« De stem als sleutel tot belevingsgericht contact »

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Rekenen met muzieknoten
Advertisements

Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
FAIR PLAY NOT ONLY FOR THE GAME !
Een verhaal om bij stil te staan …
Activeren van ouders met behulp van video-beelden
“Een reis naar Licht”.
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
DoeMeeDienst Groeigroepen 15 september 2013 Thema: Leven door de Geest.
Provincie Limburg Workshop mentorschap 17/5/2013
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Welkom bij Leefstijl.
Alzheimer Een haperend geheugen
Lotgenotencontact.
….een korte presentatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Werken met onbewuste delen
Haptonomie.
Loverboys.
Pastoraal op school.
Woord van Leven Februari 2010.
Sociale Studies Workshop alumnidag
hoe autismevriendelijk ben ik
Vrijheid?!.
VASTEN bezinning maandag 21 maart 2011.
Communicatiebehoefte of ongebreidelde nieuwsgierigheid digitale snelwegen mondiaal zappen : homo zapiens wijzigende sociale patronen digitale kennissenkring.
TRAINING SOCIALE VAARDIG-HEDEN
Vragen bij leven en dood: aandacht voor levensvragen in de palliatieve zorg Mw. M. Meevis, netwerkcoördinator Mw. J. Teeuwen, coördinator LPZ.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Een haperend geheugen.
WSNS 4 oktober 2007 “Als je doet wat je deed, krijg je wat je kreeg”.
Interpreteren van data
Coachen Maandag 14 juni 2006.
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
PRESENTEREN KUN JE LEREN
Syncope hulpverlening.
Hoe hoor ik Gods stem 1. geloven 2. Zijn spreken 3. verzamelen
Achttiende en negentiende eeuw
PAD Mindfulness en Yoga
Oktober 2014 Woord van Leven “Ik ben het brood dat leven geeft. Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben, en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst.
Kirti Zeijlmans MSc Rijksuniversiteit Groningen Voor meer informatie:
CanDo Coaching.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Mijn Ogen.
Beeldmeditatie Toon een beeld zonder voorafgaande of begeleidende commentaar Wat zie je? Wat zie je erin? Uitwisseling, geen discussie.
Communicatie en dementie
Heel interessant !.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Effectief communiceren
vrijheid Innerlijke vrijheid.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Durf ruimte te geven!. Uitgangspunten Bestuurders ervaren als problemen: Het is moeilijk goede en voldoende bestuurders te vinden Jongens blijven weg.
Protestantse gemeente De Hoeksteen te Benthuizen Voorganger: ds. Wil Bettenhaussen Orgel: Ben Veldstra 24 januari 2016 Aanvang: 10 uur.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Psychische kwetsbaarheid en veerkracht
Aandoeningen/ziektes Functies & anatomische eigenschappen Activiteiten en participatie Omgevingsfactoren Persoonlijke factoren InschikkelijkheidIk ben.
Dagdeel 3 conflicthantering
Workshop: StemPresentatie Presenteren vanuit stem, adem, klank, houding, expressie. Vergroot de impact van jouw pitch!
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt! Zelfhulpgroepen voor allochtonen werkt!
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Muziek.
Transcript van de presentatie:

« De stem als sleutel tot belevingsgericht contact » Het kan ook juist zijn om vals te zingen… Een training van Marianne Hartmann i.s.m. Expertisecentrum dementie Paradox (Gent) en Meander (Dendermonde)

doel : Stilstaan bij het belang van het beluisteren van de emoties van de persoon met dementie, door middel van een muzikale benadering.

Waarom kan muziek de sleutel zijn in het contact met mensen met dementie? Sedert de oudheid behoort muziek tot de menselijke natuur. Muziek vergezelt de mens doorheen de evolutie en doorheen alle culturen. Misschien is het feit dat de primitieve mens structuur gaf aan de geluiden die hij produceerde met zijn stem en met materialen, een hulp geweest om zich te onderscheiden van het dierenrijk. De mens plaatst zijn emoties in een geruststellende muzikale structuur en weet zo het onuitdrukbare in zijn bestaan, toch uit te drukken. De mens heeft muziek nodig om zich bevestigd te weten in zijn eigen bestaan.

Muziek, zang, spreekt de hersenen aan in zijn totaliteit Muziek, zang, spreekt de hersenen aan in zijn totaliteit. Zij maakt gebruik van alle verbindingen en stimuleert de neurotransmitters. Ook bij hersenbeschadiging of hersenatrofie prikkelt muziek de hersenen. Het is de bedoeling om de mens weer heel te maken door via de muziek het emotionele geheugen aan te spreken. We mogen dus gerust besluiten: VALS ZINGEN MAG!

