De situatie september 2007 Werkconferentie met ABC 3 (interim) managers in 4 jaar Totaal 40 professionals: (artsen/psychologen/paramedi, etc) Opdracht: ‘krijg de mensen aan het praten’ Doel: (eindelijk) ‘doorkantelen’ in ieder geval intern binnen de Zorggroep Voorbereiding: enkele interviews en veel inlezen; ‘waar zit de blokkade’?
Verandermanagementstijl (Mastenbroek) En/en: sturen door het management en (zelf)verantwoordelijkheid ontwikkelen door medewerkers Confronteren én stimuleren Richting geven én delegeren Kaders verduidelijken én eigen ruimte laten Leidt tot samenwerking én afhankelijkheid door: Sensitiviteit én assertiviteit Inleven én overtuigen Flexibel zijn én vasthoudend Vriendelijk én stevig
Aanpak interim situatie Veel overleg RvB ABC terug op de kaart bij de 7 ‘sponsoren’ Management by walking around Day to day zaken oplossen Tegenprestatie: overleg plannen initiatief Autoriseren ‘platform’ overleg Breken ‘macht’ artsen in de matrix
De belangrijkste fases bij de medewerker (Kotter) Aanhoren Verlamming Ontkennen Boosheid Marchanderen/ onderhandelen Twijfelen Depressie Apathie Groepsproces gaat rol spelen Acceptatie
De succesfactoren 1.Collectieve ambitie (Weggeman) - ‘ZZP is leuk’ - Betrokkenheid van RvB en Hoofd Administratie - Samenwerking op plannen en begroting Timing - ‘Geloof’ bij partners moet groeien resultaat - ‘Hoop’ bij de mensen borgen DOEN ! - ‘Liefde’ voor elkaar moet communicatie
3. Symbolen - Mea culpa RvB/ ‘verleden symbolisch begraven’ - Onwil collega’s/ sponsoren wegdrukken na ‘plan’ - Artsen als 1 e kantelen (imaginair!) - Feestjes vieren ( toneelstuk) 4. Plannen waarmaken - ‘ De Boer Op’ (intra en extramuraal) - Jaarplan vanuit alle afdelingen - Pro actieve houding (‘wij eerst/ het verstandigst’) - We gaan op ‘reis’ maar we ‘trekken’
Veranderen is een houding (Swieringa Stabiliteit = bureaucratie Reizen - - Eerst de route bestuderen - - Bestemming is het doel - - Neem veel mee; achteraf overbodig - - Alleen een route uit de gids - - Geen afwijkingen van de paden Als we ‘reizen’ is alles gepland
Veranderen = klantencratie Trekken - - Gewoon op weg gaan met een kompas - - De reis is het doel - - Neemt hoognodige mee en vult onderweg aan - - Zonder gids; later route beschrijven - - Meerdere zijwegen behandelen Als we trekken ‘zien’ we meer maar moeten we ook om kunnen gaan met onduidelijkheid/ onzekerheid