Boekvergelijking lessenserie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Redekundig ontleden Over waarom, wat en hoe....
Advertisements

Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Loverboys alles over loverboys.
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Plaatje vrienden op een bank
Een ontroerend verhaal met een sterke boodschap !!!
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
Tijd en opbouw: Verteltijd:
De beroemdste persoon die er is …
Uitleg meewerkend voorwerp (mv)
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Wie is rijk ? & wie is arm ?.
Harry Potter en de Geheime Kamer
DAT IS HET ! Joep was zo’n figuur, waar je echt helemaal gek van kon worden. Hij was altijd goed gehumeurd en had altijd iets positiefs te melden. Als.
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Fictieanalyse College 3.
Vrouw vs. man -.
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
DE GOEDE WEEK verzamelviering.
Loverboys.
Wiebel Kees Nik’s boekbespreking 25 okt 2007 Inhoud: 1. Titel,
Harry Potter en de schepping
Een lessenserie van drie lessen
Fictieanalyse-proza.
Introductie van ‘ruimte’
Antwoord op vraag SOPO1-4
Boekbespreking van: Damon Dekker.
Iedereen coach naar Jef Clement.
Bewerkt door Rani, Sofie, Helena en Annelies Schooljaar:
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
H. House of terror in Boedapest  Wat is het?  Wat verwachtte we er van ?  Wat hebben we geleerd?  Pluspunten  Minpunten.
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Vreemd. Theo, een nog vitale al wat op leeftijd gekomen heer loopt een stukje over het naaktstrand. Een vrouw spreekt hem aan. Mijnheer, mag ik U een wat.
Welke keuze maak jij voor jezelf?
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
Vier broers verlieten het ouderlijk huis om te gaan studeren.. Alle vier werden succesvolle, welgestelde dokters en advocaten..
Tweede wereldoorlog.
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Ken je kracht…Deel je kracht…
Mijn ervaringen in (land). Intro  Naam/land/soort vrijwilligerswerk/voorbereiding etc. (Plaats op deze pagina bijvoorbeeld een mooie foto) 1.
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Letterkunde van 1800 tot 1914 griezelverhaal schrijf je eigen
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
Blok 6.
Volksuniversiteit Zwolle
Stage: Basisschool de Klingerberg
Onze doelen en visie in beeld
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
De theorie achter de verhalen
Literaire bouwstenen Vertelperspectief.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Schokkende beelden in de media Media begrip week
Waar blijft de tijd Sociale media in jouw leven. Waar blijft de tijd Intro Je hoorde het verhaal van Marijke. Reageer eens op haar situatie. Sociale media.
Literaire bouwstenen 3.
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
Muziekgeschiedenis 21 e eeuw Stijlen Een muziekstuk.
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
Literatuur, maker en maatschappij
In 2017 ga jij: je diploma halen;
Fictie 2.1 tijd.
SCHM Literatuur Les 1 #havo5.
Nee Zeggen!.
Living lab & Storytelling
38 Fictie Motief. 38 Fictie Motief THEMA EN MOTIEF thema: kortst mogelijke samenvatting van een verhaal liefde, dood, pubertijd motief: ‘een patroon’
Literaire Begrippen.
Transcript van de presentatie:

Boekvergelijking lessenserie

Les 1 - introductie Uitleg periode C met eindopdracht Boeken uitzoeken Planner invullen

Uitleg periode C Twee boeken lezen Boeken met elkaar vergelijken op een onderdeel uit de literaire begrippen Herhalen en toepassen literaire begrippen in de les Lezen in de lessen!

Boek uitzoeken Op je hele lijst, maximaal twee boeken van dezelfde auteur Gebruik de boekenlijst Tips van andere leerlingen / docent ALTIJD controle bij docent Stuur eventueel een e-mail met titel en auteur

Invullen planner Bladzijden tellen Per week aantal blz. invullen

Les 2 - perspectief Herhaling periode A – perspectief Korte oefening Lezen stencil Dorrestein Toepassen op boek

Vertelperspectief Wat is het vertelperspectief van een boek?

Vertelperspectief Welke soorten perspectief ken je nog? Auctoriaal vertelperspectief Personaal vertelperspectief (let op: geen hij/zij perspectief!) Ik-perspectief

Vertelperspectief Welke variaties zijn er? Perspectief wisseling Meervoudig ik-perspectief Meervoudig personaal perspectief

Welk vertelperspectief? Al voordat hun auto op de dijk uit de bocht vloog en in het water belandde, voelden Max en Laurie zich bedrukt. Ze hadden ruzie. AUCTORIAAL VERTELPERSPECTIEF

Welk vertelperspectief? Toen hij buiten het station kwam, zag Roel Karel nergens meer. Wel zag hij Simon. Hoe licht voelde Roel zich op zijn tennisschoenen, in vergelijking met Simon! Het was of hij op een andere planeet liep, waar de zwaartekracht maar een fractie van die op aarde bedraagt. PERSONAAL VERTELPERSPECTIEF

Perspectief Dorrestein Lees het stencil over perspectief Discussieer over (een van) de volgende stellingen Als het plot goed is, maakt het niet uit bij welk personage het perspectief ligt. Dan is het altijd spannend. Ik kan me alleen in een personage inleven bij een ik-perspectief. Bij een auctoriaal perspectief krijgt de lezer een objectief beeld van het verhaal.