Het muzikale geheugen … …de brug tussen heden en verleden! Ik beluister mijn favoriete muziekstuk. Ik bevind me onmiddelijk op een andere plaats in een ander gezelschap in een andere tijd Ben ik nu dement ?

De kracht van muziek: Zingen stimuleert… aandacht taalgebruik reminiscentie verbeelding stappen autonomie in het algemeen communicatie het wereldbeeld

Elementen die aan de muziek zijn kracht geven Tempo Ritme Melodie Dynamiek Structuur Emotie

Tempo en ritme 1496: In één van de eerst gedrukte boeken een traktaat van Franchinus Gaffurius over « Practica musicae » (Milan 1496). Hij beschrijft hierin « tactus », de snelheid waarmee de muziek gespeeld wordt zich hierbij baserend op de hartslag. Back to the Exhibition “Practica musicae” Franchinus Gaffurius Milan 1496 “Portrait d’un musicien ” (Franchinus Gaffurius) Leonardo da Vinci

Johann Joachim Quantz (18de eeuw) Via ritme en tempo geeft muziek structuur aan de tijd. Quantz beveelt het tempo van de hartslag aan als doeltreffende basis voor de communicatie tussen muzikanten en dansers.

  Melodie en dynamiek Stijgend Majeur Krachtig, luid Dalend Mineur Ingetogen, stil

Emotie Hoe anders zouden we kunnen communiceren met zij die niet meer praten , met zij die voor ons onbegrijpelijk zijn en totaal onlogisch, als via de weg van de emoties ? In de traditie van de religieuze muziek werd deze mogelijkheid reeds eeuwen geleden geëxploreerd. (cfr. Die Grosse Stille 2006 Philip Gröning)

De houding van de zanger: geankerd gecentreerd beschikbaar

Respect voor de persoonlijke ruimte De bellentheorie van Edward T Hall (Anthropoloog) DE ‘bellen’ De intieme bel De persoonlijke bel De sociale bel De publieke bel

In het contact met ouderen komen we heel wat ‘bellen’ tegen, elk met een eigen dichtheid of broosheid… De zorggever die dichtbij wil komen moet zich bewust zijn van de aanwezigheid van deze bellen en ook van zijn eigen bel. colère ∞ Bel van ‘emotie incontinentie’ peur ∞ ‘Muur’bel tristesse ∞ joie ∞ Kwetsbare bel Bel van geluiden en repetitieve bewegingen

« Alstublieft, … maak mij tam », zegt de vos… in ‘ de kleine prins ’ A. de Saint-Exupéry

Albert Mehrabian Attitude de base “…Woorden geven maar misverstand…” zegt de vos tegen de kleine prins (A. de Saint-Exupéry)

Respect voor de dirigent De persoon met dementie is de ‘dirigent’ De zorggever is de muzikant, de begeleider

Wat moet er begeleid worden? emoties gebaren liederen tijd beweging gesprekken stilte De manier om zich uit te drukken, te praten, te zingen… etc…

Hoe kan de persoon met dementie zich gehoord en begrepen voelen? Lieg niet (het stimuleert de waanbeelden) Spreek niet tegen (dit doet appel op het rationele denken) Ga niet afleiden (onderdrukte emotie komt hevig terug) Wat kan ik dan wel doen? De emotie begeleiden: herformuleren ‘gezonde nieuwsgierigheid’ zoek de waarde ZING!!!

Momenten van een kwalitatieve relatie Emoties Vicieuse circel Moeilijk gedrag, Belediging straffen Verliezen Waarde Beluisteren en aanvaarden van de emotie

Gedrag van de zorgvrager objectieve observatie Beleving van de zorggever: hier mag je subjectief zijn Geschiedenis: belangrijke gebeurtenissen Huwelijk kinderen werk ziekte oorlog enz... Verlizen en kwetsuren: psychisch, fysisch en sociaal overlijdens huis gezondheid enz.. Noden gekoppeld aan bepaalde waarden Erkenning Veiligheid Aandacht Liefde … Waarden Te zoeken in symbolen en methaphoren die opduiken in handelingen, beelden en personen. Voorstel van relationele zorg Concrete acties lievelingslied: sleutel tot communicatie sleutel van het ritueel Zingen spreekt de totaliteit van de hersenen aan. Het organiseren van relationele zorg, bezorgt ook de zorggever nieuwe ervaringen. Hierdoor wordt ruimte gecreëerd voor gedragsverandering zowel bij zorggever als bij zorgvrager.

Samengevat … BLA BLA BLA …