MVO en marketing College 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klassiek compatibilisme
Advertisements

Waartoe zijn wij op aarde?
Marktonderzoek Wat is een marktonderzoek? Waarom een marktonderzoek?
Hoofdstuk 15 Geïntegreerde marketingcommunicatiestrategie
Veranderingen in de zorg
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Online Marketing in het MBO “SEO, dat kun je zelf!”
Samenwerking Provincie en VERA DSH en de Sociale Kaart DSH en de Sociale Kaart Samenwerking tussen de provincie en VERA.
Verhelle Jill 1BaswB Informatieve vaardigheden : sadan opdracht.
Klanttevredenheidsmodel van Thomassen
Ho 6: Motivatie.
Rechtvaardige Transitie Enkele uitdagingen voor de vakbonden.
Klachtenbehandeling Niveau 2 Kerntaak 2.
Hoe kom je er achter hoe gezond een product écht is?
Richtlijnen voor een vervullende liefdes relatie
In samenwerking met de wereldwinkel informeert de werkgroep DUURZAAMHEID van pkn de weide u over fairtrade handel.
Agenda  Les  wkn  hs 2 2 marketing
Marketing presentatie
PR Het stelselmatig bevorderen van wederzijds begrip
Grijs gebied Illusie Waarheid Droom Leugens Wens Feiten Sfeer Bedrog
H14 – Persoonlijke verkoop, verkoop-management en direct marketing
MVO: ethiek en internationaal ondernemen
MVO en public relations
MVO en analyse van dilemma’s
‘PRIVACY IN DE KETEN’ Mr J.J.A. van Boven VAN BOVEN Juridisch Adviesbureau Arnhem.
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Onuitzetbaar, wat is dat?. onuitzetbaar worden Onuitzetbaarheid: Wat moet je daar nou van vinden? Is het erg? Wie zijn verantwoordelijkheid, wie zijn.
College 4 Bedrijfscodes.
Bespreken positieve soa-uitslag
Welkom bij onze PBS reis
Ethiek.
Visie Missie Analyse fase SWOT analyse Strategische fase Operationele
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
 Leiden van een organisatie  ontwikkelingen sturen en beïnvloeden  beheersen van processen.
Commercieel beleid en recht H9 Offertes Certificeerbare Eenheid Ondernemershap.
Commercieel beleid en recht
Corporate Communicatie
Marketing 5 havo.
What the #hack?! privacy Job Vos – jurist, FG en privacy-expert Kennisnet MBO Raad 22 april 2015.
Regie over eigen leven..
Fitheid en gezondheid.
Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.
PRODUCT MEDIA ?. PROMOTION MIX Sales Promotion = Verkoopsbevordering heeft als doel snelle verkoop. De verkoop komt tot stand door kortingen, incentives,
Groepsdynamica & Interactief communiceren
SPH voltijd Ethiek 3: Normatieve Professionalisering Werkcollege 1 kwartaal 3: introductie Corstin Dieterich L
Grenzen Eerlijk communiceren over wat je denkt, ook als je iets niet wilt. Mag dat?
Plaats- en Promotiemix Alleen zitten op neergeklapte stoelen Ron Weijens.
Dienstenmarketing Week 4.
SOPHIE BREEMAN MARC DREU LENNARD LANTING JASPER MORS Bedwing het monster social media Aanpak voor mens en bedrijf Jeroen Bertrams.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Winkelen 3.0 Hoofdstuk 7 Vandaag begint de toekomst.
1. Stap 1 Samenstellen portfolio 2. Stap 2 Samenstellen netwerk 3. Stap 3 Social Media selecteren 4. Stap 4 Aanmaken profielen 5. Stap 5 Optimaliseren.
Ondernemerschap E43.
Tevredenheidsmeter.be Een praktisch, eenvoudig en bruikbaar antwoord op de wetgeving inzake psychosociale risico-analyses.
Dilemma’s.
Hoe worden we verlost van de kwade machten, die verleiden en misleiden
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
BB - Theorie Donderdag 6-oktober.
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
Les 5: Het marketingplan
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Afval of product Olaf van Hunnik 26 juni 2018.
Hoofdstuk 1: Waarom werken we?
Commercieel beleid en recht
Hoe worden we verlost van de kwade machten, die verleiden en misleiden
Hoofdstuk 6 Gezocht: leuke, betrouwbare klanten
Duurzaamheid C en D Hoofdstuk 2 People.
Transcript van de presentatie:

MVO en marketing College 3

Probleem Klant heeft recht op eerlijke, volledige informatie; Klant moet verantwoorde keuze kunnen maken; Klant wil/mag niet misleid worden; Maar: klant wil ook illusies, irreële koppeling van product met behoeftes.

