“Recente ontwikkelingen in de afvalmarkt. publiek  privaat”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trends, technieken en tarieven in de afvalmarkt
Advertisements

Meer huishoudelijk afval recyclen
Peter van Asperen 2 3 Haute Equipe Subsidies 4 (Innovatieve) financiering.
20 decembe r 2011 Energiebesparing particuliere verhuurders.
De waarde van de ondergrond Dr. Elbert Dijkgraaf Erasmus Competition and Regulation institute SEOR Faculteit der Economische Wetenschappen.
Duurzaamheid en energiebesparing
Klimaat en Duurzaamheid Beleidskeuzes en routebepaling Informele raad, 7 maart 2011.
Energiebesparing in bestaande koopwoningen Marijke Menkveld, 10 september 2009.
CO2 recovery Business case op RWZI. Aanleiding voor de studie Klimaatakkoord doelstelling: Broeikasgas emissiereductie van 30% in 2020 MJA 3 Energiebesparing.
Financiering van eHealth innovaties
Milieu performance van vervoerswijzen en logistieke ketens
Landelijke onderwijsdag Productschap Zuivel
Het erf van de toekomst Jan Broos Brooswater B.V..
NETWERK: 2000 bedrijven met MVO-ambitie
“Trends en ontwikkelingen in de beveiligingsbranche”
(Kwaliteit op bedrijventerreinen) 3 Een 3 sporenaanpak van revitalisering, beheer en collectieve services Presentatie tijdens Raadscommissie Parkstad Limburg.
Energieuitdaging vanuit maatschappelijk- economisch perspectief (deel 2): Nederlandse energievoorziening op weg naar 100% hernieuwbare energie? Erik Lysen.
Gescheiden Inzameling STImuleren
Producentenverantwoordelijkheid in Nederland 3 praktijkvoorbeelden
Ondergronds inzamelen Zoetermeer
Persconferentie LEB 2012 Petra Berkhout, 25 juni 2012.
Vergrijzing, ontgroening en bevolkingskrimp in Brabant
Klimaatneutraal ’s-Hertogenbosch
Limburgse Afvalconferentie 2004 Thema “Samenwerking en markt” Thema “Samenwerking en markt” U bent de architect.
Van Convenant naar AMvB… Wat betekent dat voor gemeenten? Wim Hazeu Wethouder Gemeente Maastricht Vertegenwoordiger VNG in verpakkingendossier.
Vereniging Afvalsamenwerking Limburg Sturing in een veranderend landschap.
Robert Jan Saft beleidsmedewerker VAOP
Afvalmarkt nu en in de toekomst
Verpakkingen te pakken? De gemeentelijke inzet in het verpakkingendossier Wim Hazeu Wethouder Gemeente Maastricht Vertegenwoordiger VNG in verpakkingendossier.
Het nieuwe gezicht van Attero
Limburgse Afvalconferentie 3 juni 2010 Ir. Wim van Lieshout Directeur HVC Limburgse Afvalconferentie.
Afvalestafette 24 mei Afval is niet Zwart-Wit Jan Rooijakkers 24 mei 2011.
Schoon gezond fris Twents milieu Afval: CO2 of Portemonnee ? Albert van Winden 24 mei 2011.
Met “Droog en Herbruikbaar” inzamelen naar 65% recycling van huishoudelijk afval?! Dirk Schouwe HVC.
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Deel II Samenwerking in de watersector
Financiële aspecten van gemeentelijke schaalvergroting
Coöperatieve energietransitie van niet duurzaam centraal naar duurzaam decentraal Schijndel 23 mei
1. Hoeveelheid afval per inwoner per jaar (HHA: afval van gemiddeld huishouden in NL, excl. grof afval) Bron: CBS [
Een gezonder Nederland VTV-2014
Warmtevisie EZ: nog werk in uitvoering
Gemeente Schagen voorstel inzamelscenario’s
Dr. Steven Van Garsse Manager Vlaams Kenniscentrum PPS
Inzameling in een gemeente: evoluties Paul Macken IOK Afvalbeheer Brussel, 28 april 2005.
Arjen Obbema Beleidsmedewerker Milieu Gemeente Son en Breugel Projectleider Materiaaltransitie.
Grondstof terugwinning met nascheiding - financiële afwegingen -
1 Topsector Energie 16 november 2012 Michiel Boersma Topteam Energie Topsector Energie.
TOEKOMST AFVALBEHEER DOE HET SAMEN ! DELFT 11 JUNI 2013.
IBN de basis voor groei Presentatie Commissie Inwonerszaken gemeente Boxmeer 29 augustus 2013 Ed de Leeuw - algemeen directeur IBN.
Gemeente Delft 11 juni André Hertog Directeur N.V. IRADO.
Uitwerking kadernotitie afvalbeleid Rob Slaats.
De Avalex aanpak 24 februari Wat en wie is Avalex.
Afvalbeleid Waardlanden-Gemeenten 2014 en verder Discussiëren over de toekomst.
Gezondheid telt! in Boxmeer Kernboodschappen voor lokaal beleid M van Bon-Martens en M Rutten 22 maart 2007.
Peter Floor, Avalex 13 september 2011 Welkom aan de leden van de Raadscommissie BLD Delft.
Kennisuitwisseling en zwerfafvalvergoeding Henk Klein Teeselink
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
Shanks en Avalex De grondstoffenleveranciers van de toekomst.
Afbeelding voorkant advies. Opdracht voor de werkgroep “Op welke wijze kan gescheiden inzameling van huishoudelijk afval worden verbeterd zodat recycling.
Circulair denken en doen in de Metropool regio Amsterdam Jacqueline Cramer Ambassadeur Circulaire Economie.
Duurzaamheid in afvalzorg Duiven 16 september 2010 Patrick van der Sanden.
Verbetering afvalscheiding laagbouw Leiderdorp
Heffingsmaatstaf afvalstoffenheffing en reinigingsrecht gemeente Sint Anthonis 12 oktober oktober 2017.
Afval en LAP voor beginners
Meer waarde uit afval Commissie Fysieke Leefomgeving Dordrecht 31 mei 2016 Dion van Steensel.
Filmpje starten…..
ALV Afval Samenwerking Limburg 21 november 2016
De circulaire economie van kunststof: van grondstoffen tot afval
Energievisie Regio FoodValley
Logistiek als versneller voor CE
Transcript van de presentatie:

“Recente ontwikkelingen in de afvalmarkt. publiek  privaat” Erik de Baedts Directeur NVRD 3 juni 2010, Maastricht

Agenda NVRD in het kort Kader afvalbeleid voor gemeenten Impact beleidskeuzes gemeenten Gemeentelijke zorgplicht  Producentenverantwoordelijkheid Ontwikkelingen Markt  Overheid

Ruim 100 jaar in vogelvlucht Vereniging van gemeenten & hun publieke afvalbedrijven 95% penetratiegraad in NL huishoudens 3 sectoren: Gemeenten (Regie & Beleid), Gemeentelijke diensten & Publieke bedrijven, G.R./N.V.’s (ASB) Overige dienstverleners o.g.v. afvalbeheer en reiniging (A&RM) Kennisuitwisseling in de regio en in vakcommissies Hoofdactiviteiten: Beleid |Kenniscentrum |Netwerk |Imago Thema’s: Duurzaamheid |Markt  Overheid | Aanbesteding | Afvalpreventie |Statiegeld | Verpakkingen

Kader: Gemeentelijke zorgplicht Overheidsbemoeienis historisch ingegeven vanuit hygiëne, volksgezondheid, beheer openbare ruimte Zorgplicht verankerd in: kaderrichtlijn EU: afvalbeheer publieke taak wet milieubeheer: afvalinzameling huishoudens en doen verwerken LAP: doelstellingen (60% nuttig) en verantwoordelijkheden Juridische eigendom openbare ruimte: reinigen Gemeentelijke zorgplicht als vangnet in maatschappelijk speelveld

