Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KIJK OP LEREN VOLGENS MABJEL
Advertisements

Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Ontwikkelingstheorien: Een kijk vanuit de levensloop van hun bedenkers
De “ leraar” als rolmodel
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Presentatie KOLL project
Lineair curriculum concentrisch.
De waarde van cultuureducatie
Hfdst 1 blz Opdracht Wat is leren?.
Annemieke, Daniël, Els, Fernand, Sander, Sonakshi, Steven
Voorbereid op Stage Bijeenkomst 2
Leren B. Reitsma & C.N. Tromp
Leerpsychologie Niet-Associatief leren Habituatie Associatief leren
Het geheim van de flipperkast
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Over het tentamen: Voor 3 ects: Voor 2 ects:
Ondernemen(d) in het onderwijs
Visie: rapport en portfolio
Stromingen binnen de Psychologie
Kijk op leerlingen en leren
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
De basis van ADSL: het constructivisme
Model-leren.
Piet Otten Herrald Bosman Frank van Alst
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Modellen en Stromingen
Kind in ontwikkeling A Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Kind in ontwikkeling B Intern vs. Extern.
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Ontwikkeling van het jonge kind
Opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Bijeenkomst September 2015
Modellen en Stromingen
Week 3: Systeemtheorie versus biologische psychologie
Intern vs Extern: Bio vs Systeem
Het wonder van de mens Wie is de mens. Wie is de mens? De mens onderscheidt zich van dieren door: Cultuurscheppend te zijn  creativiteit en structuur.
Stromingen in de psychologie Werkcollege 3
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 5
Stromingen in de psychologie
Kind in ontwikkeling B Gedrag vs. Gedachten Dagindeling:
Psychologieles 11 lesweek 1
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 3
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 EASBIB01K Ben ik mijn brein? Week 4 Dr. ing. M.M. de Ruiter.
Stromingen in de psychologie Hoorcollege 4
Sheets: Kamer: ML
De cognitief gedragstherapeutische benadering
Motivatie en Demotivatie Melany Mol. Wat bespreken we? De leerkracht De klas De school.
Expertgroep: “”Behaviorisme en cognitieve psychologie” Gemaakt door: Rodischa van Engel. Mandy Jagesar. Roxanne Buijtendijk. Priyana Chinnoe.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Hoe leren leerlingen? Het leerproces Overzicht hoofdstuk 1
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Hoofdstuk 2 De fundamenten van individueel gedrag
Psychologie van het leren
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Inleiding
Psychologie Conditioneren
3 november 2011 A-college Leerpsychologie
Carla van Boxtel 20 november 2008
Psychologieles 11 lesweek 1
PABO 4 TMS BCDE model.
Naar een typologie van scholen
Differentiatie in de klas
Onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel ( )
Agressie Les 2.
Constructivisme Piaget en Vygotsky
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs
Transcript van de presentatie:

Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky Leerprocessen Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky

Vier leertheoretische stromingen Behaviourisme Cognitivisme Constructivisme Connectivisme

Behaviourisme 1910 Pavlov (1849 – 1936) Stroming binnen psychologie en filosofie Uitsluitend objectief waarneembaar gedrag Dus geen rekening met onderbewuste Gedrag wordt verklaard door leerprocessen Respondente conditionering A -> B Doelen: voorspellen en beïnvloeden van gedrag

Behaviorisme Stimulus – gedragsreactie (reflex)

Watson (1878 – 1958) Onderzoek conditionering van emoties Tabula Rasa Onderzoek baby’s Drie emoties: Angst Woede Liefde Alle gedrag is aangeleerd

Watson Kleine Albert Witte rat: angst is aangeleerd Opvoeden: strak beloningsschema: Baby: vaste tijden voeden, daarbuiten huilen negeren

Skinner (1905 -1990) Reinforcement (Bekrachtiging) Radicaal Behaviorisme Operante conditionering Verklaren complex menselijk gedrag Gedrag niet alleen door stimulus Reinforcement (Bekrachtiging) Extinctie (uitdoven) Wet van succes

Skinner box

Skinner Bekrachtigingsschema’s Positieve bekrachtiging Variabel bekrachtigingsschema Duurzaam Volledig bekrachtigingsschema Aanleren van gedrag

Skinner Negatieve bekrachtiging Avoidance conditioning Vermijden negatieve stimulus Straf stopt negatief gedrag, leert niet af Extinctie, door gedrag te negeren. Emoties: bijproduct van conditionering Gedrag wordt louter extern gestuurd

Skinner Teaching machine Geprogrammeerde instructie Individueel Leren = positieve ervaring

Skinner operante conditionering

Behaviorisme Methodiek Klassikaal en Methodische scholen Motivatie om te leren Straffen en belonen Directe feedback Productiegerichte benadering onderwijs

Vygotsky (1896 – 1934) Ontwikkeling = dynamische proces Constante wisselwerking tussen Rijping Leren Sociaal culturele context Taal Extern: communicatie Intern: regulerend, grip op de buitenwereld Private speech, -> denken

Taal ondersteunt het geheugen Jonge kind: denken is herinneren De zone van actuele ontwikkeling De zone van naaste ontwikkeling Onderwijs: richten op gerijpte functies Niet leren maar ontwikkeling Mediation. Volwassene -> kind

Cognitivisme Kennis en vaardigheden: objectief Neem je over Leerkracht stuurt het leren Hersenen een computer

Cognitivisme Docent gestuurd onderwijs Instructie geven Leerkracht moet inspelen op verschillen leerlingen Invloed op informatieverwerkingsproces Intelligentie, Voorkennis Sociaal-emotionele kenmerken Docent moet hier op inspelen.

Constructivisme Leren als kennisverwerving, is een actief proces dat steeds meer onder eigen verantwoordelijkheid van de lerende plaatsvindt. Leren is een proces van kennis construeren. Leren is voortbouwen op de reeds aanwezige kennis Leren is een sociaal proces Leren is contextgebonden.

Connectivisme Competentiegericht onderwijs Leren is proces van verbinden van kennisvelden Kennis individu -> netwerk -> organisatie -> individu Leren kan in non-human appliances The learning is the network, weten ‘waar of wie’ is belangrijker dan weten op zich.

Uitstapje Denkstructuur model van J. P. Guildford (1897-1987) Structure of Intellect (SOI) Geen algemene IQ test maar gedifferentieerd.

Guildford 15 manieren van denken Denk activiteiten Kennis Geheugen Beoordeling Convergent denken Divergent denken

Leerstijlen Beeldend, Visueel Symbolisch Semantisch Gedragsmatig

Denkresultaten Denken in details Categorieën Verbanden Systemen Transformaties Implicaties

Leerprocessen Men kan een paard naar de waterput leiden, Maar niet dwingen tot drinken.