Piramide van Maslow Piramide van Maslow

Grijs gebied Werkt niet Werkt wel Moreel goed Moreel ? Moreel fout Waarheid Feiten Status Grenzen verleggen Liefde Erbij horen Zekerheid Illusie Dromen Sfeer Vrijheid Leugens Bedrog Moreel goed Moreel ? Moreel fout

Vragen Hoe kies je verantwoord positie in het grijze gebied? Hoe koppel je emoties en menselijke behoeftes aan je product zonder de klant te misleiden? Hoe voorkom je dat je klanten kwetst en van je vervreemdt?

Vragen Vragen Wat zijn de morele grenzen van reclame? Hoe ‘ludiek’ kun je zijn? Hoe voldoe je aan het recht van elke klant op eerlijke, volledige informatie? Hoe bouw je d.m.v. marketing een langetermijnrelatie op met de klant?

Vuistregels voor de beoordeling van reclame Vuistregels beoordeling reclame Reclame mag geen algemeen geldende normen overschrijden; Reclame mag niet leiden tot schadelijke gevolgen voor personen, groepen of samenleving; Reclame mag niet het recht van de consument aantasten om in staat te blijven zelf een weloverwogen keuze te maken bij aanschaf van een product (misleiding, beperking keuzevrijheid).

Morele grenzen – wat vind je ervan?

Reclame van uitvaartmaatschappij AVVL Morele grenzen Wat vind je ervan? Reclame van uitvaartmaatschappij AVVL

Morele grenzen Wat vind je ervan?

Billboardreclame van Mazda Morele grenzen Wat vind je ervan? Billboardreclame van Mazda

Billboardreclame van HIJ (tegenwoordig WE) Morele grenzen Wat vind je ervan? Billboardreclame van HIJ (tegenwoordig WE)

Morele grenzen Wat vind je ervan? Reclame voor piercingbedrijf, speelplein met basketbalring als tepelpiercing

Reclame voor mannenblad Maxim Morele grenzen Wat vind je ervan? Reclame voor mannenblad Maxim

MVO-reclames – wat vind je ervan? Morele grenzen Wat vind je ervan?

Morele grenzen Wat vind je ervan?

Morele grenzen Wat vind je ervan?

Morele grenzen Wat vind je ervan? Reclame van Heinz. Homostel. Carrièreman kust bij vertrek naar zijn werk zijn huisman (‘mama’ genoemd).

Morele grenzen Wat vind je ervan?

Beleidsontwikkeling – stap 1 Doelstelling en marketing Gewicht Snelle verkoopgroei van product Positieve emoties in relatie tot product oproepen Feitelijke informatie geven over product (samenstelling, kwaliteit, prijs) Je product(en) positief onderscheiden van concurrerende producten Corporate image building (bestendig imago, merknaam opbouwen) Totaalgewicht 100 Beleids-ontwikkeling Stap 1

Beleidsontwikkeling – stap 2 Machtsverschil analyseren Informatie: gezondheid/veiligheid; vrije keuze; begrijpelijkheid; kennisontwikkeling; misleiding (kwetsbare groepen).

Beleidsontwikkeling – stap 3 Grenzen bepalen van de sociaal-emotionele beïnvloeding: Stakeholdersanalyse; MVO-marketing bepalen in relatie tot mission statement, algemeen MVO-beleid; Normenethische en gevolgenethische grenzen bepalen.

MVO en internetmarketing Privacy Toegang en beheer gegevens Keuzevrijheid Contact en service Veiligheid Opdringerigheid