Kader II: Producentenverantwoordelijkheid Afvalbeheer in oorsprong volledig publieke zorg: wettelijke zorgplicht gemeenten burger betaalt de rekening (afvalstoffenheffing) Inmiddels hybride model (mede private zorg): Introductie producentenverantwoordelijkheid (PV) Niet de burger, maar de consument betaalt de rekening (‘de vervuiler betaalt’: financiële instrumenten) Producentenverantwoordelijkheid bedoeld voor effect aan zowel voorzijde (productontwerp en preventie), als achterzijde (inzameling en recycling)

Kader III: Inhoud, de Ladder Waste hierarchy Ad Lansink

Keuzes afvalbeheer: CO2-impact VOORLOPIGE Resultaten onderzoek CO2-footprint afvalbeheer Afval als grondstof grootste potentieel Afvalverwerking in Nederland bespaart al: Energie: 100 PJ CO2 emissies: 4.7 Mt CO2 Verdergaande recycling kan tot 2 MtCO2/jaar extra emissiereducties leiden (of 40% extra reductie) Recycling+ leidt tot grotere reducties in energiegebruik en emissies dan een verbrandings+scenario Verbranding heeft een plaats in afvalverwerking LAP2 realiseert de potenties slechts gedeeltelijk Bron: Universiteit Utrecht

Keuzes afvalbeheer: CO2-reductie 2 Mton CO2 te besparen door: Hoogwaardige plasticrecycling (ruim 1 MtCO2) Papier inzameling verder verbeteren Textiel hergebruik biedt additioneel potentieel GFT vergisting kan belangrijk bijdragen aan energiebesparing Verbeterde recycling van metalen levert bescheiden winst op: focus op aluminium en voorscheiding staal Krachtig beleid noodzakelijk om potenties te realiseren Bron: Universiteit Utrecht

Let op! Private producentenverantwoordelijkheid Het grote vraagstuk: Verpakkingen Wit- en bruingoed Overige ketens Het grote vraagstuk: bronscheiding of nascheiding, of/en? Ook voor nascheiding geldt: publiek of privaat?

De burger

Keuzes: hoe duurzaamheid organiseren in afvalbeheer? Preventie Hergebruik Investeringen publiek of privaat? Recycling Verbranden Opgelost door publiek ingrijpen Storten

Lange termijn investeringsbeleid IPR Normag Publiek versus privaat Vereiste voor lange termijn duurzaamheidsbeleid = Lange termijn investeringsbeleid Marktanalyse afvalinzameling huishoudelijk afval Trends afgelopen 10 jaar en stand van zaken 2010 Op verzoek van de NVRD heeft hier onderzoek naar gedaan

Ontwikkeling vraagzijde: gemeenten Gemeenten vanuit de zorgplicht opdrachtgever Aantal gemeenten in 10 jaar met 20% afgenomen door gemeentelijke herindelingen Gemiddelde gemeentegrootte in 10 jaar 37% gestegen: van 12.000 naar 16.000 huishoudens Bron: CBS, Agentschap NL. Bewerkingen IPR Normag

Ontwikkeling aanbodzijde: aantal bedrijven Aantal inzamelbedrijven huishoudelijk afval neemt trendmatig af met 40% 2000: +230  2010: 135 Eigen gemeentelijke inzameldiensten verminderd met 50% 2000: 165  2010: 75. Aantal particuliere afvalinzamelbedrijven nam in 10 jaar af met 50% 2000: 30  2010: 15. Het aantal overheidsbedrijven (GR/NV/BV) neemt met 65% toe. Van 24 tot bijna 40 in 2010. Bron: CBS, Agentschap NL. Bewerkingen IPR Normag

