De situatie september 2007  Werkconferentie met ABC  3 (interim) managers in 4 jaar  Totaal 40 professionals: (artsen/psychologen/paramedi, etc)  Opdracht:

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Café brein, Oss 14 juni. en Uden, 29 mei
Advertisements

Organisatieverandering
situationeel leiderschap
Binnen een VPG-setting
Project VOCATIO Camille Delbecque Communicatie en contact laureaten
WIE STAAN VOOR U? Sandra Klokman Noor Bosch RIBW
Beleid en budget, kader 2014 Huis van de Psychologie in relatie tot de sectoren Paul Kop 11 april 2013.
Visie op HNW juni Belang van een Visie Een Visie op Werken is de overkoepelende beschrijving hoe een organisatie werk in de toekomst ziet. De visie.
ENKELE ONTWIKKELINGEN IN DE ZORG. INLEIDING Belangrijkste ontwikkelingen Vergrijzing Ontwikkeling huishoudens Ontwikkelingen in de zorg 2 IBA Studiemiddag.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Leidinggeven Management Eerste verkoper.
Waardenmanagement De Transities
De GHOR, de zorginstelling en het regionaal crisisplan
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
Zekerheid over het eindresultaat neemt toe in de tijd.
De competente projectleider
Implementatie van Netwerk Outsourcing in Vodafone NL
Ruimtelijke ordening en buisleidingen Kennistafel 30 mei 2007.
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
Jeanette Kok Meeuwsen Ten Hoopen
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Regionale samenwerking rondom jongeren Ton EimersMichiel van der Grinten.
Delegeren Leidinggeven Blz. 177.
Plaats voor een heading Naar een regionaal Plan van Aanpak 789 Wmo.
Erica van Henten (Alysis Zorggroep)
Binden van Professionals? Niet doen!
30 mei 2002 Kennis- en Informatiemanagement Prof. mr A.I.M. van Mierlo.
Initiatieven Landelijk Hoofdenoverleg m. b. t
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Zelfmanagement bij de ziekte van Parkinson
Emotie en gedrag SlowChangeMgt.nl.
Concretisering Leraar Plus en Onderwijskundig Meesterschap
MEE Sociale Netwerk Versterking samen redzaam
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
The survival of the fittest
Hoe maak je een goede planning?
Nieuw toetsprogramma BRIS werkt samen met deskundigen aan een nieuw toetsprogramma voor het toetsen van een bouwvergunning of een veilig gebouw.
Staatsinrichting.
Leidinggeven H2 Leidinggeven Logistiek supervisor.
Leidinggeven H2 Leidinggeven Logistiek teamleider.
Leidinggeven H3 Leidinggeven Filiaalmanager.
Wij verwelkomen jullie hier op het Huygens college en hopen dat jullie je gaan vermaken.
Management en leidinggeven
7 Kernwaarden van Delta Lloyd Groep
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
1 “Innovatieplaats Cure” Experimenteer met minder regels.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst week 3 Werken in een team
Borging Kans op ‘terugval’ in oude routines is groot Heb hier al vanaf het begin aandacht voor.
Gezonde School Centrum Gezond Leven1 Werkplaats Gezonde School Centrum Gezond Leven.
Ons leervermogen moet in de 5 de versnelling – maar hoe ? Pim Verheijen NSCU – bestuurslid / oprichter Cap Cloud - online platform voor performance, kennis,
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Cliëntervaringsonderzoek Epilepsiecentrum Kempenhaeghe Sector Zorg & Dienstverlening Kwaliteitsdag VGN Door Esther Landsheer, MSc. Orthopedagoog.
Familie netwerkberaad. Aanleiding Er is een situatie in het gezin ontstaan die onveilig is of kan worden. Familie netwerkberaad.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Passend Onderwijs en nieuwe Jeugdwet Ben Plandsoen wethouder portefeuillehouder PaOn wederzijdse verwachtingen grijs gebied netwerken houding & paradigmashift.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Communicatie bij OCB Doel presentatie: Gedrag, symboliek en communicatie Indruk geven van mijn aanpak Managers betrekken bij imago Hoe gedrag beïnvloeden?
1.
Netwerk /11/14 LNW6 Het managen van verandering
‘Ontwikkelen doen we samen’
Verlies & Rouw September les 3 Mirjam Enderle.
Leiding geven aan school ontwikkeling
Werkgevers wendbaar aan de slag
Wij willen als gemeente/organisatie X onze klanten centraal stellen
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

De situatie september 2007  Werkconferentie met ABC  3 (interim) managers in 4 jaar  Totaal 40 professionals: (artsen/psychologen/paramedi, etc)  Opdracht: ‘krijg de mensen aan het praten’  Doel: (eindelijk) ‘doorkantelen’ in ieder geval intern binnen de Zorggroep  Voorbereiding: enkele interviews en veel inlezen; ‘waar zit de blokkade’?

Verandermanagementstijl (Mastenbroek) En/en: sturen door het management en (zelf)verantwoordelijkheid ontwikkelen door medewerkers  Confronteren én stimuleren  Richting geven én delegeren  Kaders verduidelijken én eigen ruimte laten Leidt tot samenwerking én afhankelijkheid door:  Sensitiviteit én assertiviteit  Inleven én overtuigen  Flexibel zijn én vasthoudend  Vriendelijk én stevig

Aanpak interim situatie  Veel overleg RvB  ABC terug op de kaart bij de 7 ‘sponsoren’  Management by walking around  Day to day zaken oplossen  Tegenprestatie: overleg  plannen  initiatief  Autoriseren ‘platform’ overleg  Breken ‘macht’ artsen in de matrix

De belangrijkste fases bij de medewerker (Kotter)  Aanhoren  Verlamming  Ontkennen  Boosheid  Marchanderen/ onderhandelen  Twijfelen  Depressie  Apathie  Groepsproces gaat rol spelen  Acceptatie

De succesfactoren 1.Collectieve ambitie (Weggeman) - ‘ZZP is leuk’ - Betrokkenheid van RvB en Hoofd Administratie - Samenwerking op plannen en begroting Timing - ‘Geloof’ bij partners moet groeien  resultaat - ‘Hoop’ bij de mensen borgen  DOEN ! - ‘Liefde’ voor elkaar moet  communicatie

3. Symbolen - Mea culpa RvB/ ‘verleden symbolisch begraven’ - Onwil collega’s/ sponsoren wegdrukken na ‘plan’ - Artsen als 1 e kantelen (imaginair!) - Feestjes vieren ( toneelstuk) 4. Plannen waarmaken - ‘ De Boer Op’ (intra en extramuraal) - Jaarplan vanuit alle afdelingen - Pro actieve houding (‘wij eerst/ het verstandigst’) - We gaan op ‘reis’ maar we ‘trekken’

Veranderen is een houding (Swieringa Stabiliteit = bureaucratie   Reizen - - Eerst de route bestuderen - - Bestemming is het doel - - Neem veel mee; achteraf overbodig - - Alleen een route uit de gids - - Geen afwijkingen van de paden Als we ‘reizen’ is alles gepland

Veranderen = klantencratie   Trekken - - Gewoon op weg gaan met een kompas - - De reis is het doel - - Neemt hoognodige mee en vult onderweg aan - - Zonder gids; later route beschrijven - - Meerdere zijwegen behandelen Als we trekken ‘zien’ we meer maar moeten we ook om kunnen gaan met onduidelijkheid/ onzekerheid