Toepassen op eigen boek Bekijk je eigen boek(en) Wat is het vertelperspectief? Gebeurt er nog iets bijzonders met het perspectief? Wat is het gevolg van de keuze van het perspectief voor jou als lezer? Wat zou er gebeuren als er een ander perspectief zou zijn gekozen? Is perspectief voor jou een goede keuze voor de boekvergelijking? Waarom wel of niet?

Les 3 - Ruimte Wat verstaan we allemaal onder ruimte?

Ruimte Waarom kan ruimte van belang zijn? Sfeer oproepen Relatie met het thema Karakterisering personages Symbolische betekenis

Wat is hier de betekenis van ruimte? De hoofdpersoon Willem Bleeker woont met zijn gezin in Den Haag. Na een conflict op zijn werk neemt Bleeker de trein naar Amsterdam, de stad waar hij is opgegroeid. Den Haag staat voor burgerlijk en Amsterdam voor spannend. Bleeker voelt zich in Amsterdam niet thuis, hij blijkt een burgermannetje te zijn dat het liefst thuis zit. Hij verhuist weer terug naar zijn gezin in Den Haag. SYMBOLISCH

Wat is hier de betekenis van de ruimte? In het boek Frankenstein van M. Shelley is de ruimte angstaanjagend. Bijvoorbeeld huiveringwekkende ruines of duistere kloostergangen. SFEER OPROEPEN

Wat is hier de betekenis van de ruimte? De hoofdpersoon, Maarten Klein, wordt dement, hij vereenzaamt en vervreemdt van zijn omgeving. Maarten is een oude Nederlandse man die al jaren op een vrij afgelegen plek in de VS woont. Door zijn dementie neemt hij zijn omgeving steeds minder nauwkeurig waar. RELATIE MET THEMATIEK (eenzaamheid, vervreemding)

Wat zegt dit interieur over het personage?

Toepassen op eigen boek Bekijk je eigen boek(en) Noteer drie ruimtebeschrijvingen kort. Geef aan op welke pagina in het boek je die ruimtebeschrijvingen kan vinden. Welke betekenis heeft de ruimtebeschrijving? Is ruimte voor jou een goede keuze voor de boekvergelijking? Waarom wel/niet?

Les 4 - Tijd Wat verstaan we onder het begrip tijd?

Vier aspecten van tijd Tijd waarin het verhaal zich afspeelt (historische tijd) Tijd waarin het boek geschreven is Snelheid van (het) verhaal(fragmenten) Chronologie

Historische tijd Waarom is het belangrijk om te weten wanneer een verhaal zich afspeelt?

Tijd waarin het boek is geschreven Waarom is het belangrijk om te weten in welke tijd een boek geschreven is?

Snelheid VERTELTIJD Tijd die nodig is om het verhaal te vertellen Regels, pagina´s en hoofdstukken VERTELDE TIJD Tijd die het verhaal omvat Minuten, uren, dagen, jaren

Verteltijd > vertelde tijd Snelheid Tijdverdichting Verteltijd < vertelde tijd Tijdvertraging Verteltijd > vertelde tijd

Verdichting of vertraging? Het lezen van Ulysses van James Joyce kost meerdere dagen, terwijl het boek de beschrijving van een dag is. Tijdvertraging

Verdichting of vertraging? De Aanslag van Harry Mulisch beschrijft 36 jaar uit het leven van Anton. Dit wordt in nog geen 300 pagina´s verteld (een paar dagen doorlezen). Tijdverdichting

Verdichting of Vertraging? `Theo, een paar meiden hebben je een bijnaam gegeven en ze kletsen over je.´ `Heb jij eigenlijk een bijnaam?´ Dat was niet aardig. Hij wist het antwoord, terwijl zij slechts haar vermoedens kon hebben. Iris trok een vertel-mij-wat-gezicht en gaf geen antwoord. Zij had er veel, veel bijnamen, maar zij kende er waarschijnlijk niet een van. Uit piëteit had Theo haar er nooit over verteld. Ze hadden allemaal betrekking op haar kleur. `Blackie` was nog een onschuldige… tijdvertraging

Verdichting of vertraging? Mijn vaders geheimzinnige reizen voerden hem niet naar Duitsland. Na 1937 is hij in dat land slechts eenmaal teruggeweest. Samen is hij toen met een vriend naar de Moezelstreek, of ergens daar in de buurt geweest. Toen hij terugkwam was hij wekenlang van streek. De dokter moest vaak komen en die vriend hebben we nooit meer gezien. tijdverdichting

Chronologie Wanneer is een verhaal chronologisch? Als het verhaal precies verteld wordt in de volgorde waarin het gebeurd is. Wanneer is het verhaal niet chronologisch? Als er tijdsprongen in voorkomen. Flashbacks of flashforwards

Waarom? Waarom maakt een schrijver gebruik van flashbacks? Waarom maakt een schrijver gebruik van de flashforward? Waarom is het belangrijk om tijdvertraging en tijdverdichting op te sporen?