Ontwikkeling aanbodzijde: bedrijfsgrootte Aantal inzamelbedrijven neemt af, maar hun schaalgrootte neemt toe. In 2000 was de gemiddelde schaalgrootte (het aantal bediende huishoudens per bedrijf) ongeveer 28.000. In 2010 is dit bijna 52.000. Schaalvergroting is het gevolg van met name samenwerking en fusie. Voor een klein deel ook autonome (bevolkings)groei. De gemiddelde schaalgrootte van een overheidsgedomineerd bedrijf (NV/BV) is 97.000 huishoudens. Voor de particuliere bedrijven is dat 88.000. Bron: CBS, Agentschap NL. Bewerkingen IPR Normag

Actuele situatie 2010: marktaandeel Gemeenten met eigen inzameldienst kiezen steeds vaker voor deelname in een overheidsgedomineerd bedrijf (NV/BV/GR) 80% van de gemeenten kiest voor een gemeentelijke dienst of overheidsgedomineerd bedrijf (GR/NV/BV) Het aantal gemeenten dat kiest voor uitbesteding aan een particuliere inzamelorganisatie is redelijk stabiel 60% van de door een particuliere inzamelaar bediende huishoudens, wordt door 2 landelijke spelers bediend. De overige 40% zijn met name lokale / regionale spelers Bron: CBS, Agentschap NL. Bewerkingen IPR Normag

Actuele situatie 2010: marktpenetratie type gemeente Bron: CBS, Agentschap NL. Bewerkingen IPR Normag Overheidsgedomineerde bedrijven (NV/BV/GR) zijn sterk vertegenwoordigd in alle stedelijkheidsklassen. Dit geldt ook voor de gemeentelijke diensten. Met name gemeenten met een weinig stedelijk gebied maken gebruik van particuliere inzamelbedrijven. Particuliere inzamelbedrijven zijn nauwelijks actief in grote steden. Arnhem is met 58.000 huishoudens de grootste. NB: wel PPS-constructie. Van de 135 gemeenten die een particuliere inzamelaar inschakelen, telt 80% minder dan 20.000 huishoudens

Conclusies Markt & Overheid

Aandachtspunten Analyse betrekking op inzameling van huishoudelijk restafval en gft. Een gemeente of overheidsgedomineerd bedrijf kiest in het algemeen op onderdelen voor uitbesteding. Bijv. inzameling papier, textiel of glas. Een gemeente die kiest voor uitbesteding van de inzameling van huishoudelijk afval aan een particuliere organisatie, kan daarnaast nog wel een milieustraat of grofvuildiensten in eigen beheer hebben. In de praktijk zien we dat overheidsgedomineerde bedrijven wel een gedeelte van het inzamelen van huishoudelijk restafval of gft uitbesteden aan een marktpartij. Bijvoorbeeld in een specifiek gebiedsdeel met een afwijkende inzamellogistiek, et cetera.

Mogelijkheden voor gemeenten om te sturen Een gemeente heeft drie hoofdopties

Zelf doen Samen doen Laten doen Aansturing Inschatting van kostenvoordelen als gevolg van schaalgrootte De uitvoering van de afvalinzameling is geen gemeentelijke taak Mogelijkheid tot sturing op andere beleidsdoelen Eventuele bedrijfswinst vloeit terug naar de gemeente Ontzorging Flexibiliteit Spreiding risico’s Risicominimalisatie Verantwoordelijkheidsgevoel personeel Versterken‘ondernemerschap’ Kostenvoordelen Innovatie van overheidswege stimuleren Continuïteit Kennis en faciliteiten van de opdrachtnemer benutten Versterken innovatieve kracht Maximaal inspelen op innovatie door marktpartijen Professionalisering Behoud voorzieningenniveau en serviceniveau tegen aanvaardbare kosten

Tot slot Enkele producten van de NVRD Bestuurlijk Afwegingskader Markt & Overheid Juridische nadere uitwerking Markt & Overheid Handboek Aanbesteden Afvalinzameling CO2 -tool, keuzes duurzaam afvalbeheer Spoorboekje Biomassa 16 juni, regionale bijeenkomst in Weert