De economie van goed en kwaad De zoektocht van economische zingeving van Gilgamesh tot Wall Street van Thomáš Sedláček Johan Graafland Hoogleraar Economie,

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Utilisme gebaseerd op het hedonisme:
Advertisements

Onze visie: Zie, slaat uw ogen op en beschouwt de velden
Antwoorden op vragen over kerk, cultuur, Bijbelboeken, … & geloven.
Het belang van scheppingslessen
Seksualiteit: gave van God
Ethiek van de techniek Jan van der Stoep.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Gods leiding in ons leven en De Heilige Geest CSR Delft 6 september 2011 Drs. G.C. Vreugdenhil 1.
“Wat is waarheid en hoe kunnen wij die kennen?”
De Bijbel lezen: waarom en hoe?
Geld & Geluk Laura Spierdijk.
Goed vs Fout  Leven vs Dood
Diaconale bewustwording, een duurzaam proces.
De economie van goed en kwaad De zoektocht van economische zingeving van Gilgamesh tot Wall Street van Thomáš Sedláček Johan Graafland Hoogleraar Economie,
Christus’ overwinning op het kwaad
Egoïsme Trasymachus: immoreel gedrag uit eigenbelang
Het maakbare lichaam Hoe ver mag je gaan om aan het schoonheidsideaal te voldoen? Grietje Dresen.
Onderwijs en democatisch burgerschap
2 Corinthiërs brief voor het hart
HOEZO BIDDEN?.
"in geen ding bezorgd" 1.
Samenvatting hoofdstuk 2
Godsdienst 1 1.
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
“De andere kant van de medaille”
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Parasjah (=“gedeelte”) van vandaag  Exodus 35:1-38:20  Herhaling van het sabbatsgebod, het volk levert het materiaal voor de tabernakel en Besaleël leidt.
Bouwstenen voor Gemeenterlaties
Bijbels omgaan met geld(deel 3)
Christelijke Vrijheid
1 Duurzaam ondernemen werkt ! Milieu en werkgelegenheid Peter Van Humbeeck SERV.
Leven als Christus.
Leven zoals God het bedoelde?!
Achttiende en negentiende eeuw
1 Amsterdam, april 2005 Drs. Frits Spangenberg Rotary Extern imago.
De vrije wil als filosofisch probleem
31 augustus 2014 Zoetermeer 1. de vorige keer... Handelingen 20  Paulus' derde 'zendingsreis'  is op doorreis naar Jeruzalem  passeert Efeze (waar.
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
Handelingen 5: 1 En een zeker man, met name Ananias, met zijn vrouw Saffira, verkocht een eigendom, 2 hield iets van de opbrengst achter, met medeweten.
Bestaan goed en kwaad En zo ja: hoe dan?
Kaarten op tafel.
THEMA VOOR VANAVOND IS: GA VOOR GEZOND! GEZONDE LEVENSSTIJL
VAN DE AFGODEN DIE WE AANBIDDEN EN DE WONDEN DIE WE DRAGEN
Hoe werkt de maatschappij? Is deze maakbaar? Hoe beïnvloed je de economie?
Zingen Vers 1 Loof nu, mijn ziel, de Here,
Uitspraken in prediker:
Mirjam van Puijfelik Ethiek Ethische aspecten en professioneel handelen door de maatschappelijk werker.
Ethiek 1: inleiding Corstin Dieterich med.hro.nl/diecw L
Economie als religie Aanbid ik de gaven of de gever?
Mechanismen van tweedeling Over verarming en verrijking in Nederland.
De bijbel is Gods Woord Ook voor de levenswandel. Maar hoe dan?
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
Waarin zoekt u uw geluk? Een definitie van geluk: Tevreden zijn met de huidige levensomstandigheden of met het leven zoals zich dat nu presenteert. (Wikipedia)
Les 2 voor 9 juli HEER- SCHAPPIJ OVER DE AARDE DE OORSPRONG HET VOORRECHT BEGREN- ZINGEN AANSPRAKE- LIJKHEID HERSTEL.
Groot geschenk, grote verantwoordelijkheid Welvaart.
Ethische Visies.
Aswoensdag.
Romeinen (4) WELKOM.
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Kolossenzen 3 & 4 gaat over het nieuwe leven
Het Koninkrijk van God -1
Thema Leven Les 2 Wat is ethiek?.
De Betekeniseconomie in de klas
Dienen in de gemeente.
DE ROL VAN RENTMEESTERSCHAP Les 10 voor 10 maart 2018.
Klassieke Oudheid en levensbeschouwing
Huwelijksformulier Beamteam aanwijzingen: GK2017
8 tips voor een gelukkiger leven
HET RIJK IS MIDDEN ONDER ONS HE RIJK IS MIDDEN ONDER ONS
Transcript van de presentatie:

De economie van goed en kwaad De zoektocht van economische zingeving van Gilgamesh tot Wall Street van Thomáš Sedláček Johan Graafland Hoogleraar Economie, Onderneming en Ethiek Universiteit van Tilburg

Opzet boek Deel 1:De economie in de oudheid Gilgamesh epos / Oude Testament / Oude Griekenland / Nieuwe Testament / Descartes / Mandeville / Smith Deel 2: Mythen in de huidige economie Hebzucht / vooruitgang/onzichtbare hand / homo economicus / dierlijk instinct / wiskunde

Inhoud 6 maart 20 maart Inleiding Centrale these van het Sedlacek’s boek Gilgamesj-epos Het Oude Testament Het Oude Griekenland Het Nieuwe Testament 20 maart De Mandeville / hebzucht als noodzaak Adam Smith / vooruitgang / onzichtbare hand en homo economicus Toepassing op kredietcrisis

Wat is economie? Neo-klassieke benadering (Lionel Robbins): the science which studies human behaviour as a relationship between ends and scarce means which have alternative uses Kernelement: schaarste Doeleinden zijn gegeven

Wat staat er in dit boek?