Toepassen op eigen boek Bekijk je eigen boek(en) Ga voor alle vier de aspecten van tijd na of ze een belangrijke rol hebben in je boek. Dus: In welke historische tijd speelt het, is dat belangrijk voor het verhaal? In welke tijd is het geschreven, is dat belangrijk voor het verhaal? Zoek een fragment waarin sprake is van tijdverdichting en een fragment met tijdvertraging? Zijn ze belangrijk of opvallend? Noteer twee flashbacks. Zijn die uitgebreid of kort? Zijn ze belangrijk voor het verhaal? Kun je ook een flashforward vinden? Noteer waar. Is tijd voor jou een goede keuze voor de boekvergelijking? Waarom wel/niet?

Les 5 - Personages Welke soorten personages onderscheiden we? Karakters: gedachten en gevoelens zijn bekend. Karakter maakt ontwikkeling door. Type: oppervlakkig, vooral uiterlijk

Hoe leer je het personage kennen? Door de dingen die ze doen, zeggen of denken Via de verteller Via een ander verhaalfiguur

Hoe noem je onderstaande namen? Phileine Uit: Phileine zegt sorry, R. Giphart Diana Uit: Godin van de jacht, H. van Royen Anton Steenwijk Uit: De aanslag, H. Mulisch Speaking names

Karakter omschrijven Het kan soms moeilijk zijn om echt karaktereigenschappen te noemen van personages. Even oefenen… Omschrijf het karakter van de volgende personen eens in minimaal drie steekwoorden. Telkens andere! Tot welke sociale klasse of groep horen de personen?

Kies een van de twee

Persoon 3

Persoon 4

Ontwikkeling De hoofdpersonages maken bijna altijd een ontwikkeling door in het verhaal. In een psychologische roman is die ontwikkeling psychologisch. De ontwikkeling speelt zich af in de gevoelens, gedachten en emoties van de hoofdpersoon. De ontwikkeling kan ook te maken hebben met het bereiken van een doel in het verhaal.

Ontwikkeling Lees het gedicht ´Wolken´ van M. Nijhoff Welke ontwikkeling(en) maakt de hoofdpersoon door?

Toepassen Bekijk je eigen boek(en) Wie zijn de hoofdpersonages? Noteer van ieder hoofdpersonage drie karaktereigenschappen. Welke ontwikkeling maakt jouw hoofdpersonage door, denk je? Probeer de personages eens te vergelijken. Vind je opvallende verschillen of overeenkomsten? Is personages voor jou een goede keuze voor de boekvergelijking? Waarom wel/niet?

Les 6 – Thema en motieven Wat is het thema? Kortste aanduiding van het centrale probleem waar het verhaal over gaat. Hoe kom je tot het thema? Het verhaal eerst samenvatten en van deze samenvatting de kern weergeven. Als het boek een motto heeft, kan het je helpen bij het aanwijzen van een thema.

Motto Een kort stukje tekst, vaak een citaat, meestal voor in het boek of hoofdstuk

Thema Het thema kun je niet concreet in de tekst aanwijzen of benoemen, maar moet je afleiden uit het verhaal. Het is de betekenis achter het verhaal. Kun je voorbeelden van thema´s geven? Dood, ongelukkige liefde, schuld, vriendschap, overspel, zoektocht naar identiteit, ouder-kindrelatie, machteloosheid tegen het lot etc.

Motieven Wat is een motief? Elementen die in het verhaal telkens terugkomen. Ook wel herhalingen genoemd.

Motieven Concrete motieven Voorwerpen, zoals een spiegel, een sleutel, een boek, dobbelstenen, een schilderij, een foto etc. Gebeurtenissen Beschrijvingen Waarnemingen Kan ook samenhangen met een abstract motief. Abstracte motieven ideeën, afkeer tegen burgerlijkheid, kritiek op (een deel van) de samenleving, een bepaalde visie op het leven. gevoelens, zoals een terugkerend gevoel van eenzaamheid, bedrog, overspel, verraad

Motief en thema Motief en thema hangen met elkaar samen. Bepaal van de volgende voorbeelden wat het thema zou kunnen zijn.

Veertig Veertig is een bundel van Kees van Kooten. Het zijn drie verhalen: Verhaal 1: Het motief ´ouder worden´ staat centraal, de ik-figuur is 40 geworden. Verhaal 2: De hoofdpersoon heeft steeds terugkerende klachten door een oudemannenkwaal. Verhaal 3: De dood van de hond van de ik-figuur.

Thema? Verval of aftakeling

Wat is het thema?

Thema Het lot

Toepassen Bekijk je eigen boek(en) Wat is het thema? Hoe is de relatie van de hoofdpersoon met het thema? Worstelt hij ermee? Welke motieven kun je ontdekken? Minimaal een concreet en een abstract motief. Welke relatie hebben de motieven met het thema? Is thema of motieven voor jou een goede keuze voor de boekvergelijking? Waarom wel/niet?