplichte vakken Let op het moment van aanbod van de vakken

MASTER VOORBEELD Gezondheidspsychologie

MASTER VOORBEELD Cognitie en Media

MASTER VOORBEELD Geestelijke Gezondheidsbevordering

OPZET MASTER Mastervakken via ‘Keuzeformulier Master’ inleveren bij BOZ  http://www.utwente.nl/psy/formulieren/  http://www.utwente.nl/psy/formulieren/master/studieprogramma.pdf Wil je gedurende het jaar toch een ander vak willen volgen?  Alleen na melding hiervan bij BOZ  Let op dat je voldoende vakken haalt binnen het thema

AFSTUDEERPROCES MASTERTHESE Voldaan aan voorkenniseisen?  Start masterthese Startbewijs inleveren bij BOZ (zie: http://www.utwente.nl/psy/formulieren/) 3. Onderzoeksopdracht en begeleiders zoeken 4. Contract Masterthese opstellen en inleveren bij BOZ 5. Aan het werk! 6. Na GROENLICHT van de begeleiders: planning colloquium Aanmeldformulier Masterexamen inleveren Evaluatieformulier Masterthese inleveren

KENMERKEN MASTERTHESE Individueel product Omvang: 30 EC Leiding: in handen van student. Eerste begeleider en een tweede begeleider, die beide in dienst zijn van de UT. Eerste begeleider: docent en/of onderzoeker opleiding Psychologie. Eén van beide begeleiders promovendus of hoger, de andere UD of hoger. Een externe, derde begeleider:adviseur. Vorm: APA, Engels of Nederlands Inhoud: experiment, survey onderzoek, kwalitatief onderzoek (interviews), observatie-onderzoek,… Afsluiting = afstudeerpraatje = colloquium  Stappenplan Er zijn twee stappenplannen; voor de bachelor en de master

MASTERTHESE Opdrachten (m.u.v. A&O):  Afstudeerweb www.utwente.nl/psy/afstudeerweb Opdrachten (m.u.v. A&O): http://www.psy.utwente.nl/afstudeerweb/Opdrachten/ Algemene informatie  Studieadviseur Inhoudelijke informatie over opdrachten  Docenten

VRAGEN? Vragen?! Bedankt voor jullie aandacht!