GEDRAGS-BEÏNVLOEDING 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dr. Wilbert Linnemans Human Sense Consultation
Advertisements

Welke kenmerken schrijven jij of anderen aan God toe? Roept u maar!
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Welkom op TOV!. bidden Geloof & gevoel ‘ik merk niks van God’
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
De psychologie van communicatie
De mayonaisepot en de koffie
Hoofdstukken 15 en 16.  als spelers meer keuze hebben kunnen nieuwe verhalen ontstaan. Hoe kan ik meer keuzes brengen?  Conflicten leiden tot meerdere.
Bewustwordingsworkshop
Wat is het geven van feedback?
….een korte presentatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Haptonomie.
voor de zomervakantie tot
Gedrag Spiritualiteit GOD Identiteit eigen vrije wil geweten
Positieve psychologie Wat is het Wat je aandacht geeft, groeit Positieve emoties hebben zin Wij zijn allen ok Hoe in te zetten bij depressie?
Workshop Knallende ruzie
Public design – Concept 1
Paul Postma Paul Postma Marketing Consultancy Edisonbaan 14G, 3439 MN Nieuwegein
Peter Strawson.
Communicatie en draagvlakontwikkeling intern
Levensvragen Over geluk…..
Verbonden.
GEDRAGS-BEÏNVLOEDING 2
WIJZE SPREUKEN !.
Zijn mensen vrij of is dat een illusie?
Meten van het emotioneel functioneren bij 9- tot 15-jarigen met een gehoorverlies Universiteit Leiden Instituut Psychologie, Sectie Onderwijs- en Ontwikkelingspsychologie.
De dynamische driehoek: ouders - kind - school
Selectieve en geïndiceerde preventie van problematisch middelengebruik bij jongeren Kind en Adolescent.
1. 2 De ontwikkeling van creatieve concepten t.b.v. mediacampagnes. Peter van Kessel Creatief Directeur, Headland Interactive.
Hoe een juiste onderzoeksvraag opstellen?
Is vrijheid. een illusie. Bart Engelen. Nacht van de Filosofie
Wanneer heb je een echt, levend, geloof?
Competentieontwikkeling voor OR-leden
Active ageing.
Ethiek Waarden & normen kritisch bekeken Welkom!.
Dans van Vos Weg van Wolf
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Foto 1 Lucia kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat ze bevalt van een kindje.
Foto 1 Sofera kreunt en wist het zweet van haar voorhoofd. Ze heeft zoveel pijn, weet niet wat te doen. Het is de tweede keer dat Sofera bevalt van een.
Beïnvloeding Reisgedrag
inzicht op de invloed van veranderingen op het gedrag van medewerkers
DE KRACHT VAN WEERSTAND als invalshoek voor het creeren van draagvlak Wie zelf geïnspireerd is en daarin anderen laat delen met oog voor hun behoeften.
Communicatie als gedragsveranderaar, kan dat? Bijdrage Communicatiekring Arnhem 14 mei 2013 GERALD MORSSINKHOF.
Wat ik wil…..
Mindfulness.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Hoofdstuk 9: Tussenmenselijke relaties
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Stof om over na te denken…
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
Dienstverlening voor integere en geweldloze communicatie Presentatie door R.R. Annema.
Slot 4Hc.
Aanpak problematisch gedrag
Het christendom: een dwangbuis? Welkom in de kerk
Voortijdig schoolverlaten
Aanvaarding en tolerantie
Effectief communiceren
Zeer energiezuinige nieuwbouw & koopgedrag Dr. Bert Pol Vennoot Tabula Rasa University of Twente Maastricht University Em. lector Overheidscommunicatie.
Bronnen van macht. Formele macht Hiërarchisch Formeel Positie Legitieme macht.
Groepsdynamica.
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Welkom ik maak me sterk.
Praktijk voorbeelden. 1 e invalshoek: burgers zijn betrokken/bezorgd/boos/bang over: Leefbaarheid/veiligheid/sociale voorzieningen Beheersing woonlasten.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
MOTIVATIE. Dromen en Idealen Jongeren dromen en hebben idealen.
Wetenschappelijke Gedragsbeïnvloeding Jorn Horstman
NU BURGERSCHAP 3/4 Project online 2Reclame: daar trap jij toch niet in? Reclame Le Trefle over wc papier Beïnvloedingsregel.
Beveiligingsbewustzijn op een speelse wijze
Transcript van de presentatie:

GEDRAGS-BEÏNVLOEDING 2 GEDRAGS-BEÏNVLOEDING 2.0 De geheimen van écht effectief beleid en communicatie

Even kennis maken … Niels Götz 42 jaar, getrouwd, 2 kinderen Opleiding Psychologie Post doctoraal Milieukunde Post doctoraal Beleid en Management Nima A Nima B Deskundigheidsopleiding creatief probleem oplossen Leergang Blue Ocean Strategy Favoriete netbeheerder: Enexis

Even kennis maken (3) Werkzaam bij: www.debovenkamers.nl

De lezing Gedragsbeïnvloeding: erg lastig: geen exacte wetenschap Toch zijn er recent – gelukkig - een aantal baanbrekende inzichten ontstaan: Marketingpsychologie Neuropsychologie En waren er al een aantal ‘effectieve inzichten’ (old school)

Wie of wat stuurt ons gedrag?

