Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky Leerprocessen Ontwikkeling door leren Pavlof, Watson, Skinner Vygotsky
Vier leertheoretische stromingen Behaviourisme Cognitivisme Constructivisme Connectivisme
Behaviourisme 1910 Pavlov (1849 – 1936) Stroming binnen psychologie en filosofie Uitsluitend objectief waarneembaar gedrag Dus geen rekening met onderbewuste Gedrag wordt verklaard door leerprocessen Respondente conditionering A -> B Doelen: voorspellen en beïnvloeden van gedrag
Behaviorisme Stimulus – gedragsreactie (reflex)
Watson (1878 – 1958) Onderzoek conditionering van emoties Tabula Rasa Onderzoek baby’s Drie emoties: Angst Woede Liefde Alle gedrag is aangeleerd
Watson Kleine Albert Witte rat: angst is aangeleerd Opvoeden: strak beloningsschema: Baby: vaste tijden voeden, daarbuiten huilen negeren
Skinner (1905 -1990) Reinforcement (Bekrachtiging) Radicaal Behaviorisme Operante conditionering Verklaren complex menselijk gedrag Gedrag niet alleen door stimulus Reinforcement (Bekrachtiging) Extinctie (uitdoven) Wet van succes
Skinner box
Skinner Bekrachtigingsschema’s Positieve bekrachtiging Variabel bekrachtigingsschema Duurzaam Volledig bekrachtigingsschema Aanleren van gedrag
Skinner Negatieve bekrachtiging Avoidance conditioning Vermijden negatieve stimulus Straf stopt negatief gedrag, leert niet af Extinctie, door gedrag te negeren. Emoties: bijproduct van conditionering Gedrag wordt louter extern gestuurd
Skinner Teaching machine Geprogrammeerde instructie Individueel Leren = positieve ervaring
Skinner operante conditionering
Behaviorisme Methodiek Klassikaal en Methodische scholen Motivatie om te leren Straffen en belonen Directe feedback Productiegerichte benadering onderwijs
Vygotsky (1896 – 1934) Ontwikkeling = dynamische proces Constante wisselwerking tussen Rijping Leren Sociaal culturele context Taal Extern: communicatie Intern: regulerend, grip op de buitenwereld Private speech, -> denken
Taal ondersteunt het geheugen Jonge kind: denken is herinneren De zone van actuele ontwikkeling De zone van naaste ontwikkeling Onderwijs: richten op gerijpte functies Niet leren maar ontwikkeling Mediation. Volwassene -> kind
Cognitivisme Kennis en vaardigheden: objectief Neem je over Leerkracht stuurt het leren Hersenen een computer
Cognitivisme Docent gestuurd onderwijs Instructie geven Leerkracht moet inspelen op verschillen leerlingen Invloed op informatieverwerkingsproces Intelligentie, Voorkennis Sociaal-emotionele kenmerken Docent moet hier op inspelen.
Constructivisme Leren als kennisverwerving, is een actief proces dat steeds meer onder eigen verantwoordelijkheid van de lerende plaatsvindt. Leren is een proces van kennis construeren. Leren is voortbouwen op de reeds aanwezige kennis Leren is een sociaal proces Leren is contextgebonden.
Connectivisme Competentiegericht onderwijs Leren is proces van verbinden van kennisvelden Kennis individu -> netwerk -> organisatie -> individu Leren kan in non-human appliances The learning is the network, weten ‘waar of wie’ is belangrijker dan weten op zich.
Uitstapje Denkstructuur model van J. P. Guildford (1897-1987) Structure of Intellect (SOI) Geen algemene IQ test maar gedifferentieerd.
Guildford 15 manieren van denken Denk activiteiten Kennis Geheugen Beoordeling Convergent denken Divergent denken
Leerstijlen Beeldend, Visueel Symbolisch Semantisch Gedragsmatig
Denkresultaten Denken in details Categorieën Verbanden Systemen Transformaties Implicaties
Leerprocessen Men kan een paard naar de waterput leiden, Maar niet dwingen tot drinken.