Centrale these van Sedláček boek Kennis van mythen en verhalen zijn onmisbaar in economische wetenschap Moderne economische theorieën zijn nieuwe wiskundige vormen van meta-economische verhalen in oude mythen meta-economische verhalen bevatten historische, culturele, psychologische, theologische en filosofische dimensie Al deze verhalen gaan over goed en kwaad Economen moeten toegeven dat economie inherent normatief is

Gilgamesh epos Oudste bekende werk uit wereldliteratuur (2150 v Chr.) Economische aspecten nooit geanalyseerd Centrale thema: bouw stadsmuur Uruk door Gilgamesh

Economische aspecten Mannen mogen vrouwen en kinderen niet meer zien: niet-economische activiteiten en vriendschap zijn ‘improductief’ Heilige bomen worden gekapt: natuur wordt tot reservoir van hulpbronnen Opkomst stad: veiligheid  specialisatie, investeren, maar ook afhankelijkheid Rusteloosheid

Oude Testament Gericht op dit leven Vooruitgang: lineair tijdsbegrip (ipv cyclisch); Messias-verwachting Rentmeesterschap: mens moet zorg dragen voor natuur; mens als co-schepper; waardering voor arbeid Moraal doorslaggevende invloed op geschiedenis Rendeert het om het goede te doen? Maar dit is niet het motief om het goede te doen Omwille van het goede zelf (Job); liefde voor God en zijn wet

Stelling Voor goed functioneren van de economie is het voldoende dat mensen uit welbegrepen eigen belang handelen. Ethiek speelt geen grote rol in de praktijk en dat is ook niet nodig. Belangrijker is goed overheidsbeleid.

Anti-ascese Armoede is beklagenswaardig (beter dood dan arm, Prediker 4:2) Schaarste is een vloek Armen kennen geen rust Hebben geen vrienden en zijn sociaal geïsoleerd Armen en hun kinderen worden bedreigd met slavernij Armoede ondermijnt het morele karakter Sociaal vangnet Nalezen oogst, maaien van randen akkers Tienden Renteverbod Sabbbatsjaar en kwijtschelding schulden Jubeljaar

Waardering van rijkdom en materieel genot Positief Rijkdom is een zegen (Gen. 24: 34) Ondernemerschap wordt aangemoedigd (Pred. 11: 1-6) Het genieten van eten en drinken is een gave (Pred. 5: 18-20) Negatief Rijkdom geeft zorgen (Pred. 5:11) Streven naar rijkdom leidt tot ontevredenheid en onverzadigbaarheid; het is eindeloos (Pred. 5:9) Rijkdom bedekt zicht op menselijke kwetsbaarheid (Spr. 18:11) Rijkdom maakt mensen arrogant en hard (Spr. 18:23) Zucht naar rijkdom veroorzaakt spirituele blindheid (Deut. 8: 11-18)

Geluk en inkomen voor verschillende landen (2000)

Welvaart en geluk over de tijd: de case van de V.S.

Discussievraag Wat is volgens u de relatie tussen geluk of menselijk welzijn en inkomen? Wat zou de reden kunnen zijn dat in de V.S. het geluk achter gebleven is? Ziet u een verband met de boodschap in het Oude Testament?

Andere voorbeelden Respect van privaat eigendom: gij zult niet stelen Sabbatsrust: niet onophoudelijk werken Het verhaal van Jozef Voorbeeld van stabilizatiepolitiek Illustreert dat correctie voorspellingen niet uitkomen als gevolg van corrigerend beleid

Het oude Griekenland Epicurus: hedonisme, egoïsme  utilisme (Bentham, Mill) Stoicijnen: vrijheid  met weinig tevreden Pythagoras: getallensymboliek  kwantificering Plato: ideeënleer  abstract denken; wiskunde Aristoteles: particulier bezit, deugdenethiek  MAX goede leven (ipv MAX nut)

Xenophon: arbeidsverdeling Belang van arbeidsdeling: grootte van de markt Belang van handel; geen nulsomspel Behandel buitenlandse handelaren met respect Overeenkomst met Adam Smith Speldenfabriek: arbeidsdeling verhoogt de productiviteit van 1 naar 4800 spelden per dag

Nieuwe Testament Economie centraal Van 30 gelijkenissen van Jezus hebben 19 sociaal economische context Centrale thema: vergeving van schulden schuldkwijtschelding nodig om een nieuwe start te kunnen maken Griekenland banken

Hebben liefde en het kwaad een functie in de economie? Gods redding door Jezus is gratis Waardevolste dingen in het leven mogen niet worden verkocht In plaats van eigen belang: gebod van de liefde Speltheorie: liefde efficiënter dan oog om oog, tand voor tand Voorkomt een negatieve spiraalwerking Het goede niet mogelijk zonder het kwaad (gelijkenis van het zaad) Moeilijk te onderscheiden Kwade krachten gebruiken voor het goede

Discussievraag Is er eigenlijk wel een rol voor liefde in het economisch verkeer? Zo ja, kunt u voorbeelden bedenken?

Debat vragen opmerkingen stellingen