Samen op reis langs de vele aspecten van de psychologie van overtuigen Een reis op zoek naar de ‘Heilige Graal’: de ultieme gebruikshandleiding van de mens

De omslag Tijd om afscheid te nemen (en dat kan best even pijn doen …)

De omslag Kennis Houding Gedrag Nu vaak: naïef beeld van de mens Mens gezien als blanco, geïsoleerde informatie-verwerkende machine: Je vraagt hem redelijk te zijn: dat doet hij Je stopt hem vol met argumenten: op basis daarvan beslist hij en gedraagt hij zich Onderliggend: de mens heeft – als enige dier – verstand …. en zal dat dus wel gebruiken Kennis Houding Gedrag

De omslag: wat dan wel? 3 ‘body’s of knowledge’ ‘Old school’ psychologie Neuropsychologie Marketingpsychologie

‘Old school’ - 1 Maslow Waardering, erkenning Zelf ontplooiing Waardering, erkenning Liefde/ genegenheid, sociaal contact Veiligheid en zekerheid Lichamelijk (eten, drinken) Maslow

Old school - 2 Mens = gewoontedier  waarom zou ik? Als huidige gedrag ‘voldoet’  geen reden het te heroverwegen. Mens is stabiliteit zoekend systeem  weerstand tegen verandering is normaal (zelfs gezond!) Pas heroverweging bij noodzaak (er moet ergens ‘brand’ zijn) of ‘natuurlijk verandermoment’ Effect gewoontevorming versterkt door selectieve waarneming (geen nieuwe informatie opgepakt)

Old school - 3 Framing/ re-framing: zelfde verhaal / boodschap totaal verschillende lading te geven (en daarmee kansrijkheid te bepalen …)  zoeken haakje om verhaal aan op te hangen … Vb: Woonwijk  30 km/ uur Mogelijkheid 1: gebodsbord Mogelijkheid 2: u bevindt zich in een woonwijk …

Neuropsychologie (de illusie van) vrije wil … Priming: onbewust activeren – d.m.v. herkenning, associatie – van bepaalde ‘gedrags-schema’s’ Score triviantvragen hoger als voorafgaand artikeltje gelezen over hoogleraar Woordpuzzel: bejaarde of jongere langzamer naar lift gelopen

Hoezo … vrije wil? Onderzoek: Placebo effect treedt ook op als men weet dat het een placebo is (onbewuste effect medicijnen innemen is sterkst…) Lengte man bepaalt hoogte salaris, symmetrie gezicht aantrekkelijkheid Magneetveld schakelt oordeel uit (zonder dat proefpersoon het merkt!)

Neuropsychologie - 2 Niet verstand/ houding/ kennisniveau, maar emotionele staat is beste voorspeller gedrag

Neuropsychologie - 3 Wat bepaalt dan die emotionele staat? Reuk: 75% Sexuele aantrekkingskracht: 90% = geur … Alledaagse situaties (chagrijnige medepassagier in trein, collega in pestbui) Chemische stofjes in ons lichaam

Neuropsychologie - 4 Er is één emotie die in het autonome zenuwstelsel binnenkomt (op plek waar ook fysieke pijn zetelt) … En die emotie is … (angst voor) afwijzing

Neuropsychologie - 5 Biologische aandachtstrekkers Gezichten Kleur rood Sex Beweging Contrast Aandacht = verrassing

Marketingpsychologie De mens = een groepsdier Niet alleen elkaar vlooien, maar keihard: als verstoten uit de groep = doodsvonnis

6 sociale ‘oer’-mechanismen  zitten ‘diep’ in ons systeem, komen hard in de ‘onderbuik’ binnen. Feitelijk zijn het manieren om ons automatisch te laten reageren, alvorens wij rationele afwegingen maken onze ‘onzichtbare drijfveren’

Belangrijkste emotie van de mens: bij de groep horen, ‘er mogen zijn’ - geaccepteerd zijn … en blijven Gekoppeld aan groep: zeer sterk effect ‘wij-zij’  afzenderschap …

De 6 onzichtbare drijfveren Autoriteit Schaarste Sociaal bewijs Wederkerigheid Sympathie Committment en Consistentie

Sociaal bewijs Hergebruik handdoeken in hotels: toevoeging dat ‘de meerderheid van de hotelgasten het doet’  26% toename. Als nog specifieker (deze kamer)  33%.

Sociaal bewijs Onderzoek VS naar ‘vergroenen burgers’: traditionele aanpak (argumenten, doemscenario’s) werkt niet/ nauwelijks; focussen op wat vergelijkbare anderen doen c.q. degenen die het gewenste gedrag al wel vertonen wél!

Sociaal bewijs Cialdini: het gemiddelde is een ‘gedragsmagneet’ Conclusie: mensen zijn schapen …

Enkele communicatie voorbeelden

Opgepast! Pas op voor – onbedoeld – neerzetten negatieve norm: gedrag is besmettelijk, ook negatief gedrag!